Upgradera från win7 till win10

Permalänk

Upgradera från win7 till win10

Ok, detta är säkert helt ointressant för många då jag antar att de flesta redan kör win10. Jag fick aldrig möjligheten då det begav sig för några år sen. Jag ansträngde mig inte heller för att få in win10 då. Nu när win7 sjunger på sista versen tänkte jag att det var dags att försöka ta steget. Har en OEM licens för win7 och körde media creation tool och valde upgradera. Hade läst att användare av mitt moderkort haft både bra och dåliga upplevelser. Läser även på https://support.microsoft.com/sv-se/help/12435/windows-10-upg... att det INTE är gratis att uppdatera längre.
Uppgraderingen gick bra (tog en timma ungefär) och när jag kom in i win10 verkade allt fungera. Dessutom verkar win10 licensierats helt korrekt, gratis, fortfarande. Har kopplat licensen till mitt microsoft konto. Så nu kan man göra en "ren" installation. Är det värt och göra det?

M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oortcloud:

Ok, detta är säkert helt ointressant för många då jag antar att de flesta redan kör win10. Jag fick aldrig möjligheten då det begav sig för några år sen. Jag ansträngde mig inte heller för att få in win10 då. Nu när win7 sjunger på sista versen tänkte jag att det var dags att försöka ta steget. Har en OEM licens för win7 och körde media creation tool och valde upgradera. Hade läst att användare av mitt moderkort haft både bra och dåliga upplevelser. Läser även på https://support.microsoft.com/sv-se/help/12435/windows-10-upg... att det INTE är gratis att uppdatera längre.
Uppgraderingen gick bra (tog en timma ungefär) och när jag kom in i win10 verkade allt fungera. Dessutom verkar win10 licensierats helt korrekt, gratis, fortfarande. Har kopplat licensen till mitt microsoft konto. Så nu kan man göra en "ren" installation. Är det värt och göra det?

M

Det är IMO absolut värt det att göra en ren W10 installation efter uppgraderingar.
Och det gäller även vid versions byten.

Permalänk
Medlem

Frågan är varför din win 7 sjunger på sista versen? Jag kör win 10 och byggde ihop en win 7 maskin bara för ett tag sedan med lite äldre delar satan vilken skillnad det va funderar nästan på att gå tillbaka till win 7 på min main burk.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Det är IMO absolut värt det att göra en ren W10 installation efter uppgraderingar.
Och det gäller även vid versions byten.

Har jag haft tur? Sitter fortfarande på uppgraderade versionen (hade 8.1)
Inte installerat om sedan dess, det är väl fyra år nu. Fungerar utmärkt än idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Therpid:

Har jag haft tur? Sitter fortfarande på uppgraderade versionen (hade 8.1)
Inte installerat om sedan dess, det är väl fyra år nu. Fungerar utmärkt än idag.

Det kan ju vara jag som är lite petig.
Och nog fungerar det för det mesta att bara köra på.
Men en fräsch installation brukar ju nästan alltid ge en riktigt bra känsla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Det kan ju vara jag som är lite petig.
Och nog fungerar det för det mesta att bara köra på.
Men en fräsch installation brukar ju nästan alltid ge en riktigt bra känsla.

Det ok :). Jag bara undrade.
Det är möjligt att win10 fungerar ovanligt bra jämfört med tidigare win versioner också.

Du har säkert rätt i att en ren installation är att föredra.

Permalänk
Skrivet av crew seven:

Frågan är varför din win 7 sjunger på sista versen? Jag kör win 10 och byggde ihop en win 7 maskin bara för ett tag sedan med lite äldre delar satan vilken skillnad det va funderar nästan på att gå tillbaka till win 7 på min main burk.

Inget fel på win7, men du vet säkert vad jag menar. "Allting har ett slut, även Windows 7. Efter den 14 januari 2020 tillhandahåller Microsoft inte längre säkerhetsuppdateringar eller support för datorer som kör Windows 7."

M

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Det är IMO absolut värt det att göra en ren W10 installation efter uppgraderingar.
Och det gäller även vid versions byten.

Tror nog det får bli så. Dock tänker jag skaffa en ny SSD som C:\ så det får nog bli i samband med det.

M

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Det är IMO absolut värt det att göra en ren W10 installation efter uppgraderingar.
Och det gäller även vid versions byten.

En fråga. Om jag gör en ren installation så försvinner allt från C: Men vad händer med program som är installerade på andra hårddiskar? Jag vet att inget borde försvinna från dom men kommer programmen/spel starta öht? Har tex Steam och GOG spel installerade på min F:

M

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oortcloud:

En fråga. Om jag gör en ren installation så försvinner allt från C: Men vad händer med program som är installerade på andra hårddiskar? Jag vet att inget borde försvinna från dom men kommer programmen/spel starta öht? Har tex Steam och GOG spel installerade på min F:

M

Skickades från m.sweclockers.com

Om du vill vara säker, koppla ur alla diskar förutom den du vill installera Windows på

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Oneone:

Om du vill vara säker, koppla ur alla diskar förutom den du vill installera Windows på

Nu gjorde jag slag i sak och gjorde en ren installation av Windows 10.

Dock har jag problem med alla hårddiskar (utom C) och DVD spelaren. Jag gjorde så att jag kopplade ur alla diskar (och DVD spelaren åkte med av bara farten.) När Windows var i gång igen så stängde jag av datorn och kopplade in alla diskar igen. Jag ser dom i BIOS. Men inte i Windows. Inte den gamla DVD spelaren heller...

Så vad gör jag nu? Har testat koppla i och ur olika diskar men dom dyker inte upp.

Kan det ha något med att jag var tvungen att konvertera min system disk till GPT med Diskpart i samband med Windows 10 installationen?

Diskpart visar inga diskar förutom detta nu:

Microsoft DiskPart version 10.0.18362.1

Copyright (C) Microsoft Corporation.
On computer: DESKTOP-1B0IJBI

DISKPART> list disk

Disk ### Status Size Free Dyn Gpt
-------- ------------- ------- ------- --- ---
Disk 0 Online 119 GB 0 B *
Disk 2 No Media 0 B 0 B

DISKPART>

Rescan i Diskpart gör ingen skillnad.

All hjälp tas tacksamt emot.

M

Permalänk

Nu fungerar det. Lät Windows installera några uppdateringar och efter omstart av datorn så ser jag alla mina diskar nu.

M