Permalänk

Surrande ljud från datorn

Efter att ha tagit med min datorn från mitt studentboende till mina föräldrar och börjat uppdatera drivrutiner m.h.a. LiveUpdate 6 började datorn att låta en massa. Det är alltså antingen en fraktskada eller en drivrutin (isf troligtvis chipset) som är boven, jag skulle tro att det är det första men vet ej.
När jag körde den hemma tidigare märktes det inte att datorn var på (i idle) bortsett från ett par LED:s på moderkortet.

Ljudet är ett konstant "elektriskt" surrande och då och då kommer ett något högre ljud som låter som en HDD som läser/skriver.

Ljudet kommer inte från nätagget, vilket var min första tanke.
Ljudet är kvar när jag kör den utan grafikkortet i, har processorkylarfläkten avstängd och nätaggsfläkten är stilla (alltså inga rörliga komponenter som rör sig i datorn).
Olika RAM-konfigurationer gör inte någon skillnad.
Jag har flashat BIOS, men det gjorde inte heller någon skillnad.

Just nu har jag helt slut på idéer.
Hjälp/tips vore enormt uppskattade.

Spec:
MOBO: MSI Z370I GAMING PRO CARBON AC
Nätagg: Corsair SF600
CPU: i5 8600k
Processorkylare: Noctua NH-L9i
Lagring: WD Blue 3D NAND SSD M.2 SATA III 250GB
RAM: Corsair CL15 Venegance DDR4 2x8GB 3000MHz
GPU: 1060 6GB Founders Edition
OS: Windows 10 x64

Permalänk
Medlem

Coil whine från moderkortet?

Permalänk

@pålis Jo, det kan det nog vara.

Men är det något som bara böjar så plötsligt? Tidigare grafikkort jag haft som haft mycket coil whine har haft det från start.

Permalänk
Medlem

Det är väldigt få komponenter som kan ge ifrån sig ett sånt ljud när inga rörliga fläktar är på. Jag har haft liknande problem från billiga transformatorer. Så jag skulle gissa att det är spännings regulatorerna som låter. Testa att ändra på några ström settings I bios och se om det gör nån skillnad.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av HumanoidAlien:

@pålis Jo, det kan det nog vara.

Men är det något som bara böjar så plötsligt? Tidigare grafikkort jag haft som haft mycket coil whine har haft det från start.

Tror definitivt det kan komma med tiden. Sen kan det ju även vara så att man endast märker det om man sitter i en viss vinkel/sida på datorn eller att omgivningen är tystare pga nån anledning etc. så att man får intrycket att det endast började när man flyttade datorn.

Permalänk
Medlem

@HumanoidAlien: jag hittade en lösning i ett annat forum, för att få bort ljudet fick jag gå in i bios, cpu inställningar och stänga av hela/alla c state (strömsparande)