Permalänk
Medlem

32" MagicMirror med flickboard

Tjena Alla!

Tänkte dela med mig om mitt bygge på en Magic Mirror men med en flickboard.

projektet i sig:

Att tillverka en stilren smartspegel som visar data från olika moduler och som man ska kunna swipa med hjälp av flickboard. Ett ex är att den ska visa nyhetsflöde från aftonbladet o andra källor, vill man läsa hela artikeln fullskärm så kan man swipa uppåt o då blir det fullskärm. Swipa ner så går den tillbaka till vanliga läget. Man kan dessutom swipa höger o vänster beroende på vilken modul man vill titta på.

Data som ska visas på spegeln:

1. fibaro smarta hem
2. Hue lampor
3. Nyheter, väder vind
4. gemensam kalender jag o sambon har.
5. Plex bibioteket
6. Screen cast från telefonen
7. Alexa ska styra spegeln med olika funktioner(dock på engelska för närvarande)
8. Uptime med cpu temp osv
9. Visa semesterbilder
10. Visa låtar från Spotify eller volumio som spelas

Delar som är inhandlade:

1. 6mm Pilkington glas från en glasmästare i Mölndal
2 32" AOC skärm från webhallen som ska slaktas för att bara använda panelen
3. trä material, spik, skruv,
4. verktyg för att hålla ihop ramen under limningen.
5. Asus Tinkerboard modell S, mic samt högtalare

Jag har redan bygga denna spegel men har lite bilder ifrån bygget. Tyvärr inte så många, Sedan har jag en del bilder på när den är klar och funktionell. Ska även göra en video som visar dem olika funktionerna.

Ska lägga upp bilderna så fort jag kan och göra filmklippet.

To be continued......

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem

Idag kommer lite uppdatering med lite bilder från bygget:

Glömde nämna att det sitter 2st raspberry pi som kör google assistant och lite annat bakom spegeln. Men huvud datorn är en Asus Tinkerboard S.

Raspberry pi projektet med google assistant samt Alexa kommer härifrån:
GassistPi

JAg ska göra en video där man ser alla funktionerna istället för bara bilder. Får se när jag hinner med detta men stay tuned....

32" AOC skärm, inte bästa bilden tyvärr

Bygga inner-ramen

6mm äkta glas från pilkington

Montera bort lite onödiga sakaer från skärmen

Testar skärmen i ramen

Ytter-ramen är klar

Flickboard -baksida

Testköra Spegeln

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem

Dagtid ser den ut såhär nu i huset i entrén:

Kvällstid:

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av OceanK:

Dagtid ser den ut såhär nu i huset i entrén:
https://i.imgur.com/Ib7Rvvy.jpg

Kvällstid:
https://i.imgur.com/AeYzwjv.jpg

håller på att med en MM jag med.. är totlat nybörjare, har fått in aftonbladet, försöker få in vädret med det har jag inte få till ännu, vad använder du där?

snyggt bygge BTW

Permalänk
Medlem

Tackar!

Jag kör både standard modulen för vädret över min stad, men har även en Custom. Kolla deras hemsida, Magicmirror GitHub på weather module. Står rätt tydligt annars pm mig om du fastnar @berne:

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem

@OceanK: Gillar verkligen detta bygge. Tack för att du delar med dig.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Roligt att det uppskattas. Ska jag göra en video med funktionerna ?@SCORPIUS:

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av OceanK:

Roligt att det uppskattas. Ska jag göra en video med funktionerna ?@SCORPIUS:

JA, det ska du verkligen

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

@OceanK: har nu lyckats beställa 2st glas som är fel, vad heter dit mer än 6mm Pilkington glas har du art nummer.. eller fullständigt namn på de glaset du anväder?

Permalänk
Medlem

@berne: Tjena! jag ringde till ett glasmäster i mölndal/Göteborg. Och dem sa 6mm Pilkington 2 way mirror. Så det är det enda jag vet. Jag ringde in o ville ha 700x500mm glas 2-way mirror glas 6mm för 700kr.

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av berne:

@kim_82: har nu lyckats beställa 2st glas som är fel, vad heter dit mer än 6mm Pilkington glas har du art nummer.. eller fullständigt namn på de glaset du anväder?

När det kommer till pilkington så heter de vanligaste förekommande modellerna i Sverige "Mirroview" och "Mirroview 50/50"
(https://www.pilkington.com/sv-se/se/produkter/funktionsomrade...)

Det finns även Pilkington Mirropane chrome den är dock aningens mörk i reflektionen och har bara ett ljusgenomsläpp på ca 2-4%, så funkar inte alls i ett normalbelyst rum och definitivt inte i närheten av dagsljus, tro mig, jag har en

Den vanliga Mirroview är den som är lämpligast och lättast att få tag på.

Tjockleken på spegeln spelar mindre roll för själva spegelegenskaperna.

Edit, nu verkar det även gå o få tag på Pilkington Mirropane Chrome Spy, fortfarande relativt mörk reflektion men anings högre ljusgenomsläpp (närmare 8%). Men 8% är duktigt nära det optimala 10-12%!

Visa signatur

// Pierre Broberg
http://www.pierrejavel.com

Permalänk
Medlem

Ska se om jag hinner fixa fram filmen så kan ni se hur det ser ut.

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av OceanK:

@berne: Tjena! jag ringde till ett glasmäster i mölndal/Göteborg. Och dem sa 6mm Pilkington 2 way mirror. Så det är det enda jag vet. Jag ringde in o ville ha 700x500mm glas 2-way mirror glas 6mm för 700kr.

Det var billigt

jag besällde min fick pris idag på 1200kr

339X496

Permalänk
Medlem

@berne: Tjena! det lät dyrare ja för mindre. Får man fråga var du köpte ditt ifrån? stad, företag?

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av OceanK:

@berne: Tjena! det lät dyrare ja för mindre. Får man fråga var du köpte ditt ifrån? stad, företag?

lokalt i en liten liten liten by:) Vara glasmästeri

Permalänk

Ser riktigt bra ut! om du lyckas få ihop en film får du gärna dela den

Permalänk
Medlem

@elias27122: tackar jag jobbar på det. Varit så mycke utomlandsresor osv så inte hunnit med detta än. Men att göra en film för funktionerna är på min göra lista.

LOVAR att den kommer inom kort

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop