Permalänk
Medlem

9600k stock, höga temps?

Jag tycker jag har lite höga temps på min 9600k som går i stockhastighet.
När jag kallstartar den säger bios 40c och efter en stunds spelande närmar jag mig 80c.

Bytte nyss kylare till en NH-L12S i förhoppning om att temperaturerna skulle gå ner men utan resultat.
Nu har jag inte fipplat med vcore men enligt HWmonitor ser det inte farligt ut.

Har iofs ett Loque men den känns varm från start.
Vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

Det verkar vara lite ovanligt varmt ja,
Det kan bero på något utav följande;
Dålig kylpasta
För mycket / lite kylpasta
Dålig montering av kylaren

Jag skulle definitivt monterat om hela kylaren om jag var du

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Mauk: något är fel. jag kör oklockat med en evo212 och har nu 34 i idle temp o 54 när jag spelade nyss.

edit: antar att Loque är ett mini-itx chassi? kanske dåligt luftflöde i lådan om du hade samma problem innan du bytte kylare?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

@Mauk: något är fel. jag kör oklockat med en evo212 och har nu 34 i idle temp o 54 när jag spelade nyss.

edit: antar att Loque är ett mini-itx chassi? kanske dåligt luftflöde i lådan om du hade samma problem innan du bytte kylare?

Ja det är ett m-itx, dock så är cpun varm från kallstart samt chassit öppet utan sidor. Provat två olika kylare samt monterat om kylaren med ny pasta flera gånger.
Får väl bistert inse att jag har fått ett tråkexemplar utan något överklockningsutrymme.

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Fast när man tittar närmare på din hwmonitor-screenshot så ser man ju även att mainboard temp är 55 grader, vilket låter som du har dåligt luftflöde!?.
Mitt moderkort håller en temp av 29grader just nu, och processorn har 31grader.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Hur varmt blir det vid 100% belastning då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Fast när man tittar närmare på din hwmonitor-screenshot så ser man ju även att mainboard temp är 55 grader, vilket låter som du har dåligt luftflöde!?.
Mitt moderkort håller en temp av 29grader just nu, och processorn har 31grader.

Skrivet av lorgix:

Hur varmt blir det vid 100% belastning då?

Jo det är ju ett Ghost S1 med ett Asrock z390 phantom itx har dåligt luftflöde runt moderkortet, plus att på den screenen hade jag hårdkört både grafikkort(evga 1080 ftw) och processor då är det varmt i lådan
Har låst vcoren till 1.1 och roterat kylaren vilket ger mig 5c svalare på cpu och moderkort. Får väl duga men nån OC blir det nog inte

edit: Glömde svara lorgix. 100% med Aida (har inte vågat köra prime) så hamnar jag typ där 75-80c på auto-vcore. Nu med 1.1 vcore 5c lägre.

Permalänk
Medlem

Jag hade testat mig fram. 75~80 är ingen anledning till oro.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Processorn slår i sin maximala temperatur och klockar ner sig själv.

Normala temps i ghost s1. Min 8600k blir 90 grader i destiny 2 men då har jag intels egna kylare för att jag är för snål XD

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Ok ser väl normalt ut då, har väl varit bortskämd med stora chassin och stora luftkylare
Tack för info!