Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Någon som vet en fungerande 6.0 android rom till Lenovo tab 3 710f?

Permalänk
Medlem

Någon som vet en fungerande 6.0 android rom till Lenovo tab 3 710f?

Har hållt på och bråkat nåt enormt med den här plattan.

Lenovo Tab3 Essential.

Har lyckats roota den och har lyckats få in TWRP boot.

Men där slutar sedan min lycka.
På den sidan som beskrev hur man gjorde har bara rom till version "Tab 3 710i".

Vet ej vad som är skillnaden mellan dessa, men lyckades hitta en Cyanogen 5.1.1.

Men nu har jag förlorat 3 GB av dessa 8Gb.
Antar original versionen finns på någon annan partition.

Jag ville ju ursprungligen roota och användA custom rom just för att plattan har bara 8GB lagring, en nyare android skulle stödja att man lagrar appar på minneskort. Men Lenovo släpper såklart inte en 6.0 till plattan

Kan jag återställa plattan till ursprung på något sätt i TWRP?

Läste också någonstans att man ska kunna flytta hela appar till sd kort även i äldre android bara plattan är rootad?

Permalänk
Medlem

@kisumisu: Gå till www.xda-developers.com och fråga där.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Tack för svaret, men vet ingen här på denna forum?

För vi får väl diskutera här också.

Har försökt googla på diverse engelskspråkiga forum, svenska och finska...nada!
Däremot hittade jag en rom på en rysk sida, men min ryska är lite rostig tyvärr.....

Är det någon ovanlig platta jag har tro?
Köpte den en gång i tiden från Elgiganten, så det är köpt i Sverige.
Lenovo verkar ha 3 olika versioner av typ samma platta....alla har i alla fall samma storlek utseende och rom minne.

Tänkte bara om någon vet något, är själv rätt så novis när det gäller just android.
Alla bara gapar om hur bra och opensource Android är ändå verkar allt vara lika låst som apples Ipad typ. Nu kanske jag tog det grovt men är ju inte långt ifrån när tillverkarna ändå intre släpper uppddateringar och verkar krävas moddade versioner av android?

Om man nu har lyckats roota sin platta så borde man väl kunna installera en "obunden" android på den?

Men verkar ej vara så enkelt?

Permalänk

@kisumisu: En snabbsökning på din platta visar att det är en budgetplatta med väldigt simpel hårdvara, med det sagt så uppfyller inte hårdvaran den rekommenderade specifikationerna för Android 6.0. Även om det skulle finnas en hemkokt Android 6.0 till din platta, kommer den med största sannolikhet inte vara i närheten lika rapp som med den versionen Lenovo skickade med. Om du nu har lyckats lägga in root och twrp, och har "SuperSu" installerat, kan du på egen risk och ansvar testa att ladda ner "link2sd" från Google-Play för att skapa en egen partition för att sedan kunna överföra appar till minneskortet.

Permalänk
Medlem

@Screenwalk:

Stort tack till dig!

Gick in i TRWP när jag bootade om sa den "your device seems not rooted do you want root" tog yes och installerade super su från playstore...startade om voila den är rootad igen.

Tankade hem det programmet du tipsade om och även den fungerar

Mycket nöjd!

Tack för din hjälp!

Japp det är en budget platta, trodde dock den skulle klara android 6 men "I" versionen av samma platta kanske är bättre.
Hursom den här plattan fungerar bra till dom spelen mitt barn har.

Men nu spelar det ju inte så stor roll då man ändå kan flytta appar, fast det klart som du säger ska man säkert vara försiktig vad man flyttar för appar. Antar det inte spelar så stor roll om man bara flyttat spel till SD kort och sd kortet skulle paija eller något? Bara man håller sig borta från androids os systemfiler....

Permalänk
Medlem

Lenovo är dåliga på att stödja sina plattor. Jag har en tab 4 10 plus som kom med 7.1.1 och de har sagt att de inte kommer ge den ens 8.0. Säkerhetsuppdateringar slutade den också få för ett halvår sedan. Modellen var då bara 18mån sedan den först kom och inte ens ett år från när jag köpte den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

@dagas:

Ja det här är väl deras sätt att göra för att man ska behöva byta ut sin surfplatta minst vartannat år.

Jag dock glad Lenovo inte spärrat adopted storage så som bla Samsung och Sony gjort.

Går kanske lösa med att roota enheterna.
Men är ju inte alltid man vill Roota och vissa appar fungerar ibte geller efter en rootning.