Minirecension: Osram Smart+ Gardenpole

Permalänk
Relik 📜

Minirecension: Osram Smart+ Gardenpole

För ett par veckor sedan började jag leta belysning till uteplatsen. Dels för lite extra mys på kvällen, dels för att få en naturlig avgränsning ut mot rabatten och innegården. Mina krav var egentligen rätt enkla – nätdrivet (inte batteri), utomhussäkert samt möjlighet att styra via Hubitat.

Alternativen är dock rätt få, där de flesta snabbt lyfter fram hyfsat färska utomhusserien hos Philips Hue. Där finns en hel del snygga grejer, men priset är.. lite avskräckande. Speciellt om man som jag hellre vill ha flera lite svagare ljusskällor för att sätta längs en kant, snarare än ett fåtal starkare.

Valet föll därför på Osram Smart+ Gardenpole, vilka jag tror seglat under radarn för väldigt många. Det handlar i korthet om ett grundpaket med fem "pålar" som har LED-belysning med RGB i toppen. Pålarna hålls samman av kablar, och både armaturerna i sig samt kablaget är givetvis säkert för användning utomhus. Möjlighet finns också att köpa till ytterligare ljuskällor.

Montering sker först och främst via ett kortare spett som körs ned i jorden – det är metoden jag använder. Fördelen är att inget skruvande eller mer permanent behövs, nackdelen att pålarna givetivs sitter sämre. De går att välta med en felriktad boll eller spark, och givetvis att dra upp rätt enkelt. Men, också lika enkelt att sätta tillbaka.

Andra varianten är mer permanent. Varje påle har skruvhål i botten, med vilka de kan sättas fast i till exempel en trätrall. Det finns då utfasade hål i plattan där kablarna kan dras hyfsat snyggt, speciellt om trallen ligger åt "rätt håll". Fördel då blir givetvis att belysningen sitter där den gör och flyttar inte på sig i första taget.

Själva styrenheten sitter några decimeter från väggpluggen och transformatorn. Det handlar om en lite box som kort och gott snackar Zigbee. Osram framhäver föga förvånande kompatibilitet med deras egen hubb, men belysningen rullar även utmärkt med andra ekosystem - inklusive till exempel Philips Hue och Samsung Smartthings. Det går att kontrollera ljusstyrka, ändra färger och liknande saker som är att förvänta.

Belysningsmässigt är Smart+ Gardenpole riktigt bra, om än inte perfekta. Maximala ljusstyrkan vid vitt ljus är utmärkt, betydligt högre än vad grannarna jag vill ha. När de färgade dioderna kickar in för någon mer discoartad nyans sjunker dock nivåerna snabbt, där till exempel rent rött eller grönt är betydligt svagare. Antagligen inte ett problem för de flesta, men värt att veta för den som vill ha någon form av vulkantema på uteplatsen.

Övergångarna mellan framför allt av och påslag är också lite hackiga. Med Philips Hue upplever jag konstant mjukt dimmande, något jag inte får till lika bra här trots en uppsjö inställningar. Det blir snarast i flera steg, med ett hastigt avslut till avslaget. Åter, antagligen inte ett problem för de flesta, men värt att påpeka. Effekten blir extra uppenbar om belysningen kombineras i grupper med Hue-lampor.

Sist men inte minst, färgnyanserna hos Osrams RGB-produkter är lite speciella. De matchar kort och gott inte med motsvarande för Hue i alla lägen. Vissa färgtoner går utmärkt, framför allt rena nyanser som rött eller grönt, andra skiljer ganska mycket. det är knappast förvånande då det handlar om helt olika produkter från olika tillverkare, men åter – för den som vill blanda Smart+ och Hue i samma grupp är det bra att veta om.

Till syvende och sist är jag väldigt nöjd med Osram Smart+ Gardenpole. När jag köpte kostade grundpaktet 999 kronor, nu är det nere runt 750 kronor. Vid den nivån ser jag det som ett riktigt kap, speciellt med tanke på vad närmast motsvarande Hue-produkter kostar.

Totalt, 4/5 lysmaskar!

Förutom "stora" Smart+ Gardenpole finns även Gardenpole mini. Som namnet antyder är det en mindre variant av samma produkt, där varje påle har krympta yttermått och är lite ljussvagare. Funktionen är annars identisk med fullstora varianten.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Intressant, visste inte att det fanns!

Själv kör jag utebelysning med inbyggnadsbrytare, i väggen, så att jag kan slå av och på, dock inga discoeffekter 😎

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av twk:

Intressant, visste inte att det fanns!

Själv kör jag utebelysning med inbyggnadsbrytare, i väggen, så att jag kan slå av och på, dock inga discoeffekter 😎

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har inbyggnadsbrytare här och där hemma också, men just ute kvittrade det för min del. Fysiska brytsren sitter bakom en gardin och rörs aldrig, så uttaget är oavsett alltid påslaget. Plus att jag får disco då..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Jag har inbyggnadsbrytare här och där hemma också, men just ute kvittrade det för min del. Fysiska brytsren sitter bakom en gardin och rörs aldrig, så uttaget är oavsett alltid påslaget. Plus att jag får disco då..

Skickades från m.sweclockers.com

Förstår! För det priset är det verkligen mycket för pengarna. Kostar väl typ som en Hue med rgb.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av twk:

Förstår! För det priset är det verkligen mycket för pengarna. Kostar väl typ som en Hue med rgb.

Ja, typ.. Direkt jämfört med utesortimentet hos Hue får man väl ungefär en ensam "pinne" för samma peng som det blir fem här. Då ska den där ensamma vara extraordinärt mycket bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S