Permalänk
Medlem

Köpråd

Hej!

Jag är en ny användare i Sweclockers, jag är en student som söker efter ett grafikkort. Jag gjorde ett inlägg där jag fick flera erbjudanden, ett av dessa erbjudande fick jag av en snubbe på pm. Erbjudandet stack ut så jag ville givetvis göra affärer. Denna person är registrerad rätt tidigt som jag. Affären handlar om ett gtx 1070 grafikkort för 1500:- vilket är ett galet pris i mitt tycke. Denna person säger att han kan skicka bilder på när han packar grafikkortet innan och efter.

Dock det märkliga är att personen vill inte byta kontaktuppgifter, vill inte förhandla på något sätt då jag föreslog flera saker. Såsom bekräftelse från personalen där han skickar paketet ifrån. En annan förslag är att jag betalar halva priset + frakt innan han skickar det och sedan halva efteråt. Som sagt det är ett galet erbjudande, men det svider för mig att förlora 1500 och inte få något tillbaka.

Därför så skriver jag denna tråd för att få någon form av rådgivning.

MVH
Mitler

Permalänk
Medlem

Det lät väldigt skumt Jag hade inte genomfört det köpet.

Permalänk
Inaktiv

Jag har ej sett affären eller vet vilka det handlar om.

Men jag är inte ett dugg förvånad att folk vill "sälja" mängder av saker superbilligt på internet genom förskottsbetalning och samtidigt lämna så få uppgifter som möjligt. Och detta beror på att polisen knappt har resurser att utreda mord och småbedrägerier emot annat än skatteverket är så otroligt lågprioriterade.

Så mitt råd är betala absolut inte förskott till någon nyregistrerad, de som har varit här längre betyder inte att de går att lita på. Men de har skrivit fler saker om de själva och är då enklare att spåra upp.
Att möta upp en person på gatan och betala för grafikkortet är inte ens det säkert då grafikkortet kan vara trasig, men det börjar då bli en hur mycket paranoid man är fråga.

Men detta sagt så kan det mycket väl vara en helt ärlig säljare, men om säljaren vill göra det besvärligt så väl en annan säljare.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen!