Permalänk
Medlem

El eller Gasol-grill?

Har en gasolgrill som det är inte någon fart längre pga hållen och även rören igen-täppta av fet. Har försökt göra rent med spetsiga föremål men det hjälper inte.
Då skulle det vara bra att få lite tips utifrån önskemål - eller - om ni kan tipsa om er grill som ni är nöjda med.
Önskemål
Den ska vara mellanstor och avlång typ weber Q-1400
Det ska vara väldigt hög temperatur så att köttet blir riktigt stek. Utifrån detta undrar jag om det är bättre med el och i stället gasol-grill?
Det ska vara lätt att göra rent dvs ingen sådan stor schabrak-grill som tar timmar att rengöra.
Tack för tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av calinou:

Har en gasolgrill som det är inte någon fart längre pga hållen och säkert rören igen-täppta av fet. Har försökt göra rent med spetsiga föremål men det hjälper inte.
Då skulle det vara bra att få lite tips utifrån önskemål - eller - om ni kan tipsa om er grill som ni är nöjda med.
Önskemål
Den ska vara mellanstor och avlång typ weber Q-1400
Det ska vara väldigt hög temperatur så att köttet blir riktigt stek. Utifrån detta undrar jag om det är bättre med el och i stället gasol-grill?
Det ska vara lätt att göra rent dvs ingen sådan stor schabrak-grill som tar timmar att rengöra.
Tack för tips!

Kol är väl ändå det enda rätta för att få bra smak?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Elgrillarna börjar vara bra men du får inte riktigt samma värme på dem.
Sedan får du en super duper gasol för 5000:- medans en sisådär el kostar nästan det dubbla

Permalänk
Medlem

@Spiffman: vilka är super duper gasol?

Permalänk
Medlem

Skulle nog säga Weber.
Landmann och övriga rostar ju bort. Galet att de lyckas överleva som "kvalitet och status" grillar

Permalänk
Medlem

Efter lite hobby-forskning som kommer jag nog köpa en Weber Q3200, mycket på grund av utseendet. Många andra gasolgrillar känns väldigt vräkiga med stora rostfria plåtar. Q-serien ser lite modernare ut.

Permalänk
Medlem

Köpte en Weber Genesis II E-310, grymt bra! Lättmonterad, lättskött och man känner att det är bra kvalité. Kostade 9000kr. Gasol.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Jag har en Weber Pulse 2000. Blir runt 320-340 grader i detta väder. Problemet är väl att den är väldigt dyr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köpte en gasol-grill på Rusta för 599:-, funkar hur fint som helst. Dock inte särskilt stor, men då familjen tröttnar på att käka grillat varannan dag efter några sommarveckor blir det mest till mig själv, och då gärna både lunch och middag.

Bryr mig inte så mycket om varumärken eller om den får lite rost, påverkar inte funktionen direkt. Har en liten klotgrill som levt 3-4 år utomhus och den har inte dött nån form av rostdöd än så inte särskilt orolig.

Permalänk
Medlem

tack för alla tips! det blir nog en Weber Pulse 2000.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Kol är väl ändå det enda rätta för att få bra smak?

För smakens skull så tycker jag personligen inte det har någon betydelse vilken grill man använder. Så länge man inte använder tändvätska till kolgrillen då förstås, DET ger verkligen en annan smak.

El- och gasolgrill är ju så simpla att använda, eftersom man får en enkelt kontrollerad och jämnare värme.

Permalänk
Medlem

@Kaine_Uro: Det blir dock inte bra med el eller gasol om värme är för låg. Köttet blir inte riktigt hettat som det ska.