Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Bättre än påskris, socket 7.

Permalänk

Bättre än påskris, socket 7.

Har just nu en förkärlek för socket 7 och pentium. Min fjärde jag införskaffade i år. Vet
ännu inte vad som sitter under kylaren på denna med mer än pentium. Blir kul att dra igång
på testbänken. Till socket 7 vardags kör jag en pentium 200, (ej MMX, ännu) i ett chassi
från samma årgång. DOS 6.22 och Win 95. Försöker hitta lämpliga spel att spela.

Pentium var för mig som köpte min första riktiga dator runt 85 en riktig höjdare. Vid den
tiden tyckte man att det var nått för överjäkligt. Och så tänkte man väl att nu kan det
väl snart inte komma häftigare saker?

Min första PC var en Philips 8088 med en 20Mb HD och en 320kb 5.25 tum floppy. Den hade
naturligtvis turboknapp och gjorde modiga 8Mhz med den påslagen. (4.77Mhz ifrånslagen).
Priset då för denna begagnade härlighet var 8kkr. Det var väldigt mycket på den tiden.

Var på vippen att ha 2 floppy i stället för HD:n. Det tog inte lång tid innan det
börjades att moddas och donas. Det hela slutade i ett rum med en 5-6 datorer kopplade i
ett nätverk som kördes via parallellportarna (Laplink hette programvaran). Man behövde
inte ha värmen på, inte ens på hela övervåningen.

Manualerna till mina olika program, mest BBS saker, skrevs ut på min matrisskrivare. Den
höll på 20 minuter eller så per manual. Men det lät rätt mysigt. Eftersom jag bara hade en
skärm och multitasking inte var uppfunnet så fick man sitta med en hårdkopia av manualen i
knät medans man konfigurerade. min BBS hette förresten Speakers Corner.

Mitt nästa lilla projekt med något av mina socket 7 blir att testa en Pentium 75Mhz mot en
MMX 233Mhz. Just bara för att det är kul.

Permalänk

hade själv en p90 med 16Mbyte minne om ja inte mins fel från början uppgraderades senare till 4 stickor och totalt 64Mbyte minne

bytte sedan upp mig till en 166Mhz typ år 2000 för 20:- eller nå sånt ur en gammal holk som skulle skrotas klockade skiten ur den tills moderkortet brann upp då det troligen inte gillade överklocken riktigt... (266Mhz) men den var stabil att spela diablo och diablo 2 på dock efter att ha rullat på det ett tag släppte moderkortet ut den magiska röken om de berodde på ålder eller mitt hemmabyggda bonntrimm det är svårt att säga.

tror det eventuellt kan vara en p166 har för mig min hade en lika dan kylare iaf när ja köpte min.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Lägger Diablo till listan för spelinförskaffande. Hoppas du hittar ett nytt socket 7 projekt. Om det nu är något som roar. Återkommer med vad som sitter på.

Permalänk

Jag håller med om att socket 7 är roligt. Inte lika roligt som 3, men nära. MMX tycker jag blir för modernt. Super socket 7, då snackar vi ju nästan användbara datorer.

Det är något visst med alla dessa brungula moderkort utan loggor, AT-kontakt och bortglömda USB 1.0-headers. På den tiden PCI kändes som något alldeles magiskt.

Visa signatur

sᴛᴀᴛɪᴏɴäʀ= ᴄᴘᴜ: ɪ486ᴅx2/66 - ᴍɪɴɴᴇ: 16 ᴍʙ ғᴘᴍ - ɢᴘᴜ: ᴄɪʀʀᴜs ʟᴏɢɪᴄ ᴄʟ5428 ᴠʟʙ 2 ᴍʙ - ɴäᴛᴠᴇʀᴋ: 3ᴄᴏᴍ ᴇᴛʜᴇʀʟɪɴᴋ ɪɪɪ - ʟᴀɢʀɪɴɢ: 3,5" + 5,25" ғʟᴏᴘᴘʏ, 2 ɢʙ ᴄᴏᴍᴘᴀᴄᴛғʟᴀsʜ - ʟᴊᴜᴅ: ᴘᴄ sᴘᴇᴀᴋᴇʀ - ᴏs: ᴡɪɴᴅᴏᴡs 95 ᴏsʀ 2.5

ʙäʀʙᴀʀ= ᴄᴘᴜ: ᴍᴏᴛᴏʀᴏʟᴀ 750ᴄx/800 - ᴍɪɴɴᴇ: 384 ᴍʙ - ɴäᴛᴠᴇʀᴋ: 10/100 - ʟᴀɢʀɪɴɢ: 24x ᴄᴅ-ʀᴏᴍ, 30 ɢʙ ʜᴅᴅ - ʟᴊᴜᴅ: ᴊᴀᴘᴘ - ᴏs: ᴍᴀᴄ ᴏs 9.2.2

Permalänk

Om någon undrar vad som satt under kylaren så kommer svaret här.