Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Define R6, Noctua och PWM

Fick ett R6 precis på posten, men har helt glömt att tänka på fläktarna i det. Ska inte köpa moderkort och processor förrän jag vet vad jag vill ha. Så jag undrade lite runt fläktar i chassit.

Tänkte köpa Noctua NF-A14 för att jag känner till det märket och inte orkar gräva ner mig själv för mycket i det. Det finns redan 3 st 140mm, men det finns plats för 4 till, så det är väl det jag skaffar. R6 har någon PWM-kontroller i sig där man kan koppla in hela kärleken. Så då ska jag köpa de som heter "Noctua NF-A14 PWM 140mm" om jag inte har helt fel? Är det kontakten på dem som skiljer sig eller vad är det?

Har någon något annat tips runt om vilka fläktar jag i stället borde ha så tar jag gärna emot tips.

Fungerar PWM bra eller ska man ha egna reglage där man kan styra styrkan? Var ställer man in fläktkurvor och liknande. Är det speedfan som används för det (yes, jag är nog riktigt utdaterad här).

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Skillnaden är antalet pins (3/4) i "vanliga" kontra pwm.

Noctua nf a15 kan du kika på också

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Är det kanske overkill att ha 7st 140mm i det chassit?

Skrivet av frong:

Skillnaden är antalet pins (3/4) i "vanliga" kontra pwm.

Noctua nf a15 kan du kika på också

Tack så mycket, den tittar jag på direkt. Fan alltså, det är kul att de kör sitt bruna, men det är fan inte snyggt.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Jag tycker fläktarna som kom med R6 är väldigt bra. Jag är lite av en Noctua fanatiker men är väldigt nöjd med de medföljande fläktarna och kör med dem tillsvidare.
Använder inte chassits fläktstyrning, den är helt utkopplad. Kör fläktarna in i mitt moderkort istället.

Och ja 7 fläktar låter väldigt overkill tycker jag . 2 fram som suger in och 1 bak som blåser ut (standard konfigurationen mao) kör jag med.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Jag säger som ovanstående. Fläktarna som kommer med chassit är bra nog, och 7 fläktar är väldigt onödigt i det chassit.

Jag skulle snarare, om jag verkligen ville köpa noctuafläktar, ersätta befintliga fläktar än att komplettera dem.

För att betona vad som styr vad så är det alltså inte chassit som styr utan det är fortfarande moderkortet, bara det att fläkthubben tillåter flera fläktar styras av samma PWM-signal från moderkortet. Vill du styra fläktar individuellt får du koppla in dem i moderkortet direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Är det kanske overkill att ha 7st 140mm i det chassit?

Tack så mycket, den tittar jag på direkt. Fan alltså, det är kul att de kör sitt bruna, men det är fan inte snyggt.

Riktigt snyggt, skulle vilja ha hela mitt chassi i matchande färg..

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Jag tycker fläktarna som kom med R6 är väldigt bra. Jag är lite av en Noctua fanatiker men är väldigt nöjd med de medföljande fläktarna och kör med dem tillsvidare.
Använder inte chassits fläktstyrning, den är helt utkopplad. Kör fläktarna in i mitt moderkort istället.

Och ja 7 fläktar låter väldigt overkill tycker jag . 2 fram som suger in och 1 bak som blåser ut (standard konfigurationen mao) kör jag med.

Vet du vilket varvtal du kör dem i? Jag vill gärna kunna dem så lågt som möjligt och resonerade att man kanske kan köra dem lägre ifall man hade fler.

Skrivet av spjakarn:

Jag säger som ovanstående. Fläktarna som kommer med chassit är bra nog, och 7 fläktar är väldigt onödigt i det chassit.

Jag skulle snarare, om jag verkligen ville köpa noctuafläktar, ersätta befintliga fläktar än att komplettera dem.

För att betona vad som styr vad så är det alltså inte chassit som styr utan det är fortfarande moderkortet, bara det att fläkthubben tillåter flera fläktar styras av samma PWM-signal från moderkortet. Vill du styra fläktar individuellt får du koppla in dem i moderkortet direkt.

Tack så mycket för ditt svar. Mycket upplysande.

Med lite åsikter i handen så lutar det nog åt att jag kör med standardutförandet.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

@kelthar tänk även på att lägre varvtal kan innebära annat hydrostatiskt tryck, dvs kör man för låga varvtal så kanske man inte har förmåga nog att övervinna det motstånd som är frontpanel osv och du måste då ändå köra fläktarna lite snabbare. Nu vet jag inte var break-even ligger men det innebär iallafall inte att det går o skala linjärt mellan antal fläktar och varvtal

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av kelthar:

Vet du vilket varvtal du kör dem i? Jag vill gärna kunna dem så lågt som möjligt och resonerade att man kanske kan köra dem lägre ifall man hade fler.

Tack så mycket för ditt svar. Mycket upplysande.

Med lite åsikter i handen så lutar det nog åt att jag kör med standardutförandet.

I mitt tror det är R4 kör jag med 2 st in och en ut fläkt samtliga att gå på 0RPM cpu under 50°c, 300RPM cpu över 50°c och sen fullt blås om CPU når 85°c.

ligger till på 0% dvs avstängda under idle och på 300RPM 90% av tiden när jag spelar eller gör något riktigt cpu tungt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@kelthar: Verkar ligga på ca 600 RPM. Jag använder presets som fanns i mitt moderkorts BIOS fläktkontroller "Q-fan control", där jag ställt chassi fläktarna på Silent och CPU fläkten (Noctua NH-U14S) kör jag på Standard. Datorn är väldigt tyst, låter ungefär lika mycket som våran ventilation skulle jag vilja säga, jag sover då med den utan att tänka på att datorn är igång.

Om du har mekaniska hårddiskar så plocka bort dem om du kan, de orsakar väldigt mycket ljud.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Hubben styr 3x4-pin och 6(?)x3-pin fläktar med hjälp av en sata-kontakt(ström) från PSUn och en PWM-kabel från hubben som går in i CPU-headern i moderkortet. Samtliga fläktar kopplade till hubben styrs av signalen från CPU-headern. PWM-fläktar agerar som vanligt och 3-pin drar olika volt beroende på PWM-cykeln.

Med det sagt så håller jag med alla om att nya fläktar är "lite overkill". Som spjakarn sa skulle jag oxå förespråka ersätta om man är i farten.

Kör personligen 2xBQ:SW3SP som intake och 2xNF-A14PWM som exhaust och en NH-U14S i P/P. Alla dessa körs i under 200RPM så ljudnivån är obefintlig. Premiumfläktar är absolut värt det.. Om "money no issue" ^^ för tempen påverkas lite, ljudnivån mer.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 9600k @ 4.8Ghz CPU-Kylare: Noctua NH-U14S Moderkort: MSI Z-390 GCP GPU: ASUS GeForce RTX 3070 Dual Minne: 4x8GB Corsair Vengence 3000Mhz Chassi: Define R6 PSU: EVGA Supernova 750G2