Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Bästa tipset för att aldrig glömma täckplåten till moderkortet

Permalänk
Medlem

Bästa tipset för att aldrig glömma täckplåten till moderkortet

Nu har jag gjort det igen. Lyckats glömma att ta loss moderkortstäckplåten och skänkt bort ett moderkort. Har genom mina år säkert separerat ett tiotal moderkort från sina täckplåtar. Känns fruktansvärt onödigt och alltid lika trist att bygga en dator med ett fult hål därbak.

Vad är era bästa tips för att aldrig glömma detta? Har själv börjat klura lite på olika lösningar som att buntbanda fast dem i varandra, men inte kommit på något som är tillräckligt snyggt eller vettigt.

Permalänk
Medlem

Köp bara moderkort som har "plåten" inbyggd. Borde snart bli standard, och ju fler som väljer såna framför de med lös plåt, desto snabbare kommer skiftet att ske.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Inget alternativ för oss som skiter i att montera den?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Inget alternativ för oss som skiter i att montera den?

Bra poäng! Nu kan du rösta på din grej. Gissar att jag kommer att få lägga till fler alternativ

Permalänk
Medlem

Lämna inte chassin halv-isärmonterade.

Antingen får moderkortet sitta monterat med sin kompis, eller så hamnar det tillbaka i moderkortskartongen med alla tillbehör.

Permalänk
Jacob Fanboy

Skäms över att behöva fråga men vad är det för plåt vi pratar om? Google säger I/O skölden men antar det är något annat vi pratar om här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drygman:

Skäms över att behöva fråga men vad är det för plåt vi pratar om? Google säger I/O skölden antar det är något annat vi pratar om här?

Ingen dum fråga. Det är I/O-skölden det är frågan om. Av allt att döma är jag dock rätt ensam om att ha detta problem!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skiter i att montera den då den absolut aldrig passar med chassit, antigen kan jag ha en I/O sköld eller så kan jag skruva i moderkortet i chassit... Vet vad jag väljer i alla fall.

Permalänk
Avstängd

Min ambition är inte att verka otrevlig, men Först och främst tyckte jag att frågan var ganska obegriplig när du skrev "ta loss täckplåten" korrekt ordval bör väl vara "montera täckplåten" (i chassit))

Spelar väl ingen roll vilken I/O sköld man använder så länge den passar, den skall väl vad jag vet i yttermåtten alltid vara standard åtminstone på chassit, det andra är ju bara att den skall stämma med moderkortet, tekniskt sett borde det räcka med en ram, typ... Vet inte heller riktigt varför man inte har det och en fast universaltäckplåt som har släta kanter på moderkortet så att de skulle bli som när man monterar PSU, typ, i ställetför nuvarande lösning som kanske är föråldrad idag, men gissningsvis är det enklare att göra den som den är för närvarande.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Min ambition är inte att verka otrevlig, men Först och främst tyckte jag att frågan var ganska obegriplig när du skrev "ta loss täckplåten" korrekt ordval bör väl vara "montera täckplåten" (i chassit))

Spelar väl ingen roll vilken I/O sköld man använder så länge den passar, den skall väl vad jag vet i yttermåtten alltid vara standard åtminstone på chassit, det andra är ju bara att den skall stämma med moderkortet, tekniskt sett borde det räcka med en ram, typ... Vet inte heller riktigt varför man inte har det och en fast universaltäckplåt som har släta kanter på moderkortet så att de skulle bli som när man monterar PSU, typ, i ställetför nuvarande lösning som kanske är föråldrad idag, men gissningsvis är det enklare att göra den som den är för närvarande.

Det är bra att du har den ambitionen. Den har jag med

När jag skrev ta loss täckplåten så menar jag just det. Frågan handlar inte om att glömma att montera plåten, utan att glömma att montera loss den i samband med att man monterar ur gammal hårdvara. Helt enkelt så att man separerar moderkortet från dess täckplåt och sedan glömmer bort var man gjorde av den.

Detta är antagligen anledningen till att man uttryckligen bör fråga om I/O-plåten ingår vid köp av begagnade moderkort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lhugo:

Det är bra att du har den ambitionen. Den har jag med

När jag skrev ta loss täckplåten så menar jag just det. Frågan handlar inte om att glömma att montera plåten, utan att glömma att montera loss den i samband med att man monterar ur gammal hårdvara. Helt enkelt så att man separerar moderkortet från dess täckplåt och sedan glömmer bort var man gjorde av den.

Detta är antagligen anledningen till att man uttryckligen bör fråga om I/O-plåten ingår vid köp av begagnade moderkort.

Aha, jo, jag brukar typ tejpa fast saker som hör till X på X, oavsett om det är ett datorchassi eller någon annan detalj, en annan grej jag lärt mig är att alltid lägga alla skruvar som hör till någonting i en liten påse eller intejpade i papper och noga tejpa eller knyta fast den på föremålet sedan, helst också skriva med en tuschpenna på en remsa frystejp eller liknande vad skruvarna/beslagen hör till...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Ingen dum fråga. Det är I/O-skölden det är frågan om. Av allt att döma är jag dock rätt ensam om att ha detta problem!

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kollade på när Linus på linustech-kanalen byggde en dator. Han glömde också, och fick ta loss moderkortet mm igen. Så ni är minst två.

Eller, jag ser nu att det inte var riktigt det du menade ..

Visa signatur

Gigabyte Z390 I AORUS PRO | i7 8700K | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair Obsidian 250D | EVGA Supernova G3 650W | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair 32GB DDR4 | MSI GTX 1070 Ti 8GB ARMOR | Win 10 Home 64-bit | Xtrfy K3

Permalänk
Medlem

Har nog aldrig glömt en I/O sköld, men borde det inte gå att ta lite dubbeltejp mellan plåten och I/O på moderkorten så får man en permanent sittande plåt?
Nu menar jag ju såklart inte att man tejpar över kontakter som sitter där bak utan på de små bitarna av plåt som huserar kontakterna.

Visa signatur

Apex FPS Boost Configs | Killing Floor 2 Configs
CPU: R7 5800X Cooler: H110i Mobo: X570 Aorus Master RAM: 4x8Gb 3600mhz CL14-14-14-28 Videocard: RTX2080S Strix AD PSU: HX1000i Case: Evolv Flow Edition Monitor: Acer XB270HU 165hz Gsync TN-panel

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Jag har blivit bättre på att komma ihåg detta på senare år, men det händer dock fortfarande. Har inte tillräckligt många fingrar för att räkna hur många gånger jag rivit ett bygge efter en chassirecension och packat ner allt fint i kartongen, bara för att märka att I/O-skölden sitter kvar i chassit...

Permalänk
Medlem

Mina två senaste moderkort har haft det inbyggt.
Känns som den är på väg bort

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz