Permalänk
Medlem

Ny bil igen, söker tips

Med ca nio månader kvar på leasingkontraktet är det dags för mig att börja sondera terrängen. Har idag en Volvo XC90 D5 2017 som jag är väldigt nöjd med. Har tre barn i ganska olika åldrar vilket kräver ett rymligt baksäte. Lastutrymme är också a och o, dels för privat bruk men även i jobbet då jag rätt ofta har med mig it-utrustning för demo hos kunder. Bonus/malus systemet (och viss miljömedvetenhet) gör att en dieselbil i samma av liknande kaliber inte känns helt intressant. Trevligast vore en ren elbil men det är svårt att hitta i liknande storlek. Jag har även hela Sverige som marknad och kör med jämna mellanrum ganska långa sträckor så det där med räckviddsångest är en faktor. Har kikat en del på laddhybridvarianten av XC90 men folk verkar inte jättenöjda med den. Andra alternativ kan vara BMW X5 laddhybrid och kanske Lexus. Såg att Mercedes precis släppt en bränslecellsversion av GLC men den verkar inte komma till Sverige pga för för få vätgasstationer. Är det någon som har koll på vad som kan tänkas dyka upp under närmsta halvåret som kan vara intressant för mig så tar jag gärna emot tips.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Hedersmedlem

Tesla Model X? 100kWh-modellen har en räckvidd på över 40 mil och du kan konfigurera interiören lite hur du vill verkar det som. Laddhybrid känns tveksamt om du främst kör långa sträckor, det är ju i stadstrafik där de verkligen gör rätt för sig. Men på tal om en så har Mitsubishi Outlander PHEV fått väldigt bra kritik tror jag. Det är väl den mest populära plug in-hybriden i Sverige.

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: Model X finns i tankarna men räckvidden är i kortaste laget med tanke på vad den kostar. Kollade på den redan när jag tog ut Volvon och det stämmer att den går att konfa på flera olika sätt, den sexsitsiga varianten är riktigt trevlig funktionsmässigt men jag kan inte heller komma ifrån att den ser ut som en Mazda 323 som har fått för mycket bakpulver. Jag gillar suvar som är lite "jeepiga" i sin design. Outlander har jag haft fast dieselvarianten av samma generation som första phev. Det var en trevlig bil på många sätt men det var också mycket strul med den, tror inte att AC:n funkade en enda av de tre somrar jag hade den så jag är lite skeptisk till den.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Nu är jag väl en trist gammal gubbe, men det mest miljövänliga är väl att inte byta bil vart tredje år.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bullis:

Nu är jag väl en trist gammal gubbe, men det mest miljövänliga är väl att inte byta bil vart tredje år.

Håller med dig fullständigt.

On Topic:
Nu har jag inte full koll på leasing, men kan man inte köpa ut bilen efter kontraktets slut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullis:

Nu är jag väl en trist gammal gubbe, men det mest miljövänliga är väl att inte byta bil vart tredje år.

Jo, eller inte ha någon bil alls. Fanns en tid när jag cyklade överallt jag skulle, dock svårt att få till idag men utköp är något jag funderar på också men det beror lite på vad jag får för pris. Meningen med frågan är dock att försöka se om det finns något nyhet som jag har missat. Tex så verkar det som att Skoda ska släppa en kodiaq med hybriddrift.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullis:

Nu är jag väl en trist gammal gubbe, men det mest miljövänliga är väl att inte byta bil vart tredje år.

Haha klokt sagt.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Med ca nio månader kvar på leasingkontraktet är det dags för mig att börja sondera terrängen. Har idag en Volvo XC90 D5 2017 som jag är väldigt nöjd med. Har tre barn i ganska olika åldrar vilket kräver ett rymligt baksäte. Lastutrymme är också a och o, dels för privat bruk men även i jobbet då jag rätt ofta har med mig it-utrustning för demo hos kunder. Bonus/malus systemet (och viss miljömedvetenhet) gör att en dieselbil i samma av liknande kaliber inte känns helt intressant. Trevligast vore en ren elbil men det är svårt att hitta i liknande storlek. Jag har även hela Sverige som marknad och kör med jämna mellanrum ganska långa sträckor så det där med räckviddsångest är en faktor. Har kikat en del på laddhybridvarianten av XC90 men folk verkar inte jättenöjda med den. Andra alternativ kan vara BMW X5 laddhybrid och kanske Lexus. Såg att Mercedes precis släppt en bränslecellsversion av GLC men den verkar inte komma till Sverige pga för för få vätgasstationer. Är det någon som har koll på vad som kan tänkas dyka upp under närmsta halvåret som kan vara intressant för mig så tar jag gärna emot tips.

Måst det vara SUV modell?

Volvo V90 har riktigt rymligt baksäte och skuff. Eftersom du har hela Sverige som marknad så är det bara Diesel/Bensin som gäller effektiva elbilar är minst 2år bort. Volkswagen, Audi, Mercedes och BMW lanserar sina elbilar skarpt runt 2020 och de kommer ha barnsjukdomar. Så elbil är bara att glömma i första taget samt under vintertid så tappar de minst 40% utav sina kapacitet.

Skrivet av Andreaz1:

Tesla Model X? 100kWh-modellen har en räckvidd på över 40 mil och du kan konfigurera interiören lite hur du vill verkar det som. Laddhybrid känns tveksamt om du främst kör långa sträckor, det är ju i stadstrafik där de verkligen gör rätt för sig. Men på tal om en så har Mitsubishi Outlander PHEV fått väldigt bra kritik tror jag. Det är väl den mest populära plug in-hybriden i Sverige.

Och det är under optimala förhållande under vintern tappar de minst 40% utav sin kapacitet.

*Problemet* med Mitsubishi Outlander PHEV är att man kommer få tanka oftare eftersom den bara har en tank på 45liter och man kommer max 54km på batteriet. Så det är beroende hur man är som person att köra längre sträckor. Jag själv tillhör långkörarna som tankar fullt och sen kör jag tills jag är framme så jag kör bara bilar som har räckvidd på minst 80mil året runt.

Skrivet av wounds:

Jo, eller inte ha någon bil alls. Fanns en tid när jag cyklade överallt jag skulle, dock svårt att få till idag men utköp är något jag funderar på också men det beror lite på vad jag får för pris. Meningen med frågan är dock att försöka se om det finns något nyhet som jag har missat. Tex så verkar det som att Skoda ska släppa en kodiaq med hybriddrift.

Skickades från m.sweclockers.com

Ska man dra dom växlarna så är det mest miljövänligaste att gå för att tillverka Cyklar är inte miljövänligt alls.

Det som kommer ut är bara uppblåsta *nyheter* som bara fungerar optimalt i städerna så fort du kör över 5mil så är hybriden mer till belastning än till hjälp för det är klenare motor för att hålla ner vikten men den ska driva en större generator som ska ladda batterierna så det blir så fort du åker vanliga motorn så kommer du att släppa ut mer skit över lag än om det va en ren fossilbil.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Måst det vara SUV modell?

Volvo V90 har riktigt rymligt baksäte och skuff.

Trist nog så är V90 långt ifrån rymlig och har inget att sätta emot XC90 på den punkten. Jag kan också tänka mig att det blir svårt att gå tillbaka till en pannkaka efter SUV, jag har provsuttit pannkakorna ett par gånger (i hopp om lite mer sportighet och nyare infotainment) men på vägen ut är man övertygad att SUV-köpet var det bästa man gjort. V90 känns riktigt trång med den fram- och uppskjutna instrumentpanelen, samt det avrundade taket från sidorna som man kan skalla till å från när man vrider på huvvet. Dessutom sitter man som en spindel bak, och inte som i en fåtölj som i XC90

Gamla XC60 är rymligare än hela nya serien, förutom XC90.

Permalänk
Medlem

@wounds: jag är fortfarande skeptisk till laddhybrider. Så fort du har kört det där 100km på batteri går den över till att köra på ren bensinmotor. Och då kör den runt med 100kg+ last, dvs overksamt batteri och elmotor.
Och det är inte bensinsnålt, speciellt inte med en stor bil. Stora bilar har 9 av 10 en diesel under huven av en anledning.
Jag köper konceptet att hybrider är bra i stan med mycket stop och start, men så fort man ska köra 100km eller längre åt gången håller jag fast vid att en diesel är bättre.

Jag kör själv en Seat Alhambra TDI184, kör jag långa sträckor snittar den under 6L/100km.
Baksätet är det största jag suttit i, och elskjutdörrar är en nyvunnen kärlek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Trist nog så är V90 långt ifrån rymlig och har inget att sätta emot XC90 på den punkten. Jag kan också tänka mig att det blir svårt att gå tillbaka till en pannkaka efter SUV, jag har provsuttit pannkakorna ett par gånger (i hopp om lite mer sportighet och nyare infotainment) men på vägen ut är man övertygad att SUV-köpet var det bästa man gjort. V90 känns riktigt trång med den fram- och uppskjutna instrumentpanelen, samt det avrundade taket från sidorna som man kan skalla till å från när man vrider på huvvet. Dessutom sitter man som en spindel bak, och inte som i en fåtölj som i XC90

Gamla XC60 är rymligare än hela nya serien, förutom XC90.

Kan bara hålla med dig! Åker taxi i dem rätt ofta. Minsta vindrutan ever, känns som den är taksänkt. Och ännu sämre sikt blir det med enorma klodsen i mitten bakom backspegeln.
Baksätet är litet, och när man ska ut får man rulla sig över bakre hjulhuset.
Jag trivs fan bättre när taxin kommen med en VW Caddy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Måst det vara SUV modell?

Volvo V90 har riktigt rymligt baksäte och skuff. Eftersom du har hela Sverige som marknad så är det bara Diesel/Bensin som gäller effektiva elbilar är minst 2år bort. Volkswagen, Audi, Mercedes och BMW lanserar sina elbilar skarpt runt 2020 och de kommer ha barnsjukdomar. Så elbil är bara att glömma i första taget samt under vintertid så tappar de minst 40% utav sina kapacitet.

Och det är under optimala förhållande under vintern tappar de minst 40% utav sin kapacitet.

*Problemet* med Mitsubishi Outlander PHEV är att man kommer få tanka oftare eftersom den bara har en tank på 45liter och man kommer max 54km på batteriet. Så det är beroende hur man är som person att köra längre sträckor. Jag själv tillhör långkörarna som tankar fullt och sen kör jag tills jag är framme så jag kör bara bilar som har räckvidd på minst 80mil året runt.

Ska man dra dom växlarna så är det mest miljövänligaste att gå för att tillverka Cyklar är inte miljövänligt alls.

Det som kommer ut är bara uppblåsta *nyheter* som bara fungerar optimalt i städerna så fort du kör över 5mil så är hybriden mer till belastning än till hjälp för det är klenare motor för att hålla ner vikten men den ska driva en större generator som ska ladda batterierna så det blir så fort du åker vanliga motorn så kommer du att släppa ut mer skit över lag än om det va en ren fossilbil.

V90 testade jag när jag tog ut XC90, inte fullt lika rymlig i bak men nästan samma pengar. Har två kids i barnstol samt en tonåring som är ganska lång, åkte i princip runt och mätte baksäten med måttband. Detta efter mycket gnäll över den A6 allroad jag hade innan. Du har rätt i att för en långkörare så är diesel förmodligen det bästa dock kommer skatten sticka rejält på en liknande bil som jag har idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Trist nog så är V90 långt ifrån rymlig och har inget att sätta emot XC90 på den punkten. Jag kan också tänka mig att det blir svårt att gå tillbaka till en pannkaka efter SUV, jag har provsuttit pannkakorna ett par gånger (i hopp om lite mer sportighet och nyare infotainment) men på vägen ut är man övertygad att SUV-köpet var det bästa man gjort. V90 känns riktigt trång med den fram- och uppskjutna instrumentpanelen, samt det avrundade taket från sidorna som man kan skalla till å från när man vrider på huvvet. Dessutom sitter man som en spindel bak, och inte som i en fåtölj som i XC90

Gamla XC60 är rymligare än hela nya serien, förutom XC90.

Du satte huvudet på spiken. 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

V90 testade jag när jag tog ut XC90, inte fullt lika rymlig i bak men nästan samma pengar. Har två kids i barnstol samt en tonåring som är ganska lång, åkte i princip runt och mätte baksäten med måttband. Detta efter mycket gnäll över den A6 allroud jag hade innan. Du har rätt i att för en långkörare så är diesel förmodligen det bästa dock kommer skatten sticka rejält på en liknande bil som jag har idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Kör själv A6 Allround och tycker de är riktigt rymliga. Satt själv och velade mellan A6 allround eller Q7 men blev A6 p.g.a kostnadsfråga. Men inget slår suvarna när det kommer till utrymme och säten men de är också större bil så de får mer plats att sätta in *bättre* grejer. Tyvärr är det så i ny Sverige så är det fult och en klass fråga att köra bekvämliga bilar. I det fall har jag bara två råd.

1: kör på vanliga XC90 och ta skattesmällen.
2: kör på hybrid XC90 och offra räckvidden.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Kör själv A6 Allround och tycker de är riktigt rymliga. Satt själv och velade mellan A6 allround eller Q7 men blev A6 p.g.a kostnadsfråga. Men inget slår suvarna när det kommer till utrymme och säten men de är också större bil så de får mer plats att sätta in *bättre* grejer. Tyvärr är det så i ny Sverige så är det fult och en klass fråga att köra bekvämliga bilar. I det fall har jag bara två råd.

1: kör på vanliga XC90 och ta skattesmällen.
2: kör på hybrid XC90 och offra räckvidden.

Ja, eller så köper jag loss den jag har och skaffar en liten el-golf för vardagspendlingen. So many options... Kollar man på jagrullar.se så verkar folk inte toppen nöjda med T8:an verkar ha varit mycket barnsjukdomar där.

Ang allroaden så upplevde ungarna den som mindre i baksätet än den 320GT jag hade innan (hade allroaden i sex månader bara som kortidsleasing pga jobbyte med olika bilpolicies).

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Köp en beggad bil, fast det sitter kanske inte i pengarna.
Tycker också det verkar onödigt och hålla på byta stup i ett, då gör det nog varken från eller till vad man väljer för drivning

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Ja, eller så köper jag loss den jag har och skaffar en liten el-golf för vardagspendlingen. So many options... Kollar man på jagrullar.se så verkar folk inte toppen nöjda med T8:an verkar ha varit mycket barnsjukdomar där.

Utgick från att du skulle ha ny bil oavsett. Men ekonomiskt i dagens läge är att köpa *gammal* bilar så man undkommer den sinnessjuka skatten. XC90 T8 är fortfarande *ny* och för att barnsjukdomar ska försvinna brukar det ta något år innan det mesta är borta. Men är du nöjd med din nuvarande bil och kan tänkas köpa loss den så har du bra förhandlings ställning. Av de jag känner som leasar brukar de få bättre pris på att köpa bilen än nästa som kommer och vill köpa bilen.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Tesla Model S. Har väldigt stort lastutrymme. Kanske inte riktigt så stort som XC90 men inte långt därifrån. Snyggare än Model X. Med uppdaterade laddarna i de nya bilarna så tankar du så snabbt att räckvidden inte borde vara något problem: http://teslaclubsweden.se/snabbare-snabbladdning/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja, jag vet faktiskt inte. Tycker det är skönt med nybilsgaranti och serviceavtal. Inte så mycket överraskningar då men det blir ju billigare att behålla den jag har. Ska kolla med säljaren vad det skulle kosta att få loss den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Har inte XC90 en renodlad bensinmotor då? Eftersom du verkar nöjd med bilen tänker jag.

(Personligen tycker jag det är konstigt att byta överhuvudtaget om man är nöjd, men det är ju jag det.)

Raderat svar på borttaget inlägg /Mod
Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Ja, jag vet faktiskt inte. Tycker det är skönt med nybilsgaranti och serviceavtal. Inte så mycket överraskningar då men det blir ju billigare att behålla den jag har. Ska kolla med säljaren vad det skulle kosta att få loss den.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är bara du själv som kan avgöra vad du är villig att betala men jag har för mig att Volvo har service avtal för privatpersoner också så där blir nog inte större skillnad samt nybilsgaranti är lite meningslös men skönt att ha ifall man får ett måndags-ex oftast dyker problemen upp efter x-år på vägen och då är nybilsgarantin borta sedan länge. Men så länge man gör servicen vart 1200-1500mil så har man gjort sitt för att minimera risken för stora haverierna. Sen så kommer elektroniken som brukar spöka vid 7år åldern av egen erfarenhet.

Raderat svar på raderat inlägg /Mod
Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Både Honda och Hyundai har släppt större nya suvar. Kanske är något att kika på? Bmw X7 ska ju vara en herrejösses bil den också. Likväl Kia Telluride / Hyundai Pallisade (kanske bara är för us-marknaden?).

Klarar du dig med en sedan så har du ju Polestar 2 som släpps snart?

Tdoll, instämmer till fullo. Att Sverige nu då står för 1% av utsläppen så är ju inte det en ursäkt för att vi ska fortsätta leva som vi gör, vi ska ju alla hjälpas åt att bromsa klimatpåverkan annars händer ju ingenting någonstans sen står vi där med skägget i brevlådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

@wounds: jag är fortfarande skeptisk till laddhybrider. Så fort du har kört det där 100km på batteri går den över till att köra på ren bensinmotor. Och då kör den runt med 100kg+ last, dvs overksamt batteri och elmotor.
Och det är inte bensinsnålt, speciellt inte med en stor bil. Stora bilar har 9 av 10 en diesel under huven av en anledning.
Jag köper konceptet att hybrider är bra i stan med mycket stop och start, men så fort man ska köra 100km eller längre åt gången håller jag fast vid att en diesel är bättre.

Jag kör själv en Seat Alhambra TDI184, kör jag långa sträckor snittar den under 6L/100km.
Baksätet är det största jag suttit i, och elskjutdörrar är en nyvunnen kärlek.

om du har en laddhybrid som gör 10mil och du har 11 mil till jobbet med möjlighet att ladda där.
så blir din plånbok väldigt nöjd!

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Både Honda och Hyundai har släppt större nya suvar. Kanske är något att kika på? Bmw X7 ska ju vara en herrejösses bil den också. Likväl Kia Telluride / Hyundai Pallisade (kanske bara är för us-marknaden?).

Klarar du dig med en sedan så har du ju Polestar 2 som släpps snart?

Tdoll, instämmer till fullo. Att Sverige nu då står för 1% av utsläppen så är ju inte det en ursäkt för att vi ska fortsätta leva som vi gör, vi ska ju alla hjälpas åt att bromsa klimatpåverkan annars händer ju ingenting någonstans sen står vi där med skägget i brevlådan.

Det är inget ursäkt att skatta ihjäl befolkningen i naturens anda, betydligt bättre att sätta press på de länderna som gör största skada.

Men @wounds: vad är maxpriset för bil vi pratar om egentligen? Bäst att veta annars kan man ge tips inom alla segment.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

@wounds: Tesla Model S skulle jag kika på, har kört en S60 ca 16000 mil på 4 år, underbar bil. Den lastar väldigt mycket för att vara en sedan. Min var bakhjulsdriven och hade den stora frunken, faceliftade bilar har mindre frunk oavsett 2WD/4WD. (Frunk=Lastutrymme under "motorhuven")

Jag har precis bytt till en Model 3, då jag inte har behov av så stor bil.

En S100D skulle du komma långt med och Teslas superladdare fungerar ypperligt!
OBS! Har du inte laddning hemma är det en dålig idé att skaffa elbil.

Att man skulle tappa 40% räckvidd på vintern vet jag inte vad det kommer ifrån. Jag tappade som mest runt 25%, oftast runt 15%.
Det som drar mer energi på vintern är uppvärmningen av bilen och om det är väldigt moddigt på vägen. Startar man med bilen inkopplad, värmer man den innan man åker och då "kostar" det inte räckvidd.

Finns väldigt mycket info på Teslaclubsweden, där det pratas om alla elbilar.

Teslakalkylen är en sida där du kan räkna på totalkostnad och jämföra olika bilar.

http://teslaclubsweden.se/
https://www.teslakalkylen.com/

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Har idag en Volvo XC90 D5 2017 som jag är väldigt nöjd med.

Varför byta? MY19 är inte sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

@wounds: Tesla Model S skulle jag kika på, har kört en S60 ca 16000 mil på 4 år, underbar bil. Den lastar väldigt mycket för att vara en sedan. Min var bakhjulsdriven och hade den stora frunken, faceliftade bilar har mindre frunk oavsett 2WD/4WD. (Frunk=Lastutrymme under "motorhuven")

Jag har precis bytt till en Model 3, då jag inte har behov av så stor bil.

En S100D skulle du komma långt med och Teslas superladdare fungerar ypperligt!
OBS! Har du inte laddning hemma är det en dålig idé att skaffa elbil.

Att man skulle tappa 40% räckvidd på vintern vet jag inte vad det kommer ifrån. Jag tappade som mest runt 25%, oftast runt 15%.
Det som drar mer energi på vintern är uppvärmningen av bilen och om det är väldigt moddigt på vägen. Startar man med bilen inkopplad, värmer man den innan man åker och då "kostar" det inte räckvidd.

Finns väldigt mycket info på Teslaclubsweden, där det pratas om alla elbilar.

Teslakalkylen är en sida där du kan räkna på totalkostnad och jämföra olika bilar.

http://teslaclubsweden.se/
https://www.teslakalkylen.com/

40% har jag fått från observering och egen erfarenhet med batteri i kyla, samt snabb googling ger https://insideevs.com/tesla-model-3-range-drop-cold-weather/ , https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/real-world-range-duri... , https://www.teslarati.com/tesla-battery-range-sub-zero-snowy-...

oavsett anser jag över 20% av ren förlust på vinter är ej acceptabelt samt laddstolparna finns ej lika tätt som bensinstationer så man måst planera sin körning på ett helt annat sätt. Elbilar är bara för storstäder i dagens läge ej för långfärd..

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Blir lite petig men att jämföra mord mot V8 är extremt meningslös av den lätta anledning är att mord är olagligt och det är inte olagligt att äga en V8. Sen kan man sitta och käfta fram och tillbaka med meningslösa liknelse....

Det är bara du själv som kan avgöra vad du är villig att betala men jag har för mig att Volvo har service avtal för privatpersoner också så där blir nog inte större skillnad samt nybilsgaranti är lite meningslös men skönt att ha ifall man får ett måndags-ex oftast dyker problemen upp efter x-år på vägen och då är nybilsgarantin borta sedan länge. Men så länge man gör servicen vart 1200-1500mil så har man gjort sitt för att minimera risken för stora haverierna. Sen så kommer elektroniken som brukar spöka vid 7år åldern av egen erfarenhet.

Dörrarna strulade på min när det blev under -5 och där var nybilsgarantin bra, tydligen känt fel. Servicavtal hade jag också, åkte dock ändå på byte av bromsvätska och bromsskivor till det facila priset av 4500 kr.

Skrivet av Def_Dog:

Både Honda och Hyundai har släppt större nya suvar. Kanske är något att kika på? Bmw X7 ska ju vara en herrejösses bil den också. Likväl Kia Telluride / Hyundai Pallisade (kanske bara är för us-marknaden?).

Klarar du dig med en sedan så har du ju Polestar 2 som släpps snart?

Tdoll, instämmer till fullo. Att Sverige nu då står för 1% av utsläppen så är ju inte det en ursäkt för att vi ska fortsätta leva som vi gör, vi ska ju alla hjälpas åt att bromsa klimatpåverkan annars händer ju ingenting någonstans sen står vi där med skägget i brevlådan.

Ja, hyundai eller kia kan vara ett alternativ. X7:an blir nog för dyr för mig. X5e skulle däremot kunna vara något. Drömbilen vore Dodge durango eller kanske Cheva Suburban men det vore ekonomiskt och miljömässigt självmord.

Skrivet av hellmix:

Det är inget ursäkt att skatta ihjäl befolkningen i naturens anda, betydligt bättre att sätta press på de länderna som gör största skada.

Men @wounds: vad är maxpriset för bil vi pratar om egentligen? Bäst att veta annars kan man ge tips inom alla segment.

Kan stretcha upp till 10k i månaden (har car allowance från jobbet som täcker största delen), brukar innebära en bil på runt 700-750k

Skrivet av Lembritt:

@wounds: Tesla Model S skulle jag kika på, har kört en S60 ca 16000 mil på 4 år, underbar bil. Den lastar väldigt mycket för att vara en sedan. Min var bakhjulsdriven och hade den stora frunken, faceliftade bilar har mindre frunk oavsett 2WD/4WD. (Frunk=Lastutrymme under "motorhuven")

Jag har precis bytt till en Model 3, då jag inte har behov av så stor bil.

En S100D skulle du komma långt med och Teslas superladdare fungerar ypperligt!
OBS! Har du inte laddning hemma är det en dålig idé att skaffa elbil.

Att man skulle tappa 40% räckvidd på vintern vet jag inte vad det kommer ifrån. Jag tappade som mest runt 25%, oftast runt 15%.
Det som drar mer energi på vintern är uppvärmningen av bilen och om det är väldigt moddigt på vägen. Startar man med bilen inkopplad, värmer man den innan man åker och då "kostar" det inte räckvidd.

Finns väldigt mycket info på Teslaclubsweden, där det pratas om alla elbilar.

Teslakalkylen är en sida där du kan räkna på totalkostnad och jämföra olika bilar.

http://teslaclubsweden.se/
https://www.teslakalkylen.com/

Ja, men den är nog för dyr. Sen sitter man så lågt. Börjar få gubbrygg.

Skrivet av Falcon:

Varför byta? MY19 är inte sämre.

Bonus/Malus, 3000 i skatt nu 9000 på samma bil om jag plockar ut en ny.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

40% har jag fått från observering och egen erfarenhet med batteri i kyla, samt snabb googling ger https://insideevs.com/tesla-model-3-range-drop-cold-weather/ , https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/real-world-range-duri... , https://www.teslarati.com/tesla-battery-range-sub-zero-snowy-...

oavsett anser jag över 20% av ren förlust på vinter är ej acceptabelt samt laddstolparna finns ej lika tätt som bensinstationer så man måst planera sin körning på ett helt annat sätt. Elbilar är bara för storstäder i dagens läge ej för långfärd..

Jag har fått mina siffror efter min egen förbrukning på ca 16000 mil i detta land, jovisst har vi inte extremväder så långa perioder i detta land, men jag misstänker att TS reser runt i landet med utgångspunkt Stockholm.
Björn Nyland som är Teslaägare i Norge och lägger ut väldigt mycket på Youtube ligger på 10-20% sämre räckvidd. Inte så långt ifrån min egen observation.

Laddstationer för långfärd byggs ut hela tiden och med en Tesla är det inga större svårigheter om du håller dig söder om Östersund eller E4an upp till Finland.
Elbil fungerar nog bättre på landet än i storstäder, inga problem för villaägare att ladda bilen under natten. Fungerar utmärkt som pendlarbil för dom som bor ca 1 timme ifrån jobbet

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Dörrarna strulade på min när det blev under -5 och där var nybilsgarantin bra, tydligen känt fel. Servicavtal hade jag också, åkte dock ändå på byte av bromsvätska och bromsskivor till det facila priset av 4500 kr.

Ja, hyundai eller kia kan vara ett alternativ. X7:an blir nog för dyr för mig. X5e skulle däremot kunna vara något. Drömbilen vore Dodge durango eller kanske Cheva Suburban men det vore ekonomiskt och miljömässigt självmord.

Kan stretcha upp till 10k i månaden (har car allowance från jobbet som täcker största delen), brukar innebära en bil på runt 700-750k

Ja, men den är nog för dyr. Sen sitter man så lågt. Börjar få gubbrygg.

Bonus/Malus, 3000 i skatt nu 9000 på samma bil om jag plockar ut en ny.

Men efter de åtgärdat felet så har det inte återkommit? Det som är bra att titta på samma bil som man har ägt är att man vet vilka fel det kan ha och tittar då på om de är åtgärdat eller blivit fixat i förebyggande syfte.

Inget slår SUV oavsett det är betydligt skönare att kliva upp och ner i bilen än att kliva ner och upp. Hade Audi A6 S-line och de mm som den va lägre kändes när man skulle kliva ur den men den gick som ett strykjärn på vägen.

Min drömbil i framtiden är Audis nya Q8. Men det är synd att den kostar som en villa xD

Min åsikt är att det är nästan värt att köpa loss nuvarande bil om du är nöjd med den och vet att den inte har något fel för då *sparar* du 6000 som du kan sätta på service istället. Det är aldrig billigt att serva bilen på märkesverkstad, jag servar bilen bara på märkesverkstad under garantitiden sen när det löper ut så vänder jag mig till autoexpert, Mekonomen eller liknande som ger minst lika bra servis men betydligt bättre pris.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan