Permalänk

Speldator för 9000-11000

Sugen på en ny dator och ha försökt vänta på ryzen 3000 serien men vet inte om jag har tillräckligt med tålamod tills dess:) spelar framförallt cs fast vill kunna köra andra spel också och vill att datorn ska vara lite framtidssäker också med möjlighet att uppgradera.
Har gjort 2 byggen med intel och ryzen vilken föredrar ni är mest värt. Kan man uppgradera till nya zen serien när den kommer ut?
Har ni era egna förslag på förbättingar?

Intel

Ryzen

Vet att intel är lite bättre i spel men och jag inte godare uppgraderingmöjligheter med amd bygget? Tänkte mest på nya ryzen

Permalänk
Medlem

Tycker Ryzen-bygget ser betydligt bättre ut även om jag aldrig kört AMD personligen. Processorn i intel-bygget känns ganska underväldigande och är väl inge vidare för överklockning heller.

Tycker Ryzen-bygget ser toppen ut Kanske byta ut moderkortet mot ett Gigabyte B450M DS3H, verkar galet prisvärt.
Lägg till en extra fläkt också så du har en bak och en fram, Alt. två fram och en bak, upp till dig.

Permalänk
Skrivet av Muumin:

Tycker Ryzen-bygget ser betydligt bättre ut även om jag aldrig kört AMD personligen. Processorn i intel-bygget känns ganska underväldigande och är väl inge vidare för överklockning heller.

Tycker Ryzen-bygget ser toppen ut Kanske byta ut moderkortet mot ett Gigabyte B450M DS3H, verkar galet prisvärt.
Lägg till en extra fläkt också så du har en bak och en fram, Alt. två fram och en bak, upp till dig.

Okej tack för feeeback. Varför just det moderkortet? Kan man överklocka den till 2600x nivån? Kan jag använda cpu kylaren som medföljer till överklockningen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av rareixarna:

Okej tack för feeeback. Varför just det moderkortet? Kan man överklocka den till 2600x nivån? Kan jag använda cpu kylaren som medföljer till överklockningen?

Skickades från m.sweclockers.com

Enbart för att det är ett moderkort i samma klass men för bättre pris och väldigt populärt just nu, men efter att ha läst på lite vidare så tycker jag du ska köra på den du valt själv. Gigabyte kortet är absolut inte framtidssäkert och dåligt för klockning.

När det gäller kylaren som följer med processorn tycker jag du kan börja med den. Om du inte ska börja klocka mer seriöst så duger den men lär ju leva om en del, vilket många stör sig på. Ladda ner MSI Afterburner och håll koll på dina temps och bestäm sen om du vill investera i en bättre.

Permalänk
Skrivet av Muumin:

Enbart för att det är ett moderkort i samma klass men för bättre pris och väldigt populärt just nu, men efter att ha läst på lite vidare så tycker jag du ska köra på den du valt själv. Gigabyte kortet är absolut inte framtidssäkert och dåligt för klockning.

När det gäller kylaren som följer med processorn tycker jag du kan börja med den. Om du inte ska börja klocka mer seriöst så duger den men lär ju leva om en del, vilket många stör sig på. Ladda ner MSI Afterburner och håll koll på dina temps och bestäm sen om du vill investera i en bättre.

Tack! Kanske kör på det. Ska man istället chansa på att bara lägga till extra för en 2600x istället? Så behöver jag inte tänka på överklocka

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Absolut, om du inte är intresserad eller vill klocka överhuvudtaget så är 2600x det bättre valet. Om du dock kan se dig själv vilja göra det i framtiden så vore en 2600 + en bättre kylare förmodligen bättre.

Här har du en tråd om valet mellan 2600 och 2600x:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1545110-ryzen-5-2600-e...

Permalänk
Medlem

Jag hade kört på Intel bygget. Processorn är likvärdig en överklockad 4790k, vilket är mycket bra. Passar bra med 1660. Tycker det är en fin kombination du har där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rareixarna:

Sugen på en ny dator och ha försökt vänta på ryzen 3000 serien men vet inte om jag har tillräckligt med tålamod tills dess:) spelar framförallt cs fast vill kunna köra andra spel också och vill att datorn ska vara lite framtidssäker också med möjlighet att uppgradera.
Har gjort 2 byggen med intel och ryzen vilken föredrar ni är mest värt. Kan man uppgradera till nya zen serien när den kommer ut?
Har ni era egna förslag på förbättingar?

Intel

https://komponentkoll.se/bild/xqtJS.png

Ryzen

https://komponentkoll.se/bild/cjBvg.png

Vet att intel är lite bättre i spel men och jag inte godare uppgraderingmöjligheter med amd bygget? Tänkte mest på nya ryzen

Hade kört såhär:

Väldigt likt men med ett grafikkort med bättre kylare, samt 2600X. Rekommender också en extra 140mm-fläkt till chassit då det bara medföljer en fläkt.

2600X hade jag definitivt valt om du har pengarna för det (vilket du verkar ha). Även om du skulle överklocka Ryzen 2600 så kommer ändå 2600X prestera bättre (tack vare XFR2 + Precision Boost) samt att för att överklocka 2600 till samma frekvenser så kommer du behöva köpa en annan kylare än den som ingår. Det ingår förövrigt just en bättre kylare också till 2600X.

Eventuellt kan du ju om du vill gå upp till ett RTX 2060 som är rätt så ordentligt snabbare än både 1660 och 1660 Ti.

Prestandaindex över dagens grafikkort:

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk

Är begagnade delar inte ett alternativ?

Permalänk
Skrivet av Samlooh:

Hade kört såhär:

https://komponentkoll.se/bild/nkXMr.png

Väldigt likt men med ett grafikkort med bättre kylare, samt 2600X. Rekommender också en extra 140mm-fläkt till chassit då det bara medföljer en fläkt.

2600X hade jag definitivt valt om du har pengarna för det (vilket du verkar ha). Även om du skulle överklocka Ryzen 2600 så kommer ändå 2600X prestera bättre (tack vare XFR2 + Precision Boost) samt att för att överklocka 2600 till samma frekvenser så kommer du behöva köpa en annan kylare än den som ingår. Det ingår förövrigt just en bättre kylare också till 2600X.

Eventuellt kan du ju om du vill gå upp till ett RTX 2060 som är rätt så ordentligt snabbare än både 1660 och 1660 Ti.

Prestandaindex över dagens grafikkort:
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/16980?key=1f831ba8b272baa60659181363620e52

tack för tipsen uppskattar det enormt!

Borde nog köra på 2600x istället då så slipper jag tänka på överklockning och som du sa medföljer den varianten en bättre kylare också. Yes har råd att gå upp till 2060, kommer bara köra på 1080p men kan vara skönt att vara över en marginal över 60fps vilket kanske bli lite jobbigt för 1660. Tycker du chassit är bra eller borde jag byta? hade crosair 275r i tankarna eller phanteks p400. Är det stor skillnad mellan 3000 och 3200mhz i ryzen och hur vet jag vilka minnnen som är kompatibla?

Permalänk
Skrivet av dragonslay3r:

Är begagnade delar inte ett alternativ?

Jo men lite svårt att hitta något med bra grejer som finns nära mig, inte förtjust i fraktande

Permalänk
Skrivet av AGI:

Jag hade kört på Intel bygget. Processorn är likvärdig en överklockad 4790k, vilket är mycket bra. Passar bra med 1660. Tycker det är en fin kombination du har där.

Jo intel bygget lockar iom att jag lirar en hel del cs och det spelet gynnar mycket om man kör med intel. Ryzen lockar pga flera trådar dessutom stöd till ryzen 3000 serien? Svårt att välja iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rareixarna:

Jo intel bygget lockar iom att jag lirar en hel del cs och det spelet gynnar mycket om man kör med intel. Ryzen lockar pga flera trådar dessutom stöd till ryzen 3000 serien? Svårt att välja iallafall.

Här är en video som kanske kan hjälpa ?
https://youtu.be/SEszLdXMMu4

Skickades från m.sweclockers.com

Ps: Se hela videon.

Visa signatur

Gigabyte Z390 I AORUS PRO | i7 8700K | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair Obsidian 250D | EVGA Supernova G3 650W | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair 32GB DDR4 | MSI GTX 1070 Ti 8GB ARMOR | Win 10 Home 64-bit | Xtrfy K3

Permalänk
Skrivet av rareixarna:

Jo men lite svårt att hitta något med bra grejer som finns nära mig, inte förtjust i fraktande

Har själv bara bra erfarenhet av att handla här på forumet. Bara att hitta en seriös säljare och kolla så kvitto osv finns på delarna. Går att få ganska mycket mer dator för pengarna!

Permalänk
Medlem

Hur mycket fokus har du på gaming? För bygger du dator för spel och främst CS go bör du ju verkligen köra på 9600k om du har 1000kr du kan lägga till. Det presterar i klass med 9900k i spel och utpresterar Ryzen totalt i CS. Spelar du flera tyngre nyare spel skulle jag valt Ryzen 2600X och lägga pengarna du sparar på bättre grafik. 1000kr extra som 9600k kostar kan du lätt spara in på att köpa ett begagnat 1060 istället om du kör mest CS go då det kortet räcker och blir över. Spelar du även nyare tyngre spel kan du även där få ännu bättre grafik begagnat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av rareixarna:

tack för tipsen uppskattar det enormt!

Borde nog köra på 2600x istället då så slipper jag tänka på överklockning och som du sa medföljer den varianten en bättre kylare också. Yes har råd att gå upp till 2060, kommer bara köra på 1080p men kan vara skönt att vara över en marginal över 60fps vilket kanske bli lite jobbigt för 1660. Tycker du chassit är bra eller borde jag byta? hade crosair 275r i tankarna eller phanteks p400. Är det stor skillnad mellan 3000 och 3200mhz i ryzen och hur vet jag vilka minnnen som är kompatibla?

Chassit är helt okej, och framförallt snyggt. Men 275R skulle jag säga är bättre och är också väldigt snyggt. Se till bara att du väljer varianten med härdat glas (brukar lika på 799kr) då de andra varianterna inte kommer med dammfilter. Det kommer också med två fläktar.

Nej, väldigt marginell skillnad mellan 3000 och 3200mhz. Men om det skiljer väldigt lite kan man ju förstås välja 3200mhz. Om du går in på moderkortets produktsida på tillverkarens hemsida finns det en QVL-lista (brukar ligga under ”support”), dessa minnen har testats av tillverkaren i de hastigheter som specificeras.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rareixarna:

Jo intel bygget lockar iom att jag lirar en hel del cs och det spelet gynnar mycket om man kör med intel. Ryzen lockar pga flera trådar dessutom stöd till ryzen 3000 serien? Svårt att välja iallafall.

Visst får du mer fps i CS med Intel, men samtidigt kanske det inte spelar så stor roll om du har 250+ Fps kontra 400+ fps (?). Du ser ju ändå ingen skillnad menar jag. Skulle satsat på 2600X över 8400 pga då den helt klart är mer framtidssäker, mer uppgraderingsvänlig plattform och kan nog prestera bättre än 8400 i nyare spel.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Skrivet av Samlooh:

Visst får du mer fps i CS med Intel, men samtidigt kanske det inte spelar så stor roll om du har 250+ Fps kontra 400+ fps (?). Du ser ju ändå ingen skillnad menar jag. Skulle satsat på 2600X över 8400 pga då den helt klart är mer framtidssäker, mer uppgraderingsvänlig plattform och kan nog prestera bättre än 8400 i nyare spel.

Okej vilket chassi rekommenderar du? Vill inte lägga sådär jättemycket på det men kan nog hå upp till 700, vilken är mest prisvärd? Bara den ser okej ut. Okej kör på 144hz så bara den ligger på 250+ så ska det vara okej, men hört att ryzen droppar mycket i fps i det spelet. Fast som du säger känns det mer framtidssäker! Tack för utförliga svar och hjälp!

Skickades från m.sweclockers.com