Permalänk

Vad för dator passar mig?

Hej

Går i köptankar då min dator är 9-10 år gammal:-)

Användningsområde:
- På egen tid sitter jag och studerar till nätverkstekniker, så grejar en del i virtualbox för tillfället. Bör kunna driva Microsoft server 2016 samt en klient i VM-miljö (behöver inte fungera i skarpt läge alltså men tillräckligt flyt så att det går att jobba med)

- Sedan bör den fungera för resten av familjen också:
- Mediakonsumtion av barnen i första hand (inga höga krav här)
- Spelande för barnen (6-9år, i dagsläget Minecraft och liknande) som blir mer krävande framöver förmodligen
- Allmänt surf; betala räkningar etc...

Vad ska jag titta på? Vore snäll om någon kunde ge mig lite tankar här. Ser att folk rent generellt verkar köra AMD för tillfället, funkar det när man som jag kör virtualbox?

Prisbild:
Absolut max 10.000kr. Har en halvrisig skärm som jag kan använda samt tangentbord och mus.

Har även sneglat lite på begagnat.
Hittade denna för 7500kr:

Windows 10 home
GPU: MSI GEforce GT970 4gb Gaming
CPU: i5 6699k skylake 3.5ghz
RAM: 24GB DDR4 (2x4gb och 2x8gb)
MB: MSI Z170A Gaming M7
SSD: 250GB Crucial BX100
Chassi: Fractal Design Define R6
Skärm: Benq xr3501 35" curved 4ms

Hur skulle den stå sig för mina behov? Kan man mixa ram på det sättet?

Glömde priset på den begagnade datorn!
Permalänk
Hedersmedlem

Ska du verkligen köpa en maskin med en i5-6600k med bara 4 kärnor och 4 trådar om du vill kunna driva runt virtualisering med flera VM:ar? Det känns som att skjuta dig i foten från start.

Jag hade siktat på en dator med minst 6 kärnor men helst 8. Ryzen 7-serien är ett utmärkt val för många kärnor till en låg kostnad. Ryzen 7 2700 som jag lagt i listan nedan har 8 kärnor, 16 trådar.

VirtualBox funkar på AMD utan problem. Kör det på min Ryzen 5 1600 hemma..

Ett oslagbart grafikkort för lite enklare behov men ändå bra prestanda i 1080p Medium är AMD RX 570 4GB. Det går att få för 1500 kr om du köper från Amazon.de. Det ger dig 8500 kr i budget för resten av din dator. Framgår inte om du har Windows eller ej, men det har jag inte räknat med.

Här har du ett exempel på en kundkorg för resten:

Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 7 2700 (2 799 kr hos Elgiganten)
Chassi: Fractal Design Define C (890 kr hos Webhallen)
Moderkort: ASUS ROG STRIX B450-F Gaming (1 490 kr hos NetOnNet)
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) (1 149 kr hos Inet)
SSD: Samsung SSD 860 EVO 500GB (MZ-76E500B/EU) (1 049 kr hos Inet)
PSU: Seasonic FOCUS+ 550W Gold (949 kr hos Inet)
Summa: 8 326 kr

Akilleshälen här är bara 500 GB lagring (oklart om du behöver mer!), men det kan man komplettera med en hårddisk. 16 GB RAM är en aning snålt tilltaget om du ska köra flera virtuella maskiner, men det är å andra sidan väldigt enkelt att upgpradera med 2x8GB till vid behov.

Permalänk

Hej Svarar främst då dina användningsområden är väldigt lika som IT Konsult.
Förutom Virtualisering finns det andra bra verktyg du kan använda.
I mina studier för CCNA / CCNP och CCIE har jag använt främst GNS3 Som är en Opensource virtualiserings program för nätverksutrustning. (kan vara lite problem att ställa in ,men är överlägset bäst)
När det gäller specifikationer på datorkomponeneter
CPU Minst 8 trådar dvs Intel med Hyperthreading eller AMD
RAM Rekommenderar varmt 32 GB men 16GB som absolut minimum
GPU: När det kommer till spel så antingen ett 1070 eller 1660 alternativt RTX 2060
Lagring: När det kommer till lagring så anser jag SSD på 512GB som minimum alternativt 1TB beroende på priser sedan självklart en Standard HDD som passar till dina behov

Gällande Virtualisering så vill jag rekommendera att om du ändå ska använda Windows använd Hyper-V Finns inbyggt och ingår i Windows Pro / Enterprise licensen och är det bästa jag har testat förutom om du önskar köra en Vmware ESXI miljö (som en separat server)

Rekommenderar starkt att du använder Hyper-V och deras Hyper-V Differencing Disks för att enkelt deploya VMs men också för att spara utrymme.

Jag tror det var allt

Visa signatur

[Case: Fractal Designe R5] [CPU: Intel Core i7 6700k 4.7ghz] [MB: Asus Z170 Deluxe] [RAM: 16GB DDR4 Corsair Dominator Pro][PSU: Fractal Design 1000W Newton] [GPU: ASUS ROG GeForce GTX 1080 OC] [SSD: Samsung 850 500GB][Monitor: Samsung32D850T, Asus MG279Q] [Keyboard:Logitech G19][Mouse: Xtrfy M3][Headpohnes: Sennheiser HD650]

Permalänk

Tack för snabbt svar!

Håller på och försöker sadla om till ett helt nytt yrke och har inte haft koll på datorer på ca 15 år. Så har en del att hämta in. Så jag hade inte koll på cpun. Men det är riktigt roligt att sätta sig in i!

Ska kolla mer på din lista och återkommer sen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Jag upptäckte en liten miss på min komponentlista. Jag har valt 2x8GB med 2666 MHz klockfrekvens. Jag kan rekommendera minst 3000 MHz för att inte lämna nästan gratis prestanda på bordet.

Här är en uppdaterad lista:

Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 7 2700 (2 799 kr hos Elgiganten)
Chassi: Fractal Design Define C (890 kr hos Webhallen)
Moderkort: ASUS ROG STRIX B450-F Gaming (1 490 kr hos NetOnNet)
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) (1 290 kr hos Webhallen)
SSD: Samsung SSD 860 EVO 500GB (MZ-76E500B/EU) (1 049 kr hos Inet)
PSU: Seasonic FOCUS+ 550W Gold (949 kr hos Inet)
Summa: 8 467 kr

OBS: Moderkortet är något random jag valde vara, du kanske hittar något som passar dig bättre. Går att snåla lite på chassi och nätdel också om man vill.

Permalänk

@StarStream: Tack för tipsen! Ska kolla på GNS3, det verkar intressant. Känner du till några andra virtualiseringsprogram för nätverksutrustning, om GNS3 är svår att ställa in menar jag?

För tillfället sitter jag och kollar genom det som kan vara relevant på Microsoft Virtual Academy (mest det som gäller serversidan) samt ett par olika "kurser" på youtube. Har du någon specifik kurs på nätet som du kan rekommendera? Jag har kollat lite på ex udemy men inte köpt något ännu.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Jag upptäckte en liten miss på min komponentlista. Jag har valt 2x8GB med 2666 MHz klockfrekvens. Jag kan rekommendera minst 3000 MHz för att inte lämna nästan gratis prestanda på bordet.

Här är en uppdaterad lista:

Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 7 2700 (2 799 kr hos Elgiganten)
Chassi: Fractal Design Define C (890 kr hos Webhallen)
Moderkort: ASUS ROG STRIX B450-F Gaming (1 490 kr hos NetOnNet)
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) (1 290 kr hos Webhallen)
SSD: Samsung SSD 860 EVO 500GB (MZ-76E500B/EU) (1 049 kr hos Inet)
PSU: Seasonic FOCUS+ 550W Gold (949 kr hos Inet)
Summa: 8 467 kr

OBS: Moderkortet är något random jag valde vara, du kanske hittar något som passar dig bättre. Går att snåla lite på chassi och nätdel också om man vill.

Tack för upplägget. Känns gediget. Är nog beredd att köra på detta i stort sett rakt av (köper kanske ett något billigare chassi och lägger pengarna på att köpa grafikkortet från svensk återsäljare ev).

EDIT: Kollade lite snabbt på sweclockers sälj. Där finns ju en hel del för 1500kr. Finns det något som talar emot ett köp där istället?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dave The Slave:

Tack för upplägget. Känns gediget. Är nog beredd att köra på detta i stort sett rakt av (köper kanske ett något billigare chassi och lägger pengarna på att köpa grafikkortet från svensk återsäljare ev).

EDIT: Kollade lite snabbt på sweclockers sälj. Där finns ju en hel del för 1500kr. Finns det något som talar emot ett köp där istället?

1500 kr för vad?

Permalänk

@pv2b: Tänkte snabbare än jag skrev:-) 1500kr för ett grafikkort!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dave The Slave:

@pv2b: Tänkte snabbare än jag skrev:-) 1500kr för ett grafikkort!

Ett grafikkort kan vara värt 15k eller papperskorgen, vilken modell är det?

Permalänk

@MarcusHuddinge: Längre upp i tråden får jag rekommendationen att köpa ett AMD RX 570 4GB som ska vara ett prisvärt kort för mig som inte har så höga krav. Med det som utgångspunkt så funderar jag på att lägga 1500-1700kr för ett begagnat kort istället för nämnda kort.

Mottager gärna tips på kort att hålla utkik på i det prisspannet eller tips på vad jag ska leta efter!

EDIT: hittade detta kort (MSI Radeon RX 580 Armor OC 8GB) som ligger för 1300kr +frakt för tillfället #17828701

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan absolut köpa ett grafikkort begagnat för 1500 kr som är bättre än ett RX 570 4GB.

Fördelen är att du får mer prestanda för pengarna.

Nackdelen är att du kanske inte får lika mycket garantitid, eller någon garantitid alls. Dessutom kan kortet vara slitet och därför inte hålla lika länge. Det finns en del kort som använts för "crypto mining", vilket innebär drift 24 timmar om dygnet. Beroende på hur dessa har behandlats (låg spänning/power target?) kan de vara okej, eller ej.

Om det är värt pengarna du sparar eller prestandan du får eller möjligt strul kan egentligen bara du svara på.

Ett RX580 8GB för 1300 kr känns lite väl dyrt tycker jag ändå, som det ser ut just nu.

Permalänk
Medlem

@Dave The Slave: Tror det kanske blev ett litet missförstånd. Jag trodde du hade tittat på marknaden här och hittat "ett grafikkort" för 1500

Permalänk
Medlem

Fokus:

  1. 8-kärnig CPU med HT

  2. 16GB RAM

  3. Ok grafikkort för spel

  4. Rejält stor SSD med bra prestanda

  5. Bra PSU med lång garantitid.

Lista från Komponentkoll

Grafikkort: SAPPHIRE RADEON RX 580 4GB NITRO+ (1 949 kr hos Dustin)
Chassi: Fractal Design Meshify C TG (699 kr hos Webhallen)
Moderkort: Gigabyte B450 AORUS ELITE (1 190 kr hos NetOnNet)
RAM: Ballistix Sport LT - DDR4 - 16 GB: 2 x 8 GB - DIMM 288-pin - 2666 MHz / PC4-21300 - CL16 - 1.2 V - ej buffrad - icke ECC - grå (1 090 kr hos NetOnNet)
SSD: Intel 660p 1TB M.2 SSD (1 429 kr hos Komplett)
PSU: Seasonic FOCUS+ 550W Gold (949 kr hos Inet)
Summa: 7 306 kr

CPU: Ryzen R7 1700X (2099:- på Proshop)
+ Valfri kylare för 300-400:- exempelvis Cryorig H7

Permalänk
Skrivet av Icecrystal:

Fokus:

  1. 8-kärnig CPU med HT

  2. 16GB RAM

  3. Ok grafikkort för spel

  4. Rejält stor SSD med bra prestanda

  5. Bra PSU med lång garantitid.

Lista från Komponentkoll

Grafikkort: SAPPHIRE RADEON RX 580 4GB NITRO+ (1 949 kr hos Dustin)
Chassi: Fractal Design Meshify C TG (699 kr hos Webhallen)
Moderkort: Gigabyte B450 AORUS ELITE (1 190 kr hos NetOnNet)
RAM: Ballistix Sport LT - DDR4 - 16 GB: 2 x 8 GB - DIMM 288-pin - 2666 MHz / PC4-21300 - CL16 - 1.2 V - ej buffrad - icke ECC - grå (1 090 kr hos NetOnNet)
SSD: Intel 660p 1TB M.2 SSD (1 429 kr hos Komplett)
PSU: Seasonic FOCUS+ 550W Gold (949 kr hos Inet)
Summa: 7 306 kr

CPU: Ryzen R7 1700X (2099:- på Proshop)
+ Valfri kylare för 300-400:- exempelvis Cryorig H7

Tack! Det var också intressant, gamern i mig gillar att det finns utrymme för en vassare GPU:-)

Några frågor:
- Vad mer än priset skiljer detta moderkortet från det som nämns tidigare i tråden?
- Minnet du har valt är på 2666Mhz, hur stor skillnad gör det i prestanda med ett på 3000Mhz?
- Ryzen 1700X,hur står sig det kortet mot Ryzen 2700?

Permalänk

Någon med kunskap som har lust att kika igenom mitt bygge innan jag klickar på "köp"?
Utgått från icecrystals lista men uppgraderat minnet till 3000mhz på pv2bs inrådan. Valde ett sämre chassi för att kompensera samt tog cpun som pv2b valde från början.

https://komponentkoll.se/bygg/ILFQS/

Något som ser konstigt ut? Jag har tyvärr inte hunnit sätta mig in så mkt som jag velat så märkliga val beror troligtvis på okunskap än på något annat!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dave The Slave:

Tack! Det var också intressant, gamern i mig gillar att det finns utrymme för en vassare GPU:-)

Några frågor:
- Vad mer än priset skiljer detta moderkortet från det som nämns tidigare i tråden?
- Minnet du har valt är på 2666Mhz, hur stor skillnad gör det i prestanda med ett på 3000Mhz?
- Ryzen 1700X,hur står sig det kortet mot Ryzen 2700?

Kollade lite snabbt igenom specifikationerna så jag kan ha missat något, men ljudkortet är av den billigare varianten på Aorus-kortet. Ett tredje alternativ som är MSIs B450 Tomahawk.
Minnet på 2666MHz är en mindre detalj skulle jag säga. Du kan självklart öka till 3000MHz och helt släppa den tanken, men jag tog dem för att de är billigare och är lättillgänliga (m.a.o. lättare att köpa ett par till om du behöver i framtiden).
1700X vs 2700 är lite svårt att avgöra. 2700an är generellt lite snabbare, men det skillnaden är inom 5%. Gör du steget upp till 2700 så gör du bäst i att gå hela steget upp till 2700X, skillnaden är större mellan 2700X <-> 2700 än mellan 2700 <-> 1700X.
För 2500:- + kylare hade jag inte brytt mig om 1700X idag, men för 2099:- så är den ett bättre val när budgeten vägs in.

Skrivet av Dave The Slave:

Någon med kunskap som har lust att kika igenom mitt bygge innan jag klickar på "köp"?
Utgått från icecrystals lista men uppgraderat minnet till 3000mhz på pv2bs inrådan. Valde ett sämre chassi för att kompensera samt tog cpun som pv2b valde från början.

https://komponentkoll.se/bygg/ILFQS/

Något som ser konstigt ut? Jag har tyvärr inte hunnit sätta mig in så mkt som jag velat så märkliga val beror troligtvis på okunskap än på något annat!

Skickades från m.sweclockers.com

Som jag föreslog tidigare så hade jag tagit några andra val, men det där ser bra ut