Permalänk
Medlem

Aktiebolag Delägartvist

Lång historia kort:
Jag har AB, kompis får 49% jag behåller 51% vi hårdsatsar i 3 år och det går riktigt bra. Han vill köpa ut mig, jag anser vi är överens om summa, han får inte fram pengar för aktieköpet och tycker nu att vi ska dela på bolaget, dvs göra om det till två bolag för han anser att vi inte kan jobba ihop, och där har han delvis rätt, vi har inte samma vision längre.
Jag vill inte dela upp bolaget. Om jag har förstått det rätt så är det mitt ord som gäller som majoritetsägare, vi både sitter i styrelsen med var sin suppleant. Inga speciella aktieägaravtal är skrivna om vem som har rätt att bestämma i firman.

Som jag ser det är hans enda utväg i firma att köpa ut mig elr att sälja sina aktier, han kan inte bestämma om en uppdelning av firman. Har jag rätt?

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk
Medlem

Jag är ingen ekonom men om din sida representeras av 2 röster i styrelsel och hans sida representeras av två så är det ingen av er som har bestämmanderätt? Röstningar om styrelsebeslut kommer alltid falla ut jämnt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Jag är ingen expert i ämnet men tycker ju att 51% bör trumfa 49% men sen finns det ju lite mer saker att se till när det gäller "AB", hur som så hoppas jag att det löser sig och att ni inte blir ovänner pga detta.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Jag är ingen expert i ämnet men tycker ju att 51% bör trumfa 49% men sen finns det ju lite mer saker att se till när det gäller "AB", hur som så hoppas jag att det löser sig och att ni inte blir ovänner pga detta.

Utan att vara expert så är ju det ägarandelarna, men beslut tas av styrelsen som verkar bestå av 4 personer varav 2 tillhör dom 51%:en och två dom resterande 49%, vilket innebär att trots att den ena äger lite mer så har denna ingen majoritet i styrelsen och kan därmed inte enhälligt ta beslut. Personen med 51% borde kanske förhandlat sig till ett mandat extra eller så.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

@Xamin:
"På en bolagsstämma har varje aktieägare möjlighet att rösta utifrån sin röstlängd. Röstlängden bestäms av antal aktier som en aktieägare har och röstlängden på dessa aktier."

Så ja, har du 51% av aktierna så har du 51% av röstningen vid en bolagsstämma där såna här stora beslut kan fattas.
Det är så jag förstår det iaf, nu har jag inget ab och har inte heller varit del i en.
Men så står det här iaf:
http://aktiebolag.org/styrning/

Edit:

Skrivet av Dakkie:

Utan att vara expert så är ju det ägarandelarna, men beslut tas av styrelsen som verkar bestå av 4 personer varav 2 tillhör dom 51%:en och två dom resterande 49%, vilket innebär att trots att den ena äger lite mer så har denna ingen majoritet i styrelsen och kan därmed inte enhälligt ta beslut. Personen med 51% borde kanske förhandlat sig till ett mandat extra eller så.

Suppleanter är ju inte ledamöter, de får rösta om ordinarie person inte kan närvara.
Se bla här:
http://www.borattupplysning.se/wp_sttips/styrelsens-storlek-s...

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

@Xamin:
"På en bolagsstämma har varje aktieägare möjlighet att rösta utifrån sin röstlängd. Röstlängden bestäms av antal aktier som en aktieägare har och röstlängden på dessa aktier."

Så ja, har du 51% av aktierna så har du 51% av röstningen vid en bolagsstämma där såna här stora beslut kan fattas.
Det är så jag förstår det iaf, nu har jag inget ab och har inte heller varit del i en.
Men så står det här iaf:
http://aktiebolag.org/styrning/

Låter logiskt och rätt.

Rimligtvis kommer han inte ha något att säga till om, även om det är 2v2 gällande antalet människor.

dock förstår jag inte varför man tar detta på ett tekniskt forum och inte vänder sig till jurister, om inget annat till ett juristforum.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

@Dakkie: En suppleant är en som ersätter ordinarie ledamot om denne ej kan vara närvarande. Alltså har denne alltså inget att säga till om. Gällande TS så är det här väl något du borde prata med en bolagsjurist om och inte fråga om på ett forum? Det borde väl vara värt några tusen i värsta fall att få ett garanterat korrekt svar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

@Xamin:
"På en bolagsstämma har varje aktieägare möjlighet att rösta utifrån sin röstlängd. Röstlängden bestäms av antal aktier som en aktieägare har och röstlängden på dessa aktier."

Så ja, har du 51% av aktierna så har du 51% av röstningen vid en bolagsstämma där såna här stora beslut kan fattas.
Det är så jag förstår det iaf, nu har jag inget ab och har inte heller varit del i en.
Men så står det här iaf:
http://aktiebolag.org/styrning/

Edit:
Suppleanter är ju inte ledamöter, de får rösta om ordinarie person inte kan närvara.
Se bla här:
http://www.borattupplysning.se/wp_sttips/styrelsens-storlek-s...

Skrivet av ToddTheOdd:

@Dakkie: En suppleant är en som ersätter ordinarie ledamot om denne ej kan vara närvarande. Alltså har denne alltså inget att säga till om. Gällande TS så är det här väl något du borde prata med en bolagsjurist om och inte fråga om på ett forum? Det borde väl vara värt några tusen i värsta fall att få ett garanterat korrekt svar?

Tackar för rättningen!

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk

Gör en nyemission av aktier med företrädesrätt för aktieägare dvs bara ni två kan gå med, och fyrdubbla gärna antalet aktier.
Du är tydlig med att du inte kommer försvinna och vill satsa i bolaget, det ger han lite tid att tänka plus att det kostar.
Sen dra du upp vad pengarna ska användas till, dvs din vision av framtiden.
Har han inte jättemycket pengar och att det är en konflikt i bolaget kanske han inte vill han inte vill vara med i emissionen och vips är hans andel 12,25%

Permalänk
Medlem

Kanske redan sagt, men eftersom du äger 51% av aktierna så är det i praktiken du som bestämmer.

Det handlar inte om hur många i en styrelse som röstar, utan om hur stor andel av aktierna de äger eller företräder.

Jag är själv delägare i ett AB, men kan inte påstå att jag har koll på alla detaljer, men gällande just den här saken så är det glasklart som jag ser det.

Så ja, han kan köpa ut dig eller sälja sina aktier, det är allt. Den enda som kan ta beslut om bolagsdelande är du.

Men visst, IANAL.

Visa signatur

5950X, 3090