Datorn kommer ej förbi BIOS

Permalänk

Datorn kommer ej förbi BIOS

Hej, jag har precis uppgraderat min dator ifrån en ASUS Z97-A till ASUS ROG Strix Z390-F Gaming och den vill inte boota. Jag kommer till BIOS men kommer aldrig vidare, jag har testat med en annan HDD från min andra dator och då bootar den.

Jag har även testat HDD:en på mina andra dator som nu innehåller mitt gamla Z97-A moderkort och datorn går i gång utan problem.

Jag har testat båda hårddiskarna på båda datorerna och det enda som inte funkar är den första hårddisken som jag ska använda. Detta är tredje gången jag byter moderkort för just det operativsystemet och aktiveringen försvann efter första bytet som det ska göra och jag har kommit fram till att operativsystemet är nu "låst" till det moderkortet.

Jag kommer inte tillräckligt långt för att aktivera det igen så jag har nu slut på idéer.

Det enda som är nytt är moderkort och processor allt annat har jag använt i över 2 år på båda datorerna. Så det är det enda jag kan komma på som skulle kunna ställa till det.

Någon som har någon idé om hur det går att lösa eller om det skulle kunna vara något annat problem?

För att sammanfatta: Jag har testat 2 olika hårddiskar med 2 olika operativsystem och båda funkar på Dator Nr2 men hårddisken jag vill använda på Dator Nr1 funkar inte. Den hårddisken jag ska använda på Dator Nr2 funkar and boota Dator Nr1. Jag tror det är pga att Windows inte ska kunna installeras på flera datorer

EDIT:
Moderkort: ASUS ROG Z390-F Gaming
CPU: Intel Core I5 9600K Unlocked
GPU: ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1070 8GB GAMING OC
RAM: Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) / 2666MHz

MVH Alexander

Permalänk
Medlem

Bara en fråga. Du säger att det enda som är nytt är moderkort och processor. Har du kvar de gamla RAM-minnerna?
Z97 använder DDR3 och Z390 använder DDR4...

Visa signatur

"Om du ändå ska göra något, gör det ordentligt"

Permalänk

@COith90: Juste det glömde jag tillägga, yes jag använder självklart DDR4

Permalänk
Medlem

Försöker du boota i UEFI-läget måste du ha installerat Windows i det läget och med GPT-partition. Bootar du med CSM påslaget borde den kunna boota även från en MBR-partition.

Syns disken alls som bootbar i BIOS?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av alexanderrr99:

@COith90: Juste det glömde jag tillägga, yes jag använder självklart DDR4

Jag kommer in på datorn och den fungerar helt utan problem med annat operativsystem men hårddisken det operativsystemet ligger på är extremt långsam och jag hittar inget sätt att föra över operativsystem till mina SSD:s

Permalänk
Medlem

installerat om windows på den disk du vill använda?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexanderrr99:

Jag kommer in på datorn och den fungerar helt utan problem med annat operativsystem men hårddisken det operativsystemet ligger på är extremt långsam och jag hittar inget sätt att föra över operativsystem till mina SSD:s

Det bästa är att bara göra en ny fräsch Win-10 installation på din SSD, det kommer bara bli problem annars med drivrutiner, chipset etc från ditt gamla moderkort.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-ryd:

Det bästa är att bara göra en ny fräsch Win-10 installation på din SSD, det kommer bara bli problem annars med drivrutiner, chipset etc från ditt gamla moderkort.

Bara och bara, när jag skulle byta delar från sambons 8350 till 6700k, 1800x så kördes samma installation mellan 3 olika datorer och det funkade bra med Windows 10..
Samma har körts med min mors dator då hon inte vill flytta över allt etc.
Så det går med Windows 10 men bästa är ju att installera om Windows 10 på nytt men inget måste då det funkar.

Permalänk
Medlem

@ExcZist:
har för mig att det var en youtuber som körde benchmark på ryzen 2700x när den kom och han fick dåliga resultat.
det visade sig vara för att han installerat windows 10 men en intel cpu.

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ExcZist:

Bara och bara, när jag skulle byta delar från sambons 8350 till 6700k, 1800x så kördes samma installation mellan 3 olika datorer och det funkade bra med Windows 10..
Samma har körts med min mors dator då hon inte vill flytta över allt etc.
Så det går med Windows 10 men bästa är ju att installera om Windows 10 på nytt men inget måste då det funkar.

Det kan fungera om man har tur. Har man inte tur kan det bli problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar80:

@ExcZist:
har för mig att det var en youtuber som körde benchmark på ryzen 2700x när den kom och han fick dåliga resultat.
det visade sig vara för att han installerat windows 10 men en intel cpu.

Kör inga benchmarks så märker inte av det och aldrig haft de problemet i spel. inte än i alla fall..

Skrivet av anon99339:

Det kan fungera om man har tur. Har man inte tur kan det bli problem.

Då har jag nog alltid tur då jag skruvar isär datorerna nästan varje dag som står här..

Permalänk
Skrivet av D-ryd:

Det bästa är att bara göra en ny fräsch Win-10 installation på din SSD, det kommer bara bli problem annars med drivrutiner, chipset etc från ditt gamla moderkort.

Jag har just nu ingen tillgång till en DVDR då jag har Windows på en skiva(om den nu fortfarande fungerar) så jag får kolla det senare i veckan. Blir det inte problem att installera samma Windows flera gånger?

Permalänk
Skrivet av blunden:

Försöker du boota i UEFI-läget måste du ha installerat Windows i det läget och med GPT-partition. Bootar du med CSM påslaget borde den kunna boota även från en MBR-partition.

Syns disken alls som bootbar i BIOS?

Hur vet jag vilket läge/partition jag har? Nej den syns inte som bootbar

Permalänk
Skrivet av alexanderrr99:

Hur vet jag vilket läge/partition jag har? Nej den syns inte som bootbar

Jag hittade det och löste det, tack för hjälpen alla. Det bootade i UEFI så jag ändrade till CSM och de gick igång direkt. Ska nog ändå installera på min SSD.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Haptic:

installerat om windows på den disk du vill använda?

Jag har endast tillgång till Windows Enterprise, den andra är köpt med Windows Home. Men jag hade tänkt fixa det nån gång...när jag orkar.