Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Hur stort chassi har du?

Hur stort chassi har du?

Medan jag är rätt övertygad om att majoriteten av de som bygger eget kör på formfaktorn ATX och något form av miditower, så känns det som att intresset för mindre byggen har ökat successivt de senaste åren – inte minst bland SweClockers medlemmar. Därför tycker jag det skulle vara kul att höra vad ni sitter på för typ av chassi! Slänger med en referenslista på exempelchassin som passar respektive kategori.

ATX/E-ATX – Fulltower
Corsar Obsidian 1000D, Phanteks Enthoo Elite, Caselabs SMA8
ATX – Miditower
Fractal Design Define R6, Phanteks Eclipse P400, NZXT H440
ATX – Kubchassi
Corsair Carbide Air 540, Lian Li PC-O8
Micro ATX – Minitower
Fractal Design Define Mini C, Phanteks Enthoo Evolv mATX, Inwin 301
Micro ATX – Kubchassi
Corsair Carbide Air 240, Fractal Design Node 804, Thermaltake Core V21
Mini ITX – Minitower
Fractal Design Define Nano S, Phanteks Enthoo Evolv ITX, NZXT H200
Mini ITX – SFF
Dancases A4-SFX, Louqe Ghost S1, Ncase M1

Det skulle även vara roligt att höra vilken chassimodell ni valt och varför ni valde just den!
Inser även att många på SweC har flera olika chassin, så rösta på ert primära system.

Ncase M1. Ett litet, stilrent chassi som rymmer ett monster inuti.

Ncase M1 då det rymmer allt jag skulle behöva (I dagsläget en 8700k och RTX 2070 med 16GB ram) och samtidigt är litet och ändå rätt lätt att jobba i.

be quiet! Dark Base 900 rev 2. Fulltower. Valdes för att köra E-ATX mobo och framförallt att kunna spegelvända hela innanmätet. Dock bytte jag skrivbord och möblering så det slutade med att det blev monterat i originalutförande ändå. Väldigt tyst och trevligt att bygga i så jag är väldigt nöjd.

Flyttar snart tillbaka till Node 304

Skulle nästan behövas ett til vall, har ett define c, det är ju 22 liter mindre än ett R6, så litet ATX chassi är det jag kör med men får väl rösta på miditower ^^

Ansluter mig till majoriteten med ett ATX miditower.

Kör själv med Phanteks Enthoo Evolv X, Dels för att det är ett underbart chassi att bygga i.
Och dels för att jag tycker att det är grymt snyggt,

Fractal Design XL R2. Eftersom datorn står i ett hörn under skrivbordet spelar det ingen större roll hur stort/litet det är eftersom platsen inte används till något annat. Ett större chassi är lättare att jobba i, och med bättre luftflöde kan fläktarna gå långsammare vilket leder till en tystare dator.

Jag slutade ha datorn ovanpå skrivbordet 1997.

Jag slutade ha datorn under skrivbordet 2010.

Sedan dess har det varit på en hylla ovanför skrivbordet eller i en garderob som gällt.

Edit: Jag glömde poängen: Storleken/Litenheten har inget egenvärde. Jag skulle säga att vikt och design är starkare faktorer. I garderoben är det viktigast att strömknappen går att nå även fast datorn står med baken "ut".

Senast redigerat 2019-03-08 11:07

Min senaste sväng gällande chassin har varit ett byte från Cooler Master HAF 932 (ett damm-monster utan dess like) till FD Define R5 och sedan en mindre uppdatering till Define R6. Gick väl in på FD-serien och främst miditower just för att komma bort från min skräck jag byggde upp från min tid med HAF 932, och vid inköp av R5 kändes det som det chassi som gav det mesta jag var ute efter. Ett diskret chassi med dammfilter och möjlighet för fläktkontroll.

Framöver var väl tanken att hålla sig kvar i mitt chassi då jag tycker det är tillräckligt modulärt och trevligt att bygga i för att inte byta ut det, men samtidigt vet man aldrig vad som kommer som kan få mina fingrar att klia. Både Phanteks och BeQuiet gör ju trevliga saker...

@Pepsin: Låter lite föråldrat tänk du har faktiskt, ett Corsair 900D känns betydigt svårare att jobba med än ett Define r6 eller ett define c. Handlar mycket om layouten hur det är designat med lufttunnel över komponenterna osv. Många vill ju ha datorn på skrivbordet, har det litet osv. Absolut att du har gott om plats då fungerar fulltower bra men långt ifrån alla som ser det praktiskt. Val av kylare och komponenter gör ju att du kan få en oerhört tyst rigg även i itx format.

Ett Skyreach 4 Mini på 5 liter.

@JonasT du kan höra av dig om det kan vara intressant att göra en recension på ett så pass udda chassi

mITX @ Core 500

Inga Lampor / Led eller något som blinkar.
Samtliga fläktar står still när jag inte spelar.

Ett knäpptyst litet monster på hyllan ovanför skärmen, långt ifrån barnen.

I main datorn atm.
Roliga på bilden är man tror det är framsidan men det är baksidan
Så helt galet stort....

Valde ATX/E-ATX då jag mest har ATX Full Tower Chassin men har 2 Mid Tower samt 2 M-ATX lådor varav en jag inte kan hela namnet på. Jag använder mitt Cosmos 2 till min main pc mest för att jag gillar lådan så får de andra lådorna vara till mina andra delar
Cooler Master Cosmos 2,Fractal Design XLR2,Antec 900,Antec p180,NZXT Phantom Full Tower,Fractal Design Define Mini,fujitsu siemens.

Nzxt H2 sen ganska många år tillbaka. Längtar dock tillbaka till fulltowers som lagom får plats under skrivbordet

Skickades från m.sweclockers.com

Samma som @hakd. Grymt nöjd med det.

Har ett Cerberus X från Sliger, designat av Chimera Industries.

Bästa chassit jag någonsin ägt på alla sätt och vis, då har jag även haft Ncase M1, Ghost S1, mfl så tål att jämföras.

Kvalitén är fantastiskt, alla skruvar mm är av bra material så dom går ej sönder, samma sak med gängorna.

Det får plats ATX moderkort och ATX nätagg, 19,5 liter i total storlek så det är väldigt litet

Har tidigare haft en Threadripper 1950X med AIO i, i dagsläget är det fullstort ATX med 2700X, en 3,5' HDD, en 2,5' SSD, fläktar mm.

Mvh

Defince C för min dator bytte till den eftersom den inte är sä onödigt stor, barnens dator som står inklämd bredvid skrivbordet har en liten In-win 301

Borde kunna välja fler alternativ samtidigt då jag har flera datorer.

Har både ATX och Mini ITX

Så stort som möjligt... Har den hårda vägen lärt mig att ergonomi när man bygger går före estetik ibland... Åtminstone om hårdvaran ser ut som den som regel gör efter en tid, men massor av grova expansionskablar och instickskort på mina burkar, lyckas alltid fylla alla ATX torn jag haft så att det inte längre går att stänga baksidan...

Nzxt H700 Atx miditower här

Phantek P300 😊
Duger gott och väl för mig,enkelt att bygga och stilrent enligt mig Sen som bonus låter det min underbara rgb att störa sambon 😊

Nyligen uppgraderat till ett Thermaltake Core P5. Lätt och snyggt att bygga i. Kommer att finnas med under en lång tid framöver.

Växlat från midi-atx till SSF(dell)

Fractal Design Define XL Black Pearl. Varje gång jag blir sugen på att köpa nytt så hejdar jag mig. Har ju redan allt jag behöver!

C700M, Define R6 samt ett Phantek P400 som det moddats in dubbel Xeon 2011 system i

Fractal design define R5, väldigt nöjd!