Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Hur stort chassi har du?

Medan jag är rätt övertygad om att majoriteten av de som bygger eget kör på formfaktorn ATX och något form av miditower, så känns det som att intresset för mindre byggen har ökat successivt de senaste åren – inte minst bland SweClockers medlemmar. Därför tycker jag det skulle vara kul att höra vad ni sitter på för typ av chassi! Slänger med en referenslista på exempelchassin som passar respektive kategori.

ATX/E-ATX – Fulltower
Corsar Obsidian 1000D, Phanteks Enthoo Elite, Caselabs SMA8
ATX – Miditower
Fractal Design Define R6, Phanteks Eclipse P400, NZXT H440
ATX – Kubchassi
Corsair Carbide Air 540, Lian Li PC-O8
Micro ATX – Minitower
Fractal Design Define Mini C, Phanteks Enthoo Evolv mATX, Inwin 301
Micro ATX – Kubchassi
Corsair Carbide Air 240, Fractal Design Node 804, Thermaltake Core V21
Mini ITX – Minitower
Fractal Design Define Nano S, Phanteks Enthoo Evolv ITX, NZXT H200
Mini ITX – SFF
Dancases A4-SFX, Louqe Ghost S1, Ncase M1

Det skulle även vara roligt att höra vilken chassimodell ni valt och varför ni valde just den!
Inser även att många på SweC har flera olika chassin, så rösta på ert primära system.

Permalänk
Medlem

Ncase M1. Ett litet, stilrent chassi som rymmer ett monster inuti.

Permalänk
Medlem

Ncase M1 då det rymmer allt jag skulle behöva (I dagsläget en 8700k och RTX 2070 med 16GB ram) och samtidigt är litet och ändå rätt lätt att jobba i.

Permalänk
Avstängd

be quiet! Dark Base 900 rev 2. Fulltower. Valdes för att köra E-ATX mobo och framförallt att kunna spegelvända hela innanmätet. Dock bytte jag skrivbord och möblering så det slutade med att det blev monterat i originalutförande ändå. Väldigt tyst och trevligt att bygga i så jag är väldigt nöjd.

Visa signatur

data: i9 9900k, msi z-390 godlike, 64gb ram, 2080 ti, 3tb nvme ssd, pg27uq
spelar: Doom II, Quake I/II/III, Unreal, Half-Life, Duke Nukem 3D, Ion Maiden, Deep Space Waifu, Hotline Miami

Permalänk
Medlem

Flyttar snart tillbaka till Node 304

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Skulle nästan behövas ett til vall, har ett define c, det är ju 22 liter mindre än ett R6, så litet ATX chassi är det jag kör med men får väl rösta på miditower ^^

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Hedersmedlem

Ansluter mig till majoriteten med ett ATX miditower.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem

Kör själv med Phanteks Enthoo Evolv X, Dels för att det är ett underbart chassi att bygga i.
Och dels för att jag tycker att det är grymt snyggt,

Permalänk
Medlem

Fractal Design XL R2. Eftersom datorn står i ett hörn under skrivbordet spelar det ingen större roll hur stort/litet det är eftersom platsen inte används till något annat. Ett större chassi är lättare att jobba i, och med bättre luftflöde kan fläktarna gå långsammare vilket leder till en tystare dator.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Jag slutade ha datorn ovanpå skrivbordet 1997.

Jag slutade ha datorn under skrivbordet 2010.

Sedan dess har det varit på en hylla ovanför skrivbordet eller i en garderob som gällt.

Edit: Jag glömde poängen: Storleken/Litenheten har inget egenvärde. Jag skulle säga att vikt och design är starkare faktorer. I garderoben är det viktigast att strömknappen går att nå även fast datorn står med baken "ut".

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Min senaste sväng gällande chassin har varit ett byte från Cooler Master HAF 932 (ett damm-monster utan dess like) till FD Define R5 och sedan en mindre uppdatering till Define R6. Gick väl in på FD-serien och främst miditower just för att komma bort från min skräck jag byggde upp från min tid med HAF 932, och vid inköp av R5 kändes det som det chassi som gav det mesta jag var ute efter. Ett diskret chassi med dammfilter och möjlighet för fläktkontroll.

Framöver var väl tanken att hålla sig kvar i mitt chassi då jag tycker det är tillräckligt modulärt och trevligt att bygga i för att inte byta ut det, men samtidigt vet man aldrig vad som kommer som kan få mina fingrar att klia. Både Phanteks och BeQuiet gör ju trevliga saker...

Permalänk
Medlem

@Pepsin: Låter lite föråldrat tänk du har faktiskt, ett Corsair 900D känns betydigt svårare att jobba med än ett Define r6 eller ett define c. Handlar mycket om layouten hur det är designat med lufttunnel över komponenterna osv. Många vill ju ha datorn på skrivbordet, har det litet osv. Absolut att du har gott om plats då fungerar fulltower bra men långt ifrån alla som ser det praktiskt. Val av kylare och komponenter gör ju att du kan få en oerhört tyst rigg även i itx format.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Ett Skyreach 4 Mini på 5 liter.

@JonasT du kan höra av dig om det kan vara intressant att göra en recension på ett så pass udda chassi

Permalänk
Medlem

mITX @ Core 500

Inga Lampor / Led eller något som blinkar.
Samtliga fläktar står still när jag inte spelar.

Ett knäpptyst litet monster på hyllan ovanför skärmen, långt ifrån barnen.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Master of Overkill

I main datorn atm.
Roliga på bilden är man tror det är framsidan men det är baksidan
Så helt galet stort....

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Valde ATX/E-ATX då jag mest har ATX Full Tower Chassin men har 2 Mid Tower samt 2 M-ATX lådor varav en jag inte kan hela namnet på. Jag använder mitt Cosmos 2 till min main pc mest för att jag gillar lådan så får de andra lådorna vara till mina andra delar
Cooler Master Cosmos 2,Fractal Design XLR2,Antec 900,Antec p180,NZXT Phantom Full Tower,Fractal Design Define Mini,fujitsu siemens.

Permalänk
Hedersmedlem

Nzxt H2 sen ganska många år tillbaka. Längtar dock tillbaka till fulltowers som lagom får plats under skrivbordet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Samma som @hakd. Grymt nöjd med det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har ett Cerberus X från Sliger, designat av Chimera Industries.

Bästa chassit jag någonsin ägt på alla sätt och vis, då har jag även haft Ncase M1, Ghost S1, mfl så tål att jämföras.

Kvalitén är fantastiskt, alla skruvar mm är av bra material så dom går ej sönder, samma sak med gängorna.

Det får plats ATX moderkort och ATX nätagg, 19,5 liter i total storlek så det är väldigt litet

Har tidigare haft en Threadripper 1950X med AIO i, i dagsläget är det fullstort ATX med 2700X, en 3,5' HDD, en 2,5' SSD, fläktar mm.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Defince C för min dator bytte till den eftersom den inte är sä onödigt stor, barnens dator som står inklämd bredvid skrivbordet har en liten In-win 301

Permalänk
Medlem

Borde kunna välja fler alternativ samtidigt då jag har flera datorer.

Har både ATX och Mini ITX

Permalänk
Avstängd

Så stort som möjligt... Har den hårda vägen lärt mig att ergonomi när man bygger går före estetik ibland... Åtminstone om hårdvaran ser ut som den som regel gör efter en tid, men massor av grova expansionskablar och instickskort på mina burkar, lyckas alltid fylla alla ATX torn jag haft så att det inte längre går att stänga baksidan...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Nzxt H700 Atx miditower här

Permalänk
Inaktiv

Phantek P300 😊
Duger gott och väl för mig,enkelt att bygga och stilrent enligt mig Sen som bonus låter det min underbara rgb att störa sambon 😊

Permalänk
Medlem

Nyligen uppgraderat till ett Thermaltake Core P5. Lätt och snyggt att bygga i. Kommer att finnas med under en lång tid framöver.

Visa signatur

"Om du ändå ska göra något, gör det ordentligt"

Permalänk
Medlem

Växlat från midi-atx till SSF(dell)

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Fractal Design Define XL Black Pearl. Varje gång jag blir sugen på att köpa nytt så hejdar jag mig. Har ju redan allt jag behöver!

Permalänk
Medlem

C700M, Define R6 samt ett Phantek P400 som det moddats in dubbel Xeon 2011 system i

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Fractal design define R5, väldigt nöjd!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR