USB Implementers Forum presenterar USB 3.2 med hastigheter på upp till 20 Gbps

Permalänk
Melding Plague

USB Implementers Forum presenterar USB 3.2 med hastigheter på upp till 20 Gbps

Standardiseringsorganet USB Implementers Forum avtäcker USB 3.2 med stöd för hastigheter i upp till 20 Gbps. Samtidigt byter USB 3.1 Gen 1 och USB 3.1 Gen 2 namn till USB 3.2.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Försöker dom medvetet göra folk förvirrade över namnen? Vad i hela..?

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

När kan den här bandbredden användas för USB? Antar typ för att få hög upplösning och hz på en skärm från en laptop samtidigt som man laddar den? För menar inte används det för externa diskar osv, möjligtvis någon monster ssd eller?

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

USB 3.1 Gen 2.2 X 3.1 10 Gb Typ C. Fast skynda dig, imorgon heter det något annat.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Hedersmedlem

Guud va smart att byta namn på standarder i efterhand. Tack för den...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem

Det här är så dumt så man bara blir irriterad. Varför inte låta de gamla behålla sina namn? Det här kommer bara leda till förvirring. Kan meddela att jag själv (och de andra i redaktionen) var måttligt förvirrade när jag skrev nyheten.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem

Detta beslut får gtx 1660 ti att verka logiskt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Asså det ned namn på olika produkter och tekniker. De som jobbar med dem har säkert koll,mebn få andra. Sluta fucka upp namnen så otroligt hela tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

@NatureBoyyy: Externa SSD-dikar, bästa uppfinningen någonsin

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Blir orimligt irriterad över dessa dumheter, då de i slutändan endast gör allt ännu mer förvirrande för konsumenterna.

USB 3.0 = 5 Gbps
USB 3.1 = 10 Gbps
USB 3.2 = 20 Gbps

Svårare än så hade det inte behövt vara...

Permalänk
Medlem

Får nog hålla mig till USB 1.1. Det var grejer det.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Blir orimligt irriterad över dessa dumheter, då de i slutändan endast gör allt ännu mer förvirrande för konsumenterna.

USB 3.0 = 5 Gbps
USB 3.1 = 10 Gbps
USB 3.2 = 20 Gbps

Svårare än så hade det inte behövt vara...

Satt och funderade på exakt samma sak.
Varför göra det svårare när man kunde gjort det lättare för alla.

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epic:

Det här är så dumt så man bara blir irriterad. Varför inte låta de gamla behålla sina namn? Det här kommer bara leda till förvirring. Kan meddela att jag själv (och de andra i redaktionen) var måttligt förvirrade när jag skrev nyheten.

För att inte tala om att specifikationen tekniskt sett fanns redan i juli 2017 (för kablarna som ska hålla hastigheterna iaf), och att drivare har funnits i windows och linux senast i agusti 2018.

Skrivet av JonasT:

Blir orimligt irriterad över dessa dumheter, då de i slutändan endast gör allt ännu mer förvirrande för konsumenterna.

USB 3.0 = 5 Gbps
USB 3.1 = 10 Gbps
USB 3.2 = 20 Gbps

Svårare än så hade det inte behövt vara...

Speciellt då de använder beteckningen SuperSpeed+ för båda implementeringar av 10Gbps.

...Men sedan använder de också SuperSpeed+ för 20Gbps så vad vet jag.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk

Helt otroligt vad dom ska göra det onödigt komplicerat för konsumenter med namnen..
Dom borde verkligen tänka om lite där.

Visa signatur

<Intel i7-14700K> <MSI MPG Z790 Edge Ti MAX WiFi7 PCIe5> <Nvidia GTX1080Ti>
<2x16
GB Dominator Titanium CL30@6000MHz> <MSI MAG A850GL>
<
Samsung M.2 990 Pro 1TB> <Samsung 850 Pro 512GB>   
<
Phanteks NV7 White> <Logitech Z906 5.1>
<Windows 11 Pro>

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

@NatureBoyyy: Externa SSD-dikar, bästa uppfinningen någonsin


och vi har fortfarande IO problemet. Delade resurser. Varför kopplar man in ett headseat i en annan port för att kolla om det som står i manualen inte stämmer om vilka portar som delar på resurser?

Jag är väldigt besviken på att de ändrar namn igen. USB3 var upp till. mina chipp klarade inte av det samtidigt då de delade på resurser på mitt 790 kort men jag visste det. Sen var drivrutinen skräp men ja...

Namnbyten Nvidia Intel AMD ALI någon kan man ju lura.
Det största problemet med USB är IO enligt mig. och det löses inte med att man kan sälja samma skräp med samma drv och byta ut .jpg i installationen. Men visst jag har ju några datorer med usb 3.0. Sen 2010.

Så Jag är inte godkänd för VR för att jag har en VIA USB eXtensible Host Controller 0.96 (Microsoft)
Sen att det finns en Intel USB3.0. eXtensible Host Controller - 1.0 (Micosoft)
Det säger knappast något om Intel 7Series/c216 Chipset family 1E2D och 1E26 som jag har på min ivy bridge.

Fick just ett bättre moderkort.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Blir orimligt irriterad över dessa dumheter, då de i slutändan endast gör allt ännu mer förvirrande för konsumenterna.

USB 3.0 = 5 Gbps
USB 3.1 = 10 Gbps
USB 3.2 = 20 Gbps

Svårare än så hade det inte behövt vara...

Kan det vara Microsoft som kontrollerar USB-standarden?

Permalänk
Medlem

@Leoms:
Nej.
Men Apple kontrollerar Firewire.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Inaktiv

Typ alla nya bättre Intel datorer har redan Thunderbolt 3 genom usb c som har 20 Gbps, vad blir då skillnaden med denna?
För övrigt räcker inte Thunderbolt 3 med 20 Gbps till på långa vägar, ska man koppla in en docka som från denna ska leverera 3*4K 144Hz, samt 2st snabba ssd så skulle man nog behöva en 150Gps på sin datakabel.

Det är tragisk att det är datakabeln som sätter begränsningar, men samma sak är det med hdmi om man ska ha 8k i 165Hz..

Permalänk
99:e percentilen

Tänk att de lyckades göra det ännu dummare än mitt ironiskt framtagna satirförslag från ett och ett halvt år sedan.

Skrivet av Alling:

Det finns flera tänkbara alternativ för omdöpning nu.

  • De två tidigare standarderna blir USB 3.2 Gen 1 och USB 3.2 Gen 2 och denna blir USB 3.2 Gen 3.

  • De föregående blir USB 3.2 Gen 1 Gen 1 och USB 3.2 Gen 1 Gen 2 och denna blir USB 3.2 Gen 2.

  • De föregående behåller sina namn och denna blir USB 3.1 Gen 3. (Det vore inte likt USB‑IF.)

Hur ska man satsa pengarna månntro?

Frågade en kompis idag om han spanat in några häftiga USB tre punkt två gen två gånger två-enheter. Det låter ännu mer absurt när man säger det högt.

De ansvariga på USB‑IF borde för övrigt avsättas omgående (vilket var fallet redan efter USB 3.1). Kan någon ens föreställa sig hur deras möten om namngivning har låtit?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Hmm, tycker det är nog svårt att hålla reda på USB idag. Borde inte ett standardiceringsorgan göra det enkelt för konsumenter. Tänk om elkontakter inte vore standadicerat

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Bara förvirrande.

5Gb/s borde heta USB3
10Gb/s borde heta USB4
20Gb/s borde heta USB5.

Hur svårt skall det vara att komma på bra namn?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av anon159643:

Typ alla nya bättre Intel datorer har redan Thunderbolt 3 genom usb c som har 20 Gbps, vad blir då skillnaden med denna?

Thunderbolt 3 kan inte köra USB-protokollet snabbare än 10 Gbit/s.

Skrivet av anon159643:

För övrigt räcker inte Thunderbolt 3 med 20 Gbps till på långa vägar, ska man koppla in en docka som från denna ska leverera 3*4K 144Hz, samt 2st snabba ssd så skulle man nog behöva en 150Gps på sin datakabel.

Thunderbolt 3 klarar förvisso 40 Gbit/s, men du har ändå rätt: Vad ska man med det till? Räcker ju inte ens för 8K @ 240 Hz och ett 1 Tbit/s nätverkskort.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Ozzed:

Bara förvirrande.

5Gb/s borde heta USB3
10Gb/s borde heta USB4
20Gb/s borde heta USB5.

Hur svårt skall det vara att komma på bra namn?

3.0, 3.1 och 3.2 hade varit ännu bättre, tycker jag, eftersom ny "major version" traditionellt har inneburit minst en tiodubbling i bandbredd. En fördubbling är inte så mycket egentligen.

Annars håller jag förstås med dig. Fullständigt obegripligt alltihop.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alling:

Thunderbolt 3 kan inte köra USB-protokollet snabbare än 10 Gbit/s.

Thunderbolt 3 klarar förvisso 40 Gbit/s, men du har ändå rätt: Vad ska man med det till? Räcker ju inte ens för 8K @ 240 Hz och ett 1 Tbit/s nätverkskort.

Första så köper man thunderbolt saker.
Din andra påpekande så har man ofta en Thunderbolt 3 kabel man kopplar in till sin laptop till en docka, denna kabel ska då klara av att leverera data till precis allt som man kopplar in i datorn. Det blir både 10GBit nätverk, X antal skärmar, X antal ssd diskar och övrigt.
*edit*
Självklart kan man stup och ständigt plugga i en drös kablar till sin laptop, men en Thunderbolt 3 kabel (usb c) är en rätt så standardlösning idag.
*edit2*
Du hade rätt med hastigheten på Thunderbolt 3 som, visst är dubbelt så snabb som kommande usb 3.2. Det intressanta i sammanhanget att det utan problem är några som helst problem att få Thunderbolt 3 som är dubbelt så snabb som kommande Usb 3.2 att flaska idag med standarddator som en tekniker har på sin nya jobbdator.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av anon159643:

Första så köper man thunderbolt saker.

Nej, "man" gör inte nödvändigtvis det. Du gör det (och det är inget fel med det); någon annan kanske värdesätter den otroligt breda kompatibiliteten som USB innebär på exempelvis externa lagringsenheter. Jag köper personligen hellre en extern disk som fungerar med alla datorer i hela världen, i upp till 20 Gbit/s beroende på datorn, än en som klarar upp till 40 Gbit/s, men bara fungerar mot en liten andel av de datorer jag kan vilja ansluta den till. För vissa har det inte ens någon som helst betydelse om begränsningen är 20 eller 40 Gbit/s. Olika människor har olika behov.

Citat:

Din andra påpekande så har man ofta en Thunderbolt 3 kabel man kopplar in till sin laptop till en docka, denna kabel ska då klara av att leverera data till precis allt som man kopplar in i datorn. Det blir både 10GBit nätverk, X antal skärmar, X antal ssd diskar och övrigt.

Ja, som sagt, du har rätt: Thunderbolt 3 duger inte till någonting överhuvudtaget och borde aldrig ha tagits fram.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

@Ozzed:
Nej.
Precis som med tidigare. Nu vet ingen. Med USB1.0 vs 1.1 var det en stor miss som fixades. USB2 Hastighet var bara en liten bit. Sen uppdateringar. USB3 Känns som en liten hotfix. Men ja. jag sitter på gammal hårdvara. Men många sålde USB3 Minnen som hade io??? och 1MB/s host kingston 8GB med USB3.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alling:

Nej, "man" gör inte nödvändigtvis det. Du gör det (och det är inget fel med det); någon annan kanske värdesätter den otroligt breda kompatibiliteten som USB innebär på exempelvis externa lagringsenheter. Jag köper personligen hellre en extern disk som fungerar med alla datorer i hela världen, i upp till 20 Gbit/s beroende på datorn, än en som klarar upp till 40 Gbit/s, men bara fungerar mot en liten andel av de datorer jag kan vilja ansluta den till. För vissa har det inte ens någon som helst betydelse om begränsningen är 20 eller 40 Gbit/s. Olika människor har olika behov.

Ja, som sagt, du har rätt: Thunderbolt 3 duger inte till någonting överhuvudtaget och borde aldrig ha tagits fram.

Första punkten alla nya bättre Intel-dator stöder Thunderbolt 3. Apple har gått banas och deras enkla har mängder av Thunderbolt 3 portar.

Sista delen Thunderbolt har samma problem som hdmi, den har ej bandbredd som räcker till alla. Det börjar nu bli ett problem för vissa användare. Efter ju längre tid det utan en ny snabbare gränssnitt kommer så kommer fler får problem.

Mina skärmar 3st till min laptop klarar genom dockan max av 60Hz, man kan argumentera att 60Hz på skärmarna är tillräckligt för alla. Men alla håller ej med.

Permalänk
Medlem

@Alling:
Ja. Så länge man inte byter protokollstandard så att min blir av med grundläggande problem så borde det vara en x.** inte Y. Z, Å, Ä, Ö. (läs in Frostbyte 2.0 tills idag. Omskriven efter 1.5 från grunden?)

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Första punkten alla nya bättre Intel-dator stöder Thunderbolt 3. Apple har gått banas och deras enkla har mängder av Thunderbolt 3 portar.

Sista delen Thunderbolt har samma problem som hdmi, den har ej bandbredd som räcker till alla. Det börjar nu bli ett problem för vissa användare. Efter ju längre tid det utan en ny snabbare gränssnitt kommer så kommer fler får problem.

Mina skärmar 3st till min laptop klarar genom dockan max av 60Hz, man kan argumentera att 60Hz på skärmarna är tillräckligt för alla. Men alla håller ej med.

Om det garanterat går att få en TB3 på all moderna Intel/Apple bärbara då det tydligen är standard sedan Kaby. Så varför inte skaffa en stationär? De lär ju inte gå runt med skärmarna och dockningsstationer som klarar det finns ju inte.
60hz på 4 skärmar är inte för alla.
Vad klipper du i 72?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hACmAn:

Om det garanterat går att få en TB3 på all moderna Intel/Apple bärbara då det tydligen är standard sedan Kaby. Så varför inte skaffa en stationär? De lär ju inte gå runt med skärmarna och dockningsstationer som klarar det finns ju inte.
60hz på 4 skärmar är inte för alla.
Vad klipper du i 72?

Orsaken till att laptops är standarddatorn på arbetsplatser är att de är anpassade för den stora skaran. En chromebook + en Threadripper vill jag hellre ha. Men även privat hemma börjar laptops bli standard och man kan köpa dockningsstationer med Thunderbolt 3 till billiga datorer idag, frågan är snarare hur bra de billiga dockorna fungerar..

Vi pratar här om en helt vanlig standardlösning som många har på sitt jobb och som snart alla datornördar har hemma. Om de inte tar steget med en tunn klient liknande laptops så att de endast använder laptopen borta och fortsätter på den stationära när de är hemma.

Sista frågan vad jag klipper i 72 förstår jag ej.

*edit*
Exempel på en Thunderbolt 3 docka för 790kr:
https://www.dustinhome.se/product/5011028229/type-c-pro-hub-4...
Den fungerar säkerligen skit, men är man en nörd så inte sitter man och kopplar in kanske 10st kablar varje gång man tar ur laptopen i väskan hemma och på jobbet. Min poäng är att dockorna börjar bli riktigt billiga och ett självklart val för många, för 10 år sedan ja då var de exotiska.