Fel produktbeskrivning vid köp, rätt till en ny laptop med samma egenskaper?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

Behöver du verkligen en lag som förklarar för dig att du inte kan behandla en produkt hur som helst och sen bara lämna tillbaka den för att det var ett litet fel i marknadsföringen? Då kan du ju lika gärna ha sönder den helt när du ändå håller på, tangentbordet lyser ju inte så du har ju ändå rätt att reklamera.

Absolut vi kör på det, toppen 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Tagit bort del ur redigerat citerat inlägg /mod
Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Konsumentköpslagen innefattar även produkter som inte matchar det som ingicks i avtalet, om du köper en 40 tums TV och får en 30 tummare istället då har du rätt till det som ingicks vid köpet. Och om det är dyrare har du även rätt till samma pris.

Då får du visa upp var i ditt avtal det står att din dator har bakgrundsbelyst tangentbord.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Då får du visa upp var i ditt avtal det står att din dator har bakgrundsbelyst tangentbord.

Skickades från m.sweclockers.com

Står oftast i produktinformationen på hemsidan man beställer från

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

Behöver du verkligen en lag som förklarar för dig att du inte kan behandla en produkt hur som helst och sen bara lämna tillbaka den för att det var ett litet fel i marknadsföringen? Då kan du ju lika gärna ha sönder den helt när du ändå håller på, tangentbordet lyser ju inte så du har ju ändå rätt att reklamera.

Hur man behandlar varan innan en reklamation är egentligen ganska oväsentligt i lagens ögon, så länge reklamationen kommer in i själig tid från det att problemet upptäcktes och det är inom 6 månader från köp så är det upp till säljaren att bevisa att det inte är ett produktionsfel.

Skickades från m.sweclockers.com

Tagit bort del av citerat inlägg samt svar på §1.1 / mod
Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Fast, "ett litet fel i marknadsföringen" är rätt stort. Annonseras en vara med viss information (bild, specifikation) och man får nått annat så är det fel vara man fått och man har rätt att häva köp. En del av köpet är just den där "marknadsföringen"...

Nu brukar jag behandla grejerna väl under en tid efter köp ifall saker identifieras felaktiga så jag kan returnera varan, så man behöver ju vara rädd om det man köpt tills man är säker på det man fick var det man såg..

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Står oftast i produktinformationen på hemsidan man beställer från

Men det är _inte_ en del av avtalet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Men det är _inte_ en del av avtalet.

Skickades från m.sweclockers.com

Det _ÄR_ läs på kring lagen!!

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

Istället för att du ska vrida på saker så borde du vara ärlig och bara berätta att det hela var ett reklamationsärende och att dina studier krävt att du använt datorn under tiden ärendet dragit ut på tiden. Hävda att om dom själva agerat snabbare (om Webhallen har varit långsamma i kommunikationen) så hade det inte blivit så jobbigt för dom att ta tillbaka datorn.

Sånna här ärenden brukar vara skitjobbiga både för kunden och säljaren, men jag tycker du ska stå på dig och vara lugn. Har själv varit i båda sitserna. Det kan kännas rätt pinsamt eftersom man inte står i butik med juridisk bakgrund, blir liksom svårt att ge bra svar när man inte vet 100% vad som är rätt.

Folk som sitter och gnäller här vid sina tangentbord har nog aldrig haft kunder (tur för dom!).

Dock att du slängt originalförpackning innan du ens tittat på produkten tyckte jag lät väldigt konstigt.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

Istället för att du ska vrida på saker så borde du vara ärlig och bara berätta att det hela var ett reklamationsärende och att dina studier krävt att du använt datorn under tiden ärendet dragit ut på tiden. Hävda att om dom själva agerat snabbare (om Webhallen har varit långsamma i kommunikationen) så hade det inte blivit så jobbigt för dom att ta tillbaka datorn.

Sånna här ärenden brukar vara skitjobbiga både för kunden och säljaren, men jag tycker du ska stå på dig och vara lugn. Har själv varit i båda sitserna. Det kan kännas rätt pinsamt eftersom man inte står i butik med juridisk bakgrund, blir liksom svårt att ge bra svar när man inte vet 100% vad som är rätt.

Folk som sitter och gnäller här vid sina tangentbord har nog aldrig haft kunder (tur för dom!).

Dock att du slängt originalförpackning innan du ens tittat på produkten tyckte jag lät väldigt konstigt.

Jag har knappt dragit ut på tiden, jag fick först möjlighet att hämta ut min nya dator denna vecka men precis som du säger har jag inte tid att mitt i veckan återställa min dator när jag har programmeringsinlämning varje fredag, det är ohållbart liksom. Totalt har ärendet tagit ungefär två veckor innan de gick med på en ersättningsprodukt.

Dialogen i butiken gick till ungefär såhär:

Jag: "Hej jag ska reklamera en dator jag köpt av er för ungefär en månad sedan och samtidigt hämta ut min nya dator!"

S1: "Okej har du något mobilnummer?"

*Ger mobilnumret*

Jag: "Jag vet inte om du kan se ärendet men här har du hela min mejlkonversation kring ärendet och även ärendenumret."

S1: "Har du datorn med dig?"

Jag: "Jag jag har datorn med mig!" *visar datorn*

S1: "Men du har inte originalkartongen?"

Jag: "Nej den slängde jag efter ett tag då allt verkade vara i sin ordning, men efter ungefär två veckor märkte jag att den inte hade bakgrundsbelyst tangentbord som det stod att den skulle ha så då skrev jag till er support att jag vill ha en ersättningsprodukt."

S1: "Okej jag förstår, men om du inte har originalkartongen kan du inte använda öppet köp på den tyvärr."

Jag: "Nej det här angår inte öppet köp detta är ett reklamationsärende, ni har sålt fel produkt till mig."

S1: "Jag jag förstår vad du säger men utan originalkartong kan vi inte sälja vidare den"

Jag: "Ni tog bort produkten ur ert sortiment efter jag kontaktade er att produkten inte hade bakgrundsbelyst tangentbord."

S2: "Hur länge sa du att det tog dig att märka att datorn inte hade bakgrundsbelyst tangentbord?"

Jag: "Två veckor."

S2: "Okej men utan originalkartong kan du inte använda öppet köp, vi kan inte ta emot den bara för du inte märkt att den inte hade bakgrundsbelyst tangentbord"

Jag: "Men ni sa att den hade det när jag köpte den, produkten är fel."

S2: "Om du läser igenom vårt avtal kan du se att för att utnyttja öppet köp behöver du ha alla tillbehören, inklusive originalritningen."

Jag: "Detta angår inte avtalet detta angår konsumentköplagen och jag har rätt till en ny produkt eftersom denna är enligt lagen fel."

S2: "Nej så står det inte, det står i avtalet att du måste ha originalkartongen med dig."

Vid detta laget tappade jag hoppet, de fattar ju inte, så jag gick därifrån innan jag tappade temperamentet.

Jag kan ju lagen någorlunda bra nu, men jag är verkligen inte den som ställer mig och skriker på någon (för jag har jobbat på donken och vet precis hur hemska vissa kunder kan vara) och dessutom inte med sådant som jag faktiskt inte har absolut koll på. Bättre att vara trevlig och ta nästa match istället.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Kunden har alltid rätt

Jag har forskat vidare på det och originalkartong är inget som behövs för reklamationsärenden. Fel på varan skulle dessutom exempelvis kunna vara en trasig TV, tror inte de skulle fråga "Har du kartongen kvar?" vid första bemärkelse.

Det stämmer vid reklamation, det krävs inte heller någon originalkartong om du ångrar ditt köp av varan, men då har säljaren rätt att dra av en liten summa av värdet för produkten, så du inte får hela summan tillbaka, skulle tänka mig att det handlar om runt en hundring för en laptop kartong.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Det stämmer vid reklamation, det krävs inte heller någon originalkartong om du ångrar ditt köp av varan, men då har säljaren rätt att dra av en liten summa av värdet för produkten, så du inte får hela summan tillbaka, skulle tänka mig att det handlar om runt en hundring för en laptop kartong.

Okej tack för infon! Det är absolut helt okej för mig.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Du har helt rätt och jag håller med till 100%, men jag märkte inte av problemet förens efter två veckor! Det är en 2-1 laptop och hade tills dess endast använt den som surfplatta i mörkret, till jag skulle sätta mig ner och koda en kväll då jag låg lite efter med veckans uppgift, och då fanns ingen knapp i sikte!

Tycker dom har betett sig riktigt uselt mot mig, dom får allt försöka bevisa att jag gjort den lilla repan, för jag har ingen aning åtminstone.

Även om det är du som har gjort repan, så måste dom acceptera ångrat köp/reklamationen, men dom har dock rätt att dra av en viss summa, hur mycket det är när det gäller en repa låter jag vara osagt.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Även om det är du som har gjort repan, så måste dom acceptera ångrat köp/reklamationen, men dom har dock rätt att dra av en viss summa, hur mycket det är när det gäller en repa låter jag vara osagt.

Helt okej för mig!

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Jag har knappt dragit ut på tiden, jag fick först möjlighet att hämta ut min nya dator denna vecka men precis som du säger har jag inte tid att mitt i veckan återställa min dator när jag har programmeringsinlämning varje fredag, det är ohållbart liksom. Totalt har ärendet tagit ungefär två veckor innan de gick med på en ersättningsprodukt.

Dialogen i butiken gick till ungefär såhär:

Jag: "Hej jag ska reklamera en dator jag köpt av er för ungefär en månad sedan och samtidigt hämta ut min nya dator!"

S1: "Okej har du något mobilnummer?"

*Ger mobilnumret*

Jag: "Jag vet inte om du kan se ärendet men här har du hela min mejlkonversation kring ärendet och även ärendenumret."

S1: "Har du datorn med dig?"

Jag: "Jag jag har datorn med mig!" *visar datorn*

S1: "Men du har inte originalkartongen?"

Jag: "Nej den slängde jag efter ett tag då allt verkade vara i sin ordning, men efter ungefär två veckor märkte jag att den inte hade bakgrundsbelyst tangentbord som det stod att den skulle ha så då skrev jag till er support att jag vill ha en ersättningsprodukt."

S1: "Okej jag förstår, men om du inte har originalkartongen kan du inte använda öppet köp på den tyvärr."

Jag: "Nej det här angår inte öppet köp detta är ett reklamationsärende, ni har sålt fel produkt till mig."

S1: "Jag jag förstår vad du säger men utan originalkartong kan vi inte sälja vidare den"

Jag: "Ni tog bort produkten ur ert sortiment efter jag kontaktade er att produkten inte hade bakgrundsbelyst tangentbord."

S2: "Hur länge sa du att det tog dig att märka att datorn inte hade bakgrundsbelyst tangentbord?"

Jag: "Två veckor."

S2: "Okej men utan originalkartong kan du inte använda öppet köp, vi kan inte ta emot den bara för du inte märkt att den inte hade bakgrundsbelyst tangentbord"

Jag: "Men ni sa att den hade det när jag köpte den, produkten är fel."

S2: "Om du läser igenom vårt avtal kan du se att för att utnyttja öppet köp behöver du ha alla tillbehören, inklusive originalritningen."

Jag: "Detta angår inte avtalet detta angår konsumentköplagen och jag har rätt till en ny produkt eftersom denna är enligt lagen fel."

S2: "Nej så står det inte, det står i avtalet att du måste ha originalkartongen med dig."

Vid detta laget tappade jag hoppet, de fattar ju inte, så jag gick därifrån innan jag tappade temperamentet.

Jag kan ju lagen någorlunda bra nu, men jag är verkligen inte den som ställer mig och skriker på någon (för jag har jobbat på donken och vet precis hur hemska vissa kunder kan vara) och dessutom inte med sådant som jag faktiskt inte har absolut koll på. Bättre att vara trevlig och ta nästa match istället.

Snacka om att ha okunniga säljare hos Webhallen om det här nu stämmer som står ovan. Står ingenstans i lagen att man behöver ha originalkartongen, det som däremot står är att man kan ångra köp även utan originalkartong, men att det kan tillkomma en kostnad för säljaren som den har rätt att ta ut på kunden, men ibland kan det vara en sådan kartong som man som kund måste ha sönder för att ens kunna undersöka varan, då kan jag inte tänka mig att försäljaren har rätt att ta ut en avgift.
Jag vill också påpeka att det inte heller är självklart att försäljaren kan ta ut en avgift även när originalkartong saknas, i det här fallet en laptop kartong.

Vid en reklamationsärende är dock detta helt oväsentligt och Webhallen skulle bara tagit emot datorn utan att tjafsa, och dom har inte heller rätt att ta ut någon avgift av kunden.

@Webhallen kanske dags att se över vad ni lär ut till era försäljare?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Snacka om att ha okunniga säljare hos Webhallen om det här nu stämmer som står ovan. Står ingenstans i lagen att man behöver ha originalkartongen, det som däremot står är att man kan ångra köp även utan originalkartong, men att det kan tillkomma en kostnad för säljaren som den har rätt att ta ut på kunden, men ibland kan det vara en sådan kartong som man som kund måste ha sönder för att ens kunna undersöka varan, då kan jag inte tänka mig att försäljaren har rätt att ta ut en avgift.
Jag vill också påpeka att det inte heller är självklart att försäljaren kan ta ut en avgift även när originalkartong saknas, i det här fallet en laptop kartong.

Vid en reklamationsärende är dock detta helt oväsentligt och Webhallen skulle bara tagit emot datorn utan att tjafsa, och dom har inte heller rätt att ta ut någon avgift av kunden.

@Webhallen kanske dags att se över vad ni lär ut till era försäljare?

Det är självklart inte till 100% korrekt dialog (men i stort sett det jag kommer ihåg om dialog), men absolut vad de tryckte på angående svar - att jag inte kan använda öppet köp för originalkartongen saknas. Dessutom sa de att de behöver komma i kontakt med den säljare som sålde den till mig för att försäkra sig om något, vilket jag inte förstår eftersom jag har haft ett pågående ärende med deras kundsupport där de har gett mig rätt till en ersättningsprodukt och varan är fel på.

Kände mig inte väl mottagen som kund och den nästintill dömande tonen som den andra säljaren gav mig med att jag inte märkt problemet tidigare och att jag inte kan lagen.

Jag har behövt utöva kundsupport innan och först och främst gäller det att lyssna på kunden, men de avbröt mig för att svara på något de inte förstått ens. Dessutom att den andra säljaren hoppar in och tror jag försöker använda öppet köp på när personen inte ens hört hela konversationen, riktigt tråkigt.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Jag vet inte om det är så du menar (men jag tror inte det) men om säljaren har sagt att datorn har bakgrundsbelyst tangentbord och den inte har det, utan det är modellen som är 1000kr dyrare (t.ex.) som har det, så har kunden _inte_ rätt att få bakgrundsbelyst tangentbord till det priset han har betalat, däremot har kunden rätt att reklamera varan eftersom den inte har dom egenskaper som säljaren lovade. Däremot är det ju högst tveksamt om dom accepterar en retur utan original kartong och med en repa.

Eftersom det inte direkt är fel på datorn, så tror jag inte dom kommer acceptera en reklamation heller.

Säljaren har så att säga, enkelt uttryckt, rätt att ha fel.

Det beror också på vem som har fel, har Webhallen angivit fel specifikationer så är det ju dom som ska acceptera returen, om det är HP som har angivit fel specifikationer så har du bättre möjligheter.

Men jag skulle bli väldigt förvånad om det får den utgången som du hoppas på.

Skrivet av Naga:

Behöver du verkligen en lag som förklarar för dig att du inte kan behandla en produkt hur som helst och sen bara lämna tillbaka den för att det var ett litet fel i marknadsföringen? Då kan du ju lika gärna ha sönder den helt när du ändå håller på, tangentbordet lyser ju inte så du har ju ändå rätt att reklamera.

Jag föreslår att ni båda studerar Konsumentköplagen lite mer ingående innan ni fortsätter att uttala er i frågor runt detta ämne. Ni har i stort sett fel i varenda mening ni skrivit...

Börja till exempel med att studera den 16§ om "Fel på varan", 2 stycket, punkt 3:

Citat:

Om inte annat följer av avtalet, skall vara
3. stämma överens med den beskrivning som säljaren har lämnat och ha de egenskaper som säljaren har hänvisat till genom att lägga fram prov eller modell,

De utfästelser som säljaren gör är således del av det ingångna avtalet. Även en säljare som står i en butik och muntligt berättar om en varas egenskaper är bunden av detta. Så om han har fel, så är varan att anse som felaktig (kan dock vara svårare att styrka om det endast finns muntligt).

Det spelar heller ingen roll om det är Webhallen som kladdad fel på sin hemsida, eller om det är tillverkaren som givit fel specifikation till Webhallen. Det är något för Webhallen att lösa med sin leverantör. Avtalet gäller mellan köparen och säljaren, och det är det enda som köparen behöver bry sig om.

Om felet (eller avsaknad av funktionalitet) är av sådan art att kunden rimligen borde ha insett att detta är felaktigt, till exempel med tanke på varans pris, så räknas det inte som ett fel. Till exempel om det på en 6 år gammal Volvo V70 D3 för 100k, står att bilen har 1150 hk, så handlar det alltså om en uppenbar felskrivning. Om det däremot, som i ditt exempel, finns en dator med rätt specifikation för 1000 kr mer, så är det en sådan dator köparen ska ha, utan att behöva skjuta till mer pengar (KKL 33§).

Så för att förtydliga, JO, det är fel på datorn om den inte uppfyller den specifikation som avtalats om! Det spelar ingen roll vad du/ni tror och tycker, detta är fakta.

Om vi ponerar att det var korrekt dator som levererades, men att bakgrundsbelysningen inte fungerade, har TS då inte heller rätt att reklamera produkten till följd av den lilla repan? Jo, självklart har han det, om man inte kan härleda felet med bakgrundsbelysningen till repan. Så givetvis kan man reklamera datorn för avsaknad av bakgrundsbelysning. Det hade varit lite skillnad om det var ett helt uppenbart fel, till exempel att man beställt en laptop men får en symaskin, då kanske det är direkt olämpligt (och kan innebära kostnader) att öppna och använda produkten. Men för en vara som i all väsentlighet ser ut att vara korrekt, så kan man inte kräva samma återhållsamhet av köparen.

Tagit bort del ur citerat inlägg som blivit bortredigerat /mod
Permalänk
Medlem

Har fått ytterligare svar ifrån kundservice och de säger att de hanterar detta ärende som ett återköp med hänvisning att "det inte är fel på varan utan vi som sagt fel" men jag håller inte med och KKöpL inkluderar även att varor som beskrivits fel innefattar även att det är fel på varan. Men ska även kolla om de har något där det står "men reservation för tryckfel" eller liknande för då förstår jag hur de resonerar eftersom jag gått med på det under köpet. Men om inte kan jag genom den yttran skicka en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden?

EDIT: Jag ser på deras hemsida att de reserverar sig för eventuella fel på faktan om produkterna, betyder detta då att lagen inte har någon giltighet i mitt ärende?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Har fått ytterligare svar ifrån kundservice och de säger att de hanterar detta ärende som ett återköp med hänvisning att "det inte är fel på varan utan vi som sagt fel" men jag håller inte med och KKöpL inkluderar även att varor som beskrivits fel innefattar även att det är fel på varan. Men ska även kolla om de har något där det står "men reservation för tryckfel" eller liknande för då förstår jag hur de resonerar eftersom jag gått med på det under köpet. Men om inte kan jag genom den yttran skicka en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden?

EDIT: Jag ser på deras hemsida att de reserverar sig för eventuella fel på faktan om produkterna, betyder detta då att lagen inte har någon giltighet i mitt ärende?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, en sådan friskrivning har generellt sett inte någon betydelse i KKLs mening. Mot uppenbara felaktigheter, visst, men inte annars (MRF - exempel från ARN om reservation för felskrivning). Hade det varit tillåtet kan man som konsument aldrig veta vad man kan förvänta sig, eftersom alla bara behöver slänga med en blänkare om att all information kan vara felaktig...

EDIT:
Nu börjar det bli riktigt dåligt alltså. Webhallen tycker alltså att de kan säga och skriva vad de vill i sina annonser och avtal, och om det råkar bli fel så fungerar fortfarande varan som utlovat? Jag tycker det är väldigt obehagligt när så pass stora och väl ansedda aktörer bara helt ignorerar gällande lagstiftning och sunt förnuft.

TS, begär att få prata med någon ansvarig för kundtjänsten där du lyfter fram dina rättigheter och tydligt påtalat att en ej uppfylld spec är ett fel i lagens mening.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

EDIT: Jag ser på deras hemsida att de reserverar sig för eventuella fel på faktan om produkterna, betyder detta då att lagen inte har någon giltighet i mitt ärende?
Skickades från m.sweclockers.com

Det är helt tandlöst i lagens mening, en säljare kan skriva exakt vad dom vill i sina egna avtal, betyder inte att dom gäller.

Vad är det som du inte håller med om? Det är väl bra ifall Webhallen går med på att ge dig pengarna tillbaka? Även om man kan betrakta detta som en reklamation och inte ångrat köp.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Det är helt tandlöst i lagens mening, en säljare kan skriva exakt vad dom vill i sina egna avtal, betyder inte att dom gäller.

Vad är det som du inte håller med om? Det är väl bra ifall Webhallen går med på att ge dig pengarna tillbaka? Även om man kan betrakta detta som en reklamation och inte ångrat köp.

Nej inget som är direkt fel, men jag tycker inte de verkar speciellt professionella och lyssnar inte på vad jag skriver. Om de kan yttra en godtagbar anledning över att det är ett återköp så fine by me. Men om de blank låtsas att det är ett återköp när det i själv verket är en reklamation och jag behöver tjafsa med säljarna i butik såklart man bli irriterad..

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Nej, en sådan friskrivning har generellt sett inte någon betydelse i KKLs mening. Mot uppenbara felaktigheter, visst, men inte annars (MRF - exempel från ARN om reservation för felskrivning). Hade det varit tillåtet kan man som konsument aldrig veta vad man kan förvänta sig, eftersom alla bara behöver slänga med en blänkare om att all information kan vara felaktig...

EDIT:
Nu börjar det bli riktigt dåligt alltså. Webhallen tycker alltså att de kan säga och skriva vad de vill i sina annonser och avtal, och om det råkar bli fel så fungerar fortfarande varan som utlovat? Jag tycker det är väldigt obehagligt när så pass stora och väl ansedda aktörer bara helt ignorerar gällande lagstiftning och sunt förnuft.

TS, begär att få prata med någon ansvarig för kundtjänsten där du lyfter fram dina rättigheter och tydligt påtalat att en ej uppfylld spec är ett fel i lagens mening.

Tack för tipset, det ska jag göra

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Om felet (eller avsaknad av funktionalitet) är av sådan art att kunden rimligen borde ha insett att detta är felaktigt, till exempel med tanke på varans pris, så räknas det inte som ett fel. Till exempel om det på en 6 år gammal Volvo V70 D3 för 100k, står att bilen har 1150 hk, så handlar det alltså om en uppenbar felskrivning. Om det däremot, som i ditt exempel, finns en dator med rätt specifikation för 1000 kr mer, så är det en sådan dator köparen ska ha, utan att behöva skjuta till mer pengar (KKL 33§).

Du tror väl inte att den här typen av subjektiva bedömningar hamnar i lagen av en slump? Jag kan tycka att det är uppenbart att kunden borde ha reagerat på en prisskillnad på 1000kr på en produkt som kostar strax över 10k.

Citat:

Däremot konstaterade ARN i ett annat ärende att en en kund borde ha upptäckt att en bil saknade aluminiumfälgar trots att det felaktigt i annonsen angivits att den hade det.

Det här är väl det närmast analoga exemplet från sidan du länkade till.

Men Webhallen gör ju precis vad dom ska här, dom tar tillbaka (återköper) kundens dator, så kan han köpa en ny. Han kan dessutom köpa en ny var helst han önskar, så slipper han ha med Webhallen att göra om han tycker dom är dåliga.

Bort enligt §1.1 / mod
Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Vad är det som du inte håller med om? Det är väl bra ifall Webhallen går med på att ge dig pengarna tillbaka? Även om man kan betrakta detta som en reklamation och inte ångrat köp.

Dom gör såklart rejäla avdrag vid återköp eftersom produkten är skadad och originalkartongen är borta. Det är ju också roligt att användare har pingat in Webhallen i tråden så dom får se hur han har resonerat kring hur han ska (eller inte ska) redovisa dom skador han tillfogat produkten.

Skrivet av Alexander7938:

Om de kan yttra en godtagbar anledning över att det är ett återköp så fine by me.

Det har dom ju gjort.

Skrivet av Alexander7938:

Men ska även kolla om de har något där det står "men reservation för tryckfel" eller liknande för då förstår jag hur de resonerar eftersom jag gått med på det under köpet.

Skrivet av Blomman90:

Jag tycker det är väldigt obehagligt när så pass stora och väl ansedda aktörer bara helt ignorerar gällande lagstiftning och sunt förnuft.

Du har rätt, det är väldigt obehagligt...eller...wait for it...ELLER, så är det ett i-landsproblem av gigantiska mått.

Sen ska jag ju säga, jag är inte emot att man som konsument försöker, självklart ska man göra det. Jag köpte själv en HP-laptop för en herrans massa år sedan som påstods ha 2st PC-Card platser, men som de-facto bara hade en sådan plats.
Jag kontaktade HP och fick en ersättningsmaskin som i princip var dubbelt så bra på alla punkter, så det är klart man ska försöka, men det blir lite löjligt när man ska göra sig själv till jordens medelpunkt och låtsas som att det som händer en själv på något sätt illustrerar världens alla orättvisor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Nej, en sådan friskrivning har generellt sett inte någon betydelse i KKLs mening. Mot uppenbara felaktigheter, visst, men inte annars (MRF - exempel från ARN om reservation för felskrivning). Hade det varit tillåtet kan man som konsument aldrig veta vad man kan förvänta sig, eftersom alla bara behöver slänga med en blänkare om att all information kan vara felaktig...

EDIT:
Nu börjar det bli riktigt dåligt alltså. Webhallen tycker alltså att de kan säga och skriva vad de vill i sina annonser och avtal, och om det råkar bli fel så fungerar fortfarande varan som utlovat? Jag tycker det är väldigt obehagligt när så pass stora och väl ansedda aktörer bara helt ignorerar gällande lagstiftning och sunt förnuft.

TS, begär att få prata med någon ansvarig för kundtjänsten där du lyfter fram dina rättigheter och tydligt påtalat att en ej uppfylld spec är ett fel i lagens mening.

Det där är väl ganska standard dock att skriva och inget unikt med Webhallen? Tycker mig se något liknande hos alla hemsidor som säljer manicker.

Exempel från 2 drakar samt Webhallen i fråga:

Ikea
Vi garanterar våra priser ett år från det att årets katalog kommit ut. Vi reserverar oss dock för att produkter som visas kan utgå. Moms ingår med 25%. Det enda som kan påverka priset är oförutsedda händelser i vår omvärld, exempelvis momshöjning eller kraftig valutaförändring. Vi reserverar oss för eventuella tryckfel i IKEA katalogen och på IKEA.se.

Volvo
Friskrivning
Informationen som finns på denna webbplats och på Volvo Cars appar är endast allmänt vägledande och kan inte ersätta den detaljerade information du kan få hos en Volvohandlare. Innehållet på webbsidor och appar uppdateras regelbundet, men Volvo Cars förbehåller sig rätten att när som helst och utan förvarning ändra priser, färger, material, specifikationer och modeller. Därför kan det finnas information som inte är helt korrekt och dagsaktuell. Bilar och andra produkter som visas kan vara försedda med utrustning som inte är tillgänglig på alla marknader eller som inte ingår i standardutrustningen. Din Volvohandlare har alltid aktuell information om modeller, priser och erbjudanden.
Inga garantier eller löften
Volvo Cars kan inte under några omständigheter ställas till svars för någon skada som uppkommit till följd av Volvo Cars webbsidor och appar. Detta gäller utan begränsning förlorad förtjänst, affärsavbrott, förlust av program eller andra data i användarens informationshanteringssystem eller annat.
Volvo Cars lämnar inga garantier och/eller löften när det gäller andra webbsidor och appar som kan nås via denna webbsida. Dessa sidor finns endast för din bekvämlighet och innebär inte att Volvo Cars stödjer eller accepterar ansvar för innehåll eller användning. Det är användarens ansvar att försäkra sig om att innehållet är fritt från virus, maskar, trojanska hästar och andra destruktiva element.
Återgivningen av exakta färgnyanser på lacker och klädslar kan vara missvisande på grund av t.ex. bildskärmens kvalitet och/eller inställningar. Volvo Cars rekommenderar därför ett besök hos din Volvohandlare för att se på verkliga lack- och klädselprover.
Informationen som publiceras på Volvo Cars webbsidor och appar kan innehålla referenser eller korsreferenser till Volvo Cars produkter, tjänster med mera som inte annonseras eller finns tillgängliga i Sverige. Volvo Cars kan inte garantera att sådan information är korrekt.

Webhallen
Alla priser inkluderar moms. Webhallen reserverar sig för prisändringar, slutförsäljning och eventuella faktafel som kan finnas på vår sida eller i våra annonser. Vi reserverar oss även för att de produktbilder vi visar på vår sida inte alltid stämmer överens med produkten. Om du efter beställning ej erhåller en orderbekräftelse ber vi dig kontakta vår kundtjänst för att bekräfta att din beställning mottagits. Samtliga produkter i Webhallens sortiment kan användas i Sverige, såvida inget annat anges (exempelvis amerikanska DVD-filmer).

Liknande texter finns förmodligen hos alla återförsäljare där de friskriver sig från att informationen och specifikationen på webbsidan är korrekt. Om det nu är "verkningslöst" så vore det ju konstigt om alla ändå skriver sådana saker, eller tänker jag fel?

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Det där är väl ganska standard dock att skriva och inget unikt med Webhallen? Tycker mig se något liknande hos alla hemsidor som säljer manicker.

Exempel från 2 drakar samt Webhallen i fråga:

Ikea
Vi garanterar våra priser ett år från det att årets katalog kommit ut. Vi reserverar oss dock för att produkter som visas kan utgå. Moms ingår med 25%. Det enda som kan påverka priset är oförutsedda händelser i vår omvärld, exempelvis momshöjning eller kraftig valutaförändring. Vi reserverar oss för eventuella tryckfel i IKEA katalogen och på IKEA.se.

Volvo
Friskrivning
Informationen som finns på denna webbplats och på Volvo Cars appar är endast allmänt vägledande och kan inte ersätta den detaljerade information du kan få hos en Volvohandlare. Innehållet på webbsidor och appar uppdateras regelbundet, men Volvo Cars förbehåller sig rätten att när som helst och utan förvarning ändra priser, färger, material, specifikationer och modeller. Därför kan det finnas information som inte är helt korrekt och dagsaktuell. Bilar och andra produkter som visas kan vara försedda med utrustning som inte är tillgänglig på alla marknader eller som inte ingår i standardutrustningen. Din Volvohandlare har alltid aktuell information om modeller, priser och erbjudanden.
Inga garantier eller löften
Volvo Cars kan inte under några omständigheter ställas till svars för någon skada som uppkommit till följd av Volvo Cars webbsidor och appar. Detta gäller utan begränsning förlorad förtjänst, affärsavbrott, förlust av program eller andra data i användarens informationshanteringssystem eller annat.
Volvo Cars lämnar inga garantier och/eller löften när det gäller andra webbsidor och appar som kan nås via denna webbsida. Dessa sidor finns endast för din bekvämlighet och innebär inte att Volvo Cars stödjer eller accepterar ansvar för innehåll eller användning. Det är användarens ansvar att försäkra sig om att innehållet är fritt från virus, maskar, trojanska hästar och andra destruktiva element.
Återgivningen av exakta färgnyanser på lacker och klädslar kan vara missvisande på grund av t.ex. bildskärmens kvalitet och/eller inställningar. Volvo Cars rekommenderar därför ett besök hos din Volvohandlare för att se på verkliga lack- och klädselprover.
Informationen som publiceras på Volvo Cars webbsidor och appar kan innehålla referenser eller korsreferenser till Volvo Cars produkter, tjänster med mera som inte annonseras eller finns tillgängliga i Sverige. Volvo Cars kan inte garantera att sådan information är korrekt.

Webhallen
Alla priser inkluderar moms. Webhallen reserverar sig för prisändringar, slutförsäljning och eventuella faktafel som kan finnas på vår sida eller i våra annonser. Vi reserverar oss även för att de produktbilder vi visar på vår sida inte alltid stämmer överens med produkten. Om du efter beställning ej erhåller en orderbekräftelse ber vi dig kontakta vår kundtjänst för att bekräfta att din beställning mottagits. Samtliga produkter i Webhallens sortiment kan användas i Sverige, såvida inget annat anges (exempelvis amerikanska DVD-filmer).

Liknande texter finns förmodligen hos alla återförsäljare där de friskriver sig från att informationen och specifikationen på webbsidan är korrekt. Om det nu är "verkningslöst" så vore det ju konstigt om alla ändå skriver sådana saker, eller tänker jag fel?

Inte riktigt. Den friskrivningen har mer verkan när det gäller transaktioner mellan företag.
Där saknas samma grad av skydd som återfinns i KKL och därav fyller dessa texter faktiskt en funktion.

Visa signatur

5800x | RTX 3090 | Crosshair VIII Hero | Dominator Platinum @3800 | O11 PCMR | PG348Q | 3x360 Custom

Permalänk
Medlem

Saxat från HallåKonsument

Citat:

Varan måste inte vara trasig för att vara felaktig
Varan behöver inte vara trasig för att det ska ses som ett fel. En soffa som levereras i fel färg, eller en regnkappa som inte är vattentät är också felaktig eftersom den inte överensstämmer med det du har köpt, alternativt inte är lämpad för det ändamål den i allmänhet används för.

Skrivet av Xeonist:

Du tror väl inte att den här typen av subjektiva bedömningar hamnar i lagen av en slump? Jag kan tycka att det är uppenbart att kunden borde ha reagerat på en prisskillnad på 1000kr på en produkt som kostar strax över 10k.

Så du hävdar alltså att det är allmänt känt att en dator för "strax över 10k" under inga som helst omständigheter kan ha bakgrundsbelyst tangentbord, utan man måste upp till "strax över 11k" för att få detta??

Skrivet av Xeonist:

Det här är väl det närmast analoga exemplet från sidan du länkade till.

Men Webhallen gör ju precis vad dom ska här, dom tar tillbaka (återköper) kundens dator, så kan han köpa en ny. Han kan dessutom köpa en ny var helst han önskar, så slipper han ha med Webhallen att göra om han tycker dom är dåliga.

Fast du hävdar alltså att det inte är något som helst fel på produkten (eftersom du menar att det inte rör sig om en reklamation), utan istället handlar det om ånger. Det betyder att kunden alltså har två veckor på sig att ångra köpet (enligt KKL), efter det är det upp till varje enskild säljare om de "återköper" kundens vara? Vid köp i butik så finns ingen lagstadgad ångerrätt överhuvudtaget, då är man alltså helt rökt om man inte packar upp datorn och verifierar att hela specifikationen är uppfylld innan man går ut ur butiken, då kraven på sanningshalten i produktspecen, i lagens mening, är obefintliga?

Inser du ens själv hur orealistiskt det låter?

Skrivet av Xeonist:

Du har rätt, det är väldigt obehagligt...eller...wait for it...ELLER, så är det ett i-landsproblem av gigantiska mått.

Sen ska jag ju säga, jag är inte emot att man som konsument försöker, självklart ska man göra det. Jag köpte själv en HP-laptop för en herrans massa år sedan som påstods ha 2st PC-Card platser, men som de-facto bara hade en sådan plats.
Jag kontaktade HP och fick en ersättningsmaskin som i princip var dubbelt så bra på alla punkter, så det är klart man ska försöka, men det blir lite löjligt när man ska göra sig själv till jordens medelpunkt och låtsas som att det som händer en själv på något sätt illustrerar världens alla orättvisor.

Det spelar ingen roll om det är ett I-landsproblem eller inte. Det finns massa problem som kan vara rätt obehagliga, men som bleknar tämligen snabbt om det jämförs med hungersnöd, fattigdom, övergrepp, tortyr och förföljelse som existerar på många utsatta platser i vår värld. Det betyder dock inte att det är okej. Det är bara någon slags "varför står polisen och har hastighetskontroller när det finns ouppklarade våldtäkter"-mentalitet. Det finns alltid något som är värre. Men om du nu tycker att problemen som luftas i denna forumdel är alldeles för småsinta för ditt världsvana sinne, så rekommenderar jag dig att undvika denna forumkategori i framtiden.

Skrivet av bardbard:

Det där är väl ganska standard dock att skriva och inget unikt med Webhallen? Tycker mig se något liknande hos alla hemsidor som säljer manicker.

Exempel från 2 drakar samt Webhallen i fråga:

Ikea
Vi garanterar våra priser ett år från det att årets katalog kommit ut. Vi reserverar oss dock för att produkter som visas kan utgå. Moms ingår med 25%. Det enda som kan påverka priset är oförutsedda händelser i vår omvärld, exempelvis momshöjning eller kraftig valutaförändring. Vi reserverar oss för eventuella tryckfel i IKEA katalogen och på IKEA.se.

Volvo
Friskrivning
Informationen som finns på denna webbplats och på Volvo Cars appar är endast allmänt vägledande och kan inte ersätta den detaljerade information du kan få hos en Volvohandlare. Innehållet på webbsidor och appar uppdateras regelbundet, men Volvo Cars förbehåller sig rätten att när som helst och utan förvarning ändra priser, färger, material, specifikationer och modeller. Därför kan det finnas information som inte är helt korrekt och dagsaktuell. Bilar och andra produkter som visas kan vara försedda med utrustning som inte är tillgänglig på alla marknader eller som inte ingår i standardutrustningen. Din Volvohandlare har alltid aktuell information om modeller, priser och erbjudanden.
Inga garantier eller löften
Volvo Cars kan inte under några omständigheter ställas till svars för någon skada som uppkommit till följd av Volvo Cars webbsidor och appar. Detta gäller utan begränsning förlorad förtjänst, affärsavbrott, förlust av program eller andra data i användarens informationshanteringssystem eller annat.
Volvo Cars lämnar inga garantier och/eller löften när det gäller andra webbsidor och appar som kan nås via denna webbsida. Dessa sidor finns endast för din bekvämlighet och innebär inte att Volvo Cars stödjer eller accepterar ansvar för innehåll eller användning. Det är användarens ansvar att försäkra sig om att innehållet är fritt från virus, maskar, trojanska hästar och andra destruktiva element.
Återgivningen av exakta färgnyanser på lacker och klädslar kan vara missvisande på grund av t.ex. bildskärmens kvalitet och/eller inställningar. Volvo Cars rekommenderar därför ett besök hos din Volvohandlare för att se på verkliga lack- och klädselprover.
Informationen som publiceras på Volvo Cars webbsidor och appar kan innehålla referenser eller korsreferenser till Volvo Cars produkter, tjänster med mera som inte annonseras eller finns tillgängliga i Sverige. Volvo Cars kan inte garantera att sådan information är korrekt.

Webhallen
Alla priser inkluderar moms. Webhallen reserverar sig för prisändringar, slutförsäljning och eventuella faktafel som kan finnas på vår sida eller i våra annonser. Vi reserverar oss även för att de produktbilder vi visar på vår sida inte alltid stämmer överens med produkten. Om du efter beställning ej erhåller en orderbekräftelse ber vi dig kontakta vår kundtjänst för att bekräfta att din beställning mottagits. Samtliga produkter i Webhallens sortiment kan användas i Sverige, såvida inget annat anges (exempelvis amerikanska DVD-filmer).

Liknande texter finns förmodligen hos alla återförsäljare där de friskriver sig från att informationen och specifikationen på webbsidan är korrekt. Om det nu är "verkningslöst" så vore det ju konstigt om alla ändå skriver sådana saker, eller tänker jag fel?

Det spelar ingen roll om det är vanligt förekommande eller inte, det förändrar inte lagen. Sen finns det flera olika nivåer detta kan appliceras på. Har man till exempel råkat skriva fel pris på en vara i IKEA-katalogen, så kan en kund inte kräva att få köpa varan till det priset, eftersom ett avtal ännu inte ingåtts. Har man däremot ingått ett avtal om att köpa en vara med viss specifikation till ett visst pris, så ska det väldigt mycket till för att man som säljare ska kunna backa ur det avtalet. Det går alltså inte att skriva i avtalet att det ingångna avtalet kan innehålla allehanda fel som man reserverar sig för.

Raderat svar på raderat inlägg, saxat påhopp / mod
Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Dom gör såklart rejäla avdrag vid återköp eftersom produkten är skadad och originalkartongen är borta. Det är ju också roligt att användare har pingat in Webhallen i tråden så dom får se hur han har resonerat kring hur han ska (eller inte ska) redovisa dom skador han tillfogat produkten.

Dom kan inte göra något avdrag vid en reklamation vid en liten repa eller avsaknad av en kartong, om det hade varit en sprucken skärm så hade det varit en annan fråga.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Dom kan inte göra något avdrag vid en reklamation vid en liten repa eller avsaknad av en kartong, om det hade varit en sprucken skärm så hade det varit en annan fråga.

Egentligen inte, inom 6 månader från inköpstillfället så ska det BEVISAS att det är köparen som orsakat skadan och att det inte är ett fabrikationsfel

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Rekordmedlem

Apropå friskrivningar i försäljarnas avtal så tas det ju upp i Konsumentköplagen, det går alltså inte att friskriva sig som man önskar.

Avtalsvillkor som avviker från lagen
3 § Avtalsvillkor som i jämförelse med bestämmelserna i denna lag är till nackdel för köparen är utan verkan mot denne

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.