Lösning på hög Cpu belastning och låg Gpu belastning

Permalänk

Lösning på hög Cpu belastning och låg Gpu belastning

Hej har nästan kliat av allt hår på huvudet i två veckor nu efter jag skaffa mig ett 2080ti. Har haft en del problem med att Cpu belastningen i Bf5, vilket verkligen stört spelupplevelsen. Fps har liksom pendlat mellan 50-120 fps inom loppet av några sekunder och antar att någon här känner igen sig. Läst en hel del forum med personer som har exakt samma problem men inte hittat någon lösning. Nå till lösningen då:
1. Öppna konsolen när spelet är igång
2. Skriv in renderdevice.renderaheadlimit 2 (för mig fungera 2 kanske olika beroende på dator, testa dig fram)
3. Klart

Ligger nu mera på konstant 95-100% i Gpu usage, från att ha haft allt mellan 50-100 i Gpu usage. Och runt 60% i Cpu usage från 100%. Och spelet flyter som smör på över 100 fps med inställningen Ultra i 3440x1440. Om man har liknade problem i Battlefield 1 så tror jag detta gör susen också. Förhoppningsvis kan jag hjälpt någon från att klia av allt hår på huvudet iallafall

Visa signatur

Pc 1
CPU: I7 4790k GPU: Palit 2080ti RAM: 16 GB 1866 Mhz MB: Msi Z87 G55 PSU: Fsp 1200W Ljudkort: Asus Xonar Essence Stx II Chassi: Phanteks Enthoo Pro

Pc 2
Cpu: I7 4770 GPU: Gtx 660 Gigabyte RAM: 12 GB 1066 Mhz MB: Asrock z67: Corsair 400W Ljudkort: Asus Xonar Dgx Chassi: Silverstone Grandia

Permalänk
Skrivet av Freddie-97:

Hej har nästan kliat av allt hår på huvudet i två veckor nu efter jag skaffa mig ett 2080ti. Har haft en del problem med att Cpu belastningen i Bf5, vilket verkligen stört spelupplevelsen. Fps har liksom pendlat mellan 50-120 fps inom loppet av några sekunder och antar att någon här känner igen sig. Läst en hel del forum med personer som har exakt samma problem men inte hittat någon lösning. Nå till lösningen då:
1. Öppna konsolen när spelet är igång
2. Skriv in renderdevice.renderaheadlimit 2 (för mig fungera 2 kanske olika beroende på dator, testa dig fram)
3. Klart

Ligger nu mera på konstant 95-100% i Gpu usage, från att ha haft allt mellan 50-100 i Gpu usage. Och runt 60% i Cpu usage från 100%. Och spelet flyter som smör på över 100 fps med inställningen Ultra i 3440x1440. Om man har liknade problem i Battlefield 1 så tror jag detta gör susen också. Förhoppningsvis kan jag hjälpt någon från att klia av allt hår på huvudet iallafall

Fråga: hur ser man hur många procent som CPU och GPU är belsastad när man spelar BF 1/V? Kan man skriva in något i konsolen för att se det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ladda ner msi afterburner, hänger med ett program som heter riva Turner där som man ser belastning på cpu, gpu och allt vad man vill. Och i msi afterburner väljer man vad som ska visas på skärmen i spel

Är man endast intresserad av fps kan man skriva in perfoverlay.drawfps 1 i console

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Pc 1
CPU: I7 4790k GPU: Palit 2080ti RAM: 16 GB 1866 Mhz MB: Msi Z87 G55 PSU: Fsp 1200W Ljudkort: Asus Xonar Essence Stx II Chassi: Phanteks Enthoo Pro

Pc 2
Cpu: I7 4770 GPU: Gtx 660 Gigabyte RAM: 12 GB 1066 Mhz MB: Asrock z67: Corsair 400W Ljudkort: Asus Xonar Dgx Chassi: Silverstone Grandia

Permalänk
Skrivet av Freddie-97:

Ladda ner msi afterburner, hänger med ett program som heter riva Turner där som man ser belastning på cpu, gpu och allt vad man vill. Och i msi afterburner väljer man vad som ska visas på skärmen i spel

Är man endast intresserad av fps kan man skriva in perfoverlay.drawfps 1 i console

Skickades från m.sweclockers.com

Hur man ser FPS känner jag till! Det är bara det att jag får en hel del FPS drops ibland vid mycket rök, mycket eld, mycket folk på en och samma plats... Då borde det vara grafikkortet som släpar va?

Jag hoppas verkligen att uppdateringen till ett GTX Windforce 1070 8 gb kommer att göra susen!

Permalänk

@Soldierofwar1985: Grafikkortet släpar förmodligen inte, så länge du inte kör 4k. Vad har du för CPU och vilken upplösning spelar du i? Testa du det jag skrev innan

Visa signatur

Pc 1
CPU: I7 4790k GPU: Palit 2080ti RAM: 16 GB 1866 Mhz MB: Msi Z87 G55 PSU: Fsp 1200W Ljudkort: Asus Xonar Essence Stx II Chassi: Phanteks Enthoo Pro

Pc 2
Cpu: I7 4770 GPU: Gtx 660 Gigabyte RAM: 12 GB 1066 Mhz MB: Asrock z67: Corsair 400W Ljudkort: Asus Xonar Dgx Chassi: Silverstone Grandia

Permalänk

@Freddie-97:

Jag har en överklockad i7 4790k överklockad till 4,7 ghz samt ett Geforce GTX 1060 3 gb - även det överklockat...

Har inte testat det än... Ska testa nu..

Permalänk
Skrivet av Freddie-97:

@Soldierofwar1985: Grafikkortet släpar förmodligen inte, så länge du inte kör 4k. Vad har du för CPU och vilken upplösning spelar du i? Testa du det jag skrev innan

Kör BF 1 just nu - höjde upp allt till ultra och skrev in detta. Mina FPS ligger stabilt på mellan 100-120 FPS! Hur nöjd som helst! Spelet blir hur snyggt som helst! Ska även testa detta på BF V och återkomma sen!

Hur kommer det sig att det är så?! Vad är det rent praktiskt som händer i datorn/med spelet när man gör så?

Permalänk

Samma cpu som mig då i samma clock. Antar du väntar på ditt 1070 då? Anledningen till att det blir bättre skulle jag tro är för att cpun får mindre belastning. Battlefield är väldigt cpu krävande och när man skriver in denna commandon så renderar gpun lite själv istället för att cpun ska bli överbelastad. Tror dock det är någon bugg i någon patch som gjort så att spelet kräver extremt mycket cpu användning. I början av battlefield V hade jag aldrig dessa problemen.
När du får ditt 1070 så har du ännu mer prestanda att vänta dig

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Pc 1
CPU: I7 4790k GPU: Palit 2080ti RAM: 16 GB 1866 Mhz MB: Msi Z87 G55 PSU: Fsp 1200W Ljudkort: Asus Xonar Essence Stx II Chassi: Phanteks Enthoo Pro

Pc 2
Cpu: I7 4770 GPU: Gtx 660 Gigabyte RAM: 12 GB 1066 Mhz MB: Asrock z67: Corsair 400W Ljudkort: Asus Xonar Dgx Chassi: Silverstone Grandia

Permalänk
Skrivet av Freddie-97:

Samma cpu som mig då i samma clock. Antar du väntar på ditt 1070 då? Anledningen till att det blir bättre skulle jag tro är för att cpun får mindre belastning. Battlefield är väldigt cpu krävande och när man skriver in denna commandon så renderar gpun lite själv istället för att cpun ska bli överbelastad. Tror dock det är någon bugg i någon patch som gjort så att spelet kräver extremt mycket cpu användning. I början av battlefield V hade jag aldrig dessa problemen.
När du får ditt 1070 så har du ännu mer prestanda att vänta dig

Skickades från m.sweclockers.com

Testade att göra samma på BF V också - på ultra ligger jsg på 60-70 medan på High blir det 70-90. Tror du mitt GTX 1070 kommer göra så jag kan köra ultra på 110-130 FPS stadigt?

Permalänk

Nja runt 100fps är min gissning, inte säker men

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Pc 1
CPU: I7 4790k GPU: Palit 2080ti RAM: 16 GB 1866 Mhz MB: Msi Z87 G55 PSU: Fsp 1200W Ljudkort: Asus Xonar Essence Stx II Chassi: Phanteks Enthoo Pro

Pc 2
Cpu: I7 4770 GPU: Gtx 660 Gigabyte RAM: 12 GB 1066 Mhz MB: Asrock z67: Corsair 400W Ljudkort: Asus Xonar Dgx Chassi: Silverstone Grandia

Permalänk
Skrivet av Freddie-97:

Nja runt 100fps är min gissning, inte säker men

Skickades från m.sweclockers.com

100 FPS (stadigt utan drops) är ju riktigt riktigt bra... Framförallt om man kör allt på Ultra..

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen!

Skickades från m.sweclockers.com