Problem med dubbla skärmar vid uppstart av datorn

Permalänk
Medlem

Problem med dubbla skärmar vid uppstart av datorn

Hej!

Försökt leta mig fram till information och fler som har liknande problem men kan inte hitta något. Problemet började helt plötsligt för ca 3-4 dagar sedan.

Kortfattat så sker det varje gång jag startar datorn, slår igång båda skärmarna och väntar på att inloggningskärmen ska dyka upp. Då har upplösningen på min primära skärm (BenQ) ändrats och blivit mindre än 1080p som den annars alltid varit. Den sekundära skärmen (äldre packard bell) är däremot samma och oförändrad i 1080p.

Loggar jag in och öppnar upp Windows inställningar för skärmarna så går det inte att byta till 1920x1080 på den primära skärmen, det går inte heller att ändra i Nvidia kontrollpanel.

För att få löst problemet så måste jag dra ur och sätta in displayport kabeln från GPU som går till primära skärmen. Då kan jag sätta upplösningen till det rätta igen.
Följdproblem då blir att jag inte kan öka uppdateringsfrekvensen till högre än 100hz på primära. Den sekundära skärmen är endast en 60hz skärm. Jag kan leva med 100hz på primära för jag antar att det har att göra med att den andra skärmen som endast är 60hz orsakar problem med att primära vill vara på 120hz (?). Men vill gärna få svar på problemet om upplösningen!

Finns de någon som kan tänkas veta vad problemet sitter i, kabeln? Skärmen? GPU? Gpu är ett Asus Strix GTX 1080.

Har för övrigt inte testat ny displayport kabel ännu då jag inte har någon extra för tillfället.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem

Vad händer om du bara har BenQn inkopplad när du startar datorn? Fungerar den normalt då?
Vilka uttag använder du skärmarna på? DP och?
Vilken pci-express sitter grafikkortet i? Är alla sladdar i?

Du ska kunna köra 60hz + 144hz utan problem. Jag kör HDMI / DVI-DL så utan problem.

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i7 8700K - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance - Gigabyte GeForce RTX 3080 Ti 12GB - Fractal Design Celsius S24 240mm - Corsair RM750x 750W - Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS - Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av zodiaken:

Vad händer om du bara har BenQn inkopplad när du startar datorn? Fungerar den normalt då?
Vilka uttag använder du skärmarna på? DP och?
Vilken pci-express sitter grafikkortet i? Är alla sladdar i?

Du ska kunna köra 60hz + 144hz utan problem. Jag kör HDMI / DVI-DL så utan problem.

Har inte testat att endast starta datorn med BenQ inkopplad, får testa det senare ikväll.
Kör BenQ på DP och äldre 60hz skärmen med DVI.
Som vanligt sitter den på PCI Express 3.0, 16x. Men bara för att så måste jag kolla sen, men har aldrig varit några problem med detta förut utan det uppkom nu senaste dagarna.

Återkommer med svar på ovan!

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2