Här försöker man dra nät och vp rör och så hävdar övriga inneboende att "ingen annan har väl sånt" GRRR!

Permalänk
Medlem

Det första jag gjorde när jag köpte mitt hus för ett par år sen var att planera och bygga nätverk, kabeltvnät samt ljudkablar.
1-plans hus byggt -87 140kvm boyta + 40kvm garage.
12 dubbeluttag i huset, kablar draget i väggarna och över vinden till garaget.
+ kablar för 2st unifi Ap:s som sitter i taket.
Fullstort rack i garaget.
Patchpanel
Inkommande fiber med konverter
Router
Switchar
Server
Digitalboxar
RCA > koax konverters för att sända ut digitalboxarnas bild och ljud över mitt ”kabel-tv nät” till sovrummen
Ett antal raspberrys med olika saker på. Bla AirPlay mottagare
Förstärkare för bla. utomhushögtalarna

Är inte särskilt ”nördig” men vill ha det cleant med så få synliga kablar som möjligt.

Permalänk
Medlem

En vän skulle helrenovera huset med bland annat nytt golv med golvvärme och ny el i hela huset.
Passade då på att dra ethernetsladdar överallt, typ 2-3 stycken per rum. Just där och då trodde vi att vi överdrev, men i efterhand har han använt nästan alla uttag.
Larm, övervakningskamera, Sonos, värmepanna, Teldus, TV, i stort sett allt kan dra nytta av internetåtkomst idag!

Permalänk
Rekordmedlem

Dra klart, behåll huset men byt ut familjen-

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Du har kanske gynnsamt "wifi-klimat", med tunna väggar och grannar som inte har krockande signaler?

Sen är det viss skillnad i kostnad mellan några tiotals meter närverkskabel och några uttag, och ett system för wifi-mesh...

Fast samtidigt så måste man ju ha bra wifi oavsett om man har sladdar och uttag i varje rum. Så det blir ju en extra kostnad att dra sladdar i efterhand om man väger in att man inte kan trycka in en RJ45 i mobiltelefonen eller i surfplattan.

Alla streamar ju till handburna produkter så ett bra trådlöst borde ligga högst på önskelistan.

Permalänk
Avstängd

Hade jag bara orken (eller vore lite mindre lat ) skulle jag dra trådat i vårt hus också, självklart! Det är alltid något strul, känns det som, med det trådlösa och stup i kvarten så är det någon som har dålig mottagning eller accespunkten har tappat kontakt eller något annat. Skulle med glädje kasta ut allt vad trådlöst heter. Nu har jag ett 70-talshus och det skulle nog gå ganska bra att lägga en switch på vinden och dra ner kablar i de flesta väggar.

Så, ja, du har rätt och gnällputtarna har fel. Om de inte förstår det nu så kommer de att förstå det när allt är klart och bara fungerar. Dessutom, att slippa fula kabeldragningar gör väldigt mycket för slutupplevelsen.

Permalänk
Medlem

Självklart är det trådat som gäller, bor i en lgh från 70-talet enbart betongväggar. Det krävdes en hel del planering för att få till det snygg med kabellister och genomborrning av 20cm tjocka väggar. Total satte jag upp 24 uttag varav 8 i kontoret allt är kopplat till en patch panel. Wifi används enbart för mobil/laptop och gäster, med 1 ap placerad i centrum.

Permalänk
Medlem

När föräldrarna drog in fiber fick de dosan på ett lite sämre ställe i huset. De har gipsväggar så jag hjälpte till att dra en ethernetbakel i väggen upp på vinden och sen ner i väggen till rummet där router/skrivare/dator står. Från routern är det en kabel dragen i väggen till rummet bredvid där de har TVn. De hade lock som liknar dessa Doslock som vi satt över hålen.

I övrigt kör de wifi för mobilerna, men då fungerar bara 2,4GHz i rummet längst bort från routern (inte gipsvägg mot det rummet) och ute i trädgården.

Visa signatur

Star Citizen referral: STAR-5K66-JDZB

CM NR200P, ASUS ROG STRIX B660-I GAMING WIFI, Fury Beast DDR5 4800MHz 2x16GB, i5-12600K + Scythe Fuma 2, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL OC, WD Black SN850 PCIe 4.0 NVMe M.2 - 2TB+1TB

Permalänk
Medlem

Trådat (optiskt eller elektriskt) ska det definitivt vara. Trådlöst är bara en nödlösning.

Du har rätt, och övriga individer i huset skulle jag inte lyssna på.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

Trådat (optiskt eller elektriskt) ska det definitivt vara. Trådlöst är bara en nödlösning.

Du har rätt, och övriga individer i huset skulle jag inte lyssna på.

Om det gäller det berömda WAF (Wife Acceptance Factor... ) så är som sagt nyckeln att man gör det snyggt så att det smälter in och det inte skämmer inredningen när det kommer gäster.

Jag har en följdfråga, om det redan sitter gipsskivor uppreglade, kan jag dra någonting bakom dem? isf, hur, måste man inte ha VP rör då, eller? (undrar därför att jag också behöver dra till ett par rum på nedervåningen).

(Får inte ens riktig täckning på telefonen hos mig, än mindre WiFi... )

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av BalleR:

Det första jag gjorde när jag köpte mitt hus för ett par år sen var att planera och bygga nätverk, kabeltvnät samt ljudkablar.
1-plans hus byggt -87 140kvm boyta + 40kvm garage.
12 dubbeluttag i huset, kablar draget i väggarna och över vinden till garaget.
+ kablar för 2st unifi Ap:s som sitter i taket.
Fullstort rack i garaget.
Patchpanel
Inkommande fiber med konverter
Router
Switchar
Server
Digitalboxar
RCA > koax konverters för att sända ut digitalboxarnas bild och ljud över mitt ”kabel-tv nät” till sovrummen
Ett antal raspberrys med olika saker på. Bla AirPlay mottagare
Förstärkare för bla. utomhushögtalarna

Är inte särskilt ”nördig” men vill ha det cleant med så få synliga kablar som möjligt.

Lite av mitt recept. Kanon med rack i ett kallgarage, då sköter det uppvärmningen på vintern.

Känner mig riktigt varm och nojsig av alla inlägg, keep'em coming.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Om det gäller det berömda WAF (Wife Acceptance Factor... ) så är som sagt nyckeln att man gör det snyggt så att det smälter in och det inte skämmer inredningen när det kommer gäster.

Jag har en följdfråga, om det redan sitter gipsskivor uppreglade, kan jag dra någonting bakom dem? isf, hur, måste man inte ha VP rör då, eller? (undrar därför att jag också behöver dra till ett par rum på nedervåningen).

(Får inte ens riktig täckning på telefonen hos mig, än mindre WiFi... )

Jo man skall dra VP rör bakom gips, och koppla genom så kallad "rotdosa" som är special för ledningar man inte kan förankra i regelverket bakom gips. men om det finns plast mellan isoleringslager och sånt måste kolla extra noga så men hamnar på insidan av plasten

Jo WAF har viss inverkan... vissa kallar det HSB.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Homdax:

Jo man skall dra VP rör bakom gips, och koppla genom så kallad "rotdosa" som är special för ledningar man inte kan förankra i regelverket bakom gips. men om det finns plast mellan isoleringslager och sånt måste kolla extra noga så men hamnar på insidan av plasten

Jo WAF har viss inverkan... vissa kallra det HSB.

Hur får man in ett VP rör bakom en skiva som redan sitter där?
(om det går så tänkte jag även lägga in en el ledning (i ett eget rör) jag hitintills bara drömt om att göra osynlig...)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Om det gäller det berömda WAF (Wife Acceptance Factor... ) så är som sagt nyckeln att man gör det snyggt så att det smälter in och det inte skämmer inredningen när det kommer gäster.

Jag har en följdfråga, om det redan sitter gipsskivor uppreglade, kan jag dra någonting bakom dem? isf, hur, måste man inte ha VP rör då, eller? (undrar därför att jag också behöver dra till ett par rum på nedervåningen).

(Får inte ens riktig täckning på telefonen hos mig, än mindre WiFi... )

Skrivet av Homdax:

Jo man skall dra VP rör bakom gips, och koppla genom så kallad "rotdosa" som är special för ledningar man inte kan förankra i regelverket bakom gips. men om det finns plast mellan isoleringslager och sånt måste kolla extra noga så men hamnar på insidan av plasten

Jo WAF har viss inverkan... vissa kallar det HSB.

Man är inte tvungen att dra i rör men man är tvungen att dra på rätt sätt, nätverk är inte detsamma som en elinstallation men även om det hade varit el så finns det material som är godkänt att dras löst i vägg (utan rör/slang).

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Min svåger drog nätverk i väggarna och han har uttag i alla rum även på toaletterna :D.Gjorde om ena städskrubben till server rum..Allt detta gjorde han innan ens fiber var nedgrävt utanför huset.
Syrran var emot det i början men idag är hon nog glad över detta då hon skryter om hur stabilt och snabbt allt fungerar hemma

Så nej du är inte ensam

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Klart det skall vara trådat i varje rum.

Har ett nybyggt hus och har totalt 26 portar fördelade på alla rummen. Allting till en patchpanel där det sitter en 24-ports switch som fördelar ut.
Dessutom går allting över VLAN och en liten switch (PoE driven så jag slipper strömanslutning till den) i alla rum där jag vill ansluta något.
VLAN är hemmanät, gästnät, IPTV, WiFi hem, WiFi gäst och DMZ.
Sedan är det bara att ansluta sakerna på korrekta portar så blir det en snygg fördelning.
Dessutom kan allting enkelt uppgraderas till 10Gbit när det sjunker till acceptabla priser.

Permalänk
Medlem

Bor i lägenhet. Har dragit egen kabel till de rum där jag behöver trådat.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Hur får man in ett VP rör bakom en skiva som redan sitter där?
(om det går så tänkte jag även lägga in en el ledning (i ett eget rör) jag hitintills bara drömt om att göra osynlig...)

Beror på hur ditt hus ser ut, enplans hus med vind så är det oftast inga problem.
Jag började med att plocka bort alla telejack i huset och använde de rören och dosorna.
På de ställen där det inte finns befintligt så får man borra från vinden så man hamnar mellan väggarna.
Sen borra upp ett hål för rotdosa, sen använde jag fiskelina och ett blysänke för att kunna fiska fram tråden och slutligen dra i slang eller rör.

När man mäter är det lättast att utgå från ett befintligt eluttag t.ex. man ser var dessa går ner på vinden under isoleringen och så mäter man var uttaget ska sitta där nere i förhållande till eluttaget och använder samma mått på vinden från eluttagets kabel/rör/slang.
Extremt viktigt att mäta ordentligt så man hamnar rätt i förhållande till reglar så man inte hamnar på varsin sida.

Dock så kan det bli jävligt jobbigt om man har tvärgående reglar i väggen med som det fanns i min mammas hus.
Borr, en jävla massa förlängningar, tålamod och ett jäkla fiskande så gick det tillslut trots att alla elektrikerkompisar och byggare sa att det skulle vara omöjligt utan att öppna väggen.

Permalänk
Medlem

Jag har inte nätverksuttag i varje rum, jag drog bara till "kontor" och vardagsrum... Och det är totalt bara tre kablar från servern upp till huset. Så här i efterhand känns det ju lite snålt. Men huset är rent tekniskt bara ett rum + kök + badrum (kök och vardagsrum är ett o samma och sovloftet räknas inte som rum pga takhöjden) 😎

Jag förlitar mig på trådlöst till de mobila och mindre enheterna (typ en paj och ett gäng esp8266). Kabel går till arbetsstation och fram till tv/media-väggen. Planlösningen gör att ytterligare tp uttag är onödigt. Det enda jag ångrar är att jag inte drog ut en tp-kabel till entrédörren där jag nu vill ha en kamera.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

// Pierre Broberg
http://www.pierrejavel.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BalleR:

...trots att alla elektrikerkompisar och byggare sa att det skulle vara omöjligt utan att öppna väggen.

Överlevnad av den mest förbannad?

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BalleR:

Beror på hur ditt hus ser ut, enplans hus med vind så är det oftast inga problem.
Jag började med att plocka bort alla telejack i huset och använde de rören och dosorna.
På de ställen där det inte finns befintligt så får man borra från vinden så man hamnar mellan väggarna.
Sen borra upp ett hål för rotdosa, sen använde jag fiskelina och ett blysänke för att kunna fiska fram tråden och slutligen dra i slang eller rör.

När man mäter är det lättast att utgå från ett befintligt eluttag t.ex. man ser var dessa går ner på vinden under isoleringen och så mäter man var uttaget ska sitta där nere i förhållande till eluttaget och använder samma mått på vinden från eluttagets kabel/rör/slang.
Extremt viktigt att mäta ordentligt så man hamnar rätt i förhållande till reglar så man inte hamnar på varsin sida.

Dock så kan det bli jävligt jobbigt om man har tvärgående reglar i väggen med som det fanns i min mammas hus.
Borr, en jävla massa förlängningar, tålamod och ett jäkla fiskande så gick det tillslut trots att alla elektrikerkompisar och byggare sa att det skulle vara omöjligt utan att öppna väggen.

Tackar, tyvärr går det inte att borra från övervåningen på grund av konstruktionen i bjälklaget, men skall kolla om det går att ta upp ett hål i överkanten på gipsskivan och använda mjuka rör kanske...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Man är inte tvungen att dra i rör men man är tvungen att dra på rätt sätt, nätverk är inte detsamma som en elinstallation men även om det hade varit el så finns det material som är godkänt att dras löst i vägg (utan rör/slang).

Vet du om vanlig EQ med metallsköld är godkänd, eller måste det vara special?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Inaktiv

Såklart man drar mängder med vp-rör till allt möjligt. Det jag tycker år tråkigt med nätverskablar är att de har föråldras fort. Jag bytte nyligen ut en tp-kabel hemma, köpte en cat 6 då de är billiga, även om jag borde ha köpt cat 7: https://www.webhallen.com/se/category/2793-Cat7?page=1
Fast innan jag får 10GBit ut på den kabeln så har nog tp cat 12 kommit...

Det jag stör mig på vissa otekniska wififörespråkare som jag är i kontakt med IRL är att de milt sagt är uppkäftiga och idiotförklarar de som vill ha trådat. Det är en sak att kunna något om ämnet i fråga och argumentera därefter, än att bara vräka ut kommentarer.
*edit*
Cat8, 40Gbit nätverkskabel har redan kommit
http://www.jenving.se/products/view/cat-8-stp-patch-100190858...
Dustin har också. 20m TP cat 8 endast 1500kr:
https://www.dustinhome.se/product/5010901532/supra-patch-cabl...

Permalänk
Medlem

I min lägenhet från 1965 har jag två telefonjack och thats it.
Tro på fan att jag installerade båda två själv också då det inte ens fanns när vi flyttade in.
Fiber är tydligen överskattat blaha enligt hyresvärden men vi rockar 8mbit adsl och jag är allt annat än nöjd 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Självklart är det VP i väggarna (vid renovering, dubbla rör till vind. Liggande reglar i väggarna så man passar ju på när gipsen är nere).

Cat6 draget (<55m per kabel - 10Gbit), dubbel kabel till varje rum med dubbla uttag, PoE-switch, patchpanel, pfsense burk etc i garaget där fiberboxen sitter (dock ingen fiber än, den grävs i backen några hundra meter bort atm, så jäkligt fräsig ADSL installation än så länge..)

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem

Se till att dra 10 Gbit/s-kablar på en gång så slipper du göra om det om ett par år.
Givetvis skall nätverket gå genom väggarna.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lodisen:

Se till att dra 10 Gbit/s-kablar på en gång så slipper du göra om det om ett par år.
Givetvis skall nätverket gå genom väggarna.

Och när man året därpå skaffar 40GBit så ska man ha cat 8. 1500kr för 20m kostar dem nu på dustin, som hittat. https://www.dustinhome.se/product/5010901532/supra-patch-cabl...
Detta med att skarva tp cat 8 själv är jag tveksam till om det är så lätt att göra utan att försämra skyddet/kontakterna, så man bör kanske köra med färdiga längder.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Vet du om vanlig EQ med metallsköld är godkänd, eller måste det vara special?

Har inte koll på detaljerna utan du bör kolla med den specifika tillverkaren hur kabeln får förläggas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Har inte koll på detaljerna utan du bör kolla med den specifika tillverkaren hur kabeln får förläggas.

Ok, tackar, hade en vepa hemma redan sedan jag renoverade elen på logen, skall fråga elektrikern när han kommer och besiktigar tvättmaskinsuttaget sedan.

Tänkte passa på att fixa kökslampan när man ändå skall borra och skruva i väggarna.

(Det ligger ett urgammalt, kilsågat trägolv på övervåningen som är intappat direkt i takåsarna, det går inte att borra utan att förstöra själva golvet tyvärr, bakom är det solitt timmer på övervåningen... Så jag måste försöka dra det på insidan av en skrubb under trappan upp i stället.)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av n3crosis:

Fast samtidigt så måste man ju ha bra wifi oavsett om man har sladdar och uttag i varje rum. Så det blir ju en extra kostnad att dra sladdar i efterhand om man väger in att man inte kan trycka in en RJ45 i mobiltelefonen eller i surfplattan.

Alla streamar ju till handburna produkter så ett bra trådlöst borde ligga högst på önskelistan.

Och det bästa sättet att få stabil wifi är att dels avlasta wifi't med kablar till stationära enheter och dels placera accesspunkter/router på optimala ställen mha kabeldragning

Permalänk

Bor i lägenhet byggd på 50 talet och fick fiberutaget i hallen (ca 10 m från sovrummet där datorn står) och jag drog en cat 6 mellan golv och list när jag renoverade för att slippa ha sladd över hela golvet.. Finns inget värre än folk med sladdar som går tvärs över hela huset/lägenheten..

Skickades från m.sweclockers.com