Webhallens "säkerhetssystem" och allmäna uppförande (FARSTA)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Vill bara rätta dig lite här. Webhallen skiljer på var man betalt för varan, inte hur man får den. Betalar du på webben och väljer hämta i butik får du använda ångerrätt (eller något liknande), hämtar och betalar du i butik gör dom avdrag om man sen ångrar köpet (iaf om varan är öppnad).

Vill bara rätta dig lite här. Nu för tiden är det 60 dagar öppet köp även vid bruten förpackning som gäller hos webhallen, så länge det fortfarande är nyskick.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Avstängd

Du skulle avbeställt och köpt från ett annat företag istället.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon159643:

Shit happens... Alltså bedrägeri ökar, polisen har knappt resurser till behandla mord, inte på något sätt att butiker är försiktiga.
Med detta sagt, så borde de redan innan ha talat om att du skulle ha med dig en fullmakt. De borde ha talat mer sansat i telefon med din flickvän och allt vore löst. Nu var hon i kassan kanske ny och oerfaren.

Det var om när farsan skulle köpa en dator för några år sedan, han åkte 20mil för att komma till butiken. När han skulle skriva ut en check så visste ingen av alla de som satt i kassan ens vad en check var för något och det blev för honom att åka hem utan dator..
Nå shit happens...

Det här känns som en väldigt märklig historia. Vem betalar med check det här årtiondet? (Annat än amerikaner alltså.)

Jag hade aldrig i livet tagit emot en check heller. Det finns inget sätt att kolla att det finns täckning för checken.

Om han ändå åkt 20 mil till en datorbutik, fanns det inget bankkontor i närheten för att ordna kontanter? Har din far ett bankkonto men inget bankkort?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pv2b:

Det här känns som en väldigt märklig historia. Vem betalar med check det här årtiondet? (Annat än amerikaner alltså.)

Jag hade aldrig i livet tagit emot en check heller. Det finns inget sätt att kolla att det finns täckning för checken.

Om han ändå åkt 20 mil till en datorbutik, fanns det inget bankkontor i närheten för att ordna kontanter? Har din far ett bankkonto men inget bankkort?

Några år sedan var runt 2008 och han var sent ute med att överge checkar. Väldigt många i hans område var tröga med detta. Men personalen som satt på elgiganten/siba (jag säger ej vilken), hade aldrig ens hört talas om checkar. Det var ej det att de enbart tyckte det var osäkert, de visste aldrig att man kunde betala så. (ungdomar, stadsbor)

Sedan åker man ej 20mil enbart för en dator utan andra ärenden som att fylla bilen med mat och saker, självklart hade det gått att åka från köpcentrumet till staden och gå in på banken och åka tillbaka, som hade tagit mer tid än vad han hade på sig.

Nå min poäng är att ibland blir det lite strul p.g.a oerfarna personer, men såvida det löses sig utan för mycket problem så är det ej så mycket att hänga upp sig på.

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Några år sedan var runt 2008 och han var sent ute med att överge checkar. Väldigt många i hans område var tröga med detta. Men personalen som satt på elgiganten/siba (jag säger ej vilken), hade aldrig ens hört talas om checkar. Det var ej det att de enbart tyckte det var osäkert, de visste aldrig att man kunde betala så. (ungdomar, stadsbor)

Sedan åker man ej 20mil enbart för en dator utan andra ärenden som att fylla bilen med mat och saker, självklart hade det gått att åka från köpcentrumet till staden och gå in på banken och åka tillbaka, som hade tagit mer tid än vad han hade på sig.

Nå min poäng är att ibland blir det lite strul p.g.a oerfarna personer, men såvida det löses sig utan för mycket problem så är det ej så mycket att hänga upp sig på.

Största problemet i denna historia är inte att det var krångligt för TS utan att han fick fel information från kundtjänst men framförallt butikschefens ordval under telefonsamtalet.

OT: en check 2008 hade jag inte heller tagit emot. Det var vanligt på 80-talet men även då var butikerna restriktiva. Om han betalade med check ända fram till 2008 så lär den butiken inte vara den första som nekat. Skulle vara förvånad om någon butik tog emot checkar efter 90-talet.

Permalänk
Skrivet av visa:

Precis, detta är mitt spår också. Jag har inget problem med fullmakten. Men när jag sedan lämnar in den ska han påstå att handstilen är en annan. Min sambo var 19 när hon skrev den på sin legitimation, nu är hon närmare 30.

Jag hade nog också blivit misstänksam med tanke på att legitimationens giltighetstid gått ut? (standard är 5år för pass/id-kort/körkort).

Visa signatur

DATOR AMD 5800X, ASUS ROG Strix B550-F, Zotac 3080 AMP Halo, 32GB DDR4 3600Mhz CL16, Phanteks Eclipse P400A, 2xKingston A2000 M.2 1TB, Acer Predator XB270HU 27" G-sync 144Hz
NAS: Synology DS918+ 16TB
🎧 • Sennheiser PC 360 Special Edition • Audio-Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perkanliu:

Jag hade nog också blivit misstänksam med tanke på att legitimationens giltighetstid gått ut? (standard är 5år för pass/id-kort/körkort).

Nu är det iofs 10 på körkort.

Permalänk
Medlem

Och dessutom var det 10 år även på pass förr. Ändrades väl för ca 15 år sen, så inte helt relevant i TS fall.

Checkbetalning slutade nog mina föräldrar med i slutet av 80-talet. Visste inte att det ens gick att använda check så sent som 2008!!!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag tycker ändå att det är väldigt positivt att affärer tar stort ansvar för att minska riskerna för bedrägeri. Om en person dyker upp utan fullmakten så är det ju lite suspekt, var ju dock trist att kontakten med kundtjänst inte förklarade processen tillräckligt.

Jag har beställt och hämtat upp massor på Webhallen och jag tycker det är bra att de är noga med kontroller. Falska beställningar och id-kapningar förekommer ju.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Storbamsen:

Största problemet i denna historia är inte att det var krångligt för TS utan att han fick fel information från kundtjänst men framförallt butikschefens ordval under telefonsamtalet.

Precis som jag skrev. Oerfarna personer som både inte ger rätt information och ej vet hur man ska hantera ett ärende, där ärendet löstes på en kort tid. Så det blir mer att gnälla på att de hade oerfarna personer.

Skrivet av Storbamsen:

OT: en check 2008 hade jag inte heller tagit emot. Det var vanligt på 80-talet men även då var butikerna restriktiva. Om han betalade med check ända fram till 2008 så lär den butiken inte vara den första som nekat. Skulle vara förvånad om någon butik tog emot checkar efter 90-talet.

Checkar var väldigt vanligt i världen 2008 (speciellt usa), att de ej tog emot check var en sak. Men aldrig hört talas om att checkar finns.
Och farsan var företagare och handlade mycket med checkar, aldrig några problem i vanliga butiker tills då. Då insåg han också att det var dags att gå över till betalkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phedd:

Du ger dom ordernumret, visar leg och får det du köpt?

Eller är det nåt jag missar här?

De tog och kopierade mitt leg, det pappret fick jag skriva under på, och det hamnade sedan i en pärm. Och det tog tid.

Permalänk
Medlem

Verkligen tråkigt att du råkade ut för detta, har också upplevt det krångligare att hämta ut saker på Webhallen om man betalt på nätet än om man väljer att betala i butik. Tycker överlag Webhallen brukar ha väldigt trevlig personal så detta var lite oroväckande att höra.

Visa signatur

MAIN: AMD Ryzen 1700x@4GHz | ASUS PRIME B350-PLUS | Corsair 16GB | Gainward GTX 1070 | Qnix QX2710 115Hz
SRV1-4: 2x Intel Xeon E5-2660 | 16GB ECC | CentOS 7
SRV5: 2x Intel Xeon E5620 | 240GB ECC | CentOS 7

"I can show you a real Tunnel Snake, Amata."

Permalänk
Medlem

Kunder som krånglar till det och sen skyller på företaget finns överallt. Jeez.
Webhallen är fortfarande en av få företag med kanon service

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

De tog och kopierade mitt leg, det pappret fick jag skriva under på, och det hamnade sedan i en pärm. Och det tog tid.

När jag hämtar ut paket som jag förbetalt, så tar det typ max 2-3 minuter och detta inkluderar deras kopiering och påskrivning. Jag har aldrig behövt vänta på att de ska stoppa in det i någon pärm eller så

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

När jag hämtar ut paket som jag förbetalt, så tar det typ max 2-3 minuter och detta inkluderar deras kopiering och påskrivning. Jag har aldrig behövt vänta på att de ska stoppa in det i någon pärm eller så

Kunde ha varit en dålig dag, kunde gällt beloppet, men det tog tid.

Jag har full förståelse för att Webhallen gör så, men det är smidigare för mig att betala i butik om jag hämtar i butik.

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Precis som jag skrev. Oerfarna personer som både inte ger rätt information och ej vet hur man ska hantera ett ärende, där ärendet löstes på en kort tid. Så det blir mer att gnälla på att de hade oerfarna personer.

Checkar var väldigt vanligt i världen 2008 (speciellt usa), att de ej tog emot check var en sak. Men aldrig hört talas om att checkar finns.
Och farsan var företagare och handlade mycket med checkar, aldrig några problem i vanliga butiker tills då. Då insåg han också att det var dags att gå över till betalkort.

Detta låter helt otroligt. Jag säger inte att det är lögn men att man skulle som företagare betala med check tills sent 2000-tal som försvårar enormt för bokföringen verkar inte vettigt. Jag var själv företagare då och ingen vettig bank i Sverige skulle erbjuda checkhäfte pga alla risker och kostnader.

Permalänk
Avstängd

Det är ju en sak om man inte accepterar den fören man har garanti för att den har täckning, men att man verkligen inte begriper är ju bara för jädra dumt... Men den sista idioten är inte född...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Storbamsen:

Detta låter helt otroligt. Jag säger inte att det är lögn men att man skulle som företagare betala med check tills sent 2000-tal som försvårar enormt för bokföringen verkar inte vettigt. Jag var själv företagare då och ingen vettig bank i Sverige skulle erbjuda checkhäfte pga alla risker och kostnader.

Swedbank gjorde det. Idag är det andra dumheter. Jag vet en bekant som är god för över 50 miljoner utan ett enda lån eller betalningsanmärkning. Han fick ej beställa hem en dator, för butiken använder sig av klarna och de ansåg att hans taxerade inkomst var för låg för en 30 000kr dator på faktura.. Nå poängen är shit happens, många problem löses snabbt och då är det inget större problem.
De flesta har nog klantat till på ett jobb någon gång, inte mycket att sura över om det löses.
*edit*
När den bekanta köper hem en ny grävare för över miljonen etc så brukar företag göra en bättre kreditupplysning än klarnas.

Permalänk
Medlem

30 minuters krångel för att komma fram till att man bör göra ett 15 sekunders kontrollsamtal och flera av er tycker TS är snett ute och är krånglig?
Det är inte helt mystiskt att vi lever i ett land som inte lyckas få ihop en regering...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Spiffman:

30 minuters krångel för att komma fram till att man bör göra ett 15 sekunders kontrollsamtal och flera av er tycker TS är snett ute och är krånglig?
Det är inte helt mystiskt att vi lever i ett land som inte lyckas få ihop en regering...

Jag vet ingen som har påstått "snett ute och är krånglig". Däremot är det ett mänskligt misstag att TS ej fick informationen i telefonen och de kunde ha varit trevligare. Det jag är emot är att göra en höna av en fjäder.