Permalänk
Medlem

Uppgradering CPU eller GPU

Hej,

Jag funderar på en eventuell uppgradering men har inte riktigt fått klart för mig vad som ger störst skjuts i prestanda..

Har komponenterna i signaturen samt en Asus PG279Q (1440p/144Hz).

För tillfället lirar jag mest WoW och efter senaste patchen så har stödet för multitrådning blivit bättre vilket syns när man loggar aktivitet av kärnor etc.
Tidigare så var det tydligt att klockning alt. byte till en snabbare CPU gav mest förbättring men nu är jag inte så säker längre.. Har t.ex. noterat att i ”nyare” zoner så toppar GPU aktiviteten upp mot 99-100%, alltså borde GPU:n vara flaskhalsen?

Funderar på att lägga runt 10k på antingen nytt moderkort+CPU eller nytt grafikkort.
Planen tidigare var att köpa ett Asus Strix 1080Ti men det verkar vara svårt nu när det fasats ut.

Kanske missar någon info som kan vara nödvändig men är det någon som har något/några bra tips på hur man ska göra?

Visa signatur

Signatur: Signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ruberts:

Hej,

Jag funderar på en eventuell uppgradering men har inte riktigt fått klart för mig vad som ger störst skjuts i prestanda..

Har komponenterna i signaturen samt en Asus PG279Q (1440p/144Hz).

För tillfället lirar jag mest WoW och efter senaste patchen så har stödet för multitrådning blivit bättre vilket syns när man loggar aktivitet av kärnor etc.
Tidigare så var det tydligt att klockning alt. byte till en snabbare CPU gav mest förbättring men nu är jag inte så säker längre.. Har t.ex. noterat att i ”nyare” zoner så toppar GPU aktiviteten upp mot 99-100%, alltså borde GPU:n vara flaskhalsen?

Funderar på att lägga runt 10k på antingen nytt moderkort+CPU eller nytt grafikkort.
Planen tidigare var att köpa ett Asus Strix 1080Ti men det verkar vara svårt nu när det fasats ut.

Kanske missar någon info som kan vara nödvändig men är det någon som har något/några bra tips på hur man ska göra?

En 7700K flaskhalsar inte 1070, utan ligger GPU på 100% användning så är det för att den arbetar på maxkapaciteten och ger dig det du ska ha Men du kan pröva att dra ner upplösningen eller detaljnivån några snäpp och se vad skillnaden blir.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

En 7700K flaskhalsar inte 1070, utan ligger GPU på 100% användning så är det för att den arbetar på maxkapaciteten och ger dig det du ska ha Men du kan pröva att dra ner upplösningen eller detaljnivån några snäpp och se vad skillnaden blir.

Ja precis men med andra ord så innebär det att om jag uppgraderar GPU så borde jag kunna kräma på mer?
Jag vill ju ha mer ögongodis så att säga men med bibehållet flyt

Visa signatur

Signatur: Signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ruberts:

Ja precis men med andra ord så innebär det att om jag uppgraderar GPU så borde jag kunna kräma på mer?
Jag vill ju ha mer ögongodis så att säga men med bibehållet flyt

Kan du sälja ditt 1070 och lägga mellanskillnaden kontant så hade det kanske varit värt det. Du lär bli av med 1070 snabbt, men 1080(ti) är svårt att hitta i butiker i dagsläget och du kanske måste köpa det begagnat. Men det är ju bara du som kan säga om det är värt det för dig

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk

Enkelt, uppgradera gpun. 1440p@144hz, din cpu kommer hålla länge för de. När upplösningen ökar så är en cpu uppgradering inte lika nödvändig då flaskhalsen sitter i gpun.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Enkelt, uppgradera gpun. 1440p@144hz, din cpu kommer hålla länge för de. När upplösningen ökar så är en cpu uppgradering inte lika nödvändig då flaskhalsen sitter i gpun.

Ja möjligtvis för de flesta andra spel men när det kommer till MMO:s och i synnerhet WoW så verkar en uppgradering till snabbare CPU vara grejen!

Men jag är kluven (därav frågan ) nu i och med de senaste optimeringarna för DX12 och multitrådning.

Om man ska byta upp sig på grafikkort, vad vore lämpligt för att se någon förbättring? 2080?

Tack för alla svar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Signatur: Signatur