Göra om en maskin till virtuell

Permalänk
Medlem

Göra om en maskin till virtuell

Hej,

Beklagar knepig trådtitel, kom inte på något bättre.
Jag har en Windows 7 dator som används dagligen som jag vill göra om till en virtuell maskin, uppgradera till Windows 10 och därifrån labba och testa att allt fungerar. Hur bär jag mig åt på bästa vis? Tänkte roa mig med detta i mellandagarna så ingen direkt stress.

Permalänk
Medlem

vad för virituell miljö använder du ?

Permalänk
Medlem

I dagsläget inget men har erfarenhet från Vmware och VirtualBox

Permalänk
Rekordmedlem

Varför uppgradera en virtuell maskin i stället för att bara installera win 10 direkt och testa ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Uh... för att det är säkrast att labba i en testmiljö istället för att göra det på en skarp version?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MsSmith:

Uh... för att det är säkrast att labba i en testmiljö istället för att göra det på en skarp version?

Du kan ju testa i en virtuell dator ändå, det verkar bara totalt onödigt att uppgradera i en virtuell maskin för strular det så släng den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tack!

Permalänk
Medlem

Om du migrera din fysiska win7 till en vmware-miljö och sen uppgraderar till Windows 10 kommer det inte säga speciellt mycket om hur det kommer att fungera på den fysiska maskinen, Windows kommer se helt olika hårdvara på den fysiska och den virtuella.

Smartaste är väl att använda typ clonezilla eller liknande och skapa en image av hårddisken på den fysiska och sen göra en uppgradering. Skiter det sig så rullar du tillbaks från imagen som du har sparat på nån extern disk

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vmware converter finns om man kör vmware. Kör man hypver-v finns verktyget disk2vhd.

För virtualbox vet jag inte. Men Googla på p2v eller fysiks till virtuell så hittar du säkert mycket bra information på ämnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Vmware converter finns om man kör vmware. Kör man hypver-v finns verktyget disk2vhd.

För virtualbox vet jag inte. Men Googla på p2v eller fysiks till virtuell så hittar du säkert mycket bra information på ämnet.

För VirtualBox körde jag först Disk2VHD och sedan konverterade disken till ett format som VirtualBox gillar genom deras CLI. Fungerade perfekt.