Smartstyrning för motorvärmare/elstolpe

Permalänk

Smartstyrning för motorvärmare/elstolpe

Hejsan,

Har ett problem jag grubblat på en tid som vore härligt om det gick att lösa på något enkelt samt prisvärt sätt. Jag vill styra eluttaget till motorvärmaren via mobilen/webbläsaren men har en del faktorer som ställer till det.

Negativa faktorer:

-Avstånd mellan min lägenhet (router) och elstolpen är ca 50m med ett hus i vägen, dvs ej fri sikt.
-WIFI:n räcker ca halvvägs för tillfället.

Krav:

-Ska tåla utomhusbruk på vintern
-Helst ej över 1000kr
-Ska kunna styra via mobil/webbläsare
-Räcker med på/av funktion

Har kollat en del på GSM-alternativ men hittar inte riktigt några bra som klarar köld och samtidigt inte kostar en förmögenhet. Ett annat alternativ skulle var att på något sätt försöka få Wifi-signalen förlängd så jag kunde använde en som går via det, som t.ex. denna:

G-Homa 7779 WLAN Trådlös kontaktdosa

Bifogar även en väldigt vacker bild på hur läget ser ut.

Någon som har någon bra idé hur detta kunde lösas?

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz

Permalänk
Medlem

Köp en bil med appstyrning och bensin/ dieselvärmare. Absolut det lättaste.

Permalänk

@Ryzer:

Ja men det är ju fusk.

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz

Permalänk
Medlem

Har väldigt svårt att tänka mig att något annat än GSM kommer fungera på de avstånden. Den här var oväntat billig just nu om det finns plats för inbyggnad.

Enklast är nog att köpa något som inte tål att vara utomhus och sedan köpa en vattentät låda till sagda switch och lägga under bilen. Någon som är bättre på el får gärna svara på om brytarna bara slutar fungera om det blir för kallt eller om det finns brandrisk. Eftersom brytaren inte kommer vara kallare än omgivande luft borde risken för kondens vara låg. Gäller bara att ha en spolsäker låda

Visa signatur

Min dator: Intel i7 2600K@4.5GHz // 8GB RAM // GTX 780 | Frugans: Intel i7-6700K // 16GB RAM // GTX 1080

Permalänk

@Earthchill:

Ja, är nog endast via gsm det kommer lyckas misstänker jag. Den du länkade vore ett alternativ om jag hade nån aning om hur en sån kopplas. Skulle det finnas en motsvarande som tål kyla och fukt som denna så skulle det vara perfekt;

https://www.ebay.com/itm/EU-GSM-Power-Socket-Remote-Control-S...

Har dock inte hittat en sådan någonstans.

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz