Återförsäljarens ansvar att paketera som då bör följa fraktbolagets avtalsvillkor. Nu var det ett tag sen jag läste igenom villkoren som redovisar specifikt vad som krävs.
En punkt handlar om att ett paket ska klara av ett tapp på 0.5 meter eller knähöjd (kommer ej ihåg exakta definitionen). Då det anses som normal transport. Är väl en sorts friskrivning då paketen färdas längs transportband (som kan ha nivåskillnader) och in och ut från bilarna.
Skulle ÅF faktiskt paketera enligt riktlinjerna så skulle färre paket skadas. Även om samtliga fraktbolag måste givetvis också börja ha respekt för innehållet i paketen.
Men riktigt så enkelt är det inte. Numera är konsumenterna vana och vissa blir chockade OM man måste betala frakt. Vilket medför att man måste spara in på något för kompensera förlusten man gör med att skicka fraktfritt. Det görs via att spara in kostnader på emballage och tiden som läggs ned för att paketera. Att öka tiden för paketering per paket ökar kostnaden och leveranstiden, vilket konsumenter inte har tid för. Då man helst vill ha paketet igår.
Så konsumenten, återförsäljaren och fraktbolaget är alla delaktiga i den situation som råder idag.
Även om du betalar frakt, så är det i många fall subventionerat pris då den faktiska kostnaden är högre. Betalar du 49kr frakt så kan den faktiska kostnaden vara 129kr, 199kr, eller varför inte 599kr om det måste skickas på pall. Men företaget kan inte generellt ta ut detta pris då konsumenten inte är villig att betala. Skulle det va praxis bland ÅF att ingen prisdumpar fraktkostnaden så skulle konsumenten tillslut va tvingad att betala fullt pris.
Genom ett högre pris av frakt så täcker det den ökade kostnaden i form av att man paketerar ordentligt. Skulle även konsumenterna och ÅF godta att fraktbolagen har längre leveranstid. Så det blir mindre stress och paketen kan hanteras mer varsamt.
Som i slutändan gör att ÅF får intäkterna för att täcka frakten, logistikbolaget får tiden på sig för att hantera paketet varsamt och konsumenten får en helt paket då det väl anländer.
Men det är ju bara ett önskescenario som inte lär bli aktuellt. Då faktumet kvarstår att konsumenten vill inte betala den faktiska kostnaden, ÅF vill inte paketera ordentligt av kostnadsskäl och fraktbolagets säljargument är att det ska gå fort att leverera.
Billig frakt, snabb leveranstid och bra kvalité av paketering är inte den enklaste att lösa. Då det i slutändan alltid blir något som blir lidande. Med nuvarande system så är det lite vilda västern i vilken del som blir lidande. Om man nu inte lyckas få jackpot där samtliga delar uppfyllts.