Vilket cad-program använder ni på jobbet?

Permalänk

Jag använder lite olika beroende på vilket projekt och vilka kunder jag jobbar mot. Jobbar som mekanikkonstruktör mot till största del industri (främst tung industri typ stålverk osv) men också lite tåg och annat smått och gott. Just nu är det främst Inventor och en liten del Solidworks jag använder på jobbet och Fusion360 hemma.

Men som många tidigare skrivit så är båda dessa lätta att lära sig om man tidigare kört exempelvis Creo.
Jag körde Creo under studietiden och som även det nämnt tidigare är den bättre på tunga sammanställningar och ytor än t.ex. Inventor.

Autocad är även den bra att åtminstone kunna hantera då många industrier till stor del använder sig av eller har använt den. Även fast man som i mitt fall ofta stöter på handritade skönheter från den lite mer analoga eran!

Visa signatur

"Jack of all trades, master of none."

Permalänk

Vill klargöra att Creo direct och Creo parametric är två helt olika program.

Creo direct:
Har ej historieträd och har inte parametriserade sketcher. Kommer ifrån "One Space Designer" som blev uppköpta av PTC.

Fördelar:
Man behöver inte fundera på hur man ska bygga upp modellen utan man kan fokusera på det man villa åstadkomma.
Spelar ingen roll vem som har gjort modellen innan dig (händer inget konstigt om man ändrar på den).
Man kan inte hamna i en återvändsgränd (bara att skära bort det som inte blev bra och limma på en ny bit). Modeller kan skita sig ändå men det är rätt sällsynt.
Enkla rörelser i modellen går snabbt att göra (configuration)

Nackdelar:
Inga exakta avstånd/vinklar (kan bli större och större fel med tiden). Om man utgått från en modell som är lite sned så kommer det att smitta av sig till andra delar.
Går inte att styra en design med parameter på ett smidigt sätt. Det går att fixa med lisp men det är överkurs.
Avancerade rörelse simuleringar är omständliga att göra (Advanced assembly).

Creo parametric:
PTC egna program som bygger på Pro/ENGINEER Wildfire. Har inte kört det på många år men det är princip motsatsen till Creo direct.

Jobbar som maskiningenjör på en stor konsultfirma. Sitter alltid ute hos kund. Det har varit samma kund dom senaste 10 åren. Blir mycket uppfinningar med servomotorer, växlar och robotar som går snabbt. Blir mycket beräkningar på masströghet mm men det görs i andra program inkl excel

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem

Kör med Freecad: https://www.freecadweb.org/

Dock gör vi väldigt enkla grejer.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Jag läser nu till Högskole ingenjör i maskin teknik och vi får lära oss Solid Works i skolan.
De jag inte gillar med Solid works är att de är krångligt att röra sig i " skissen" när det blir mycket grejer. men med tiden så lär man sig

Visa signatur

Spel dator: |Intel Core i5 4770K @4,4GHz 1,25V |Zalman CNPS 9900 |Asus Maximus VI hero |Corsair Vengence 4x4GB 1600 mHz |Gigabyte GTX 970 G1 |Samsung 850 evo SSD|Corsair RMX 750W |Razer Deathadder chroma | Bose QC35| Corsair K65|

Allt annat datorn: Macbook Pro 13" late 2017 i5 @ 3,1GHz

Min YouTube Kanal: https://www.youtube.com/user/maxxsorensen

Permalänk
Medlem

Creo Parametric på Maskin LiTH

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdk_warhead:

Vill klargöra att Creo direct och Creo parametric är två helt olika program.

Creo direct:
Har ej historieträd och har inte parametriserade sketcher. Kommer ifrån "One Space Designer" som blev uppköpta av PTC.

Fördelar:
Man behöver inte fundera på hur man ska bygga upp modellen utan man kan fokusera på det man villa åstadkomma.
Spelar ingen roll vem som har gjort modellen innan dig (händer inget konstigt om man ändrar på den).
Man kan inte hamna i en återvändsgränd (bara att skära bort det som inte blev bra och limma på en ny bit). Modeller kan skita sig ändå men det är rätt sällsynt.
Enkla rörelser i modellen går snabbt att göra (configuration)

Nackdelar:
Inga exakta avstånd/vinklar (kan bli större och större fel med tiden). Om man utgått från en modell som är lite sned så kommer det att smitta av sig till andra delar.
Går inte att styra en design med parameter på ett smidigt sätt. Det går att fixa med lisp men det är överkurs.
Avancerade rörelse simuleringar är omständliga att göra (Advanced assembly).

Creo parametric:
PTC egna program som bygger på Pro/ENGINEER Wildfire. Har inte kört det på många år men det är princip motsatsen till Creo direct.

Jobbar som maskiningenjör på en stor konsultfirma. Sitter alltid ute hos kund. Det har varit samma kund dom senaste 10 åren. Blir mycket uppfinningar med servomotorer, växlar och robotar som går snabbt. Blir mycket beräkningar på masströghet mm men det görs i andra program inkl excel

Använder du Creo direct till något? Har det på jobbet och lattjade en stund men inget jag har någon nytta av. Ok att det kanske är bra att skissa ihop något fort med eller om man kanske vill 3d-printa något. I min värld så vill man ju ha parametriska styrda modeller då hela tillverkningsindustrin är "parametrisk" och bygger på ritningar och mått.

Har du kört Mechanism-modulen i Creo? Rätt vass faktiskt på sånt du verkar räkna på, samt att resultaten där går att lyfta in i Mechanica för FEM-beräkningar. Använder den mycket på hastiga rörelser där moment på motorer behöver beräknas, har funkat hittills iaf då ingen motor har blivit för klen^^

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Sitter mest med AutoCad, men en del med revit.

Jobbar som projektledare inom bygg och anläggning, så är bara 2d som jag ritar själv. Granskar en del 3d men ritar inte i det. Hade jag sysslat med 3d så hade jag nog varit inne på solidworks.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Skrivet av bardbard:

Använder du Creo direct till något? Har det på jobbet och lattjade en stund men inget jag har någon nytta av. Ok att det kanske är bra att skissa ihop något fort med eller om man kanske vill 3d-printa något. I min värld så vill man ju ha parametriska styrda modeller då hela tillverkningsindustrin är "parametrisk" och bygger på ritningar och mått.

Har du kört Mechanism-modulen i Creo? Rätt vass faktiskt på sånt du verkar räkna på, samt att resultaten där går att lyfta in i Mechanica för FEM-beräkningar. Använder den mycket på hastiga rörelser där moment på motorer behöver beräknas, har funkat hittills iaf då ingen motor har blivit för klen^^

Använder Creo direct sedan 10 år hos en kund. Tycker det är trevligt med parmetriska modeller hemma (Fusion 360) men jag är snabbare i Creo direct. På jobbet är det nästan helt nya grejer som jag håller på med (mest special utrustning till kunder) så det är sällan man kan återanvända gamla modeller så parametrisera hjälper inte så mycket. Jag hade gärna haft ett bättre simulerings verktyg än "advanched assembly" i Creo direct. Har inte kört Creo Parametric men det är säkert bra för det.

Jag tycker det sällan är maxmomentet som bestämmer vxl och motor vid snabba förlopp utan det brukar vara tröghetsmoment som avgör hur väl servot klarar av att följa önskad kurva. Det finns så ofantligt många saker som man bör kontrollera vid servo drifter.

Önskar ibland att man bara var en cad-apa..

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Jag håller på och har precis börjat att läsa cad i skolan. Det jag inte visste innan var att det fanns flera olika cad program. Så jag blev nyfiken på vilket cad-program som ni använder er utav på era jobb?

Vad är det du vill jobba med? Olika cad program är mer eller mindre passande beroende på uppgiften samt används olika i olika branscher.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

Vad är det du vill jobba med? Olika cad program är mer eller mindre passande beroende på uppgiften samt används olika i olika branscher.

Med robotar och automatiseringssystem. Jag har aldrig jobbat med cad före kursen men det var rätt så roligt. Så jag blev lite nyfiken på att kika på jobb inom det som alternativ sen efter utbildningen för jag antar att det inte är något som man kan ha som extrajobb vid sidan av studierna?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Med robotar och automatiseringssystem. Jag har aldrig jobbat med cad före kursen men det var rätt så roligt. Så jag blev lite nyfiken på att kika på jobb inom det som alternativ sen efter utbildningen för jag antar att det inte är något som man kan ha som extrajobb vid sidan av studierna?

Skickades från m.sweclockers.com

Tyvärr har jag ingen större koll på det, bara inom bygg och konstruktion. Men jag tror Inventor, Rhino3d, solidworks är kandidaterna för det du vill jobba med?

Permalänk
Skrivet av Elektron:

Med robotar och automatiseringssystem. Jag har aldrig jobbat med cad före kursen men det var rätt så roligt. Så jag blev lite nyfiken på att kika på jobb inom det som alternativ sen efter utbildningen för jag antar att det inte är något som man kan ha som extrajobb vid sidan av studierna?

Skickades från m.sweclockers.com

Creo direct är ganska ovanligt i Sverige så det är nog bäst att lära sig något annat till att börja med. Jag vet inte vilket program som är vanligast men grunderna i parmetriska program är den samma för alla parametriska program. Creo direct kan man lära sig snabbt vid behov.

Vilken stad pluggar du i? Lite svårt för företag att anställa någon som bara pysslar med konstruktion vid sidan om efter som det är ganska lång start sträcka men det brukar finns sommarjobb och examensjobb. Industrin har stort behov av duktiga människor.

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdk_warhead:

Creo direct är ganska ovanligt i Sverige så det är nog bäst att lära sig något annat till att börja med. Jag vet inte vilket program som är vanligast men grunderna i parmetriska program är den samma för alla parametriska program. Creo direct kan man lära sig snabbt vid behov.

Vilken stad pluggar du i? Lite svårt för företag att anställa någon som bara pysslar med konstruktion vid sidan om efter som det är ganska lång start sträcka men det brukar finns sommarjobb och examensjobb. Industrin har stort behov av duktiga människor.

Det är Creo Parametrics som vi lär oss i skolan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Elektron: Jag fick också lära mig Creo Parametric (eller Pro/Engineer som det hette för snart 10 år sen) på högskolan. Senare i utbildningen gick jag en projektkurs, då valde vi att prova SolidWorks för att testa nåt annorlunda. Det var definitivt lättare att komma in i SW efter att ha lärt sig ett parametriskt 3d-cad redan, SW är lite mer förlåtande för små misstag och Creo mer strikt.

Idag jobbar jag i Creo igen, 3-4 år sen jag petade runt i det sist men grunderna sitter fortfarande. Det svåra när man väl kommer ut på arbetsplatsen är inte att rita i programmet och sätta ut mått utan att förstå sig på alla hjälpsystem som hanterar filer och uppdragen man får.

Jag tycker inte du ska vara missnöjd med programmet du får lära dig, men lek gärna runt med alternatia mjukvaror om du får möjlighet till det efter att du känner dig någorlunda trygg i Creo.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

2 cad-kurser genomförda nu med bra betyg i creo. Tror tyvärr att vi inte kommer ha några mer cad-kurser. Lite synd för jag tyckte att det var väldigt roligt. Har ni tips på någon extrakurs man kan försöka hinna med eller andra förslag som kan vara bra ifall man ev vill arbeta med cad senare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

2 cad-kurser genomförda nu med bra betyg i creo. Tror tyvärr att vi inte kommer ha några mer cad-kurser. Lite synd för jag tyckte att det var väldigt roligt. Har ni tips på någon extrakurs man kan försöka hinna med eller andra förslag som kan vara bra ifall man ev vill arbeta med cad senare?

Konstruktion är så mycket mer än att rita i CAD, gillar du mekaniska lösningar så kolla på kurser i maskinelement, hållfasthetslära, FEM osv, gärna lite praktiskt lagda kurser som du kan ha nytta av i arbetslivet. Annars kan du snöa in dig på plast, hydraulik eller elektronik om de områdena låter mer intressanta.

Gå gärna nån slags verkstadskurs om du ska hålla på med mekanik, det ger mycket att förstå vad man kan och inte kan tillverka. Plast kräver en hel del tillverkningsteknisk kunskap, finns garanterat kurser inom sånt med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

2 cad-kurser genomförda nu med bra betyg i creo. Tror tyvärr att vi inte kommer ha några mer cad-kurser. Lite synd för jag tyckte att det var väldigt roligt. Har ni tips på någon extrakurs man kan försöka hinna med eller andra förslag som kan vara bra ifall man ev vill arbeta med cad senare?

Ritningar!
Vet inte varför universiteten försummar detta.... De har säkert lurat i er att pappersritningar är utdött och att man bara skickar 3D-filer hej vilt för tillverkning vilket givetvis ej stämmer.
De nyexade jag har stött på och jobbat med brister alla ganska rejält när de ska göra ritningar.

Men vill du köra lite mer på modelleringsbiten så se om du hittar någon kurs inom ytmodellering, är lite roligare än att bara rita plåtar och balk.

Sen en kurs med AutoCad är inte dumt. Denna fossil är i högsta lag levande och ett bra verktyg att ha i ryggsäcken.

Annars är det bara att nöta på, tar ett par tusen timmar innan man är riktigt bra i Creo(vissa aldrig..).

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Jobbar med autocad och inventor, andra jobbet och båda har kört samma program.
Ritar påbyggnader för lastbilar just nu.

instämmer med föregående om ritningar!

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Vid senaste jobbet med någon form av CAD använde jag PADS (för elektronik, inte mekanik), ett tämligen gammalmodigt med kraftfullt CAD-verktyg för elektronikdesign. Hemma använde jag tidigare Eagle men har helt gått över till KiCad som är bättre och FOSS.

Tråden kanske är en bra plats att fråga om vilka CAD-verktyg man ska välja om man får välja själv? Jag behöver lära mig något mekanik-CAD för att i framtiden göra 3D-utskrifter. Mina krav är enkla: linux, FOSS och att det är någorlunda väletablerat.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Har ni tips på något renderingsprogam som är enkelt? Jag kör en tredje kurs i cad. Håller på bygger om en motorcykel och det vore trevligt att rendera lite bilder. Tyvärr krachar creos renderingsprogram så jag kan ej använda den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Har ni tips på något renderingsprogam som är enkelt? Jag kör en tredje kurs i cad. Håller på bygger om en motorcykel och det vore trevligt att rendera lite bilder. Tyvärr krachar creos renderingsprogram så jag kan ej använda den.

Vi kör keyshot på jobbet för att rendera bilder vi använder i manualer och broschyrer etc.
Tycker det blir bra renderingar med ganska liten arbetsinsats.
Kostar ju dock pengar…
En kollega renderar i Blender ibland då han är mer van med det. Blender är som jag förstår det gratis?
Bara att exportera modellen från CADen till .obj format så går det att importera i Blender.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...