Vilket cad-program använder ni på jobbet?

Permalänk

Jag använder lite olika beroende på vilket projekt och vilka kunder jag jobbar mot. Jobbar som mekanikkonstruktör mot till största del industri (främst tung industri typ stålverk osv) men också lite tåg och annat smått och gott. Just nu är det främst Inventor och en liten del Solidworks jag använder på jobbet och Fusion360 hemma.

Men som många tidigare skrivit så är båda dessa lätta att lära sig om man tidigare kört exempelvis Creo.
Jag körde Creo under studietiden och som även det nämnt tidigare är den bättre på tunga sammanställningar och ytor än t.ex. Inventor.

Autocad är även den bra att åtminstone kunna hantera då många industrier till stor del använder sig av eller har använt den. Även fast man som i mitt fall ofta stöter på handritade skönheter från den lite mer analoga eran!

Visa signatur

"Jack of all trades, master of none."

Permalänk

Vill klargöra att Creo direct och Creo parametric är två helt olika program.

Creo direct:
Har ej historieträd och har inte parametriserade sketcher. Kommer ifrån "One Space Designer" som blev uppköpta av PTC.

Fördelar:
Man behöver inte fundera på hur man ska bygga upp modellen utan man kan fokusera på det man villa åstadkomma.
Spelar ingen roll vem som har gjort modellen innan dig (händer inget konstigt om man ändrar på den).
Man kan inte hamna i en återvändsgränd (bara att skära bort det som inte blev bra och limma på en ny bit). Modeller kan skita sig ändå men det är rätt sällsynt.
Enkla rörelser i modellen går snabbt att göra (configuration)

Nackdelar:
Inga exakta avstånd/vinklar (kan bli större och större fel med tiden). Om man utgått från en modell som är lite sned så kommer det att smitta av sig till andra delar.
Går inte att styra en design med parameter på ett smidigt sätt. Det går att fixa med lisp men det är överkurs.
Avancerade rörelse simuleringar är omständliga att göra (Advanced assembly).

Creo parametric: