AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: Värt att notera att alla dessa problem är ASUS. Min klockar ner sig och voltar ner sig korrekt och det enda problemet jag egentligen har är väl att PBO verkar inte funka som önskvärt nu då den inte vill gå över 4200 vilket är den boost som står på lådan. Då jag bara har en skärm just nu kan jag inte verifiera att den kör 4200 på mer än en kärna men jag misstänker att den gör det vid spel i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Jag har justera strömplanen så att processorn tillåts gå ända ner till 0% hastighet, samt att jag har nollställt strömplanerna i kommandotolken och installerat om chipset drivaren.
Det hjälper inte mitt ide problem men jag får inte processorn att boosta högre än 4225MHZ för den delen heller.
Jag har sett 4250MHZ en gång på en kärna i hwmonitor när jag tittat på "Max" annars ligger alla kärnor still på 4225 eller någon mhz lägre pga bus speed ändras någon hundradel.
Min 2700 klockade lika bra och gick dessutom svalare än vad min 3600X gör just nu med fler trådar.
Jag kan acceptera vissa buggar med en tidig produkt, men detta känns fortfarande som produkten är i beta stadiet.
Bara mängden olika bios som har släppts senaste månaden vittnar om detta och när dom löser ett problem uppstår 2 nya och AMD är ju inte direkt duktiga på att kommunicera just nu heller.
Jag hade nog tur som sålde mina AMD aktier i fredags för 34 dollar styck för just nu verkar dessutom aktien sjunka mer än min idle voltage.

Det där låter som att något program eller drivare ställer till cppc2, vad händer om du väljer en av Windows inbyggda strömplaner?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Är ju för jävla dåligt, sitter på X470-I själv och är så trött på denna dator att jag slutat använda den.
nu rullar min cpu konstant i 4225MHz just nu varken mer eller mindre ångrar som fan att jag sålde min 2700 eller att jag inte köpte intel. 1 månad och 1 vecka sedan launch och produkten går fortfarande knappt att använda :S

Sitter också på X470 och upplever som du konstant boost om jag tittar i HWMonitor, HWInfo och CPU-Z...men inte om jag drar på Ryzen Master, då ser chippet ut att sova (eller så läser jag programmet fel). Stänger jag av iCUE så idlar prollen ner under 0,8v eller tom 0,2 som @tellus82 visade. Testat att stänga av sådana eller liknande program?

Personligen tycker jag inte att processorns boostande är ett problem då prollen ändå inte är varm eftersom den knappt har någon Power draw. Nu har jag inte världens bästa kylare samt att jag kör fläktarna där i lågt varvtal men den idlar ändå runt 50C vilket jag tycker är helt okej.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Sitter också på X470 och upplever som du konstant boost om jag tittar i HWMonitor, HWInfo och CPU-Z...men inte om jag drar på Ryzen Master, då ser chippet ut att sova (eller så läser jag programmet fel). Stänger jag av iCUE så idlar prollen ner under 0,8v eller tom 0,2 som @tellus82 visade. Testat att stänga av sådana eller liknande program?

Personligen tycker jag inte att processorns boostande är ett problem då prollen ändå inte är varm eftersom den knappt har någon Power draw. Nu har jag inte världens bästa kylare samt att jag kör fläktarna där i lågt varvtal men den idlar ändå runt 50C vilket jag tycker är helt okej.

Sen får man tänka på att det är inte hela processorn som håller 50 grader, det är en liten hotspot vid den aktiva kärnan som för tillfället boostas, resten kan vara så lågt som 25-30 grader.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Sitter också på X470 och upplever som du konstant boost om jag tittar i HWMonitor, HWInfo och CPU-Z...men inte om jag drar på Ryzen Master, då ser chippet ut att sova (eller så läser jag programmet fel). Stänger jag av iCUE så idlar prollen ner under 0,8v eller tom 0,2 som @tellus82 visade. Testat att stänga av sådana eller liknande program?

Personligen tycker jag inte att processorns boostande är ett problem då prollen ändå inte är varm eftersom den knappt har någon Power draw. Nu har jag inte världens bästa kylare samt att jag kör fläktarna där i lågt varvtal men den idlar ändå runt 50C vilket jag tycker är helt okej.

Mitt största problem är som sagt inte mitt ide problem varför folk nu fått för sig detta utan det är att skiten aldrig boostar på en eller två kärnor, jag spelar ofta spel som är enkeltrådade och där boostar min cpu ändå aldrig högre än 4225 mhz när den enligt kartongen jag har där hemma ska boosta till 4400 mhz.
Även Robert lovat i flertalet videor att överklocka en AMD har aldrig varit enklare, gå bara in och ställ upp PBO mellan 25-200 mhz så är det klart sedan.
Det händer ju inte ett skit när jag testar att röra den heller. Jag hade ju lika gärna sparat några hundralappar och köpt 3600 istället för 3600X när jag ändå bara ligger på 3600 frekvenser.
Köpte bara 3600X för att hoppas på ett bättre binnat chip än 3600 och leka med tills min 3900X som jag förbeställde skulle komma men nu är min 3900X avbeställd pga alla fel för det känns som idioti att lägga runt 6000 på en cpu som inte funkar som den ska.

Sorry för den taskiga attityden men jag är inte annat än jäkligt besviken på allt detta efter flera månader hype, inget personligt mot något på Sweclockers.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@ClintBeastwood: Värt att notera att alla dessa problem är ASUS. Min klockar ner sig och voltar ner sig korrekt och det enda problemet jag egentligen har är väl att PBO verkar inte funka som önskvärt nu då den inte vill gå över 4200 vilket är den boost som står på lådan. Då jag bara har en skärm just nu kan jag inte verifiera att den kör 4200 på mer än en kärna men jag misstänker att den gör det vid spel i alla fall.

Är det bara ASUS som lider av massa konstiga buggar så är det ju en helt annan grej.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Sen får man tänka på att det är inte hela processorn som håller 50 grader, det är en liten hotspot vid den aktiva kärnan som för tillfället boostas, resten kan vara så lågt som 25-30 grader.

Skickades från m.sweclockers.com

Tyckte någon skrev här i tråden (för längesedan) att om man hade en AIO så skulle man vända blocket 90 grader åt något håll för att bättre kyla hotspoten som tydligen inte låg på mitten utan i något hörn eller vad det var?

Skrivet av lasseTM:

Mitt största problem är som sagt inte mitt ide problem varför folk nu fått för sig detta utan det är att skiten aldrig boostar på en eller två kärnor, jag spelar ofta spel som är enkeltrådade och där boostar min cpu ändå aldrig högre än 4225 mhz när den enligt kartongen jag har där hemma ska boosta till 4400 mhz.
Även Robert lovat i flertalet videor att överklocka en AMD har aldrig varit enklare, gå bara in och ställ upp PBO mellan 25-200 mhz så är det klart sedan.
Det händer ju inte ett skit när jag testar att röra den heller. Jag hade ju lika gärna sparat några hundralappar och köpt 3600 istället för 3600X när jag ändå bara ligger på 3600 frekvenser.
Köpte bara 3600X för att hoppas på ett bättre binnat chip än 3600 och leka med tills min 3900X som jag förbeställde skulle komma men nu är min 3900X avbeställd pga alla fel för det känns som idioti att lägga runt 6000 på en cpu som inte funkar som den ska.

Sorry för den taskiga attityden men jag är inte annat än jäkligt besviken på allt detta efter flera månader hype, inget personligt mot något på Sweclockers.

Japp, jag förstår dig. Klart det känns segt att betala extra för något man inte får. Både 3600X och 3800X borde garantera boosta högre än sina småbröder annars är det ju ingen meningen att betala extra. Personligen är jag nöjd med mina boosts då de är högre än de tre 3700X jag hjälpt installera åt folk. Dock handlar det om 100-150MHz som mest, är det värt de extra slantarna? Antagligen inte.

PBO är ju erkänt buggat så jag hoppas verkligen att det löser sig i senare revisioner.

Men ja, jag förstår din frustration. Personligen har jag accepterat läget men mest pga att jag verkligen ser en ökning i flera spel gentemot min gamla CPU.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

"1.0.0.3ABB är boost lika trasig som på andra moderkort, max klock på en kärna 4225MHz istället för 4425MHz med AGESA 1.0.0.2. Klockar minne sämre, 3800MHz är helt omöjligt, 3733MHZ fungerar."

"bios 2501 levererar pålitlig prestanda, det dåliga är att det blir C5 ibland när man bootar(om det händer fungerar det alltid på andra eller tredje försöket) och att Windows Sleep inte fungerar så man får ändra till "alltid på""

"Katastrof på x470-I , idle är 1.41v och load är mindre".
Jag vet inte vad som menas med att load är mindre men det låter ju knasigt.

"Datorn stänger inte av sig när man trycker shutdown. Skärmen blir svart men fläktarna fortsätter snurra"

"Tydligen fungerar boost om man kör minnena på D.O.C.P-profil, men så fort man klockar minnena lägger boost av."
Samma som första citatet, det har ju med boost att göra men det verkar vara en bugg ihop med minnena.

Och det här är buggar från den tidigare sidan som kommit upp. Såhär jävla illa var inte dom tidigare releaserna eller så har jag bara glömt?

Du blandar massa olika personer, och anledningar. Folk som har satt in ny cpu utan att ominstallera, hemanvändare som gjort random grejjer. Svårt att bedömma vad är verkliga problem o vad är sbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJ_Datte:

Du blandar massa olika personer, och anledningar. Folk som har satt in ny cpu utan att ominstallera, hemanvändare som gjort random grejjer. Svårt att bedömma vad är verkliga problem o vad är sbt.

Klart jag blandar olika personer annars hade det ju varit isolerat till en person. De jag citerade verkar enligt mig och deras posthistorik ha rätt bra koll. Sbs verkar det mest vara hos antingen AMD eller moderkortstillverkarna - eller båda.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJ_Datte:

Du blandar massa olika personer, och anledningar. Folk som har satt in ny cpu utan att ominstallera, hemanvändare som gjort random grejjer. Svårt att bedömma vad är verkliga problem o vad är sbt.

Typiskt FUD inlägg, försök att få alla tidigare postade inlägg att verka sakna substans. Bättre kan du.

Läs lite på overclock.net där 1usmus, The Stilt och Elmor hänger så ska du se att det inte är random hemanvändare som hittar buggar.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Klart jag blandar olika personer annars hade det ju varit isolerat till en person. De jag citerade verkar enligt mig och deras posthistorik ha rätt bra koll. Sbs verkar det mest vara hos antingen AMD eller moderkortstillverkarna - eller båda.

Skickades från m.sweclockers.com

Av att dömma på problemet, så kan jag inte hålla med om det. Hög "idle" (inte verklig idle, finns säkert aktiva trådar) tex är hur Zen2 presenterar sig med random appar o monitoring software, sen går den ner i voltage vid full load.

Att datorn inte stänger av sig. Ominstallera windows, kolla igen. (står inte om det är gjort).

OC Minneshastigheter och tidiga pre-release bios verkar inte höra hit, när man diskuterar tillverkare/leverantörer.

Sen verkar SWEC ha generellt låg sample size av moderkortstyper, mycket ASUS, som har visat sig ha problem att få ut bra grejjer just nu, folk på semester kanske :).

Jag säger inte problem inte existerar, dock så finns det inget relevant/kvalitativt att gå på från forumpostsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJ_Datte:

dock så finns det inget relevant/kvalitativt att gå på från forumpostsen.

Det var det mest flummiga jag hört på länge LoL

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd
Skrivet av ClintBeastwood:

Och det här är buggar från den tidigare sidan som kommit upp. Såhär jävla illa var inte dom tidigare releaserna eller så har jag bara glömt?

Tja.. Onekligen lite för mycket meck och för mycket halvdant.. Beta test pågår

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lasseTM:

Är ju för jävla dåligt, sitter på X470-I själv och är så trött på denna dator att jag slutat använda den.
nu rullar min cpu konstant i 4225MHz just nu varken mer eller mindre ångrar som fan att jag sålde min 2700 eller att jag inte köpte intel. 1 månad och 1 vecka sedan launch och produkten går fortfarande knappt att använda :S

Visst går den använda. men många liksom du får problemet att den rullar i konstant hastighet. Och ärligt.. vill man offra att stort antal timmar till att lös den typen av problem 2019?

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: ASUS är väl värst drabbad verkar det som, men håller med om att det är lite trial and error på mycket men mitt bygge bootade första gången utan problem och har aldrig strulat något förutom när jag klockat minnet lite för högt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ClintBeastwood:

Klart jag blandar olika personer annars hade det ju varit isolerat till en person. De jag citerade verkar enligt mig och deras posthistorik ha rätt bra koll. Sbs verkar det mest vara hos antingen AMD eller moderkortstillverkarna - eller båda.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag håller med dig på så sett att det är mängden inlägg och att kritik även kommer från mycket seriösa testare som ger intryck.
Så många som får verkliga (eller upplevda) problem är inte förenligt med en problemfri plattform.
Det finns onekligen problem med plattform, relativt de förväntningar som finns.

Permalänk
Medlem

Nytt officiellt bios för Crosshair VII:

https://www.asus.com/de/Motherboards/ROG-CROSSHAIR-VII-HERO/H...

Version 2606
2019/08/1514.73 MBytes
ROG CROSSHAIR VII HERO BIOS 2606
Update AM4 Combo PI 1.0.0.3 Patch AB.
Update overclocking auto-rules for Ryzen 3000 CPUs.
" Before running the USB BIOS Flashback tool, please rename the BIOS file (C7H.CAP) using BIOSRenamer.''

Alltså äldre AGESA än beta 2701 som finns på ROG Forum och har ABB-Agesa, men med fler buggar i själva bioset fixade. Själv stannar jag nog kvar på AGESA 1.0.0.2, men har man något besvärligt problem kan det vara värt att uppgradera.

edit. enligt Matisse-tråden på overclock.net beror den dåliga boosten i 1.0.0.3AB-ABB bland annat på att AMD ändrat SMU-komponenten med nya temperatur gränser för att boost skall tillåtas. Man har sänkt allt med 5C. Oklart varför, men det betyder att värdena på kartongen blir än mer omöjliga att uppnå utan extremt bra kylning.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av the squonk:

edit. enligt Matisse-tråden på overclock.net beror den dåliga boosten i 1.0.0.3AB-ABB bland annat på att AMD ändrat SMU-komponenten med nya temperatur gränser för att boost skall tillåtas. Man har sänkt allt med 5C. Oklart varför, men det betyder att värdena på kartongen blir än mer omöjliga att uppnå utan extremt bra kylning.

Vilket då gör att de som använder AMD kylarna aldrig kommer få se de frekvenser som står på kartongen även om de skulle kunna förekomma bråkdelar av en sekund. En del har tyckt på gränsen till falsk marknadsföring och ... nog är det ett gränsfall.

Permalänk
Medlem

Har själv följt tråden, samt lite på Overclock.net

Beställde nämligen en 3600X då den var som fyndvara (kostade 100kr mer än non-X) men just nu inväntar jag Tomahawk MAX eller A-PRO Max (Väljer den som kommer först in till Webbhallen)

Dock är det lite oroväckande när jag läser detta

Setting the thermal limits below stock (95°C) make no difference, since the boost algorithm already uses lower limits.

The original limits for Ryzen 3000 SKUs were:

- 3600 = 4100MHz (80-95°C) / 4200MHz (< 80°C)
- 3600X = 4200MHz (80-95°C) / 4400MHz (< 80°C)
- 3700X = 4200MHz (80-95°C) / 4400MHz (< 80°C)
- 3800X = 4300MHz (80-95°C) / 4550MHz (< 80°C)
- 3900X = 4400MHz (80-95°C) / 4650MHz (< 80°C)

Since then, it appears that the HighTemperature limit has been reduced further to 75°C (from 80°C).
New SMUs also have introduced "MiddleTemperature" limit, but that gets disabled when PBO is enabled.

HWInfo is also able to display these limits (fused values).

Om jag förstår det rätt gäller detta endast för Auto/PBO? Och inte manuell OC via t.ex Multiplier?

Samt, dessa SMU temperatur ändringarna verkar vara efter deras stockkylare, men om man skulle gå på över 75 grader så klockar den ner sig per automatik? Låter lite hål i huvudet enligt mig för dom med eftermarknadskylare, för 85 grader minst bör CPU:n klara av?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philippk:

Har själv följt tråden, samt lite på Overclock.net

Beställde nämligen en 3600X då den var som fyndvara (kostade 100kr mer än non-X) men just nu inväntar jag Tomahawk MAX eller A-PRO Max (Väljer den som kommer först in till Webbhallen)

Dock är det lite oroväckande när jag läser detta

Setting the thermal limits below stock (95°C) make no difference, since the boost algorithm already uses lower limits.

The original limits for Ryzen 3000 SKUs were:

- 3600 = 4100MHz (80-95°C) / 4200MHz (< 80°C)
- 3600X = 4200MHz (80-95°C) / 4400MHz (< 80°C)
- 3700X = 4200MHz (80-95°C) / 4400MHz (< 80°C)
- 3800X = 4300MHz (80-95°C) / 4550MHz (< 80°C)
- 3900X = 4400MHz (80-95°C) / 4650MHz (< 80°C)

Since then, it appears that the HighTemperature limit has been reduced further to 75°C (from 80°C).
New SMUs also have introduced "MiddleTemperature" limit, but that gets disabled when PBO is enabled.

HWInfo is also able to display these limits (fused values).

Om jag förstår det rätt gäller detta endast för Auto/PBO? Och inte manuell OC via t.ex Multiplier?

Samt, dessa SMU temperatur ändringarna verkar vara efter deras stockkylare, men om man skulle gå på över 75 grader så klockar den ner sig per automatik? Låter lite hål i huvudet enligt mig för dom med eftermarknadskylare, för 85 grader minst bör CPU:n klara av?

Folk med feta tornkylare eller biffiga AIO borde ligga runt 55-60 vid spelande så ovan info borde inte gälla för dem?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Folk med feta tornkylare eller biffiga AIO borde ligga runt 55-60 vid spelande så ovan info borde inte gälla för dem?

Då är min andra fråga, varför är det så många som inte får sin uppnådda max boost frequency när dom kör med bättre kylare och ligger fortfarande under 70 grader? Eller är det ett scenario med "SBS (Sk*t bakom spakarna?)" för det börjar bli nämligen svårt att sålla bort massa onödiga inlägg (Ursäkta om jag trampar någon på tårna) Och man kanske skulle separerat tråden lite och skapa en egen där det endast är för support?

Vad gäller i dagsläget, PBO eller just Auto på allt? (Som jag förstått så är detta 2 olika saker?)

Samt fokusera mer på minnen med Dram Calculatorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philippk:

Då är min andra fråga, varför är det så många som inte får sin uppnådda max boost frequency när dom kör med bättre kylare och ligger fortfarande under 70 grader? Eller är det ett scenario med "SBS (Sk*t bakom spakarna?)" för det börjar bli nämligen svårt att sålla bort massa onödiga inlägg (Ursäkta om jag trampar någon på tårna) Och man kanske skulle separerat tråden lite och skapa en egen där det endast är för support?

Vad gäller i dagsläget, PBO eller just Auto på allt? (Som jag förstått så är detta 2 olika saker?)

Samt fokusera mer på minnen med Dram Calculatorn?

Jag är långt ifrån en expert men har följt tråden en del.

Vad jag förstått beror det i första hand på att folk tror att "4,6GHz boost" betyder garanterad 4,6GHz all-core. 4,6GHz ska man kunna uppnå vid lättare laster single core. Nästa grej är att nuvarande AGESA inte fungerar tillfredsställande (tex fungerar inte PBO). Slutligen har cores olika bra kvalitet oberoende av CCX så vissa boostar bättre än andra.

I dagsläget är det bäst att köra på default (Auto) och att, som du säger, satsa på att ha så bra timings på minnet som möjligt. Bara som exempel, hoppet från 3200 till 3600MHz med manuella timings är definitivt märkbar i tester. Det går att uppnå vissa resultat genom att köra Manual OC med en specifik spänning men då gäller det att ha ett bra binnat chip och det är lotteri i vanlig ordning.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philippk:

Då är min andra fråga, varför är det så många som inte får sin uppnådda max boost frequency när dom kör med bättre kylare och ligger fortfarande under 70 grader? Eller är det ett scenario med "SBS (Sk*t bakom spakarna?)" för det börjar bli nämligen svårt att sålla bort massa onödiga inlägg (Ursäkta om jag trampar någon på tårna) Och man kanske skulle separerat tråden lite och skapa en egen där det endast är för support?

Vad gäller i dagsläget, PBO eller just Auto på allt? (Som jag förstått så är detta 2 olika saker?)

Samt fokusera mer på minnen med Dram Calculatorn?

Manuell OC fungerar utan problem på alla bios såvitt jag vet, det är den underbara boosten för dom som inte vill/kan klocka manuellt som inte alltid är så underbar.

På AGESA 1.0.0.3 är boost mycket sämre än på AGESA 1.0.0.1-1.0.0.2 som till synes fungerar enligt marknadsföringen, en förklaring är ändrade temp limits men det är inte allt. AMD har såvitt jag vet inte uttalat sig ännu så det är mycket spekulation.

Sen är en giltig fråga om man ens behöver denna peak boost, för den är såpass kortvarig, då är den inbyggda all core boost(som inte är angedd i siffror) som brukar hamna mellan 4100-4300MHz både default/auto OC/PBO mer relevant för generell prestanda. Men då kan man lika gärna klocka till 4300MHz med fast klock och vara nöjd, och den där 4.4-4.6GHz boost klocken är bara marknadsförings BS.

Mecka med minnena gör en hel del, ja.

Som jag sagt tidigare, hela grejen är mest dålig marknadsföring, för även om det finns angivna siffror som inte alls stämmer så är prestanda riktigt bra och ett rejält kliv upp från Ryzen 2000. Man borde inte ens ha nämnt någon "boost", processorns prestanda i riktiga program talar för sig själv. Den är bra.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd

@the squonk:
En kort test ger vid handen att frekvensen börjar på gå ner vid 60C. Ryzen master stress test.
Det finns många tempgivare i denna CPU och infon säger ju inte om frekvensen går ner vid ett medelvärde av flera mätpunkter ELLER när högsta mätpunkt visar 75C . Kan mycket väl vara så att Ryzen master visar medelvärdet av fler och vägt en viss tidsrymd medans SMU begränsningen avser högsta mätvärde under mycket kort tid.

Permalänk
Medlem

I vilket fall som helst kan man alltid överklocka manuellt om man vill, då är alla begränsningar avstängda men vi är tillbaka på ruta ett och old school OC. Med Ryzen 2000 såg det ett tag ut som att manuell OC var passé, men Ryzen 3000 håller inte med

Klockning av individuella cores i Ryzen Master är en extra intressant metod.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

Folk med feta tornkylare eller biffiga AIO borde ligga runt 55-60 vid spelande så ovan info borde inte gälla för dem?

Nja.. gör du en kort mätning. låt säga 2 sekunder på en från början kall CPU så slår du faktist i temp taket och i det läget spelar kylare noll roll. Även på en sådan test saknas mhz för många. Min går från 28c till 60c på under sekunden (där den således begränsas vid 60) och i det läget spelar kylare noll roll. Sedan över tiden ökar tempen och frekvensen faller och det senare förloppen är givetvis kylarberonde.

Permalänk

Testade att klocka mina minnen. Har ett par cordiar vengance lpx 3200mzh 32gb med hyninx a-die. Har en funktion i bios som heter "memory try it" där jag klickade in 3600mhz cl18.

Tro det eller nej men den botade som vanligt. Har sen kört memory tests under dagen när jag jobbat ca 10h och inga errors. Verkar körs på 1.4v. är det ok?

Nästa steg är väl att justera timings?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define S | AMD Ryzen 3700x |Dark Rock pro 4| MSI x570 Gaming Edge WIFI | Corsair LPX 32GB | AMD RX 5700 XT |

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse_123:

Testade att klocka mina minnen. Har ett par cordiar vengance lpx 3200mzh 32gb med hyninx a-die. Har en funktion i bios som heter "memory try it" där jag klickade in 3600mhz cl18.

Tro det eller nej men den botade som vanligt. Har sen kört memory tests under dagen när jag jobbat ca 10h och inga errors. Verkar körs på 1.4v. är det ok?

Nästa steg är väl att justera timings?

Skickades från m.sweclockers.com

1.4V är ok, bara att köra på!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse_123:

Testade att klocka mina minnen. Har ett par cordiar vengance lpx 3200mzh 32gb med hyninx a-die. Har en funktion i bios som heter "memory try it" där jag klickade in 3600mhz cl18.

Tro det eller nej men den botade som vanligt. Har sen kört memory tests under dagen när jag jobbat ca 10h och inga errors. Verkar körs på 1.4v. är det ok?

Nästa steg är väl att justera timings?

Skickades från m.sweclockers.com

2 eller 4 ramstickor?

Visa signatur

Ryzen 7 5800x / Fractal Design celsius s24 / asus rog crosshair 7 hero wifi / 32gb g.skill 3600mhz cl16 trident Z neo C / MSI Radeon RX5700XT Gaming X / samsung 970 EVO Plus 500gb nvme / Western Digital blue 500gb ssd.