AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Tack, undrade mest eftersom jag sett bilder för 3700X där den var högre. Måste varit efter överklockning då.

Värdena skall gå att ändra i PBO menyn, men enligt rapporter verkar det inte "ta" I nuvarande bios.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Börjar bli lite fundersam på om jag måste reklamera min 3900x. Trots en Noctua d15 som går på maxvarv och knappt någon belastning så ligger cpun på nästan 70grader och även vid lätt surfande mm så går fläktarna igång hela tiden. Detta är en riktigt högljudd dator trots att jag valt komponenter med omsorg för motsatsen.
Någon annan som har en 3900x med D15/D14 som kan ge era erfarenheter?

Över 80c på cpun och kylflänsen är knappt ljummen när jag tar på den. Får erkänna att jag har inte speciell stor erfarenhet om hur en varm kylfläns skall kännas, men jag börjar missätnka att min ihs e dålig
Alt en dålig tempsensor. För cpun visar hög temp, men kylaren känns inte speciellt varm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Börjar bli lite fundersam på om jag måste reklamera min 3900x. Trots en Noctua d15 som går på maxvarv och knappt någon belastning så ligger cpun på nästan 70grader och även vid lätt surfande mm så går fläktarna igång hela tiden. Detta är en riktigt högljudd dator trots att jag valt komponenter med omsorg för motsatsen.
Någon annan som har en 3900x med D15/D14 som kan ge era erfarenheter?

har d15 med bara en fläkt pga höga minnen. men jag pendlar mellan 38-50 idle och den går faktiskt inte så mkt högre när jag spelar. kanske 60-70 grader.
den kanske är dåligt lödd mot ihs en. eller så är det bara bios bugg. har du testat med ny kylpasta om det blev något fel där?

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXeem:

har d15 med bara en fläkt pga höga minnen. men jag pendlar mellan 38-50 idle och den går faktiskt inte så mkt högre när jag spelar. kanske 60-70 grader.
den kanske är dåligt lödd mot ihs en. eller så är det bara bios bugg. har du testat med ny kylpasta om det blev något fel där?

Har bytt ut ena fläkten mot en noctua 120mm så är dubbla på den, men kylflänsen är knappt ljummen så är inte fläktarna som är problemet.

Ja dåligt lödd ihs eller en felaktig tempsensor lutar jag åt. Jag har monterat om den en gång med samma resultat. Har använt noctuas medföljande pasta bägge gånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Över 80c på cpun och kylflänsen är knappt ljummen när jag tar på den. Får erkänna att jag har inte speciell stor erfarenhet om hur en varm kylfläns skall kännas, men jag börjar missätnka att min ihs e dålig
Alt en dålig tempsensor. För cpun visar hög temp, men kylaren känns inte speciellt varm.

Dubbelkolla att kylaren har god kontakt med processorn. Du skall känna att heatpipsen längst ner är varma. Annars kan det vara så att din cpu eller kylare inte är helt plan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Dubbelkolla att kylaren har god kontakt med processorn. Du skall känna att heatpipsen längst ner är varma. Annars kan det vara så att din cpu eller kylare inte är helt plan.

Den har så bra kontakt som bara går. Ordentligt med kylpasta och allt åtdraget så hårt som går. Heatpipsen är inte varma alls.

Ja kan vara så. Jag har en annan D15 i en gammal dator. Funderar på om det är värt att testa med den kylaren och se, men jag misstänker nog mer cpun än kylaren.

Permalänk
Medlem

Läser på Reddit om många som har problem med höga temperaturer i idle, på grund av ständigt (för) hög volt.

AMD-Robert skrev att han skulle komma med uppdatering inom kort. Jag avvaktar lite med min eventuella beställning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Den har så bra kontakt som bara går. Ordentligt med kylpasta och allt åtdraget så hårt som går. Heatpipsen är inte varma alls.

Ja kan vara så. Jag har en annan D15 i en gammal dator. Funderar på om det är värt att testa med den kylaren och se, men jag misstänker nog mer cpun än kylaren.

Låter som ditt problem är dålig kontakt. Sprider sig kylpastan som den ska?

Testa en annan kylare, om även den har dålig kontakt så är det med stor sannolikhet cpun.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Låter som ditt problem är dålig kontakt. Sprider sig kylpastan som den ska?

Testa en annan kylare, om även den har dålig kontakt så är det med stor sannolikhet cpun.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja jag får testa det imorgon helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Ja jag får testa det imorgon helt enkelt.

Ta en bild på kylarens undersida och processorn aå ser vi hur pastan spridit sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Ta en bild på kylarens undersida och processorn aå ser vi hur pastan spridit sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Bra idé. Kan fixa det imorgon. Skall även kolla ordentligt så ihs och kylaren är helt plan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Bra idé. Kan fixa det imorgon. Skall även kolla ordentligt så ihs och kylaren är helt plan.

Har noterat på min 2700X att kanterna är ganska skarpa, nu har jag inga problem med temperatur men man skulle tänka sig att dom skulle kunna höja sig över center av IHS och därmed skapa dålig kontakt för kylaren. Om det är så verkar RMA vara det rätta, klart att hela ytan skall vara plan och i jämnhöjd med kanterna.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Minnesklocken beror absolut mest på processorn, IMC sitter i den, så du kan kallt räkna med mycket bättre klock. Vad moderkortets spec säger betyder ingenting, eftersom det validerades med gamla processorer.

Ja, så kan det säkerligen vara. Men det finns ju andra saker som t.ex. daisy-chain som förutspår uppskattat resultat med relativt god pricksäkerhet.

Nä, det blir nog att beställa 3800x OCH x570 från Komplett för att åtnjuta deras 20% rabatt på asus mobo.
Fungerar det enligt önskemål på mitt x370 så blir det retur av x570 bara.

PCI-E 4.0 kan jag leva utan

Hade Zen 3 varit garanterad AM4 så hade jag beställt x570 handlöst oavsett ovan. Känns onödigt att beställa nytt mobo om DDR5 står runt hörnet och AM5 blir nästa.
Vill gärna få åtminstone två generationer ur mobo.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrutto:

Kul att höra!
Jag har ett exemplar själv och skulle gärna fortsätta köra det tillsammans med en 3800x.
Jag är bara orolig över att det inte ska orka mitt ram 3600 cl16.

Vad kör du minnena i?
Hittills med 1800x har jag fått köra 2933 bara

Skickades från m.sweclockers.com

jag kör mina minnen i 3200 i xmp läge(heter det så?). innan jag bytte från min gamla 1700 så hade jag samma bekymmer som du alltså att jag jag inte kom över 2933mhz men så fort den nya cpun kom in så ändrades det så jag kunde köra i 3200mhz som de ska göra utan minsta problem. det är 2x8gb corsair lpx minnen.
Du får nog kika runt lite och se om andra med snabbare minnen lyckats med samma bedrift som jag men det chansen finns eftersom det verkar vara en bra minnescontroller i dessa cpuer.

sen kanske du ska tänka om, om en 3800x är värt det en 3700x är nästan lika snabb och den känns inte värd de extra kronorna?

https://www.youtube.com/watch?v=PAGQwWDyURI

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Har noterat på min 2700X att kanterna är ganska skarpa, nu har jag inga problem med temperatur men man skulle tänka sig att dom skulle kunna höja sig över center av IHS och därmed skapa dålig kontakt för kylaren. Om det är så verkar RMA vara det rätta, klart att hela ytan skall vara plan och i jämnhöjd med kanterna.

ingen som lappar sin cpu längre?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Haft min 3800X & AORUS XTREME snart 1 vecka och har installerat vattenkylningen sedan några dagar sedan och testat Minnes OC på kortet ett tag och hittat nu vad det kommer ligga på tills nyare BIOS som tillåter eventuellt högre IF-clock.

3800Mhz Minne med 15-23-15-17-32-66.... 580tRFC 1T GDM: disabled.
UCLK/MCLK/FCLK 1:1:1 mode.

Minnet klarar 3933Mhz men ville köra synkad med fclk/uclk för lägre latens. Kanske kör osynkat senare men låter detta vara här som en stabil punkt att gå ifrån.

Är Micron E-die 16nm. 4x8Gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Över 80c på cpun och kylflänsen är knappt ljummen när jag tar på den. Får erkänna att jag har inte speciell stor erfarenhet om hur en varm kylfläns skall kännas, men jag börjar missätnka att min ihs e dålig
Alt en dålig tempsensor. För cpun visar hög temp, men kylaren känns inte speciellt varm.

lägg fingret över cpu plattan på kylarn där bör det vara varmt. när jag böt kylarvätska häromdagen på bilen så väntade jag tills motorn blev varm för att se att den nya termostaten gjorde sitt jobb och då var vattnet in i kylaren kokhet, kunde knappt ta på slangen medan vattnet ut ur den var ljummet så att ta på flänsarna kanske inte är bästa metoden om man kanske inte gjort det förut och vet hur det ska kännas?

men din cpu är för varm helt klart, något är definitivt fel, har en 3700x men mina temps är inte i närheten av dina vid vila eller lättare saker.
det enda som klämmer upp mina temperaturer över 90 grader är prime95 med pbo 200mhz aktiverat. i vanliga spel och liknande ligger jag på ca 65 grader.

vi har olika cpuer men vid vila kan jag inte tänka mig att det skulle skilja så otroligt mycket.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

@Aka_The_Barf: D15 e så stor att man kan inte få ned handen så långt. Kan bara känna övre delen och värmeledningsrören.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrutto:

Nä, det blir nog att beställa 3800x OCH x570 från Komplett för att åtnjuta deras 20% rabatt på asus mobo.

Känns som att både komplett och inet har lagt på 1k på priset för att de sedan kan erbjuda "rabatt/medlemspris". xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nighthog:

Haft min 3800X & AORUS XTREME snart 1 vecka och har installerat vattenkylningen sedan några dagar sedan och testat Minnes OC på kortet ett tag och hittat nu vad det kommer ligga på tills nyare BIOS som tillåter eventuellt högre IF-clock.

3800Mhz Minne med 15-23-15-17-32-66.... 580tRFC 1T GDM: disabled.
UCLK/MCLK/FCLK 1:1:1 mode.

Minnet klarar 3933Mhz men ville köra synkad med fclk/uclk för lägre latens. Kanske kör osynkat senare men låter detta vara här som en stabil punkt att gå ifrån.

Är Micron E-die 16nm. 4x8Gb.

Bra resultat med E-die, de klarar generellt rätt bra frekvenser men kanske lite halvdåliga latenser, det där dock är riktigt bra latenser för just E-die. Av ren nyfikenhet vad får du i aidas latenstest?

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Läser på Reddit om många som har problem med höga temperaturer i idle, på grund av ständigt (för) hög volt.

AMD-Robert skrev att han skulle komma med uppdatering inom kort. Jag avvaktar lite med min eventuella beställning.

Skickades från m.sweclockers.com

Antar att du syftar på buggen som folk hade att oavsett (under last/idle) så fick de alltid 1,4-1,5 V?

Annars verkar det vara hur processorerna reagerar på behovet och hur mycket de egentligen behöver boosta, vilket just nu verkar vara väldigt överdrivet.
Jag "löste" detta genom att manuellt sitta och byta energischeman, antingen kör man på "Windows balanserat", men tyckte märka att den inte alltid boosta i spel då. Så nu sitter jag och manuellt kör i "Ryzen balanserat" när man spelar något CPU tungt, annars får den ligga i "Ryzen Power saver", då ligger den på ~1 V och jag får då en temp på ca 30-40 beroende på omgivningens temp.

Vore bra om de fixade så att den inte var så himla känslig och låg och max boostade för varenda liten aktivitet i windows, dvs steam/origin etc eller en youtube/twitch fönster behöver inte dra på max volt.

Visa signatur

EVGA 3080 FTW3 ULTRA | x570 Strix F-gaming | 5800x3D | 16 GB Ballistix 3200 Mhz c16 | Noctua DH-15 | EVGA G2 750 | Fractal Design R5
Acer 27" Predator XB271HU 165 Hz G-sync

Permalänk
Medlem

Får ingen bild med mitt Asus CH7 med bios 2501 och fastnar med felkod C5 på moderkortet och vet inte hur jag ska komma in i bios då jag varken får bild över DP, hdmi eller dvi från mitt gtx 1080ti. Alla fläktar går för fullt och allt lyser och är fint på moderkortet.

Skall testa bios 2406, men är det någon som stött på samma problem som mig som har någon lösning?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Skrivet av b3h4ppyn0w:

Får ingen bild med mitt Asus CH7 med bios 2501 och fastnar med felkod C5 på moderkortet och vet inte hur jag ska komma in i bios då jag varken får bild över DP, hdmi eller dvi från mitt gtx 1080ti. Alla fläktar går för fullt och allt lyser och är fint på moderkortet.

Skall testa bios 2406, men är det någon som stött på samma problem som mig som har någon lösning?

2501 fungerade inte för mig heller efter bios flashback.

Hade liknande symptom som du hade.

Flashade tillbaka 2406 då 2501 inte hade någon fix som jag brydde mig om. Mussupport i bios klarar jag mig utan då jag aldrig använt det för att navigera bios.

Väntar på nyare bios med AGESA som är 1.0.0.3AB eller nyare. Men asus är ju inte direkt snabba om man säger som så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3h4ppyn0w:

Får ingen bild med mitt Asus CH7 med bios 2501 och fastnar med felkod C5 på moderkortet och vet inte hur jag ska komma in i bios då jag varken får bild över DP, hdmi eller dvi från mitt gtx 1080ti. Alla fläktar går för fullt och allt lyser och är fint på moderkortet.

Skall testa bios 2406, men är det någon som stött på samma problem som mig som har någon lösning?

Installerade du bioset med Bios Flashback? Det måste man göra. Första gången man bootar efter det tar väldigt lång tid, men sen fungerar allt normalt.

Om du gjort allt rätt kan du prova en bios reset och försöka igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

@the squonk: körde självklart bios flashback från usb, håller nu på att flasha 2406. Datorn står igång med alla fläktar går för fullt tills jag efter ca 5-10 min stänger av datorn då jag ej får bild och pga detta ej kan komma in och navigera i bios.

Edit: fastnar på c5 även med 2406 och ingen bild

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Över 80c på cpun och kylflänsen är knappt ljummen när jag tar på den. Får erkänna att jag har inte speciell stor erfarenhet om hur en varm kylfläns skall kännas, men jag börjar missätnka att min ihs e dålig
Alt en dålig tempsensor. För cpun visar hög temp, men kylaren känns inte speciellt varm.

Hur mäter du temperaturen?

Dvs, med vilket program.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3h4ppyn0w:

@the squonk: körde självklart bios flashback från usb, håller nu på att flasha 2406. Datorn står igång med alla fläktar går för fullt tills jag efter ca 5-10 min stänger av datorn då jag ej får bild och pga detta ej kan komma in och navigera i bios.

Edit: fastnar på c5 även med 2406 och ingen bild

Provat minnena i olika slotar? 2 och 4 är att föredra, men där kanske du kör redan. Prova med en sticka, en och en.

Finns ett annat knep, anslut även 4-pin power utöver 8-pin överst på moderkortet.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Skrivet av b3h4ppyn0w:

@the squonk: körde självklart bios flashback från usb, håller nu på att flasha 2406. Datorn står igång med alla fläktar går för fullt tills jag efter ca 5-10 min stänger av datorn då jag ej får bild och pga detta ej kan komma in och navigera i bios.

Edit: fastnar på c5 även med 2406 och ingen bild

Har du testat att koppla ur alla USB-enheter och testat att bara köra med tangentbordet i USB2-porten som är ovanför/bredvid bios flashback porten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

@Aka_The_Barf: D15 e så stor att man kan inte få ned handen så långt. Kan bara känna övre delen och värmeledningsrören.

ja den är rätt stor. jag skulle montera om den för tempen är för hög och hoppas det löser problemet, kanske ha på lite mera pasta än vanligt då chippen sitter lite utspridda under IHSen så att pastan når över hela ihsen ordentligt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Hur mäter du temperaturen?

Dvs, med vilket program.

Ryzen master och hwinfo är det jag använt mig av.