AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Säg det till oss som sitter på Spöken och måste ha ett itx moderkort.
Känner att mitt asus x470-i är i snålaste laget.

Japp sitter på Louqe Ghost S1 Case och hoppas att Gigabyte Aurous Itx X570 moderkort kommer inom kort men enbart sett ATX X570 hittills.

Dock har Youtube profiler haft detta moderkort 1 vecka bakåt i tid.

Då tycker man att butiker också kan beställa detta

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Själv lutar det mest mot b450 tomahawk här. Verkar vara kompetent nog till det jag ska ha den till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

AMD har bekräftat att prestanda inte kommer vara bättre på X570, och de har bekräftat att PBO2 kommer funka även på 300 och 400-serien, då det är en funktion i CPU, inte chipset, så om du inte bryr dig om PCI-E 4.0 och inte vill ha fläkt på chipset så lägg dina pengar på ett biffigt X470 istället

Som trenden verkar gå här så kunde Asus lika gärna byta namn på Crosshair VII till Sweclockers VII. alla verkar skaffa det nu.

Ja, finns nog inget bättre AM4 ATX kort just nu. Hade man själv inte suttit med ett spöke på bordet så hade det definitivt blivit ett sådant kort.

Skrivet av lasseTM:

Säg det till oss som sitter på Spöken och måste ha ett itx moderkort.
Känner att mitt asus x470-i är i snålaste laget.

Ja, max 240A på VCORE VRM:n är ganska snålt. Blev för min del ett aningen bakåtsträvande köp av ett nytt moderkort för mitt nästa bygge - ett ASUS X370-I Gaming mITX.

Vsserligen äldre chipset men max 300A på VCORE VRM, dubbla M.2 platser och annars i stort sett likadant som B350-I, B450-I och X470-I Gaming. Verkar inte heller vara någon skillnad för övrigt i chipset mellan X370 och X470 förutom garanterad PBO, men det verkar ju som att alla ASUS X370 kort har fått PBO stöd och förmodligen även får PBO2 då detta är som skrivs ovan något som är en funktionalitet i CPU och inte i chipset.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om de konstant har enorma kampanjer på AMD-prollar och säljer dem till förlust bara för att sälja, som en del säger som vill misskreditera dem, så skulle ju inte intäktsstapeln på AMD vara så hög. tvärt om.

Som sagt, diagrammet visar omsättning, inte vinst. Det säger ingenting om vilka marginaler de har på processorerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Japp sitter på Louqe Ghost S1 Case och hoppas att Gigabyte Aurous Itx X570 moderkort kommer inom kort men enbart sett ATX X570 hittills.

Dock har Youtube profiler haft detta moderkort 1 vecka bakåt i tid.

Då tycker man att butiker också kan beställa detta

Komplett.se har Gigabyte X570 mITX kortet på sin sida här:

https://www.komplett.se/product/1132691/datorutrustning/dator...

2990 kr har jag för mig att det skulle kosta, men kanske kommer att gå ner i pris vid släpp. Riktigt fint kort, förutom fläkten...

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

AMD har bekräftat att prestanda inte kommer vara bättre på X570, och de har bekräftat att PBO2 kommer funka även på 300 och 400-serien, då det är en funktion i CPU, inte chipset, så om du inte bryr dig om PCI-E 4.0 och inte vill ha fläkt på chipset så lägg dina pengar på ett biffigt X470 istället

Som trenden verkar gå här så kunde Asus lika gärna byta namn på Crosshair VII till Sweclockers VII. alla verkar skaffa det nu.

Vad tror du, kommer det att finnas topp-X470-kort att köpa runt årsskiftet eller början av 2020? Eller är alla lager tömda då och man är hänvisad till X570-fläktmonster?

Jag är extremt sugen på att uppgradera, helst till en 3950X men minimum en 3900X. Jag skulle teoretiskt kunna köpa en moderkort nu, men jag kan inte testa det förrän jag har en processor, så om det är nåt fel på det blir det mycket krångligare att reklamera eftersom jag kan upptäcka det först 6-8 månader efter inköp.

Om det bara finns X570 kvar då, och det ännu inte släppts nåt moderkort med bra VRM, utan fläkt, så blir det helt enkelt inget köp alls för min del. Jag misstänker att jag inte är ensam om att resonera så. I stället blir det förmodligen en 9900K eller den 10-kärniga uppgraderingen i så fall. :/

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Komplett.se har Gigabyte X570 mITX kortet på sin sida här:

https://www.komplett.se/product/1132691/datorutrustning/dator...

2990 kr har jag för mig att det skulle kosta, men kanske kommer att gå ner i pris vid släpp. Riktigt fint kort, förutom fläkten...

Tackar så mycket för direkt länken.

Då är det bokmärkt och förberett tills Söndag.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

ASRock har nu släppt ComboPI baserad bios för 300 serien kort, ska gå igenom vad man gjort och för vilka kort.

Till mitt bord exempelvis
Version P5.30
Update AMD AGESA Combo-AM4 1.0.0.1

Detta är dock vad jag vet en hyfsat buggad agesa så beware om ni kör på den.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Vad tror du, kommer det att finnas topp-X470-kort att köpa runt årsskiftet eller början av 2020? Eller är alla lager tömda då och man är hänvisad till X570-fläktmonster?

Jag är extremt sugen på att uppgradera, helst till en 3950X men minimum en 3900X. Jag skulle teoretiskt kunna köpa en moderkort nu, men jag kan inte testa det förrän jag har en processor, så om det är nåt fel på det blir det mycket krångligare att reklamera eftersom jag kan upptäcka det först 6-8 månader efter inköp.

Om det bara finns X570 kvar då, och det ännu inte släppts nåt moderkort med bra VRM, utan fläkt, så blir det helt enkelt inget köp alls för min del. Jag misstänker att jag inte är ensam om att resonera så. I stället blir det förmodligen en 9900K eller den 10-kärniga uppgraderingen i så fall. :/

Minns inte var, men någon från AMD sa i någon intervju att X370 och X470 kommer samexistera med X570, så det skall gå fint att klicka hem ett X470 när man känner för det. X370-korten finns ju kvar och lagren fortsätter fyllas på så det verkar ju inte som de är så snabba på att "fasa ut". Det man dock får tänka på är att det moderkort man köper kanske kommer med en UEFI-version som är för gammal för Ryzen 3000, så då är det bra att välja ett kort som kan uppdatera UEFI via USB utan att man måste ha en processor i.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Minns inte var, men någon från AMD sa i någon intervju att X370 och X470 kommer samexistera med X570, så det skall gå fint att klicka hem ett X470 när man känner för det. X370-korten finns ju kvar och lagren fortsätter fyllas på så det verkar ju inte som de är så snabba på att "fasa ut". Det man dock får tänka på är att det moderkort man köper kanske kommer med en UEFI-version som är för gammal för Ryzen 3000, så då är det bra att välja ett kort som kan uppdatera UEFI via USB utan att man måste ha en processor i.

Det var lugnande att läsa!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

OK, ASRock har släppt ComboPI Agesa baserad bios för alla 400 serien bord och de bättre korten i 300 serien, low end i 300 serien har inte fått för alla bord än. Har uppdaterat listan med bios version för de bord som fått ett släpp, ASRock verkar dock vara i släppet nu då en del bord fått medans jag uppdaterat.

#17948533

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Det finns några problem med X470 som gör att det inte är aktuellt för mig. Jag vill ha 3 m.2 slots utan att använda instickskort (jag kommer köra vertikal GPU så kommer täcka alla PCI-e slots), jag vill gärna ha WiFi 6 för att framtidssäkra (BT5 är också trevligt). Sen känns x570 korten (åtminstone High end) så påkostade att jag tror att ledningsbanorna är bättre.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Det finns några problem med X470 som gör att det inte är aktuellt för mig. Jag vill ha 3 m.2 slots utan att använda instickskort (jag kommer köra vertikal GPU så kommer täcka alla PCI-e slots), jag vill gärna ha WiFi 6 för att framtidssäkra (BT5 är också trevligt). Sen känns x570 korten (åtminstone High end) så påkostade att jag tror att ledningsbanorna är bättre.

Måste erkänna mig lite nyfiken var behovet uppstår av att köra 3st m.2? enklare att köpa en större disk från början? och angående ledningsbanor, tja visst kan de vara bättre men om du samtidigt har sweetspot på 3733 så spelar det ingen roll om vissa x570 bord klarar 4500+ på minnen, den extra kostnad du lägger på ett moderkort kan ge avsevärt mycket mer prestanda om du lägger den kostnaden på annat istället, som ett snäpp större cpu eller bättre gpu. Bättre moderkort är meningsfullt till ett visst, sen blir det mest eye candy eller bara ren framtidsförsäkran.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

@tellus82: nu är inte jag Markus men kan ge dig mitt svar iaf: 1x system- & programdisk + 2st i RAID-0 för snabb data-access.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

@tellus82: nu är inte jag Markus men kan ge dig mitt svar iaf: 1x system- & programdisk + 2st i RAID-0 för snabb data-access.

Hmm, då lär jag fråga vad du kör som defacto behöver 3,9GB/s eller 7,8GB/s, annars kan du lika gärna köra en enterprise disk om IOPS är av intresse, en av det mycket få uppgifterna där en nvme disk faktiskt kommer till mätbar nytta är i videoredigering & kodning, i andra mer program relaterade fall är ofta IOPS av större vikt

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Måste erkänna mig lite nyfiken var behovet uppstår av att köra 3st m.2? enklare att köpa en större disk från början? och angående ledningsbanor, tja visst kan de vara bättre men om du samtidigt har sweetspot på 3733 så spelar det ingen roll om vissa x570 bord klarar 4500+ på minnen, den extra kostnad du lägger på ett moderkort kan ge avsevärt mycket mer prestanda om du lägger den kostnaden på annat istället, som ett snäpp större cpu eller bättre gpu. Bättre moderkort är meningsfullt till ett visst, sen blir det mest eye candy eller bara ren framtidsförsäkran.

Jag vill undvika att ha massa SATA-diskar som tar plats och vill fasa ut dem på sikt 2,5" är det nya 3,5"
Jo, precis jag brukar ha mina system i 4-5 år vanligtvis. Lär bli en 3900x.
Jag vill vara helt säker på att jag kan köra 3733, gärna med så låga latenser som möjligt.

Skrivet av osgorth:

@tellus82: nu är inte jag Markus men kan ge dig mitt svar iaf: 1x system- & programdisk + 2st i RAID-0 för snabb data-access.

Precis, det är ett hett alternativ

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Hmm, då lär jag fråga vad du kör som defacto behöver 3,9GB/s eller 7,8GB/s, annars kan du lika gärna köra en enterprise disk om IOPS är av intresse, en av det mycket få uppgifterna där en nvme disk faktiskt kommer till mätbar nytta är i videoredigering & kodning, i andra mer program relaterade fall är ofta IOPS av större vikt

Hade jag haft mer pengar hade jag utan tvekan skaffat en Optane 905P eller dylikt, yes. IOPS är kung i många sammanhang, särskilt databastransaktioner som jag pysslar mycket med.

Bandbredden gör en hel del när man kodar multipla videoströmmar samtidigt, har jag märkt. Min 960 Pro presterar märkbart bättre än mina 850 Evo i RAID-0, vilket i sig inte är speciellt konstigt men jag menar att jag märker tydligt av det. Hoppas kunna hitta 2st fräscha PCIe 4.0-diskar att stoppa i min nya maskin framöver, och hoppas då på ett stort hopp i prestanda igen.

Men absolut, i de allra flesta fall är det fullständigt meningslöst, annat än att "det är coolt", typ. Den typ av jobb som kan maxa en kontinuerlig 3GB+/sek dataström däremot, indeed.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Jag vill undvika att ha massa SATA-diskar som tar plats och vill fasa ut dem på sikt 2,5" är det nya 3,5"
Jo, precis jag brukar ha mina system i 4-5 år vanligtvis. Lär bli en 3900x.
Jag vill vara helt säker på att jag kan köra 3733, gärna med så låga latenser som möjligt.

Precis, det är ett hett alternativ

Jag kan förstå tänket som teknik intresserad men för det du gör är det med andra ord en icke feature i fråga om prestanda egentligen och även det är helt ok, jag tog också i med mitt gamla x370 så det är inte därför jag vart nyfiken utan mer i vilken situation man är i då man faktiskt har nytta av och tjänar prestanda på multipla m.2 nvme diskar, det enda jag kunde komma på var nämligen content creation.

Vad det gäller minneshastighet så klarar du 3733 med high end 3-400 kort utan problem med 2 minnen, det har man redan gjort med 2700x nämligen, hur 4 minnen kommer lira mellan generationer blir mer intressant att ta reda på, jag misstänker att för 3 & 400 serien så kommer layout spela större roll än på x570, anledningen till detta är just bättre kvalité på x570, ett äldre high end bord med T-top skulle dock kunna prestera precis lika bra med 4 minnen som ett x570 daisy eller rent av bättre, det får vi se vid lansering.

Skrivet av osgorth:

Hade jag haft mer pengar hade jag utan tvekan skaffat en Optane 905P eller dylikt, yes. IOPS är kung i många sammanhang, särskilt databastransaktioner som jag pysslar mycket med.

Bandbredden gör en hel del när man kodar multipla videoströmmar samtidigt, har jag märkt. Min 960 Pro presterar märkbart bättre än mina 850 Evo i RAID-0, vilket i sig inte är speciellt konstigt men jag menar att jag märker tydligt av det. Hoppas kunna hitta 2st fräscha PCIe 4.0-diskar att stoppa i min nya maskin framöver, och hoppas då på ett stort hopp i prestanda igen.

Men absolut, i de allra flesta fall är det fullständigt meningslöst, annat än att "det är coolt", typ. Den typ av jobb som kan maxa en kontinuerlig 3GB+/sek dataström däremot, indeed.

Precis, då förstår jag tankegången.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Jag kan förstå tänket som teknik intresserad men för det du gör är det med andra ord en icke feature i fråga om prestanda egentligen och även det är helt ok, jag tog också i med mitt gamla x370 så det är inte därför jag vart nyfiken utan mer i vilken situation man är i då man faktiskt har nytta av och tjänar prestanda på multipla m.2 nvme diskar, det enda jag kunde komma på var nämligen content creation.

Vad det gäller minneshastighet så klarar du 3733 med high end 3-400 kort utan problem med 2 minnen, det har man redan gjort med 2700x nämligen, hur 4 minnen kommer lira mellan generationer blir mer intressant att ta reda på, jag misstänker att för 3 & 400 serien så kommer layout spela större roll än på x570, anledningen till detta är just bättre kvalité på x570, ett äldre high end bord med T-top skulle dock kunna prestera precis lika bra med 4 minnen som ett x570 daisy eller rent av bättre, det får vi se vid lansering.

Jag redigerar en hel del skidfilm i 4K så det är rätt stora filer att tugga igenom sen kommer jag jobba en hel del hemifrån i höst och kommer även då delvis redigera en del filmer.
Det är bl a därför jag tänker köra dual rank-minnen.
Beställde faktiskt 32GB från Proshop igår:
https://www.proshop.se/RAM/GSkill-TridentZ-DDR4-3733-C17-DC-S...

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Jag redigerar en hel del skidfilm i 4K så det är rätt stora filer att tugga igenom sen kommer jag jobba en hel del hemifrån i höst och kommer även då delvis redigera en del filmer.
Det är bl a därför jag tänker köra dual rank-minnen.
Beställde faktiskt 32GB från Proshop igår:
https://www.proshop.se/RAM/GSkill-TridentZ-DDR4-3733-C17-DC-S...

För det ändamålet så är x570 guld helt klart, alternativet vore såklart Threadripper baserat på Zen2 men det är risk för helt galna priser där nu när AM4 klättrat så högt i pris.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

@anton studs: ber om ursäkt för att jag missade smileyn, sakasmen var nog svår att tolka utan den

Visa signatur
Permalänk
Medlem

x570 VRM är uppdaterat med ett par ASUS bord & dess analys, ASUS kör stenhårt på lågt antal faser och utan dubblering, bara dubblat antal komponenter per fas, huruvida detta har en fördel eller inte kan diskuteras, med en virtuell stadig last så kan du få bättre snabbhet i VRM (reagerar fortare jämfört dubblerad) men för en CPU last lär det göra 0 skillnad annat än att man inte kan balansera över komponenter inom fasen.

Strix-F exempelvis är 4 fas vcore med trippla komponenter så dessa 3 kommer alltid vara aktiva samtidigt och de kommer dessutom inte vara fasförskjutna mot varandra, dom kommer jobba exakt samtidigt, så i 4 faser och i grupp om 3 kan jobba vid olika tider och balanseras. Detta skapar en ganska stor ineffektivitet i VRM, detta är kanske inte så stort problem då det används integrerade mosfets.

Sen verkar det en smula bekräftat att oavsett t-top eller daisy layout så kommer man förmodligen nå 3733MT/s med 32GB, lite beroende på CPU, vet inte om buildzoid försade sig och nämnde lite för mycket men det är ändå bra att få lite mer på fötterna.

En annan sak Buildzoid hintar om är att det kan vara svårt att nå just 3733 i 1:1 IF frekvens enkom pga IMC kvalité och att man kanske får nöja sig med 3600MT/s, det blir med andra ord inte high end moderkort som begränsar om man har ett sämre chip, precis som tidigare med Zen & Zen+

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

x570 VRM är uppdaterat med ett par ASUS bord & dess analys, ASUS kör stenhårt på lågt antal faser och utan dubblering, bara dubblat antal komponenter per fas, huruvida detta har en fördel eller inte kan diskuteras, med en virtuell stadig last så kan du få bättre snabbhet i VRM (reagerar fortare jämfört dubblerad) men för en CPU last lär det göra 0 skillnad annat än att man inte kan balansera över komponenter inom fasen.

Strix-F exempelvis är 4 fas vcore med trippla komponenter så dessa 3 kommer alltid vara aktiva samtidigt och de kommer dessutom inte vara fasförskjutna mot varandra, dom kommer jobba exakt samtidigt, så i 4 faser och i grupp om 3 kan jobba vid olika tider och balanseras. Detta skapar en ganska stor ineffektivitet i VRM, detta är kanske inte så stort problem då det används integrerade mosfets.

Sen verkar det en smula bekräftat att oavsett t-top eller daisy layout så kommer man förmodligen nå 3733MT/s med 32GB, lite beroende på CPU, vet inte om buildzoid försade sig och nämnde lite för mycket men det är ändå bra att få lite mer på fötterna.

En annan sak Buildzoid hintar om är att det kan vara svårt att nå just 3733 i 1:1 IF frekvens enkom pga IMC kvalité, det blir med andra ord inte high end moderkort som begränsar om man har ett sämre chip, precis som tidigare med Zen & Zen+

Innebär detta

färre faser -> högre ineffektivitet i VRM -> varmare VRM

? Verkar ju då som att de planerar att utnyttja den obligatoriska VRM-fläkten till fullo?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Innebär detta

färre faser -> högre ineffektivitet i VRM -> varmare VRM

?

Ja under idle last, under full load blir det ingen direkt skillnad annat än sämre rippel dämpning.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av tellus82:

x570 VRM är uppdaterat med ett par ASUS bord & dess analys, ASUS kör stenhårt på lågt antal faser och utan dubblering, bara dubblat antal komponenter per fas, huruvida detta har en fördel eller inte kan diskuteras, med en virtuell stadig last så kan du få bättre snabbhet i VRM (reagerar fortare jämfört dubblerad) men för en CPU last lär det göra 0 skillnad annat än att man inte kan balansera över komponenter inom fasen.

Strix-F exempelvis är 4 fas vcore med trippla komponenter så dessa 3 kommer alltid vara aktiva samtidigt och de kommer dessutom inte vara fasförskjutna mot varandra, dom kommer jobba exakt samtidigt, så i 4 faser och i grupp om 3 kan jobba vid olika tider och balanseras. Detta skapar en ganska stor ineffektivitet i VRM, detta är kanske inte så stort problem då det används integrerade mosfets.

Sen verkar det en smula bekräftat att oavsett t-top eller daisy layout så kommer man förmodligen nå 3733MT/s med 32GB, lite beroende på CPU, vet inte om buildzoid försade sig och nämnde lite för mycket men det är ändå bra att få lite mer på fötterna.

En annan sak Buildzoid hintar om är att det kan vara svårt att nå just 3733 i 1:1 IF frekvens enkom pga IMC kvalité och att man kanske får nöja sig med 3600MT/s, det blir med andra ord inte high end moderkort som begränsar om man har ett sämre chip, precis som tidigare med Zen & Zen+

Jag har också hört det tisslats och tasslats om att 3600 verkar vara max utan att frångå 1:1 IF frekvens. Alltså inte 3733 som det tidigare pratades om.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Vad har du för kylare?

Be Quiet! Dark Rock Pro 4

Ser lite ut så här, fast minnena är helt täckta

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

För att förtydliga om faser, en vrm kontroller med 4 faser & 12 anslutna mosfets kan bara stänga av faser ner till 1 fas kvar med 3 mosfets, en 12 fas med 12 mosfets kan stänga av ner till 1 mosfet, detta gör skillnad under idle. Sen kan även lastbalansering ske över 12 faser och 12 mosfets medans 4 fas lösning endast kommer balansera lasten i grupper om 3 mosfets.
Är det en dubblerad 6 fas så kommer 12 mosfets jobba ur fas med varandra precis som en äkta 12 fas med skillnaden att balansering sker i par om 2 och endast ner till 2 mosfets kan stängas av vid idle. Vissa dubbleringslösningar kan dock hantera lastbalansering även över själva dubbleringen vilket kommer väldigt nära "äkta faser" i slutändan, skillnaden mellan äkta 12 fas och en avancerad dubblering blir den lilla latens dubblering infogar i ledet.

Personligen tycker jag kanske att triplad 4 fas är en av de sämre lösningarna men samtidigt så är det en billig lösning som kan ge billiga bord en mycket stark VRM för lite pengar, nu gör dock ASUS en underlig manöver och ger ett strix bord denna VRM, samma som på TUF gaming och förmodligen samma som Prime Pro med skillnaden att Strix-F är inte billigt. Man hade lika gärna kunnat köra en aspi1405 6+2 kontroller och kört dubblade komponenter men nu snålade ASUS rätt grovt och kör med 4+2

Skrivet av Xyborg:

Jag har också hört det tisslats och tasslats om att 3600 verkar vara max utan att frångå 1:1 IF frekvens. Alltså inte 3733 som det tidigare pratades om.

Skulle då kunna tyda på att IMC maxar ur runt 3600 med 1:1, så 1800MHz är lite av max generellt på IF frekvens med enstaka guldchip som når högre med 3733MT/s / 1866,5MHz eller kanske ännu lite mer.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Be Quiet! Dark Rock Pro 4

Ser lite ut så här, fast minnena är helt täckta
https://www.techpowerup.com/review/be-quiet-dark-rock-pro-4/images/install8.jpg

Har samma, tycker inte den är svår att montera efter först minnesbyte och sen moderkortsbyte Egentligen rätt lätt med hålen i toppen och den medföljande magnetiska skruvmejseln, svårast är fläktarna men ändå hyfsat lätt om man är lugn och metodisk.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

En mindre ÅF, g4g.se, har nu lagt upp 3000-serien på sin sida.
https://www.g4g.se/produkter?cat=22,24,26&page_size=60&sort_b...

3900X - 6390kr
3800X - 5190kr
3700X - 4290kr
3600X - 3290kr
3600 - 2690kr

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wikai:

En mindre ÅF, g4g.se, har nu lagt upp 3000-serien på sin sida.
https://www.g4g.se/produkter?cat=22,24,26&page_size=60&sort_b...

3900X - 6390kr
3800X - 5190kr
3700X - 4290kr
3600X - 3290kr
3600 - 2690kr

Undrar om det är "inga i lager" eller om det står så bara fr till den 7e juli.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz