Permalänk
Medlem

6700k installationsproblem

hej!

har ett problem som jag hoppas nån har lösning på.
har en i5 6600k som jag kört helt problemfritt i 2.5 år, köpte nyligen en i7 6700k som jag trodde det bara var att sätta i och tuta o köra.
Men när jag satt i den startar datorn men det vlir ingen bild på skärmarna.
har ett Asus z170-a moderkort och jag har aldrig uppdaterat bios, kan det vara det som krävs?
kör med en Be Quiet Pure Rock kylare som håller 6600k på 60-65° vid full load så det ska inte va nån problem.
När jag testade i7:an så lös och ibland blinkade en lampa på moderkortet som hette nånting med "MemOk" och när jag tryckte på knappen under så boota datorn om men inget mer hände.
(har ett Asus 980ti Strix grafikkort)

hoppas nån har en idé?
mvh/Crille

Permalänk
Medlem

@fulgano

Ta en titt här och kolla vilken BIOS version som gäller för din CPU, kan ju vara så enkelt som de är en uppdatering som behövs.
https://www.asus.com/se/Motherboards/Z170-A/HelpDesk_CPU/

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

@fulgano

Ta en titt här och kolla vilken BIOS version som gäller för din CPU, kan ju vara så enkelt som de är en uppdatering som behövs.
https://www.asus.com/se/Motherboards/Z170-A/HelpDesk_CPU/

i den listan har de 2 CPU:erna samma bios krav så då borde ingen av dem funka?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulgano:

har ett Asus z170-a moderkort och jag har aldrig uppdaterat bios, kan det vara det som krävs?

Nej, 6700K stödjs från UEFI/BIOS version 0504 (vilket verkar vara den version som kortet kommer med från fabrik).

Du behöver förmodligen uppdatera det ändå, då det har släpps en hel del uppdateringar för RAM kompabilitet, så det kan vara dina minne som inte är kompatibla med din "nya" processor om du inte uppdaterar UEFI/BIOS.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Nej, 6700K stödjs från UEFI/BIOS version 0504 (vilket verkar vara den version som kortet kommer med från fabrik).

Du behöver förmodligen uppdatera det ändå, då det har släpps en hel del uppdateringar för RAM kompabilitet, så det kan vara dina minne som inte är kompatibla med din "nya" processor om du inte uppdaterar UEFI/BIOS.

aha ok, då får jag helt enkelt testa det. Har aldrig gjort det innan, är det nåt avancerat?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Fulgano:
Inte direkt, du laddar ner zip-filen från ASUS sida, packar upp den och lägger den upppackade .cap filen på ett USB minne, sen i UEFI/BIOS finns det möjlighet att uppdatera det, vissa moderkort har dock att det måste anslutas till en viss USB port, det brukar stå i manualen i så fall.

Eftersom du inte kan starta med din 6700K, så måste du sätta dit din gamla först dock, om nu moderkortet inte har så kallad flashback (att UEFI/BIOS kan uppdateras bl.a utan CPU) möjlighet, om det har det står det i manualen, och även hur man gör.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@Fulgano:

Testa att återställa BIOS.
Stäng av datorn, ur med strömsladden och sen plocka ur batteriet som sitter mitt på moderkortet i ett par min.
Sätt tillbaka batteriet, i med strömsladden och sen starta upp.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem

Gå från 6600 till 6700 borde inte kunna ställa till med särskilt mycket - de är ju väldigt lika varandra.
Är du säker på att du inte pillade på något annat?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Kan någon pinne i socketen ha böjts när du installerade nya processorn?

Fast testa enklare saker först som typ om du har 4st minneskretsar att ta ut 2 av dom och se om den bootar då?.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-ryd:

@Fulgano:

Testa att återställa BIOS.
Stäng av datorn, ur med strömsladden och sen plocka ur batteriet som sitter mitt på moderkortet i ett par min.
Sätt tillbaka batteriet, i med strömsladden och sen starta upp.

det har jag testat

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Gå från 6600 till 6700 borde inte kunna ställa till med särskilt mycket - de är ju väldigt lika varandra.
Är du säker på att du inte pillade på något annat?

väldigt säker, öppna burken, plocka ur den gamla, i med nya

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Kan någon pinne i socketen ha böjts när du installerade nya processorn?

Fast testa enklare saker först som typ om du har 4st minneskretsar att ta ut 2 av dom och se om den bootar då?.

nej ingen pinne böjd, då hade väl inte gamla prollen heller funkat tänker jag?
kör med 2 ram och testadr köra dem 1 och 1 utan framgång

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

fan vet om jag vågar mig på bios update, kollade upp det lite och det lät lite komplicerat och man riskerade att fucka upp moderkortet totalt... lite surt om man förstör moderkortet när det funkar idag (med gamla processorn)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

ok, nytt problem!
fick processorn att funka till slut, med 1 ram sticka i åt gången. Så fort jag satte i min andra sticka så blir det bara svart skärm. Så jag testade stickorna 1 och 1 och i de olika slotsen, alla funkar som de ska. Men så fort jag satte i båda så vill inte datorn.
Så jag uppdaterade bios, då alla sa att det var det som förmodligen vae problemet. Men även efter bios update så kvarstår problemet att datorn vägrar starta med 2 ram installerade.

Hjälp mig, blir tokig snart!! 😢😢

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Som tidigare skrivits tror jag. Kolla om den finns någon böjd pin i CPU sockeln. Att det inte fanns tidigare behöver inte betyda att det inte finns nu efter att du bytt processor.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

ingen böjd pin, men efter väldigt noggrannt inspekterande hittade jag en liten, liten skada på ena hörnan av cpun, kan detta skapa dessa problemen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulgano:

ingen böjd pin, men efter väldigt noggrannt inspekterande hittade jag en liten, liten skada på ena hörnan av cpun, kan detta skapa dessa problemen?

Skickades från m.sweclockers.com

Eventuellt ja. Speciellt om det fortfarande fungerar som det ska med din gamla processor.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Eventuellt ja. Speciellt om det fortfarande fungerar som det ska med din gamla processor.

det gör det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulgano:

det gör det

Skickades från m.sweclockers.com

Så då är frågan om säljaren bedragit dig eller om det är du som söndrat processorn?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulgano:

ok, nytt problem!
fick processorn att funka till slut, med 1 ram sticka i åt gången. Så fort jag satte i min andra sticka så blir det bara svart skärm. Så jag testade stickorna 1 och 1 och i de olika slotsen, alla funkar som de ska. Men så fort jag satte i båda så vill inte datorn.
Så jag uppdaterade bios, då alla sa att det var det som förmodligen vae problemet. Men även efter bios update så kvarstår problemet att datorn vägrar starta med 2 ram installerade.

Hjälp mig, blir tokig snart!! 😢😢

Skickades från m.sweclockers.com

Läser folk inte vad personer skriver innan på forumet, han har ju ett annat problem nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

Läser folk inte vad personer skriver innan på forumet, han har ju ett annat problem nu.

Den 6700K TS har har en fysisk skada (som syns). Förmodligen är det orsaken till problemet eftersom datorn tydligen fungerar som det ska med den gamla 6600K processorn.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

@Fulgano:
Ja det är processorn som styr ramslotsen.
Funkar inget mer än 1? Tex kan 1 o 4 eller 1o3 funka

Permalänk
Medlem

@Fulgano: Kolla på https://abload.de/image.php?img=kl1bmssz.png för en pinout av processorn.
Jämför var din processor har skadan och se vad den pin:en är till för.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz