Vettig bärbar, är EGPU moget vid det här laget? Hel lösning.

Permalänk
Medlem

Vettig bärbar, är EGPU moget vid det här laget? Hel lösning.

Hej!

Det är dags för mig att byta ut min utrustning. Det är väldigt spretigt idag och prestandan är på fel ställe. Vill ha en smidigare setup som mer sömlöst går mellan att vara stationär och bärbar då jag är 70% bärbar och 30% stationär idag.

Det jag har planer på att byta ut är följande grejer:

- Macbook pro retina 15", den första som kom.
- iPad pro 12", den första som kom med penna
- Stationär PC i7 6700K 4Ghz, 16gb ram, gtx 980
- Wacom Intuos 5 medium

Sättet jag använder grejerna på idag är att jag använder iPaden som ritskärm till macbooken alternativt använder den standalone i någon rit-app. Macbooken är gammal men får slita med allmänna grafiska grejer, enklare CAD, mailande och sånt.

Den stationära datorn används för CAD, 3d-rendering, skissande, allmänt designarbete samt spelande. Det enda jag spelar är egentligen Heroes of the storm, så för den delen behövs inga jättegrejer.

Fotoredigerar också en hel del så det bör funka även till detta.

Har två skärmar idag, en VA-panel med 120hz och en IPS-panel. Båda 24".

Jag tänker mig att lösningen för mig bör kunna se ut ungefär såhär:
- 13", alternativt 15":
Bra skärm
16gb ram
bra cpu
Inget större krav på GPU
Liten, smidig och lätt
USB-C för laddning samt för koppling till eGPU och skärmar

- eGPU
Med bra grafikkort
Koppling till extern skärm, backup och andra tillbehör

- Wacom Cintiq pro 24" alternativt att det finns någon bra ritlösning i datorn.

- Ultrawide alt. stor 4k skärm, IPS, gärna 100hz eller mer.

Det jag vill är att vara så bärbar som möjligt när jag är bärbar och när kraften behövs så vill jag kunna sätta mig på kontoret och koppla in, helst med en sladd och köra vidare.

Det jag letar efter egentligen är tips och råd, någon som kör en liknande setup? Någon modell som är bättre än andra? valuta för pengarna etc. Gäller samtliga delar i projektet.

Är väldigt märkesobunden, blandar idag apples grejer med windows och android. Kan tänka mig att satsa helhjärtat på ett ekosystem om det finns några fördelar med det.

Tack för läsningen, det blev en del. Hoppas någon har någon minut över för en reflektion.

Väl mött

Permalänk
Medlem

Mitt tips ligger på:
1. Kommande 2019 Matebook X Pro i7a. De ska ha löst många av de "problem" som 2018 hade, och som jag äger just nu. Bättre kylning, fler portar osv.
Du kommer känna igen dig designmässigt eftersom det är en Macbook-kopia rakt av typ.
Har du behov av att det är en Mac? Isåfall är kanske förslaget irrelevant. Annars är datorn bra på alla sätt. Skärmen är en 13.9" 3000x2000 LTPS på 259 PPI.
Mer info: https://www.notebookcheck.net/Huawei-MateBook-X-Pro-i7-8550U-...

Jag har löst lite tillkortakommanden själv, typ att musplattan (om man har otur) är lite glappig. Det finns en bra länk till en snubbe som går igenom sådana saker och löser dem.
Själv kommer jag följa hans guider och modda min kylning lite i framtiden.
https://bradshacks.com/matebook-x-pro-touchpad-rattle-fix/

2. Razer Core X Chroma. Enligt egpu.io dem som är bäst, bortsett från PRIS/STORLEK/VIKT.
Förutom GPU har lådan 4xUSB och en ethernetport. Den strömförsörjer givetvis datorn upp till 100W. (85W drar min, max)
Detta är ett planerat köp från min sida. Har kollat runt ganska noggrant vad som finns och jag föll för just 100 W, att det är en hubb för mus/tangentbord osv, och att supporten/firmware uppdateringarna känns solida/frekventa.

Till min dator har jag just nu kopplat en 24" skärm via den medföljande dongeln vi HDMI. Det begränsar till 60hz.
Jag har testat en 144hz skärm på Displayport till USB-C. Det fungerar bra. Men när eGPUn kommer är det inte nödvändigt. I Övrigt alla andra USB-A tillbehör via USB-C Dongel no2.

Detta är bara ett förslag på hårdvara. Jag vet inte hur kreativitetssviten ser ut på Windowssidan, eller Macsidan för den delen. Men någon annan kanske kan flika i hur det ser ut med att ljust skapa saker på windows operativssystem
MVH

Visa signatur

- Huawei Matebook X PRO Signature Edition (2018)
- 32" VA. Mission SG. 2k. 165Hz