Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Svive Cygni 32'' Gamingskärm

Nån som har denna skärm eller vet nåt om den? @Komplett
https://www.komplett.se/product/1077848/gaming/gamingskarmar/...

Är den verkligen 165Hz? Flimmer fri? Funktioner (typ bild i Bild)?
Tycker det är dåligt av Komplett att lansera egna produkter, men inte anger mera detaljerat egenskaper.

Har Komplett ångerrätt/öppet köp även testat och använt skärmen?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Bildexpert 📺

@XPerion: Svaret som så ofta med dessa produkter är i den här branschen, med tusentals skärmar och kanske hundratals modeller inom samma segment – alla väldigt lika varandra – är att mycket av det du betalar för helt enkelt att du köper säkerheten för en viss kvalitet. När det finns en skärm som är vältestad och beprövad kanske den är dyrare. Men du vet i väldigt hög grad vad du får och detta är vad du faktiskt betalar för. Garanten om kvalitetsnivån på produkten.

En Svive-skärm eller annan OEM-whatever-skärm kanske är lite billigare. Men du har ingen aning om den är bättre eller mycket sämre än motsvarande skärm – eller någonstans mittemellan. Jämfört med en etablerad tillverkares modell där produkten är testad och väl dokumenterad. Det är inte särskilt troligt att den är allt för mycket bättre utan sannolikt är det något eller påtagligt sämre. Men du vet inte innan du köpt och testat.

Då är frågan om de där hundralapparna du sparar är värda en chansning? Eller om det är värt de extra hundralapparna för att slippa chansa?

Permalänk

Jag köpte Svive 27" LED Curved FreeSync Cygni 165hz och är mycket nöjd inga problem med Flimmer mm och ja min är 165hz . och den fungerar mycket bra med Nvidias nya Freesync stöd.

https://www.komplett.se/product/1077849/gaming/gamingskarmar/...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imagine_BFA:

Jag köpte Svive 27" LED Curved FreeSync Cygni 165hz och är mycket nöjd inga problem med Flimmer mm och ja min är 165hz . och den fungerar mycket bra med Nvidias nya Freesync stöd.

https://www.komplett.se/product/1077849/gaming/gamingskarmar/...

Ursäkta att jag livar upp den här tråden lite. Hur upplever du antireflex-coatingen på din Svive? Har gett upp totalt och gått tillbaka till TN, men den Acer jag köpte har så vansinnigt aggressiv coating att det är som en grynig hinna över bilden.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Ursäkta att jag livar upp den här tråden lite. Hur upplever du antireflex-coatingen på din Svive? Har gett upp totalt och gått tillbaka till TN, men den Acer jag köpte har så vansinnigt aggressiv coating att det är som en grynig hinna över bilden.

Jag har själv en Svive 27 tum curved.
Antireflexen känns tycker jag som viss del grynig och reflekterande.
Märks tydligast mot vit bakgrund, och jag tycker det blir lite jobbigt för ögonen.
Vet inte riktigt om detta går att få ner med hjälp av inställningar på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Jag har själv en Svive 27 tum curved.
Antireflexen känns tycker jag som viss del grynig och reflekterande.
Märks tydligast mot vit bakgrund, och jag tycker det blir lite jobbigt för ögonen.
Vet inte riktigt om detta går att få ner med hjälp av inställningar på skärmen.

Det var trist att höra. Eftersom det är ett fysiskt filter lär det inte gå att göra så mycket åt. Hur upplever du den i övrigt? Det är ju TN-panel med allt vad det innebär, men det finns ju bättre och sämre. Du råkar inte ha Nvidia så du kunnat testa gsync-compatible på den?

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Bildexpert 📺

@thomson: Ifall du sänker ljusstyrkan blir reflexfiltrets struktur mindre framträdande. Ofta är det du upplever en kombination av faktorer som utlöses av att man kör skärmen för ljusstarkt: https://www.sweclockers.com/artikel/24406

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Så kan det såklart vara med Svive-varianten, men den Acer XB271HUA som jag sitter framför nu har ett riktigt synligt filter när brightness är nere på 0-5 Det är ganska jobbigt för ögonen. Sen är ju även 0 brightness väldigt ljust på den. Jag kikade dock på en recension som nämnde att både XB271HUA och pg278qr har väldigt aggressiva filter. Så hoppet lever ju.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Det var trist att höra. Eftersom det är ett fysiskt filter lär det inte gå att göra så mycket åt. Hur upplever du den i övrigt? Det är ju TN-panel med allt vad det innebär, men det finns ju bättre och sämre. Du råkar inte ha Nvidia så du kunnat testa gsync-compatible på den?

Tycker annars skärmen är bra, kan kolla ikväll med gsync på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@thomson: Ifall du sänker ljusstyrkan blir reflexfiltrets struktur mindre framträdande. Ofta är det du upplever en kombination av faktorer som utlöses av att man kör skärmen för ljusstarkt: https://www.sweclockers.com/artikel/24406

Tack för tipset, ska testa och se hur det blir