Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hittar inte NVME SSD

Permalänk

Hittar inte NVME SSD

Tjenare!

Har inköpt mig en ny Samsung Evo 970 NVME 500GB från komplett när det var lite billigare pris, men lyckas inte hitta disken i windows eller bios... M.2 i bios under menyn disk management eller liknande är den gråmarkerad eller N/A.

Den ska användas som sekundärdisk med spel på.

Använder en Asus Strix z270i Gaming pro mobo, enligt manualen ska första slotten (på framsidan) stödja denna enhet vad jag tolkar det som? Kan inte tyda om någon annan disk ska "krocka" med denna port.

Har laddat ner samsung magician som inte hittar något. Uppdaterat bios till senaste(1210).
Tittat i windows disk manager och hittar ingen oallokerad disk?
Nvmehårddisken blir i alla fall varm från heatspreaden när jag tar på den, tolkar det som att den är korrekt isatt?

Någon koll vad problemet kan vara? Försökt titta runt på nätet efter liknande men hittar inget svar på mitt problem..

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Medlem

@jnilssonn: Spelar antagligen ingen roll om du inte hittar den i enhetshanteraren någonstans som en identifierad eller oidentifierad enhet, men.... om du inte har samsung nvme controller under lagringsstyrenheter så skadar det inte att testa/installera drivrutinen för denna "lågoddsare" utifall att windows in-box drivrutin har gått vilse "windows has an in-box driver that ensures your Samsung NVMe SSD is operational from the start, but we recommend installing the Samsung NVMe Driver specifically designed for Samsung NVMe SSDs, to ensure optimal performance and to maximize compatibility with your system. "

http://downloadcenter.samsung.com/content/DR/201805/201805151...

https://www.samsung.com/semiconductor/minisite/ssd/download/t...

Permalänk
Medlem

Båda platserna ska klara NVME, den på frmasidan tar även SATA enligt manualen så värt att prova den på baksidan med.

Annars ser jag inget direkt fel.
Kör du windows 10?

Permalänk
Medlem

Låter som att den får ström i alla fall iom att det blir varm. Så mitt tips är att göra en reseat eller testa den andra porten på baksidan.
Hittas den inte i BIOS (moderkortets eller separat lagrings controller) så räkna inte med att drivare i Windows hjälper.

Möjligt att en BIOS uppdatering hjälper om du inte redan har senaste.
Även att nolla BIOS/sätt till default.

Om den fortfarande inte hittas - testa på annan dator om möjligt.
Efter det skulle jag i alla fall felanmält/returnerat som defekt.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Skrivet av lappen81:

@jnilssonn: Spelar antagligen ingen roll om du inte hittar den i enhetshanteraren någonstans som en identifierad eller oidentifierad enhet, men.... om du inte har samsung nvme controller under lagringsstyrenheter så skadar det inte att testa/installera drivrutinen för denna "lågoddsare" utifall att windows in-box drivrutin har gått vilse "windows has an in-box driver that ensures your Samsung NVMe SSD is operational from the start, but we recommend installing the Samsung NVMe Driver specifically designed for Samsung NVMe SSDs, to ensure optimal performance and to maximize compatibility with your system. "

http://downloadcenter.samsung.com/content/DR/201805/201805151...

https://www.samsung.com/semiconductor/minisite/ssd/download/t...

När jag försöker installera drivrutinen blir det ett felmeddelande att "sätt i nvme disk och starta om installationen"

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Skrivet av pa1983:

Båda platserna ska klara NVME, den på frmasidan tar även SATA enligt manualen så värt att prova den på baksidan med.

Annars ser jag inget direkt fel.
Kör du windows 10?

Jepp win 10

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk

Så vet inte riktigt vad jag mer kan pröva.

Har precis testat att dra ur satakablarna från dem andra hårddiskarna (utom windowsdrivern) med ingen lycka

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnilssonn:

manualen ska första slotten (på framsidan) stödja denna enhet vad jag tolkar det som? Kan inte tyda om någon annan disk ska "krocka" med denna port.

Bak menar du väl? (Dvs på baksidan av moderkortet)

Citat:

M.2_2(Socket 3) (Bottom)

M.2_2 socket supports PCIe 3.0 x4 M Key design and type 2242/2260/2280 PCIe storage devices.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

Det löste sig! Trodde eftersom disken blev varm var den korrekt installerad. ICKET!

Pilla till den en tiondels millimeter till och nu funkar det..

Tack ändå för hjälpen!

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Avstängd

@jnilssonn: Skönt det löste sig med en sådan lätt åtgärd

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av jnilssonn:

Det löste sig! Trodde eftersom disken blev varm var den korrekt installerad. ICKET!

Pilla till den en tiondels millimeter till och nu funkar det..

Tack ändå för hjälpen!

Sitter den under grafikkortet? Isåfall kanske det är därför den blev varm

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Bloodstainer:

Sitter den under grafikkortet? Isåfall kanske det är därför den blev varm

Skickades från m.sweclockers.com

Smart tänkt! Men den sitter strax ovan grafikkortet! Kommer nog lite värme dit ändå😆

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |