Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Dator 25-30K för gaming m.m.

Hej!
Idag använder jag en bärbar dator (Acer Nitro V). Men tänkte skifta över till en stationär inom 6 månader eller så. Jag tänker köpa en ny dator, antingen en begagnad eller bygga en själv. På prisjakt har jag gjort en lista med lite saker jag tycker verkar fungera, Lista på Prisjakt
Främst utgick jag från chassit eftersom jag gillar dess stil och utseende (hoppas att det kanske finns billigare på black friday).

Jag tänkte här be om lite råd kring att hitta lite billigare delar, och tips på hur jag kan komma ner i pris litegrand, samt kanske tips och feedback rent generellt på denna konfiguration. Jag tänker att den ska vara helt vattenkyld, men vet egentligen inget om hur man gör just det, med vätska och annat.

Vore också trevligt med lite idéer på en bra skärm i större storlek, har tittat en del på de här nya svängda skärmarna (curved), men är lite osäker på hur de funkar i desktop-miljö med arbete och liknande. Främst har jag kolla på Samsungs 49" (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4363885)

Tacksam för lite hjälp & feedback!

Permalänk
Medlem

@christerjohansson:

Jag valde luftkylt system, om du inte kan nåt om vatten så bör du inte ge dig på det, såvida du inte vill riska dina delar.

-AMD Ryzen 2700X med bästa luftkylaren på marknaden. Det är inte värt att lägga 2k extra på Intel i dagsläget.
-1TB SATA SSD. Du kommer garanterat inte märka någon skillnad mot M.2 sålänge du inte för över 10GB filer eller större på en daglig basis. 2TB HDD för extra storage/lättladdade spel.
- 2080 Ti. Om du vill gå ner i pris så kan du ta ett 2080, som fortfarande är starkare än det 1080 Ti du hade i din lista.

Datorn hamnar på nästan 28K.
Såg att du hade massa skärmar i listan också, så valde en 27", 144Hz, IPS, 1440p skärm med G-sync som bör räcka i många år.
För sido-skärmar, om du vill ha det (du hade flera skärmar i listan) så väljer du det billigaste 27" skräpet du kan hitta. Du ska ändå inte spela på dem.

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk

Intressant alternativ!

@Stromming90

Tack för intressant input.:)
Ja, jag lade egentligen bara till lite skärmar som var intresserad av. Främst vill jag ha en större ultrawide istället för multimonitor som jag har idag. Just nu sitter jag på ett par 27" från Philips, 60Hz med 1 ms. Möjligen skulle jag kunna köra en 34", och spara en av dessa 27" som en extra skärm.

Tanken är också att försöka få till ett mindre chassi, vill inte ha ett stort chassi alls...brukade ha det förr och det är bara otympligt vid mitt skrivbord. Försöker få till ett minimalt chassi med maximal prestanda, så att säga... har även tittat lite på MS Trident-serien.

Jag valde vattenkylt, eller vätske-kylt med tanke på ljudnivån...att hantera det är inga konstigheter tycker jag, finns ju massor av guider och videos kring hur man monterar och underhåller det.

M.2 valde jag då jag kommer att arbeta med video lite mer framöver, och då ville jag ha lite "Framtidssäkrade" och "snappy" system-disk med mina mest förekommande programvaror och spel på.

Inte helt enkelt detta, formfaktor, freesync eller g-sync..intel eller amd... många faktorer att väga in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av christerjohansson:

Hej!
Idag använder jag en bärbar dator (Acer Nitro V). Men tänkte skifta över till en stationär inom 6 månader eller så. Jag tänker köpa en ny dator, antingen en begagnad eller bygga en själv. På prisjakt har jag gjort en lista med lite saker jag tycker verkar fungera, Lista på Prisjakt
Främst utgick jag från chassit eftersom jag gillar dess stil och utseende (hoppas att det kanske finns billigare på black friday).

Jag tänkte här be om lite råd kring att hitta lite billigare delar, och tips på hur jag kan komma ner i pris litegrand, samt kanske tips och feedback rent generellt på denna konfiguration. Jag tänker att den ska vara helt vattenkyld, men vet egentligen inget om hur man gör just det, med vätska och annat.

Vore också trevligt med lite idéer på en bra skärm i större storlek, har tittat en del på de här nya svängda skärmarna (curved), men är lite osäker på hur de funkar i desktop-miljö med arbete och liknande. Främst har jag kolla på Samsungs 49" (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4363885)

Tacksam för lite hjälp & feedback!

Om du ska köpa om 6 månader så återkom då istället. Du kommer ändå få göra om listan då.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987