Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Intel uppges anlita TSMC för styrkretsar och instegsprocessorer på 14 nanometer

Permalänk
Melding Plague

Intel uppges anlita TSMC för styrkretsar och instegsprocessorer på 14 nanometer

Turerna kring Intels kapacitetsproblem är många, och nu uppges återigen TSMC ta över viss tillverkning på 14 nanometer. Denna gång rör det sig om styrkretsar och Atom-processorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Intressant 😊

När skulle AMD lämna 55 nanometer på styrkretsar?

Permalänk
Avstängd

Detta är väl andra gången TSMC tillverkar Atoms?

Edit: Det stod ju nämnt i artikeln.. Läs om, läs rätt.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Många olika turer om detta men Intel har tidigare dementerat rykten som senare visat sig vara korrekta.
Med tiden blir det känt vad som stämmer eller ej.

Permalänk
Inaktiv

Hehe, Intel gick ju ut o sa att alla rykten var osanna bara för några veckor sedan

Nu ser det istället ut som de kommer krypandes till korset.

Bättre de sagt att de överväger det men att inget var bestämt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon162230:

Hehe, Intel gick ju ut o sa att alla rykten var osanna

Hehe, tänkte på detta jag med.

Permalänk
Medlem

Kommer det en ny dementi i morgon eller?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Hehe, Intel gick ju ut o sa att alla rykten var osanna bara för några veckor sedan

Nu ser det istället ut som de kommer krypandes till korset.

Bättre o sagt att de överväger det men att inget är bestämt.

Har dom gått ut och sagt att det stämmer nu?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv

Skylake 5 confirmed, 10 core here we go.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Hehe, Intel gick ju ut o sa att alla rykten var osanna bara för några veckor sedan

Nu ser det istället ut som de kommer krypandes till korset.

Bättre de sagt att de överväger det men att inget var bestämt.

Att gå ut och berätta att dom tvingas använda andra tillverkas rullband för dom inte själva klarar av det är kanske inte det mest förtroende ingivande. Då är det naturligt att avvakta med att ge nyheten tills det verkligen är nödvändigt

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

En nackdel med detta skulle kunna vara att det drabbar andra kunder som Nvidia och AMD, ifall TSMC inte har kapacitet att tillgodose allas behov. Sedan visste jag inte att TSMC har en 14nm-process? Trodde de bara hade 16nm och "12"nm (16nm+), med 7nm under utveckling.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Så det blir "TSMC Inside" istället? He he

Nämen... Kom igen och ta bladet från munnen Intel! Säg som det är.

Antingen bekräfta ryktena och skäms, eller gå ut med en dementi av typen "Det stämmer inte och om vi ljuger nu så lägger vi ner företaget".

Så skakig som aktiemarknaden har varit för alla företag är det direkt skadligt för investerare att låta sådant här fladdra omkring i vinden utan att ge klarhet i frågan.

Personligen tror jag det är sant men fattar inte varför de skäms för detta. Det är ju inte som om TSMC får producera Xeon eller Core utan det är mer lökiga grejer som Atom och chipsets och sådant vad det verkar. Vad i helvete är problemet, liksom?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Datavetare

Endera missar jag delar av dementin eller så handlar det mest om att Intel kan sin PR och lyckades göra precis det man ville, få nära nog hela teknikpressen att tolka deras uttalande på ett sätt som passade för tillfället.

Ursprungligt påstående:

"Intel tar hjälp av TSMC för att möta kapacitetsbrist på 14 nanometer"

Uttalande från Intel dagen efter, som tolkades som en dementi:

"In response to the stronger than expected demand environment, we are continuing to invest in Intel’s 14nm manufacturing capacity."

Börsnoterande företag kan inte blåljuga om saker som kan påverka börsvärdet, i alla fall om man inte vill spendera ännu mer pengar på advokater. Däremot är det ju svårt att straffa ett företag för att de som läser deras uttalanden tolkar in saker som faktiskt aldrig sades.

Båda påståendena ovan kan utan problem vara sanna.

Varför skulle man inte öka investeringarna i 14 nm? Det är numera med råge deras mest inkomstbringande nod (Q3 2018 var bästa kvartalet i företagets historia), chefen för kretstillverkning har uttalat sig om att företaget inte utnyttjat noder till sin fulla potential tidigare (underförstått att man kommer använda noder under längre tid framöver). Man lanserade faktiskt rätt nyligen en uppdatering av sin 22 nm nod.

I det korta perspektivet kommer man inte kunna fixa bristen på kretsar med egna fabriker. Den mest pragmatiska lösningen i det läget är ju då att låta någon annan hjälpa till, enda som egentligen spelar roll i slutändan för de som bestämmer är att göra det som maximerar vinsten.

Att man väljer enklare kretsar med lägre marginal är ju då en självklarhet då det påverkar bruttomarginalen minimalt, är de kretsar som enklast designas om till en annan kretstillverkare samt man kommer använda TSMCs 12/16 nm nod som rimligen borde vara relativt billig då volymprodukter som Apples systemkretsar är spridda mellan TSMCs 10 nm och 7 nm noder.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av HoboCop:

Att gå ut och berätta att dom tvingas använda andra tillverkas rullband för dom inte själva klarar av det är kanske inte det mest förtroende ingivande. Då är det naturligt att avvakta med att ge nyheten tills det verkligen är nödvändigt

Att de säljer så bra att de inte hinner tillverka allt själv utan får hyra in fabriker av andra kan ju ses som positivt med beroende på hur man ser på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så det blir "TSMC Inside" istället? He he

Nämen... Kom igen och ta bladet från munnen Intel! Säg som det är.

Antingen bekräfta ryktena och skäms, eller gå ut med en dementi av typen "Det stämmer inte och om vi ljuger nu så lägger vi ner företaget".

Så skakig som aktiemarknaden har varit för alla företag är det direkt skadligt för investerare att låta sådant här fladdra omkring i vinden utan att ge klarhet i frågan.

Personligen tror jag det är sant men fattar inte varför de skäms för detta. Det är ju inte som om TSMC får producera Xeon eller Core utan det är mer lökiga grejer som Atom och chipsets och sådant vad det verkar. Vad i helvete är problemet, liksom?

Handlar nog mest om att de inte kan säga något innan det är klart. Ger ju ett betydligt sämre förhandlingsläge om tex pris och volym om man redan lovat att köpa produkten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem
Skrivet av TappadBakom:

Att de säljer så bra att de inte hinner tillverka allt själv utan får hyra in fabriker av andra kan ju ses som positivt med beroende på hur man ser på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Med tanke på hur bra det går för AMD just nu till bekostnad av Intel kan det knappast ses på något annat sätt än katastrof.

Permalänk
Medlem

Fortsätter det så här så har snart TSMC monopol på kretstillverkning

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceMan:

Handlar nog mest om att de inte kan säga något innan det är klart. Ger ju ett betydligt sämre förhandlingsläge om tex pris och volym om man redan lovat att köpa produkten.

Skickades från m.sweclockers.com

Om det är sant att de behöver köpa kapacitet så har de knappast något förhandlingsutrymme alls i vilket fall. TSNC har gott om andra kunder och det går väldigt bra för dem, så om intel ger dem ett bud de inte blir nöjda med så har de knappast kniven på strupen. Så jag tror inte att Intel tjänar något på att vara tysta, och som påpekats längre upp i tråden så finns det lagkrav på transparens gentemot saker som kan påverka börsvärdet, så det vore bättre för alla om de redde ut det hela snarast.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Föredetting

Nästa plot twist: Intel köper GlobalFoundries för fickpengar.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

Om det är sant att de behöver köpa kapacitet så har de knappast något förhandlingsutrymme alls i vilket fall. TSNC har gott om andra kunder och det går väldigt bra för dem, så om intel ger dem ett bud de inte blir nöjda med så har de knappast kniven på strupen. Så jag tror inte att Intel tjänar något på att vara tysta, och som påpekats längre upp i tråden så finns det lagkrav på transparens gentemot saker som kan påverka börsvärdet, så det vore bättre för alla om de redde ut det hela snarast.

Svårt att se någon lag som skulle tvinga börsbolag att vara transparent kring enskilda händelser som man inte tidigare gett utfästelser om. I detta fall kanske avtalet inte är på plats ännu, kanske inte ens finns en avtalsförhandling... Om förhandlingar pågår vore det ju rent korkat att säga något, tänk om slutresultatet på något relevant sätt skiljer sig från det man sa. Då har man ju ljugit, d.v.s. trampat i det ökända klaveret.

Är en väldigt skillnad på att ljuga, det kan kosta en hel del, och att bara säga väl valda delar av sanningen. När företag (och politiker för den delen) gör det senare med fingertoppskänsla kan de se till att mediedrevet gör (felaktiga) antaganden som för företaget (eller politiken) för stunden producerar ett budskap som kan vara till fördel.

Vidare, då det rimligen handlar om 14/16 nm noden är ju inte TSMC enda alternativet. Samsung och Global Foundry borde ju också gå att använda. Samsung och TSMC har även 10 nm. Handlar ju trots allt inte om de högst klockade CPU-modellerna, för dessa lär ingen förutom Intel själva kunna tillverka för tillfället.

Just nu vet vi inte ens om för några förhandlingar förs med TSMC, ser inte att något är vare sig dementerat eller bekräftat angående detta.

Tycker ändå det verkar sannolikt att man söker hjälp. Om efterfrågan överstiger nuvarande produktionskapacitet borde den logiska kortsiktiga lösningen vara att lösa kapacitetsfrågan på de sätt som faktiskt erbjuds på marknaden. Enda relevanta frågeställningen borde rimligen vara: kommer detta öka eller minska vinsten och finns det framtida negativa effekter?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om det är sant att de behöver köpa kapacitet så har de knappast något förhandlingsutrymme alls i vilket fall. TSNC har gott om andra kunder och det går väldigt bra för dem, så om intel ger dem ett bud de inte blir nöjda med så har de knappast kniven på strupen. Så jag tror inte att Intel tjänar något på att vara tysta, och som påpekats längre upp i tråden så finns det lagkrav på transparens gentemot saker som kan påverka börsvärdet, så det vore bättre för alla om de redde ut det hela snarast.

Precis som @Yoshman skriver så finns inga lagkrav som tvingar dem att säga sanningen om inte det finns konkreta bevis eller papper är påskrivna. Det skulle inneburit att varenda budrykte skulle behövt bekräftas eller dementeras, och detta är något som det ljugits om iaf varje vecka under mina 20 års tradande. Däremot kan det anses som dålig guideance att inget säga, vilket kan göra att börsen tappar förtroendet för bolaget, och då går det riktigt illa. Ett svenskt exempel är Fingerprint som garanterat hade varit värt minst det dubbla om börsen litat på vad de förmedlat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem

Tillverkade inte AMD åt Intel en gång i tiden?
(vi snackar väldigt långt bak..)

😁

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av Maximo:

Med tanke på hur bra det går för AMD just nu till bekostnad av Intel kan det knappast ses på något annat sätt än katastrof.

Om du kollar på senaste kvartalsrapporten så prognostiserar Intel en årsförsäljning på 71 miljarder dollar. Det är i runda tal 10 gånger mer än AMDs. Inte direkt katastrof i mina ögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Fortsätter det så här så har snart TSMC monopol på kretstillverkning

Precis min tanke. Vem tillverkar egentligen <=14nm för för generell tillämpning numera?

Det borde rimligtvis dyka upp något kinesiskt företag från ingenstans med 8nm snart, sånt ligger i tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

--snip--

Att man väljer enklare kretsar med lägre marginal är ju då en självklarhet då det påverkar bruttomarginalen minimalt, är de kretsar som enklast designas om till en annan kretstillverkare samt man kommer använda TSMCs 12/16 nm nod som rimligen borde vara relativt billig då volymprodukter som Apples systemkretsar är spridda mellan TSMCs 10 nm och 7 nm noder.

Jag trodde att dessa små kretsar skulle ha högre marginaler än stora kretsar bl.a. eftersom de är små och borde ha högre yields? (är chipset stora?)

Är de låga marginalerna pga. volymkontrakt med OEMs eller liknande?

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk

@Yoshman:
precis. Dessa processorer tjänar nog nästan inget på.

Men det en massa annat också som säljs när man väljer en processor från endera två som vi använder idag. Det maximerar intel's övriga vinster.

När "alla " sa att intel är körd, deras CEO gjorde fel ch han sparkades, och att intel gör inte så myckert rätt så sa jag det blir säkert tidernas kvartnalvinst

Varför skulle intel skämmas för det här. Min processor kan lika br vara tillverkad av globalfoundaries Nasa eller Ericssson. Bara den motsvarar förväntingarna.

Skrivet av Ozzed:

Så det blir "TSMC Inside" istället? He he

Personligen tror jag det är sant men fattar inte varför de skäms för detta.

Och du har/kommer att ha vad??? "AMD inisde"??? Ho Ho
Precis. Skäms de eller är det vi som har olika uppfattningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

Och du har/kommer att ha vad??? "AMD inisde"??? Ho Ho
Precis. Skäms de eller är det vi som har olika uppfattningar

AMD har väl aldrig haft någon slogan som anspelar på "inside" vad jag vet.

Som sagt så är det ett mysterium för mig varför de inte bara säger som det är. De skulle ju lika gärna kunna vända det till något positivt. "Vi får in så jättemycketmega beställningar så vi måste ta hjälp av externa fabs för att leverera" eller något. Finns ju knappast något självändamål att låtsas (eller ens sträva efter) att ha all tillverkning in-house.

Nu blir det här istället en grej som bygger upp en slags förväntning hos marknaden vilket jag tror gör att aktiekursen defititivt kommer reagera. Om det blir upp eller ner vågar jag inte svara på då hela aktiemarknaden verkar ha gått bonkers sedan i mitten av sommaren typ. Det är ju totalt kaos därute.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Om du kollar på senaste kvartalsrapporten så prognostiserar Intel en årsförsäljning på 71 miljarder dollar. Det är i runda tal 10 gånger mer än AMDs. Inte direkt katastrof i mina ögon.

Och hur många miljarder har dom förlorat på deras 10nm teknik som gör att dom har produktionsbrist?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Maximo:

Och hur många miljarder har dom förlorat på deras 10nm teknik som gör att dom har produktionsbrist?

Ja, de hade kunna tjäna ännu mer pengar. Men jag tror fortfarande inte jag skulle kalla det katastrof.

Permalänk

@Ingetledigtnamn:
@Maximo

deras 14nm är så jävligt lönsamt, det är inte så enkelt att slå det. Varför konkurrera med sig själva. Om intel lägger ut typ 10% av deras vinst på utvecklingen så spelar det inte någon roll med förseningar. Tänk också att det är tusentals saker som de utvecklar. Så även om deras 10nm är försenad (kanske med flit för att AMD skulle återhämta sig) så utvecklar de allt möjligt säkert t.o.m prototyper för grejer som vi kanske kan köpa för 10 år.

Så de kan inte förlora pengar om bolaget tjänar så mycket, och deras resultat inkluderar 100.000 anställdas löner inklusive utveckling.