R5 1600X -> R7 2700X med samma moderkort/ram?

Permalänk
Medlem
Skrivet av chickendealer:

Funderar lite på detta med, och även om prestandan skulle ändras ngt ytterligare med nytt mobo/ram till r7an också. Är lite småsugen nu när Black Friday börjar närma sig...

Själv avvaktar jag, nu efter att jag får lite tips om överklock här i tråden från @Tapperswe och finslipat en del själv också så är jag nöjd med datorn (Ryzen 5 1600X) för tillfället, den känns bra helt enkelt. En oklockad 2700X med nytt moderkort skulle uppskattningsvis ge mig ca 14-15% i prestandaökning på just CPU kraft vilket så klart inte är dåligt men jag avvaktar.

För just spelande är det som @Jalle64 påpekar i synnerhet GPUn som är flaskhalsen till min 1440p 144Hz skärm. Får väl se om jag uppgraderar gpu'n, lite av ett lyxproblem eftersom jag spelar såpass lite men samtidigt kan det vara vettigt så länge som det finns ett ekonomiskt värde kvar i kortet.

Ibland kan man så klart uppgradera eller köpa prylar bara för att det är kul också, allt måste inte vara så himla motiverat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Ungefär hur stor procentuell prestandaförbättring kan man annars räkna med om man byter ut sin R5 1600X till en R7 2700X med samma moderkort &ram?

Fler trådar/kärnor lär inte hjälpa med spel, men generation 2 är ju lite snabbare, mellan tumme och pekfinger räkna med c:a 5% prestanda ökning.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Fler trådar/kärnor lär inte hjälpa med spel, men generation 2 är ju lite snabbare, mellan tumme och pekfinger räkna med c:a 5% prestanda ökning.

Hur menar du nu med 5% prestanda ökning, det låter för lite tycker jag, kan du förklara mer detaljerat med någon källhänvisning? Prestandaökning i just CPU kraft mellan en oklockad 1600X och en oklockad 2700X på ett X370 bord? eller mellan en 1600X på ett X370 bord jämfört med en 2700X på ett X470 bord?

Eller du syftar enbart på spelande nu med samma gpu och hårdvara i övrigt? Ibland glömmer jag bort att ca 99% av alla på Sweclockers är gamers.

Sett till CPU Mark i PassMarks testprogram så är åtminstone skillnaden i CPU kraft betydligt större än fjuttiga 5%? Fick tidigare den här länken av @Tapperswe som väl visar genomsnittliga scores i CPU Mark för olika CPU'er, du hittar både Ryzen 5 1600X och 2700X och kan enkelt jämföra CPU Mark resultat.
https://www.cpubenchmark.net/cpu_lookup.php?cpu=AMD+Ryzen+5+2...

Permalänk
Skrivet av sleepyoh:

Fler trådar/kärnor lär inte hjälpa med spel, men generation 2 är ju lite snabbare, mellan tumme och pekfinger räkna med c:a 5% prestanda ökning.

Vad ska jag annars göra för att få upp min prestanda ytterligare? Min 1070ti borde la inte behöva uppdateras, och har redan överklockat min cpu till 3.9ghz och ram till 2933mhz (från 2400mhz stock). Känns som att mina val är begränsade

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Eller du syftar enbart på spelande nu med samma gpu och hårdvara i övrigt? Ibland glömmer jag bort att ca 99% av alla på Sweclockers är gamers.

Klart alla benchmarks ger bättre resultat, du får ju 2kärnor/4trådar mer, men IPC ökning (instruktioner per klockcykel) ökar mest med cirkus 5%.

Dvs: Definitivt högre score i benchmarks, och går snabbare att kompilera program eller bygga andra saker som kräver massvis med kärnor, men Spel som oftast inte nyttjar fler en 12trådar kommer inte att ge ett särskilt bättre resultat med 16trådar. Det skalar inte på så vis, så i spelsammanhang är din prestanda ökning baserat på högre frekvens eller en ökning av IPC. Så för gemene man som bryr sig om Spel, räkna med runt 5% prestanda vinst från Zen1 till Zen2.

Skrivet av chickendealer:

Vad ska jag annars göra för att få upp min prestanda ytterligare? Min 1070ti borde la inte behöva uppdateras, och har redan överklockat min cpu till 3.9ghz och ram till 2933mhz (från 2400mhz stock). Känns som att mina val är begränsade

Ja köper du Zen2 lär du få en cirka 5% ökning, vill du ha Mer prestanda en så får du köpa en snabbare Intel processor.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Klart alla benchmarks ger bättre resultat, du får ju 2kärnor/4trådar mer, men IPC ökning (instruktioner per klockcykel) ökar mest med cirkus 5%.

Dvs: Definitivt högre score i benchmarks, och går snabbare att kompilera program eller bygga andra saker som kräver massvis med kärnor, men Spel som oftast inte nyttjar fler en 12trådar kommer inte att ge ett särskilt bättre resultat med 16trådar. Det skalar inte på så vis, så i spelsammanhang är din prestanda ökning baserat på högre frekvens eller en ökning av IPC. Så för gemene man som bryr sig om Spel, räkna med runt 5% prestanda vinst från Zen1 till Zen2.

Ja köper du Zen2 lär du få en cirka 5% ökning, vill du ha Mer prestanda en så får du köpa en snabbare Intel processor.

Tack för ditt svar.

Här en annan sorts jämförelse jag hittat:
https://cpu.userbenchmark.com/Compare/AMD-Ryzen-7-2700X-vs-AM...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av chickendealer:

Vad ska jag annars göra för att få upp min prestanda ytterligare? Min 1070ti borde la inte behöva uppdateras, och har redan överklockat min cpu till 3.9ghz och ram till 2933mhz (från 2400mhz stock). Känns som att mina val är begränsade

I vissa spel som är mer CPU-beroende lär du se en markant förbättring om du skaffar snabbare minne med låg latens typ 3200MHz+CL14 (Samsung B-die), så där finns en hel del att hämta och då också i lägstanivåerna i FPS-en, alltså att dessa inte dippar som med ditt nuvarande minne.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sleepyoh:

Klart alla benchmarks ger bättre resultat, du får ju 2kärnor/4trådar mer, men IPC ökning (instruktioner per klockcykel) ökar mest med cirkus 5%.

Dvs: Definitivt högre score i benchmarks, och går snabbare att kompilera program eller bygga andra saker som kräver massvis med kärnor, men Spel som oftast inte nyttjar fler en 12trådar kommer inte att ge ett särskilt bättre resultat med 16trådar. Det skalar inte på så vis, så i spelsammanhang är din prestanda ökning baserat på högre frekvens eller en ökning av IPC. Så för gemene man som bryr sig om Spel, räkna med runt 5% prestanda vinst från Zen1 till Zen2.

Ja köper du Zen2 lär du få en cirka 5% ökning, vill du ha Mer prestanda en så får du köpa en snabbare Intel processor.

En liten kommentar: Zen+ inte Zen 2 då denna inte dyker upp förrän till våren.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

I vissa spel som är mer CPU-beroende lär du se en markant förbättring om du skaffar snabbare minne med låg latens typ 3200MHz+CL14 (Samsung B-die), så där finns en hel del att hämta och då också i lägstanivåerna i FPS-en, alltså att dessa inte dippar som med ditt nuvarande minne.

Fråga om just spelande nu: En person på overclock.net hävdar att snabbare RAM inte gör någon skillnad (eller väldigt liten skillnad) om det ändå är GPUn som är flaskhalsen och man spelar mot en krävande 1440p 144Hz skärm, stämmer detta? (däremot ska det göra rejäl skillnad på mera lättdrivna 1080p)

Permalänk

@makatech Låter strålande att du blev så nöjd, angående vad andra skriver i tråden och som du själv säger så tjänar du inte på en snabbare cpu så länge det är spel vi pratar om. Jobbar gpun i nära 100% så kan den inte utföra flera beräkningar och i 1440p (är ca 25% mer tungdrivet för gpun) så skulle jag våga sträcka mig att säga att du kan driva ett 1080Ti.
Jag kör ju sj ett sånt med en 1080p skärm och samma cpu och cl 14 minnen (något högre klockat) och i dom flesta spel ligger gpun på nära 100% eller så ligger jag på max fps cap.
Det finns undantag såklart, spel som körs på 2 cores eller är dåligt optimerade överlag.
Jag tänker skaffa zen 2 mest för skojs skull och att kanske börja streama från cpun.

Att du får något högre singelscore poäng är ju såklart för att den går upp i 4- 4,1GHz utan OC men du har mkt större nytta av att ha den i 3,88GHz al core än 3,7 som den lägger sig på om du inte överklockar den och mer än 1-2 kärnor används (vilket är fallet i 99% av gångerna).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Färdiga projekt The legacy of king Khufu.
https://www.sweclockers.com/galleri/2346-the-legacy-of-king-k...
Noctua ramkylare i aluminium: https://youtu.be/JmzCWlq3FKA
Chassie kylning: https://youtu.be/muxjWN7avwA

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av makatech:

Fråga om just spelande nu: En person på overclock.net hävdar att snabbare RAM inte gör någon skillnad (eller väldigt liten skillnad) om det ändå är GPUn som är flaskhalsen och man spelar mot en krävande 1440p 144Hz skärm, stämmer detta? (däremot ska det göra rejäl skillnad på mera lättdrivna 1080p)

Visst är den högre upplösningen inte lika lätt att fixa med högre minnesklock/tightare timings men fortfarande vinner du en högre lägstanivå.

Här är några resultat som kanske ger en viss fingervisning:

https://www.youtube.com/watch?v=HsQAtsKX3mE

https://www.youtube.com/watch?v=m6RWEnUsLSY

https://www.youtube.com/watch?v=dx2NTo1vo84

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Fråga om just spelande nu: En person på overclock.net hävdar att snabbare RAM inte gör någon skillnad (eller väldigt liten skillnad) om det ändå är GPUn som är flaskhalsen och man spelar mot en krävande 1440p 144Hz skärm, stämmer detta? (däremot ska det göra rejäl skillnad på mera lättdrivna 1080p)

Ja alltså spelar du ett spel som knappt använder din processor spelar det ju ingen roll om du har en 2kärnig i3 eller bästa Ryzen som finns.

Med snabbare Ram presterar din processor bättre, Ryzen gynnas ganska väl av att gå till 3200. Om man har pengar och vill uppdatera, har sjyst grafikkort bra processor osv så varför snåla på ram? Jag skulle lägga några hundringar extra för att få ut fulla prestanda.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Jag går lite i samma tankar, men troligen för att jag känner mig lite uttråkad med min cpu å vill byta till en nyare

Kör min 1600x @ ghz vid 1.35v.. vilket inte var stabilt förrän typ jag hittade något som hette Noc vcore eller något liknande, satte den till 1.150v ist för 1.1v, nu är det hur stabilt som helst.
Kör även med minnen i 3200mhz, dock säkert kassa timings (aldrig satt mig in i timings).

edit:
Missade helt att det fanns fler sidor i tråden, haha.

Permalänk
Medlem

Angående min lilla 1600X överklockning till 3,85GHz med min ganska taniga be quite Pure Rock Slim kylare så börjar jag förstå lite mer nu, helheten. (Jag är långt ifrån någon van överklockare av cpu, tvärtom, då är jag i så fall mer erfaren på att överklocka ram.)

Fick följande kommentar på overclock.net angående överklockning av cpu (Ryzen 1000 serien):

"From my experience Ryzen 1000 series CPUs become more and more unstable from 75c upwards. If you can manage to keep yours under 76 you can OC all the way up."

Detta förtydligar för mig att man kan uppleva datorn bra och totalt stabil i allt man gör med den men ändå kan åka dit i tex hårda prime tester där tempen maxas. I mitt fall pushas oftast inte cpu så hårt ens när jag spelar eftersom mitt gtx 1070 kort blir flaskhalsen och får jobba extremt hårt.

Nu verkar jag fått min 3,85GHz oc helt stabil även under prime 2.66 tester men det hela är ändå mycket intressant, det förklarar en del för mig. Sjävklart visste jag att hög cpu temp var dåligt för stabilitet men hade inte förstått att gränsen redan ligger vid ca >75 grader för Ryzen 1000 serien.

Slutsats: Vill man överklocka och att systemet ska vara helt stabilt även under stenhård cpu last med temperaturer över ca 75 grader så är en bättre kylare att rekommendera. Åtminstone om nu han som skrev detta till mig har rätt angående Ryzen 1000 serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Angående min lilla 1600X överklockning till 3,85GHz med min ganska taniga be quite Pure Rock Slim kylare så börjar jag förstå lite mer nu, helheten. (Jag är långt ifrån någon van överklockare av cpu, tvärtom, då är jag i så fall mer erfaren på att överklocka ram.)

Fick följande kommentar på overclock.net angående överklockning av cpu (Ryzen 1000 serien):

"From my experience Ryzen 1000 series CPUs become more and more unstable from 75c upwards. If you can manage to keep yours under 76 you can OC all the way up."

Detta förtydligar för mig att man kan uppleva datorn bra och totalt stabil i allt man gör med den men ändå kan åka dit i tex hårda prime tester där tempen maxas. I mitt fall pushas oftast inte cpu så hårt ens när jag spelar eftersom mitt gtx 1070 kort blir flaskhalsen och får jobba extremt hårt.

Nu verkar jag fått min 3,85GHz oc helt stabil även under prime 2.66 tester men det hela är ändå mycket intressant, det förklarar en del för mig. Sjävklart visste jag att hög cpu temp var dåligt för stabilitet men hade inte förstått att gränsen redan ligger vid ca >75 grader för Ryzen 1000 serien.

Slutsats: Vill man överklocka och att systemet ska vara helt stabilt även under stenhård cpu last med temperaturer över ca 75 grader så är en bättre kylare att rekommendera. Åtminstone om nu han som skrev detta till mig har rätt angående Ryzen 1000 serien.

Om man endast kommer upp i 3.85, är det värt det då?
Utan att överklocka den så kör ju 1600x:en till 3.7 på alla cores, 150mhz lär ju inte göra nån skillnad övh?
4ghz däremot, då börjar vi snacka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celphish:

Om man endast kommer upp i 3.85, är det värt det då?
Utan att överklocka den så kör ju 1600x:en till 3.7 på alla cores, 150mhz lär ju inte göra nån skillnad övh?
4ghz däremot, då börjar vi snacka.

Går säkert att diskutera, jag trodde inte själv det skulle vara vara någon idé med 1600X processorn men @Tapperswe här inspirerade mig ändå till att prova. Gjorde det mest som en kul/intressant grej och upplever ändå datorn som något piggare nu.

Det jag själv märkt är ca 5% snabbare prestanda (i genomsnitt) i cpu benchmark tester men i tex cinebench singlecore test fick jag däremot pyttelite sämre jämfört med oklockad (vilket är logiskt).

Huvudorsaken till att jag nöjer mig med 3,85GHz (med vcore satt till 1,344) just nu är min taniga kylare annars kan jag säkert relativt enkelt nå högre. Jag märker att 1600X är en bra processor och tror mitt ex är ganska bra. Möjligt det här kommer inspirera mig till att köpa en bättre kylare. Måste inte överklocka alls men det är kul att greja lite ibland.

Sedan har jag fått lite extra totaleffekt av att jag också överklockade gpu'n ungefär samtidigt. Fick ca 5-6% bättre resultat i Time Spy mot oklockat system.