Nytt Grafikkort låter mig inte boota datorn.

Permalänk
Medlem

Nytt Grafikkort låter mig inte boota datorn.

Hej, fick hem ett msi rtx 2080 trio x idag som vägrar låta mig göra något med datorn.

När jag startar så lyser rgbn på kortet och fläktarna snurrar på. Men skärmen är helt svart, det står B2 nere i högra hörnet ett tag innan den tappar signalen. Är kopplat via displayport. Kommer inte fram till bioset ens.

Testade sätta tillbaks det gamla kortet, gtx 970 och då fungerar allt som vanligt igen!

Jag har;
Moba; msi pg67-g45
CPU; i5-2500k klockat till 4,3ghz
PSU; xfx 750w
(jag vet, gamla saker )

Väntar på att en kompis ska sluta jobba och testa sätta kortet i hans dator för att utesluta att det inte är defekt.
Någon tanke vad som kan strula? All tips uppskattas
Kan det vara så att moban är allt för uråldrigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TexN:

Hej, fick hem ett msi rtx 2080 trio x idag som vägrar låta mig göra något med datorn.

När jag startar så lyser rgbn på kortet och fläktarna snurrar på. Men skärmen är helt svart, det står B2 nere i högra hörnet ett tag innan den tappar signalen. Är kopplat via displayport. Kommer inte fram till bioset ens.

Testade sätta tillbaks det gamla kortet, gtx 970 och då fungerar allt som vanligt igen!

Jag har;
Moba; msi pg67-g45
CPU; i5-2500k klockat till 4,3ghz
PSU; xfx 750w
(jag vet, gamla saker )

Väntar på att en kompis ska sluta jobba och testa sätta kortet i hans dator för att utesluta att det inte är defekt.
Någon tanke vad som kan strula? All tips uppskattas
Kan det vara så att moban är allt för uråldrigt?

Googla på moderkortet och felkoden. första länken med samma moderkort!
https://forum-en.msi.com/index.php?topic=162861.0

Uppdatera bios hjälpte för han.

tänker borde va de första man gör när man ändå får en felkod

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

@norrby89: Tack, ska testa! Aldrig uppdaterat bios förut, något man bör tänka på?

Permalänk
Medlem

Inte kanske det säkraste men i mitt tycke det enklaste är att uppdatera BIOS med MSI Live Update. Har själv gjort utan att något gott snett.

https://www.msi.com/page/live-update-5-manual

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Kunde inte ta det senaste, utan tog en lite äldre bios uppdatering och det löste problemet! Nu är jag inne med nya kortet Tack!