Permalänk
Hedersmedlem

5GHz-nätverk äter mobilbatteri?

Har 1000/1000-internet in i min Netgear Nighthawk R7500. Bor ensam i liten lägenhet utan täckningsproblem så kör på 5GHz-nätverket för bäst hastighet till mobilen. Problemet är att om jag lämnar mobilen uppkopplad till Wifi medan jag sover så dras ofta 30-40% batteri bara under natten. Trodde först det var något problem med min gamla Xperia X men inatt glömde jag koppla bort min nya P20 Pro från Wifi och samma sak hände igen.

Mina föräldrar har samma router men kör 2,4GHz för bättre täckning i deras hus. Inga problem där.

Är det här ett vanligt problem jag inte visste om? Finns det någon enkel inställning i routern som orsakar detta?

Permalänk
Medlem

Skulle gissa att 5Ghz drar mer är 2.4Ghz pga starkare signal på kortare sträckor. Precis som 4G/LTE drar mer batteri är 3G/2G.
Däremot verkar något inte stämma med tanke på batteriet. Så mycket mer drar det inte. Och eftersom du får samma på två olika lurar så lär det vara något med routern.
Kollat att du har senaste firmware?

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Rekordmedlem

Kan du inte läsa av hur mycket data som överförts för nätverket borde ju inte dra nån ström alls om det inte används och inget är "trasigt"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av maskeradmannen:

Skulle gissa att 5Ghz drar mer är 2.4Ghz pga starkare signal på kortare sträckor. Precis som 4G/LTE drar mer batteri är 3G/2G.
Däremot verkar något inte stämma med tanke på batteriet. Så mycket mer drar det inte. Och eftersom du får samma på två olika lurar så lär det vara något med routern.
Kollat att du har senaste firmware?

Jag trodde jag hade det men nu när jag kollade fanns det en uppdatering. Det skulle mest vara säkerhet/GUI men värt att testa ändå, får se vad som händer. Tycker också det är helt åt skogen galet, speciellt eftersom mobilen inte gör något alls på natten, eller borde i alla fall. Tack för tipset.

Skrivet av mrqaffe:

Kan du inte läsa av hur mycket data som överförts för nätverket borde ju inte dra nån ström alls om det inte används och inget är "trasigt"

Twitter låg överst på Wifi-användningen det senaste dygnet med hela 12MB så det stämmer inte heller. :/

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Andreaz1:

Jag trodde jag hade det men nu när jag kollade fanns det en uppdatering. Det skulle mest vara säkerhet/GUI men värt att testa ändå, får se vad som händer. Tycker också det är helt åt skogen galet, speciellt eftersom mobilen inte gör något alls på natten, eller borde i alla fall. Tack för tipset.
Twitter låg överst på Wifi-användningen det senaste dygnet med hela 12MB så det stämmer inte heller. :/

Kan du inte mäta en längre tid tex över natten när du inte gör nått och se om det är trafik som betyder att kretsarna är aktiva eller om det drar ström även om det inte sker nån särskild trafik ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

@mrqaffe: Jag vet inte riktigt hur jag skulle gå till väga för att göra det. Nu är jag plötsligt tveksam till om det är problemet ändå. Det slog mig helt plötsligt att eftersom jag bor i studentboende med många grannar nära har jag full täckning på cirka 20000 andra nätverk runt omkring mig. Jag är inte säker på hur det skulle fungera men nu tror jag mer på att det är problemet eftersom Wifi inte ger några problem någon annan stans. Lite pinsamt att jag inte tänkte på det först, jag hade snöat in på frekvensen eftersom jag trodde att det var det enda som skilde mellan mitt boende och mina föräldrar.

Permalänk
Medlem

Jag har nån inställning som heter "smart wifi" eller nåt. Stänger av wifi då telefonen är i viloläge. Det minskade min förbrukning på nattetid.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem

Som ovan:

På Samsung finns något som heter Behåll wifi i viloläge, och man kan välja att ha det på /av/under laddning. Borde finns något liknande även på P20 etc. Ligger under wifi, och avancerat.

Permalänk
Medlem

Nu finns det ofta något verktyg där man kan se vilka processer/appar som dragit mest batteri, jag föreslår att du börjar i den änden. Det borde finnas installerat redan, åtminstone på den nyare. Annars finns det säker tredjepartsappar för det ändamålet.

Permalänk
Medlem

Skulle felsökt mer. Hur nära är telefonen från routern?

När du testar för att få ett konsekvent resultat som du kan lita på, stäng av det bandet helt som du inte testar på. Testa 2,4ghz i din lägenhet. 5ghz hos föräldrarna. Se om du kan dra några slutsatser från det. Tex. ifall det är 5ghz bandet som är problemet, eller om det sker hos dig.

Uppdatera mjukvara i telefon och router ifall det inte är gjort. Sedan som sista grej, byt router med föräldrarna

Permalänk
Medlem

Kan använda Betterbatterystats och kolla vilka appar använder mest WiFi. Möjligen kan hitta boven. Välj Network, så ser man vilka appar använder mest WiFi data. Men behövs låta den köra ett tag innan stats dyker upp.
XDA Edition är gratis full version om man inte vill betala på Google Play.
https://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1179809

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Andreaz1:

Har 1000/1000-internet in i min Netgear Nighthawk R7500. Bor ensam i liten lägenhet utan täckningsproblem så kör på 5GHz-nätverket för bäst hastighet till mobilen. Problemet är att om jag lämnar mobilen uppkopplad till Wifi medan jag sover så dras ofta 30-40% batteri bara under natten. Trodde först det var något problem med min gamla Xperia X men inatt glömde jag koppla bort min nya P20 Pro från Wifi och samma sak hände igen.

Mina föräldrar har samma router men kör 2,4GHz för bättre täckning i deras hus. Inga problem där.

Är det här ett vanligt problem jag inte visste om? Finns det någon enkel inställning i routern som orsakar detta?

5 GHz-bandet har en högre frekvens på bärvågen och således en kortare räckvidd. Ditt modem i mobilen som hanterar demoduleringen av data samt signalmottagning ändrar automatiskt signalförstärkningen.

Är det sämre signalstyrka eller har du mycket brus och störningar så kommer du behöva ha högre förstärkning vilket i sig är mer energikostsamt.

Din observation bör således vara helt korrekt. Lösningen är att ha en starkare signal till enheten så signalförstärkningen inte behövs i samma utsträckning. Du kan även lägga dig på ett annat band/kanal/frekvensspann som grannarna inte är och bråkar på och således får mindre brus och interferens.

Slutligen går det ju bra att se till att enheten inte har WiFi igång under viloläge.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin