EU röstar igenom förslag om innehållskvot för strömningstjänster

Permalänk

Bara väntar på att mitt Netflix utbud, inspelat i USA, drastiskt minskar tills det är 70% amerikanskt och 30% EU-skräp kvar.

Suck... funkar det att låtsas att man sitter i USA eller har de spärrat det? Är det spärrat så tappar de nog mig som kund iaf.

Tack EU!

Visa signatur

🎮 → AMD 3700X • MSI Gaming Z Trio 3080 12 GB• 32GB DDR4 • ASUS ROG Swift PG279Q
🖱 → Logitech g703 / ⌨ → Corsair Strafe Silent RGB
💻 → Macbook Pro 13" M1 • 16GB • 512GB
📱 → iPhone Xr • 128GB
🎧 → BOSE 700 & SteelSeries Arctis 7 2019

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

@Knubbis:
Det vet jag, men räknas det som en EU-producerad serie för det? Man kan ju inte riktigt lita på det...tycker jag.

För övrigt var det en trist antydan om kunskapsnivån. Även om GoT räknas till HBO's fördel vad gäller EU-producerat material, kanske de inte kommer över kvoten ändå, och väljer att ge upp marknaden? Det har ju inte med GoTs EU-vara eller icke vara att göra.

Det är ingen trist antydan. Det är en korrekt antydan!
Speciellt när du tror att GoT är det enda av HBO som är producerat i EU. De har många franska, brittiska och tyska produktioner.
Tror HBO, Netflix och andra tjänster kommer reda ut det hela.

Permalänk
Hedersmedlem

Protektionism... EU gör fantastiskt myket bra grejer och det här är väl egentligen inte en enormt stor sak, men det känns inge vidare bra alltså.
Jag ser definitiva nackdelar och bara teoretiska fördelar (och dessa teoretiska fördelar känns inte heller relevanta nog för att väga upp).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Varför tänker man på CopySwede... Detta känns så äckligt på något vis.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Knubbis:

Det är ingen trist antydan. Det är en korrekt antydan!
Speciellt när du tror att GoT är det enda av HBO som är producerat i EU. De har många franska, brittiska och tyska produktioner.
Tror HBO, Netflix och andra tjänster kommer reda ut det hela.

Men alltså, what?

Jag vet inte hur mycket material HBO har producerat i EU. Jag har en farhåga att de producerat för lite. Om de producerat för lite kommer de kanske under de 30% EU vill ha som krav. Jag vet inte vad som händer då. En möjlighet är att HBO väljer att lämna EU-marknaden för att slippa bry sig om deras tramsiga krav. Jag kan då inte längre titta på GoT via HBO.

Ergo -> Jag hoppas att HBO inte drar sig ur EU-marknaden innan sista säsongen av GoT sänts.

Varför drar du automatiskt slutsatsen att jag inte vet att GoT delvis är inspelat i Europa, eller tror att det är det ENDA de spelat in här?

**bort /mod**

§1
Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FredrikMH:

Varför tänker man på CopySwede... Detta känns så äckligt på något vis.

Vet inte.
Jag känner inte att det är så likt.

I copyswedes fall handlar det om att upphovsrättsinnehavarna lobbat för att ta ut extraavgifter. Copyswede ligger i upphovsrättsinnehavarnas intresse snarare än statens eller protektionismens intresse.

I det här fallet är det väl snarare motsatsen - att upphovsrättsinnehavare så som netflix inte är ett dugg intresserade av denna inskränkning i valfrihet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Kul. Vi finansierar redan väldigt mycket utav svensk/nordisk/europeisk film genom skattemedel som går till diverse institut som sedan i sin tur ger ut pengar till diverse bolag som sedan i sin tur ger pengar till folk som vill skapa film (Så klart med anställda som ska ha lön i varje steg av mellanhand). Nu ska vi även eventuellt tvingas betala ännu mer för streamingtjänster för att de ska få streama film/serier till oss här i Eu.

**bort /mod**

§1
Permalänk

Så är Crunchyroll olagligt nu?

Känslan när EU gjort anime olagligt...

Visa signatur

Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI –– AMD Ryzen 7 3700X –– G.SKill Trident Z Neo RGB 2x16GB 3600MHz CL16 –– Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix 10GB –– Seasonic FOCUS SGX 650W –– Sabrent Rocket NVMe 4.0 2TB –– Noctua NH-U12A –– Lian Li TU150

Permalänk
Medlem

Om Netflix får rättigheterna till brittiska såpoperorna EastEnders (över 5000 avsnitt sedan 80-talet) och Coronation Street (över 9000 avsnitt sedan 60-talet) borde det väl täcka upp kvoten? Ingen som kollar på skiten ändå så de kan lika gärna lagra det på arkivband så de slipper pröjsa för en massa serverutrymme.

Frågan är bara om brittisk TV räknas som europeisk efter brexit, blir en fråga för kommande generationer.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

Något är sjukt i systemet när EU kan bestämma vilka produkter ett företag måste tillhandahålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheVeryUberEnd:

Så är Crunchyroll olagligt nu?

Känslan när EU gjort anime olagligt...

Var har du fått den idén ifrån? Din kommentar är ungefär på samma nivå som de som tror att artikel 11 och 13 kommer att förbjuda memes. EU kommer inte att förbjuda Crunchyrolls. De kommer inte heller förbjuda Netflix.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

EU kan väl skapa en egen jävla platform som marknadsför franska, tyska och spanska filmer inom EU istället för att domdera hur företag i USA ska agera.

Vi ska inte ha några digitala murar och begränsningar, internet ska vara öppet och fritt för alla.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JBerger:

Kul. Vi finansierar redan väldigt mycket utav svensk/nordisk/europeisk film genom skattemedel som går till diverse institut som sedan i sin tur ger ut pengar till diverse bolag som sedan i sin tur ger pengar till folk som vill skapa film (Så klart med anställda som ska ha lön i varje steg av mellanhand). Nu ska vi även eventuellt tvingas betala ännu mer för streamingtjänster för att de ska få streama film/serier till oss här i Eu.

**bort /mod**

Själv har jag inte så svårt för att en del va kulturen har stöd från skatten.

Men ja jag blev ändå ganska obekväm i att man på EUnivå ska styra över hur mycket netflix och liknande ska kosta per land (och givetvis även att de ska diktera vad våra medieflöden ska innehålla).
Huruvida det blir bättre eller sämre om man istället styr detta på nationell nivå vet jag inte.
Men idén om att EU ska diktera prissättning på tjänster per land - näe det känns inte som att det är var EU är till för

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Hoppas Netflix m.fl. ger fingret åt EU! Ska bli intressant att se hur mycket smisk man får tillbaka efter att de smarta länderna lämnat skiten, välförtjänt smisk så att rumpan blir lika röd som EU!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Vet inte.
Jag känner inte att det är så likt.

I copyswedes fall handlar det om att upphovsrättsinnehavarna lobbat för att ta ut extraavgifter. Copyswede ligger i upphovsrättsinnehavarnas intresse snarare än statens eller protektionismens intresse.

I det här fallet är det väl snarare motsatsen - att upphovsrättsinnehavare så som netflix inte är ett dugg intresserade av denna inskränkning i valfrihet.

Du kanske missade biten om att medlemsländerna även ska kunna kräva höjda streamingpriser för att betala ut pengar till lokala producenter, och att det tydligen redan blivit så i Tyskland? På så vis är det identiskt med Copyswedes härjande.

Ur min synvinkel beror detta helt och hållet på europesika filmbolags lobbyism (och eventuellt mutor, jag skulle inte bli förvånad).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

eu med ännu en riktigt dålig ide, vem hade trott något annat?

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Vad blir eftermälet av detta?
Kommer det fasas ut befintligt material för att få plats med 30% EU-material eller är det bara så att det kommer in mer från EU som tillägg till redan befintligt utbud?

Om det är det sistnämnda är det väl inga problem... Dock att höja avgiften för att det ska bli rättvist och att alla ska med fungerar ju inte.
Känns väldigt vänstervridet.

Vänstervridet? I partigruppen EPP, dvs den grupp som moderater och kristdemokrater ingår i så var det bara tre som röstade emot, och inga som lade ner sina röster. De tre var Corazza Bildt, Hökmark, och en ungrare. (Aduktssons plats har ännu inte tillsatts och Fjellner verkar inte ha röstat.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

Här är siffror som går stick i stäv med uttalandet i artikeln:

Förvisso har England varit långsiktigt smarta nog att dra sig ur skiten redan nu.

Permalänk
Medlem

Det är ju så poppis att alla som nytjar något skall betala för det också, och EU vill att priset skall sättas regionalt för att stödja lokal filmindustri, två flugor i en smäll, gör dom lokala produktionerna lite dyrare!!

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av backfeed:

Du kanske missade biten om att medlemsländerna även ska kunna kräva höjda streamingpriser för att betala ut pengar till lokala producenter, och att det tydligen redan blivit så i Tyskland? På så vis är det identiskt med Copyswedes härjande.

Ur min synvinkel beror detta helt och hållet på europesika filmbolags lobbyism (och eventuellt mutor, jag skulle inte bli förvånad).

Aha. Ja den delen är onekligen mer lik.
Håller med och förstår vad som menas nu.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jättekul! Skitbra! Tycker crunchyroll visar alldeles förmycket japansk anime! Tom en koreansk har de men ingen högkvalitativ svensk och grekisk anime. Så som öööh.. ne det fanns visst ingen! Gissar på att CR lägger ner i eu istället då.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

Var har du fått den idén ifrån? Din kommentar är ungefär på samma nivå som de som tror att artikel 11 och 13 kommer att förbjuda memes. EU kommer inte att förbjuda Crunchyrolls. De kommer inte heller förbjuda Netflix.

"In order to support the cultural diversity of the European audiovisual sector, MEPs ensured that 30% of content in the video-on-demand platforms’ catalogues should be European."

De skriver ju inte än vad straffet för att inte ha 30% europeiskt material är men det kommer ju inte underlätta för tjänster som streamar mestadels asiatiskt material.

Visa signatur

I5-3570K@4,4Ghz| KFA2 GTX 1070 Ti | ASRock Z77 ExtreaM4 | Corsair 8GB 1600MHz Vengance | Corsair HX 750W | Samsung 840 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönberg:

"In order to support the cultural diversity of the European audiovisual sector, MEPs ensured that 30% of content in the video-on-demand platforms’ catalogues should be European."

De skriver ju inte än vad straffet för att inte ha 30% europeiskt material är men det kommer ju inte underlätta för tjänster som streamar mestadels asiatiskt material.

Nu är det inte helt klart vad som kommer att hända om denna kvot inte uppfylls och inte heller är det klart om det gäller alla streamingplattformar. Därav min kommentar. Dessutom är denna process långt ifrån klar. Nu ska en utredning ske av varje nation eftersom varje medlemsnation har olika lagar och regler. Därför kan detta beslut se helt annorlunda ut när den appliceras i Sverige.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Fast vi får se det positivt endå. Nu kanske alla stremingstjänster köper i. Uwe Bolls fantastiska filmer! Ni vet de riktigt bra tvspelsfilmerna!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

30% grekisk youtuber/netflixer som jobbar ideellt och går att filtrera bort?!
Tvinga dom att erbjuda samma utbud som i USA istället?! Det är ju vad folk vill? Jag ser då inga filmer där jag måste läsa text för att förstå vad som sägs...

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Kvotera in överallt mer MER vill se kvotering på precis ALLT blir bäst så...eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av Warpelle:

Jättekul! Skitbra! Tycker crunchyroll visar alldeles förmycket japansk anime! Tom en koreansk har de men ingen högkvalitativ svensk och grekisk anime. Så som öööh.. ne det fanns visst ingen! Gissar på att CR lägger ner i eu istället då.

Skickades från m.sweclockers.com

Tveksam att Crunchyroll blir drabbat då de inte har en sida för eu, en för asien, usa osv så som netflix eller hbo utan är ju samma som används över hela världen så den är inte EUrotad så just anime streaming har nog ett kryphål sålänge de inte väljer att göra en specifik sida just för EU.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Var har du fått den idén ifrån? Din kommentar är ungefär på samma nivå som de som tror att artikel 11 och 13 kommer att förbjuda memes. EU kommer inte att förbjuda Crunchyrolls. De kommer inte heller förbjuda Netflix.

Chruncyroll är en streamingtjänst för film och serier som visar uteslutande japansk Anime (några fåtal kinesiska) samt japansk Spelfilm och TVserier plus Manga.

Det finns ingen direkt produktion av Anime i Europa. Således blir det omöjligt för Chruncyroll att möta kravet på 30% om de inte börjar förhandla upp avtal samt lägga pengar för att lägga till en massa europeisk spelfim motsvarande 30% av sitt utbud i alla genrer och det är fullständigt osannolikt.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem

Bara att sänka andelen icke europeiskt innehåll så ökas kvoten och vips så får vi se mer skräp på språk vi inte förstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alucius:

Chruncyroll är en streamingtjänst för film och serier som visar uteslutande japansk Anime (några fåtal kinesiska) samt japansk Spelfilm och TVserier plus Manga.

Det finns ingen direkt produktion av Anime i Europa. Således blir det omöjligt för Chruncyroll att möta kravet på 30% om de inte börjar förhandla upp avtal samt lägga pengar för att lägga till en massa europeisk spelfim motsvarande 30% av sitt utbud i alla genrer och det är fullständigt osannolikt.

Fortfarande. Det finns inga som helst indikationer att EU kommer att rakt ut förbjuda plattformar som inte klarar av att fylla kvoten.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |