Permalänk
Medlem

Dela ut internet/wifi baserat på tid?

Jag undrar om det är möjligt att styra användandet av wifi baserat på tid?
Vill ex kunna dela ut 1 timme per dag som man kan surfa oberoende på tid. När detta är slut får man vänta tills nästa dag innan man kan surfa igen.

Kan man styra detta på routernivå eller på appnivå i telefon/surfplatta.

Vill alltså inte stänga av det vid vissa klockslag utan mer som en pott per dag man får använda.

Tacksam för svar.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Vissa routrar/accesspunkter har sådan funktionalitet. När jag pillade med det på Mikrotik för en massa år sedan fick man göra en captive portal som aldrig syntes för användaren. Men respektive tillverkare lär ha specifika lösningar.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Tror man kan göra en liknande lösning med en captive portal i Tomato med. Så om du har en router som går att flasha med Tomato Firmware så kan det vara ett alternativ om den inte har stöd för det out of the box.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag har det i min Ubiquiti AmpliFi -router.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4065553

Gäller för gäst-nätverket som då ej har åtkomst till något annat än just internet.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Har en Netgear R6400v2. Verkar inte stödjas av tomato.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_St1g:

Har en Netgear R6400v2. Verkar inte stödjas av tomato.

Verkar finnas en funktion att sätta en monthly limit på den när jag ögnade igenom manualen snabbt. Om det går att resetta manuellt sen finns det ju en extremt omständlig variant att sätta monthly limit till en timme och sedan ha något script/macro som går in och resettar det manuellt varje natt/morgon.

*edit*

Det var visst för Internetanslutningen och inte per användare så det går nog bet där med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fadelol:

Verkar finnas en funktion att sätta en monthly limit på den när jag ögnade igenom manualen snabbt. Om det går att resetta manuellt sen finns det ju en extremt omständlig variant att sätta monthly limit till en timme och sedan ha något script/macro som går in och resettar det manuellt varje natt/morgon.

*edit*

Det var visst för Internetanslutningen och inte per användare så det går nog bet där med.

Tackar för att du kikade.
Jo verkar kört på routernivå.

Finns det appar man kan installera som styr detta?
Handlar mest om ungarnas telefoner/surfplattor som jag vill styra ner användandet på.
Det borde väl finnas?

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

På många telefoner/surfplattor kan man ju ställa in datagräns. Det baseras ju inte på tid, utan användning, men det är nog det närmaste man kommer tänker jag.

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080