Grafikkortstillverkning flyttar från Kina till följd av tullar – prisökningar kan följa

Permalänk
Medlem

Betalar gärna extra, om det har en negativ påverkan på diktaturen Kina.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Allstå.... Det är ju bara Amerikaner som röstat på moroten så det vore orättvist om andra oskyldiga länder drabbades av hans dumheter. Jag vill inte betala mer för ett grafikkort bara för att USA dummar sig. Jag är inte med på den "kampen". Skiter fullständigt i vilket land som har "handelsöverskott" och inte.

Donald är en kung. Han gör det som är bäst. Medans du skiter i om all produktion flyttas till det mest fulspelande landet i världen så gör som tur för oss och usas befolkning president trump inte det.

Kina borde lagt sig platta och gått med på att spela fair. Nu gör dom sjålvmord istället. Väljförtjänt säger jag som kan landet utan o innan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon56869:

Donald är en kung. Han gör det som är bäst. Medans du skiter i om all produktion flyttas till det mest fulspelande landet i världen så gör som tur för oss och usas befolkning president trump inte det.

Kina borde lagt sig platta och gått med på att spela fair. Nu gör dom sjålvmord istället. Väljförtjänt säger jag som kan landet utan o innan.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast du glömmer att det är fett inne att hacka på presidenten..även om man inte har någon grund för det eller ens anledning så ska man hacka på presidenten för det är ju det man gör på SVT och TV4, Aftonbladet!

I fårhagen får man inte titta upp, då blir man snabbt ett svart får

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Lordsqueak:

Men alltså, just den här nyheten påverkar ju inte Europa. (ännu)
Sedan om/när dom börjar tillverka i andra länder så kan det ju påverka priset, men just nu så är det ju som vanligt. Det är ju inte Europa som infört tariffer.

Det är möjligt att tillverkare väljer att mildra prisökningar i USA genom att öka priserna på annat håll. Konsekvenserna i praktiken av den här typen av tullavgifter är inte helt lätta att förutse.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Kallas påkommen hyckleri för tjafs numera?

Det var inte till dig, därav två stycken radavstånd emellan styckena. Tydligt nog.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Avstängd

Bra!

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Lovely! Siktas det på 20kkr för instegsmodeller nu

// LZ

Njae. Kan bli så att korten sänds från Kina direkt och då blir det inga "strafftullar".

Skrivet av VadSaDu:

Presidenten får göra som Sverige..sätt detta framför motiveringen ''vi ska stoppa överkonsumering och därmed rädda våra barn från framtida klimatförändringar!''

Tror nog någon får läsa på exakt varför man inför saker och ting. Kemikalieskatten har en ganska klar tråd även om den appliceras dåligt. Infantil protektionism utöver vad som kan anses vara rimligt så som Trumps tullar är miltals värre. Faktum är att kemikalieskatten inte kommer att driva Amerikanska företag i sämre tider.. Det gör dock Trumps strafftullar. Kolla bara på marknaderna som är beroende av Aluminium eller stål t.ex.

Skrivet av Silcan:

Så det är Trump som höjer tullen från kina till Sverige eller vad menar TS?

Trump ökar tullar mot EU. EU svarar med samma mynt och Sverige blir lidande. Där har du svaret.. alltså orsaken är den som började "flexa" musklerna.

Skrivet av anon56869:

Donald är en kung. Han gör det som är bäst. Medans du skiter i om all produktion flyttas till det mest fulspelande landet i världen så gör som tur för oss och usas befolkning president trump inte det.

Kina borde lagt sig platta och gått med på att spela fair. Nu gör dom sjålvmord istället. Väljförtjänt säger jag som kan landet utan o innan.

Skickades från m.sweclockers.com

Han är lika mycket kung som kusinens fyraåring. USA är påväg att ruinera stora inhemska marknader med denna tull men det verkar du ironiskt nog inte se. Dessutom är det inte lite ironiskt att den enda som begår självmord just nu är USA själva? Kina är inte beroende av USA.. USA är däremot beroende av Kina.

Skrivet av VadSaDu:

Fast du glömmer att det är fett inne att hacka på presidenten..även om man inte har någon grund för det eller ens anledning så ska man hacka på presidenten för det är ju det man gör på SVT och TV4, Aftonbladet!

I fårhagen får man inte titta upp, då blir man snabbt ett svart får

Du menar som att det är inne att påstå att de som kritiserar Trump inte har något under fötterna? Akta dig för det svarta fåret hörde du.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Bra, hoppas folk slutar köpa grafikkort så dom tvingas sänka för det är inte konstigt att priserna går upp när får ska fortsätta köpa skit som går upp i pris. Någon gång måste man väl ändå ge sig

Så är det. Köper ingen ett grafikkort för över 10.000 så kommer inga grafikkort kosta över 10.000.

Permalänk
Avstängd

Vem bryr sig,kan man betala 15000 kr för 1 grafikkort,har man råd med 17-18000 kr med.
För oss vanliga inkomstagare får se oss om efter nåt annat nöje.
Jag funderar på lerdrejning,måste ju bara vara billigare.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Avstängd

Finanskrisen 2008 löstes inte utan man lyckades ljuga och skjuta upp problemet.

Detta faktum var något Trump gick till val på men likt tidigare presidenter försöker han skjuta upp problemet istället för att ta tag i det.

Kina kommer inte lida lika mycket från detta som USA samt Xi Jinping behöver inte ge sig för han vet att han kan skylla på Trump och fortsätta vara älskad av sitt eget folk även om de svälter.

Att grafikkort går upp i pris tycker jag är helt ointressant i detta dock

Permalänk
Avstängd

Hur påverka det oss som inte bor i USA det går ju att skicka från Kina direkt till Sverige eller måste dom skicka det först till USA så att dom ska kolla dom och sen skicka det till Sverige?

Jag förstår att det är många som tycker att Donald Trump är skit bara för att han kör med straff tullar mot Kina och andra länder men Donald Trump vill att USA ska börja tillverka saker som dom gjorde för i tiden innan allt flyttas till Kina och andra länder och det gjorde att många förlora massa jobb som tex när Göteborg kexfabrik ska flyttas utomlands och många förlora jobbet.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Avstängd
Skrivet av superegg:

Hur påverka det oss som inte bor i USA det går ju att skicka från Kina direkt till Sverige eller måste dom skicka det först till USA så att dom ska kolla dom och sen skicka det till Sverige?

Jag förstår att det är många som tycker att Donald Trump är skit bara för att han kör med straff tullar mot Kina och andra länder men Donald Trump vill att USA ska börja tillverka saker som dom gjorde för i tiden innan allt flyttas till Kina och andra länder och det gjorde att många förlora massa jobb som tex när Göteborg kexfabrik ska flyttas utomlands och många förlora jobbet.

Det ironiska är väl att det är "för dom fattiga ska ha en chans igen" när det är dessa som faktiskt inte har råd att betala för inhemskt tillverkade varor pga deras låga inkomster till att börja med. Simpla fabriksjobb som han försöker få tillbaks i USA lär ju knappast ge mer än minimum wage - så han försämrar bara för dom alla. Ganska skrattretande och jag gissar att majoriteten av dom som röstade fram mr Trump är just dessa personer som inte har pengar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cider123:

Det ironiska är väl att det är "för dom fattiga ska ha en chans igen" när det är dessa som faktiskt inte har råd att betala för inhemskt tillverkade varor pga deras låga inkomster till att börja med. Simpla fabriksjobb som han försöker få tillbaks i USA lär ju knappast ge mer än minimum wage - så han försämrar bara för dom alla. Ganska skrattretande och jag gissar att majoriteten av dom som röstade fram mr Trump är just dessa personer som inte har pengar.

Världsekonomin fungerar ju så att vi behöver amerikaner som konsumerar men inte producerar för att den ska fungera.
Oavsett vad de röstat på får de samma politik som tidigare, det Trump sa innan valet glömdes bort och nu är han som vilken president som helst.

Allt handlas med dollar och det har USA uppnått genom DYRA krig och det är lite därför de sitter i skiten nu samt drar ner oss på köpet.

Permalänk
Avstängd

Notera att det är Trumps tullar och inte USAs.. GG.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem

Fast... vilka grafikkort tillverkas i Kina egentligen? Är det inte Taiwan i första hand (ASUS m.fl.)?

Och även om det huvudsakligen är i Kina, så borde det väl inte påverka oss i EU - för inte är det väl så dumt att grafikkorten grossas till EU via USA?

Jag är alltså nyfiken på om det här påverkar oss överhuvudtaget. Om det enbart påverkar amerikanerna så bryr jag mig inte ett skvatt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Hedersmedlem

**Tråd rensad**

Denna tråd är avsedd för att diskutera nyheten inte om vi tycker om Trump eller Kina.

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Det ironiska är väl att det är "för dom fattiga ska ha en chans igen" när det är dessa som faktiskt inte har råd att betala för inhemskt tillverkade varor pga deras låga inkomster till att börja med. Simpla fabriksjobb som han försöker få tillbaks i USA lär ju knappast ge mer än minimum wage - så han försämrar bara för dom alla. Ganska skrattretande och jag gissar att majoriteten av dom som röstade fram mr Trump är just dessa personer som inte har pengar.

Simpla fabriksjobb, tillverkning av exportprodukter är det som bygger ett handelsöverskott och ett lands välstånd. Med du tror väl att man överlever på att tvätta skjortor åt varandra?

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Han är lika mycket kung som kusinens fyraåring. USA är påväg att ruinera stora inhemska marknader med denna tull men det verkar du ironiskt nog inte se. Dessutom är det inte lite ironiskt att den enda som begår självmord just nu är USA själva? Kina är inte beroende av USA.. USA är däremot beroende av Kina.

Och där blev ditt argument noll, du har verkligen inte undersökt hur handelsavtalen mellan länderna fungerar och vad Kina säljer till USA vs vad USA säljer till Kina.

Nämn en unik sak som Kina erbjuder USA jämfört med saker USA säljer till Kina. Precis som hur Sverige är beroende av USA när det gäller grafikkort.

Det är Kina som är beroende på alla sätt, det är just därför Kinas marknad kollapsar just nu menas USAs marknad är orörd eller till och med ökat.

Det finns inget noterbart som Kina exporterar till USA, dessa saker går att hitta i alla andra länder, samma sak går inte att säga om USA.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Och där blev ditt argument noll, du har verkligen inte undersökt hur handelsavtalen mellan länderna fungerar och vad Kina säljer till USA vs vad USA säljer till Kina.

Nämn en unik sak som Kina erbjuder USA jämfört med saker USA säljer till Kina. Precis som hur Sverige är beroende av USA när det gäller grafikkort.

Det är Kina som är beroende på alla sätt, det är just därför Kinas marknad kollapsar just nu menas USAs marknad är orörd eller till och med ökat.

Det finns inget noterbart som Kina exporterar till USA, dessa saker går att hitta i alla andra länder, samma sak går inte att säga om USA.

Vi säger så.

https://www.industryweek.com/economy/us-needs-china-more-chin...

https://www.bloomberg.com/view/articles/2018-04-06/trump-s-ta...

https://www.cnbc.com/2018/06/15/why-china-holds-all-the-aces-...

https://www.cfr.org/expert-brief/us-china-economic-relationsh...

Faktum är att USA är beroende av Aluminium och Stål och hans strafftullar på företag som importerar saker från andra delar av världen slår hårt mot just USA till den grad att företag lägger ned verksamheten.

https://www.thenational.ae/business/economy/trump-s-aluminium...

https://www.bizjournals.com/washington/news/2018/07/12/jonath...

Att USAs marknad skulle vara orörd är inte alls sant eftersom allt fler företag lämnar landet.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Vi säger så.

https://www.industryweek.com/economy/us-needs-china-more-chin...

https://www.bloomberg.com/view/articles/2018-04-06/trump-s-ta...

https://www.cnbc.com/2018/06/15/why-china-holds-all-the-aces-...

https://www.cfr.org/expert-brief/us-china-economic-relationsh...

Faktum är att USA är beroende av Aluminium och Stål och hans strafftullar på företag som importerar saker från andra delar av världen slår hårt mot just USA till den grad att företag lägger ned verksamheten.

https://www.thenational.ae/business/economy/trump-s-aluminium...

https://www.bizjournals.com/washington/news/2018/07/12/jonath...

Att USAs marknad skulle vara orörd är inte alls sant eftersom allt fler företag lämnar landet.

Det är ju fint att du citerar källor som motsvarar aftonbladet och "no to Trump".

Tyvärr så talar resultaten emot dig. USAs ekonomi är orörd, om inte ökat och ligger på toppen.

Kinas ekonomi, speciellt när det gäller marknaden har minskat med 30%.

Bara och kolla börsen.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem

Ja nu måste man nog vara lika rik som "Han som inte får nämnas vid namn" själv för att få vara med i teknikens värld. men som många visa har sagt.. -The wand chooses the wizard.

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem

spelar ju ingen roll vad som händer numera, priserna på grafikkort går upp ändå är ju löjliga priser nu!

jag tänker köra mitt R9 290 tills dödsbädden, vägrar betala vad korten kostar nu.

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Och där blev ditt argument noll, du har verkligen inte undersökt hur handelsavtalen mellan länderna fungerar och vad Kina säljer till USA vs vad USA säljer till Kina.

Nämn en unik sak som Kina erbjuder USA jämfört med saker USA säljer till Kina. Precis som hur Sverige är beroende av USA när det gäller grafikkort.

Det är Kina som är beroende på alla sätt, det är just därför Kinas marknad kollapsar just nu menas USAs marknad är orörd eller till och med ökat.

Det finns inget noterbart som Kina exporterar till USA, dessa saker går att hitta i alla andra länder, samma sak går inte att säga om USA.

Är det därför Kina äger 10% av Usa statsobligationer? Om det nu inte funnits något noterbart att köpa från Kina så varför har det isåfall skett? Fan jag köper Kina telefoner nu för tiden, kan knappt minnas när jag köpte något "made in usa". Kinas marknad sjunker för att dem har mest att förlora i ett handelskrig, pga deras handelsöverskott.

Sen är det väl och ta i att Kinas marknad kollapsat. Usa börsen bli övervärderad dock, det är mycket pengar som driver kurserna och lite substans. Bara kolla deras Faang aktier och tech, skyhöga p/e.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Är det därför Kina äger 10% av Usa statsobligationer? Om det nu inte funnits något noterbart att köpa från Kina så varför har det isåfall skett? Fan jag köper Kina telefoner nu för tiden, kan knappt minnas när jag köpte något "made in usa". Kinas marknad sjunker för att dem har mest att förlora i ett handelskrig, pga deras handelsöverskott.

Sen är det väl och ta i att Kinas marknad kollapsat. Usa börsen bli övervärderad dock, det är mycket pengar som driver kurserna och lite substans.

Ojojoj, verkar som du inte vet mycket alls om ekonomi.

Spelar ingen roll om Kina äger 7% av USAs statsobligationer (inte 10%), USA är inte det enda landet med utländska lån investeringar, kolla på Japan te x. Kina kan inte påverka detta lånet förutom att likvidera dessa tillgångar och då förlorar dom de pengarna, detta skulle bara påverka USA väldigt lite eftersom USA kan själv återinvestera för att täcka dessa tillgångar. Kina skulle förlora dessa investeringar totalt.

På tal om lån, USA har 20 Triljoner i skuld menas deras totala nominala GDP är ungefär 20. Kinas totala nominala GDP är ungefär 10, men deras totala lån ligger på 30 triljoner.

De som spelar ett mycket riskabelt spel är Kina och inte USA.
Att du sen köper kinesiska produkter är din egna sak, men det är inget jag skulle själv göra, du kan börja med att undersöka Huawei och Xiaomi.

Edit: USA börsen spekuleras vara övervärderad, det enda som spelar roll är dock att USA inte påverkas av handelskriget menas Kina gör, Kina har självklart inte kollapsat men de går inte mot en bra väg.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Helllodar:

Det är ju fint att du citerar källor som motsvarar aftonbladet och "no to Trump".

Tyvärr så talar resultaten emot dig. USAs ekonomi är orörd, om inte ökat och ligger på toppen.

Kinas ekonomi, speciellt när det gäller marknaden har minskat med 30%.

Bara och kolla börsen.

Kolla deras statsskuld LOL.

Kina vill för övrigt börja köpa/sälja dollar i yuan, förra personen som ville gå från petrodollarn var Saddam Hussein och då sa de att han hade kärnvapen vilket han inte hade men jag vet en björn och en drake som har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Kolla deras statsskuld LOL.

Kina vill för övrigt börja köpa/sälja dollar i yuan, förra personen som ville gå från petrodollarn var Saddam Hussein och då sa de att han hade kärnvapen vilket han inte hade men jag vet en björn och en drake som har.

Du kan börja med att läsa min post ovanför din.

Gällande deras statskuld ligger den på 100% av deras GDP, alltså inget farligt.
Samtidigt styr dom petrodollarn som du noterade, vilket gör det ännu mindre riskabelt. Läs ovanför om vilket land som ligger i störst problem gällande statsskulder.

Kortfattat, "statsskuld" argumentet USA har påverkar ingenting.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Helllodar:

Du kan börja med att läsa min post ovanför din.

Gällande deras statskuld ligger den på 100% av deras GDP, alltså inget farligt.
Samtidigt styr dom petrodollarn som du noterade, vilket gör det ännu mindre riskabelt. Läs ovanför om vilket land som ligger i störst problem gällande statsskulder.

Kortfattat, "statsskuld" argumentet USA har påverkar ingenting.

USA har verkliga problem med sin statsskuld och varje gång de när maxtaket för lån så röstar de fram ett nytt tak vilket i princip är samma taktik folk på lyxfällan använder när de tar sina lån.

Kinas statsskuld är:US$ 4.3 trillion ca 48% av deras gdp.

EDIT: sist när vi närmade oss förra finanskrisen var de rea på dollarn då kunde man handla billigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

USA har verkliga problem med sin statsskuld och varje gång de när maxtaket för lån så röstar de fram ett nytt tak vilket i princip är samma taktik folk på lyxfällan använder när de tar sina lån.

Kinas statsskuld är:US$ 4.3 trillion ca 48% av deras gdp.

Gällande USA: Ja, för att GDP ökar så de kan nå nya tak för lån utan att % förändras.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Ojojoj, verkar som du inte vet mycket alls om ekonomi.

Spelar ingen roll om Kina äger 7% av USAs statsobligationer (inte 10%), USA är inte det enda landet med utländska lån investeringar, kolla på Japan te x. Kina kan inte påverka detta lånet förutom att likvidera dessa tillgångar och då förlorar dom de pengarna, detta skulle bara påverka USA väldigt lite eftersom USA kan själv återinvestera för att täcka dessa tillgångar. Kina skulle förlora dessa investeringar totalt.

På tal om lån, USA har 20 Triljoner i skuld menas deras totala nominala GDP är ungefär 20. Kinas totala nominala GDP är ungefär 10, men deras totala lån ligger på 30 triljoner.

De som spelar ett mycket riskabelt spel är Kina och inte USA.
Att du sen köper kinesiska produkter är din egna sak, men det är inget jag skulle själv göra, du kan börja med att undersöka Huawei och Xiaomi.

Edit: USA börsen spekuleras vara övervärderad, det enda som spelar roll är dock att USA inte påverkas av handelskriget menas Kina gör, Kina har självklart inte kollapsat men de går inte mot en bra väg.

Ojojoj men du är våran riksbankschef måntro?
Dumpa dem då och så får vi se vad som händer, det skulle skaka om hela obligationsmarknaden totalt. Priset på obligationerna hade fallit tillsammans med värdet på dollarn, Usa hade behövt höja sina räntor och sen hade du haft en tillgångsbubbla som smällt, som sker varje gång kraftiga räntehöjningar kommer.

Sen skulle det skada Kina väldigt mycket, som att hålla en pistol mot sitt egna huvud och säga att man har en gisslan. Dollarn hade fallit och gjort amerikansk export billigare, tvärtom vad Kina sysslat med dem senaste decennierna. Slakta sin egna Yuan för att vinna marknadsandelar.

Många investerare har dumpat tillväxtmarknad samt Kina, och letat sig hem till Usa med högre riskfri ränta, mycket likviditet slåss nu om samma tillgångar.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Ojojoj men du är våran riksbankschef måntro?
Dumpa dem då och så får vi se vad som händer, det skulle skaka om hela obligationsmarknaden totalt. Priset på obligationerna hade fallit tillsammans med värdet på dollarn, Usa hade behövt höja sina räntor och sen hade du haft en tillgångsbubbla som smällt, som sker varje gång kraftiga räntehöjningar kommer.

Sen skulle det skada Kina väldigt mycket, som att hålla en pistol mot sitt egna huvud och säga att man har en gisslan. Dollarn hade fallit och gjort amerikansk export billigare, tvärtom vad Kina sysslat med dem senaste decennierna. Slakta sin egna Yuan för att vinna marknadsandelar.

Många investerare har dumpat tillväxtmarknad samt Kina, och letat sig hem till Usa med högre riskfri ränta, mycket likviditet slåss nu om samma tillgångar.

Det enda som hade skadat USA internationellt är destabiliseringen av dollarn vilket är varför dollarn är värderat så mycket internationellt, samt värdeminskning. Bubblan hade inte alls varit lika stark som du tror. Kina hade varit stora förlorarna fall dom hade likviderat sina assets.

Så vad är din poäng med att ta argumentera för att Kina "äger" 7% av statsskulden om du senare erkänner att Kina hade varit dom stora förlorarna fall dom hade likviderat deras investering?

I slutändan lär USA komma ut som vinnarna i handelskriget och Kina lär inte våga hota med likvidering. Trump/USA har helt enkelt större kulor att hota Kina med och det finns inte mycket Kina kan göra i slutändan, Kina har bara 40B av tariffs kvar dom kan uttnyttja och förmodligen är det produkter som Kina verkligen behöver, framförallt tech vilket dom inte kan blockera för att Kina är beroende av USA, precis hur ZTE hamnade i en shock situation när USA blockerade dealen.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600