Permalänk
Medlem

Tömningsmekanism för vattenloop

Har tänkt ge mig på custom vattenkylning för första gången och har nu inskaffat mig diverse delar, men kom precis på att jag har glömt tänka över hur jag ska tömma min loop vid behov. Googlade runt lite och såg att det fanns många olika lösningar, varav vissa jag inte förstod mig på. Jag har en EK-XRES 100 DDC MX 3.1 PWM (incl. pump) pump-/res. kombo och vad jag har förstått så bör man ha möjlighet att tömma nära pumpen. Vissa pumpar verkar ha ett extra hål för tömning utöver in/out, men min har inte det och jag undrar därför vad bästa lösningen för att kunna tömma loopen är eller om jag kan få inspiration av era lösningar iallafall.

Jag bygger i ett mITX system, så därför finns det inte jättemycket plats. Det blir ca 4 cm mellan fönstersidan på chassit och hålen på pumpen. Botten av pumpen är den lägsta punkten i systemet och pumpen är monterad stående. Använder soft tubing 10/13.

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem

Hade detta funkat (enl. bild)? https://www.inet.se/kundvagn/visa/11835500/

Så när man ska tömma tar man ur pluggen och sätter i en slang istället, samt öppnar valvet.

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem

Vad jag har sett så brukar man säga lägsta punkten i loopen just för att det ska vara lätt att få ut så mycket vatten som möjligt, är din pump lägsta punkten så kör på det.
Den lösningen du har på bild funkar nog fint

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmarks:

Vad jag har sett så brukar man säga lägsta punkten i loopen just för att det ska vara lätt att få ut så mycket vatten som möjligt, är din pump lägsta punkten så kör på det.
Den lösningen du har på bild funkar nog fint

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för svar! Det var det jag trodde. Har beställt

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av FZL:

Hade detta funkat (enl. bild)? https://www.inet.se/kundvagn/visa/11835500/

Så när man ska tömma tar man ur pluggen och sätter i en slang istället, samt öppnar valvet.

https://i.imgur.com/74FRDxQ.png

Håller med @mmarks här. Min loop har en lösning som i princip är samma som på bilden, men med lite mer rör och fästen. Jag har en variant av reservoar/pump-kombo med glascylinder och stålrör i mitten av reservoaren, och gjorde misstaget att tro att utloppet från pumpen var lägsta punkten i systemet. Det visade sig att öppningen i röret som pumpen suger vätska från, satt högre upp än inloppet till reservoaren, så jag fick hela tiden en liten pöl kvar när det var dags att tömma. Fullständigt omöjligt att "skaka ner" i systemet.

Så enda lösningen var att flytta på T-kopplingen och ventilen till in-porten för reservoaren istället. Kolla noga på det så du inte råkar ut för samma sak som jag.

Lycka till!

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem

Finns så många lösningar på detta att det enda jag kan säga är att det mesta funkar säkert bra.

Själv har jag ingen tömningsport i mina system, dock har jag snabbkopplingar till externa radiatorer så att tömma systemen är 'nästan' inga problem. Man får lite ont i tummarna då snabbkopplingarna är självstängande och man måste trycka på dem ganska hårt för att de skall öppna...vassa kanter har de också.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)