Facebook hackat – 50 miljoner användare berörda

Permalänk
Melding Plague

Facebook hackat – 50 miljoner användare berörda

Den populära plattformen Facebook har utsatts för dataintrång och angriparna kan ha kommit över användaruppgifter från upp till 50 miljoner konton.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Drabbad

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

Happ det förklarar varför jag var utloggad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

Kan du förklara hur du vet det? Menar, hur ser jag om jag är drabbad.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Kan du förklara hur du vet det? Menar, hur ser jag om jag är drabbad.

> I toppen av nyhetsflödet ska drabbade användare finna ett meddelande från Facebook innehållande mer information om händelsen.

Visa signatur

Fractal Design North
Ryzen 5600X
RX 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Kan du förklara hur du vet det? Menar, hur ser jag om jag är drabbad.

Förutom det andra svaret du fick så vet du om du blivit utloggad från dina enheter

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop
AMD Ryzen 7 5800x @ 4.8 GHz --- ASUS B450-F Gaming --- Kingston Hyperx Fury Black 32 GB DDR4 3000MHz --- ASUS RTX 3080 Rog Strix --- AOC Agon AG352UCG6 35" + ASUS PA238Q 24" --- Thermaltake Core X5 TG --- EVGA SuperNova G2 750W --- Noctua NH-D15

Server
Intel i5 4670K med Be-Quiet Pure Rock --- MSI B85M-E45 --- Crucial BallistiX Sport 16 GB --- Bitfenix Phenom Micro-ATX --- Cooler Master G500 500W

Permalänk

Om man redan raderat nästan all personlig info i sin profil, är man ändå drabbad?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Om man redan raderat nästan all personlig info i sin profil, är man ändå drabbad?

Skickades från m.sweclockers.com

Om du blivit drabbad får du ett meddelande av FB.

Hur mycket eller lite info du har delat spelar ingen roll om du blivit drabbad eller ej.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Om man redan raderat nästan all personlig info i sin profil, är man ändå drabbad?

Skickades från m.sweclockers.com

Risken finns ju att trots att du aldrig har skaffat ett fb konto så finns din "shadow proflile" där i de stulna
Facebook har koll på individer som inte ens har facebook haha.

fb raderar inget om dig gissar jag

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boomerino:

> I toppen av nyhetsflödet ska drabbade användare finna ett meddelande från Facebook innehållande mer information om händelsen.

Skrivet av xR34ct:

Förutom det andra svaret du fick så vet du om du blivit utloggad från dina enheter

Skickades från m.sweclockers.com

Ok! Stort tack för svar. Får väl skämmas lite att jag inte läste toppen i nyhetsflödet.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Det är naturligtvis tråkigt för de som blev drabbade men jag blev inte drabbad. Det finns ju heller inga vettiga alternativ till Facebook som kan garantera att de aldrig kommer bli drabbade så varför ska man vägra? Det går ju nästan inte fungera i sociala sammanhang idag utan Facebook eftersom alla förväntar sig att man har det och då håller sig uppdaterad den vägen. Det skulle bli en jädrans massa "administrativt" prat när man träffades om inte Facebook fanns.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Jo det med att vägra facebook är ju lite coolt o så, iallafall tyckte jag det för 8 år sen.
Totalvägrade allt med Facebook.

Men ett återfall kom.....Och jag hittade min fru

Att vägra Facebook idag, är ju b så dumt.

Te x har vi på jobb en facebookgrupp, så fort någonting går fel eller går rätt skriver vi där o alla får reda på det.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boomerino:

> I toppen av nyhetsflödet ska drabbade användare finna ett meddelande från Facebook innehållande mer information om händelsen.

Hittar inget nytt där så jag kanske har klarat mig

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

Risken finns ju att trots att du aldrig har skaffat ett fb konto så finns din "shadow proflile" där i de stulna
Facebook har koll på individer som inte ens har facebook haha.

fb raderar inget om dig gissar jag

Varken google eller FB raderar någonting - dock är det inte samma sak som att det är enkelt tillgängligt eller sökbart längre.

Både Google och FB har med olika projekt försökt hitta lösningar för permanent lagring - sist jag läste om det för typ snart 10 år sedan var olika Blu-ray skivor i kassett för FB fall. även stora aktörer som Google och FB är beroende av lagringstekniker som är allmänt använda och tekniker med för liten kundkrets och/eller inte hela tiden köps, överlever inte.

Optomedia kan ändå ses som standarder som har varit ovanligt långlivade och med kompablitetskrav som gjort att läsarna kunna hantera media i en åldesspan på mer än 20 år, vilket är väldigt länge i jämförelse med andra lagringsformat. De flesta andra lagringsformat på band har haft en span på 3-6 år som mest - banden (och datat på dem) finns kvar men inga fungerande läsare längre för att senare versioner kan inte läsa när de är för många steg iväg i versioner, för att moderna datorer inte har fungerande interface mot dem (PATA, floppydisk-interface eller SCSI-interface) eller att läsarna i sig inte fungerar pga. idiotiska saker som att gummihjul eller remmar/bandföringar har torkat, spruckit eller börja kladda något hejdlöst...

Med GDPR så har enskild numera fått rätt att 'bli glömd' men innebär inte att det är en absolut villkor att de måste gå igenom alla sina backupper och bränna om alla skivor med data om enskild person bortrensad, utan "bara" om det kan göras med rimlig insats och i många fall räcker ofta med en avidentifiering och/eller ta bort sökbarhet så att det inte går att knyta viss data till en specifik person längre.

Hur status det är på detta idag vet jag inte och det skrivs väldigt lite om det, men gissar att väldigt mycket ligger på hårddiskar som hela tiden byts ut till versioner med större volym och bandbackup, av anledningen att packningstätheten på dessa är idag långt mycket högre än någon optisk lösning idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Jo det med att vägra facebook är ju lite coolt o så, iallafall tyckte jag det för 8 år sen.
Totalvägrade allt med Facebook.

Men ett återfall kom.....Och jag hittade min fru

Att vägra Facebook idag, är ju b så dumt.

Te x har vi på jobb en facebookgrupp, så fort någonting går fel eller går rätt skriver vi där o alla får reda på det.

Fast det där är väl inget unikt med facebook? Finns hur många forum/chattappar som helst att kommunicera med. Man måste inte ha det bara för att "alla andra" har det. Men det är min syn på saken. Givetvis inget fel med vad folk gör online
Jag litar hellre på Apple, Qualcomm, Intel, Microsoft, Donald Trump, Hillary Clinton, Stefan Löfven, Bilderberggruppen osv osv än Sockerberg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Fast det där är väl inget unikt med facebook? Finns hur många forum/chattappar som helst att kommunicera med. Man måste inte ha det bara för att "alla andra" har det. Men det är min syn på saken. Givetvis inget fel med vad folk gör online
Jag litar hellre på Apple, Qualcomm, Intel, Microsoft, Donald Trump, Hillary Clinton, Stefan Löfven, Bilderberggruppen osv osv än Sockerberg.

Jo visst du har så rätt med att det finns många andra forum/chattappar som helst att kommunicera med.
Men på ett arbete med många teknikalfabeter så vart det bästa lösningen med en "jobbgrupp" med Facebook. Då alla har det och vet hur det funkar. Och det funkar faktiskt jättebra!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av skog1s:

Jo visst du har så rätt med att det finns många andra forum/chattappar som helst att kommunicera med.
Men på ett arbete med många teknikalfabeter så vart det bästa lösningen med en "jobbgrupp" med Facebook. Då alla har det och vet hur det funkar. Och det funkar faktiskt jättebra!

Grupper i facebook är det enda jag har det till, finns ingen bättre plattform för typ alla har facebook.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

utloggad men inget meddelande i nyhetsflödet. Utgår dock från att jag då har blivit drabbad ändå.

är nu ungefär en millimeter från att ta bort facebook. använder det mest för messenger-funktionen och att hålla "kontakt" (dvs ha dem på en lista men aldrig prata med men kan vara bra att ha kvar om 20 år om man av någon outgrundlig anledning skulle plötsligt vilja) med gamla bekanta men så jeffla mycket värda är de inte. jag kan lika gärna kopiera in dem i en excel fil om företag ska hålla på o slarva hela tiden.

men faen, då får väl jag snart en GDPR-strike för att jag håller på att upprätta elektroniska register utan tillstånd

Permalänk
Medlem

Skönt att man aldrig skaffade skiten från början

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

@magma86: Tog bort. lämnade, FC för några år sedan och undrar om jag är säker?
Fasen roligare att häcka här än att binda upp sin fritid till alsjöns beundran med måste likes mm.

Edit:
Gick med igen förra året för att kolla grupper två gånger i veckan men vägrar skaffa vänner, eller rättare sagt är jag så finurlig att bara vänners, vänner kan göra förfrågningar att bli min vän och eftersom jag inte har vänner så kan ingen göra det

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@magma86: Tog bort. lämnade, FC för några år sedan och undrar om jag är säker?
Fasen roligare att häcka här än att binda upp sin fritid till alsjöns beundran med måste likes mm.

Skype eller discord fungerar utmärkt eller ännu bättre, rensa sin telefonkatalog då och då på random folk man aldrig träffar irl. Privata bilder och dylikt är det bara att spara på extern disk och kryptera. Jag förstår inte meningen att ens vara med på FB. Kontakt med folk kan man ha på mycket säkrare sätt.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Jag fick logga in på nytt, men har inte fått något meddelande. Hängde inte riktigt med, vilken information har egentligen läckt? Den profilinfo jag visar för vänner men inte andra, eller är det annan information?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Grupper i Facebook är det enda jag har det till, finns ingen bättre plattform för typ alla har facebook.

Visst är det så @tvelander
Grupper i Facebook är fan oslagbart, när det gäller att nå ut till en speciell grupp.

Alla har det!
Alla vet hur det funkar.

A skriver " Idag är det stängt" sen har a b c d e f.... ..."Idag är det stängt" ... .. . det i mobilen, datorn & plattan.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivmaskin

@Cirap @Shakemaker

Facebook verkar ha loggat ut 90 miljoner konton totalt, där de som inte har fått meddelande men är utloggade löpte risk för att bli drabbade. Lägger till det i artikeln

Skrivet av Wired.com:

As part of that fix, Facebook automatically logged out 90 million Facebook users from their accounts Friday morning, accounting both for the 50 million that Facebook knows were affected, and an additional 40 million that potentially could have been.

Källa: Wired

Permalänk
Medlem

Saxat från Aftonbladet.

"Facebooks nya säkerhetsskandal ser värre ut än vad som först rapporterades.

Totalt kan 50 miljoner konton ha kapats– och hackarna kan dessutom ha fått tillgång till Instagram, Spotify och många andra appar. "Aftonbladet

Visa signatur

Moderkort: Asus P9X79 Processor: I7 4930K @ 4,6 GHz 6C/6HT Kylning: Corsair H100 Minne: 32Gb Corsair Dominator Platinum Grafik: Asus Strix RTX 3080 OC Lagring: Samsung 860 EVO 500Gb (OS) Samsung EVO 870 1Tb, Samsung 840 EVO 250Gb + WD Black 1Tb Nätagg: Corsair HX 850w Chassie: Corsair Obsidian 650D Skärm: Dell U2713 @ 2560 X 1440 2 X Dell U2410 @ 1920x1200 OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

alla borde gå ut facebook - värre skit idag finns fan inte, dom bryr sig inte om sina användares info eller om det ens är säkert vilket skämt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är naturligtvis tråkigt för de som blev drabbade men jag blev inte drabbad. Det finns ju heller inga vettiga alternativ till Facebook som kan garantera att de aldrig kommer bli drabbade så varför ska man vägra? Det går ju nästan inte fungera i sociala sammanhang idag utan Facebook eftersom alla förväntar sig att man har det och då håller sig uppdaterad den vägen. Det skulle bli en jädrans massa "administrativt" prat när man träffades om inte Facebook fanns.

Använder inte Facebook sedan två år tillbaka och det enda jag saknar är att vara med och snacka om hur man ska ses i större grupp med gamla vänner. Att samordna många personer är grymt mycket enklare genom Facebook.

Upplever inte att jag blir utanför i övrigt och behöver uppdatera mig. I alla fall inte det som jag tycker är viktigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det stora problemet är alla som använder Facebook för att autentisera på andra siter. Skönt att man militant har hållit sig borta från det.

Permalänk
Medlem

Loggades också ut, men har inte sett något meddelande. Bytte lösenord ändå, samt ställde in tvåfaktorautentisering.

Visa signatur

---