AMD: "Vi storsatsar på 7 nanometer"

Permalänk
Melding Plague

AMD: "Vi storsatsar på 7 nanometer"

Efter Globalfoundries besked om att de lägger 7 nanometer på is går AMD ut med ett meddelande om att det inte påverkar produktplanerna, där Vega, Zen 2 och Navi håller schemat.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nu kommer snart @flopper entra tråden

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv

Nu får intel det hett om öronen om de inte löser 10nm samt sina produktions bekymmer på 14nm.

Bra att AMD trycker på med 7nm, ska bli riktigt intressant med Ryzen 7nm.

Bara tråkigt att det verkar gå segt på gpu sidan för konsumentmarknaden.

Permalänk
Hjälpsam

AMD:s nästa server CPU "Rome", ryktas vara ett riktigt monster.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Det är nog bra att de riktar det här meddelandet till just investerare. Aktiens tillväxt har ju mattats av lite senaste dagarna vilket inte alls är bra. Jag ser gärna att AMD's aktie går om intel's så att det förstärker bilden av att AMD går som tåget och Intel har problem. Det behövs för konkurrensens skull.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Samtidigt är Intels slogan kring 14nm att Bigger is better.

Nå man får se hur utvecklingen går, oavsett vad så kommer vi snart få problem med att det ej är ekonomisk att krympa mer.

Permalänk
Medlem

Hoppas det kommer ett konsumentkort innan jul

Citat:

...innan AMD under år 2020 går över till en helt nyutvecklad som kryptiskt kallas "Next-Gen".

Intresserad av derans nästa strategi. Raytrace passar väldigt fint på MCM paketerad grafikkort då raytrace är väldigt skalbart för multicore och tunga lokala beräkningar, därmed inte så känslig till relativt högre latenser för interchip kommunikation.
En aktiv interposer för att husera och användas för kommunikation mellan flera mindre chip kan bli en riktigt billigt alternativ till stora monolitiska chip design. Dessutom kan man "pussla ihop" olika moduler likt nvidias rtx, fast utöver olika typer av kärnor kan även ha olika antal och typer av minneskontroller m.m..
Så I teorin skulle det gå att kombinera DDR, GDDR och HBM, om det är en smart lösning beror på arkitekturen

btw "Misaligned ButterDonuts" anyone?

Permalänk
Medlem

Frågan är hur AMD ska slåss med Apple och NVIDIA om att få ut alla 7nm chip, samt hur en färre aktör påverkar priserna på marknaden. Intressanta tider framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Samtidigt är Intels slogan kring 14nm att Bigger is better.

Nå man får se hur utvecklingen går, oavsett vad så kommer vi snart få problem med att det ej är ekonomisk att krympa mer.

Det har iofs aldrig varit ekonomiskt lönsamt att krympa ner, därför kostar saker så jäkla mycket vid lansering.

Däremot går kanske kostnaderna ner när man får fart på tillverkningen och utvecklar den men innan det så kostar det mer.

Men det är väl massa nya tekniker på gång så krympa ner den befintliga kanske inte behövs i framtiden.

Permalänk
Medlem

@Radolov: Intel har helt egen produktion.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

En Ryzen 3000-serie CPU är planen att uppgradera till så snart de finns att köpa mer eller mindre, och jag läst tester också förstås.

Resten köper jag i förväg under Black Friday tror jag. Så är det bara moderkort och CPU kvar sen när de kommer i vår

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Jag sätter inget värde i att de går till 7 Nm. Det alla undrar är vilken prestanda de kan nå? Kan de gå om Intels 14nm jag eller nej? Om svaret är ja då är det bra men om svaret blir nej då förstår jag inte varför AMD slår på stora trumman om att gå till 7nm. Förhoppningsvis så kommer strömförbrukningen minska med den nya tekniken men då kretsen blir betydligt mindre så kommer det bli svårare att kyla kretsen. Så frågan är hur mycket bättre ryzen 3000 serien blir mot 2000serien min gissning är 10-15% max och då kommer Intels 9900K fortfarande vara snabbare även om den tillverkas på 14Nm.

7 vs 14nm som konsument är det rätt ointressant då man inte vet hur mycket prestanda de kan få ut ännu. Intel ingenjörer sa att man kan få betydligt snabbare kretsar med 14nm mot vad vi har idag utan att byta tillverkningsteknik till 7Nm.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Jag sätter inget värde i att de går till 7 Nm. Det alla undrar är vilken prestanda de kan nå? Kan de gå om Intels 14nm jag eller nej? Om svaret är ja då är det bra men om svaret blir nej då förstår jag inte varför AMD slår på stora trumman om att gå till 7nm. Förhoppningsvis så kommer strömförbrukningen minska med den nya tekniken men då kretsen blir betydligt mindre så kommer det bli svårare att kyla kretsen. Så frågan är hur mycket bättre ryzen 3000 serien blir mot 2000serien min gissning är 10-15% max och då kommer Intels 9900K fortfarande vara snabbare även om den tillverkas på 14Nm.

7 vs 14nm som konsument är det rätt ointressant då man inte vt hur mycket prestanda de kan få ut ännu. Intel ingenjörer sa att man kan få betydligt snabbare kretsar med 14nm mot vad vi har idag utan att byta tillverkningsteknik till 7Nm.

kanske ska tillämpa lite källkritik åt Intels håll också om du nu ska göra det mot AMD.

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesusbarnet:

kanske ska tillämpa lite källkritik åt Intels håll också om du nu ska göra det mot AMD.

Exakt så. Man måste ha med i beräkningen att Inte's narrativ som de gärna vill få oss att svälja okritiskt handlar om att singeltråds-IPC är det enda som räknas, och det är ju inte så konstigt då det är där de har fördelar idag. Men vågar man lyfta blicken från vad Intel gärna vill mata oss med så ser man snart att det är mycket mer komplext än så.

Själv sitter jag på 2700X idag och kommer självklart uppgradera till 3000-serien. Jag tror inte det är någon högoddsare att vi kommer få se både svalare och snabbare chip.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Exakt så. Man måste ha med i beräkningen att Inte's narrativ som de gärna vill få oss att svälja okritiskt handlar om att singeltråds-IPC är det enda som räknas, och det är ju inte så konstigt då det är där de har fördelar idag. Men vågar man lyfta blicken från vad Intel gärna vill mata oss med så ser man snart att det är mycket mer komplext än så.

Själv sitter jag på 2700X idag och kommer självklart uppgradera till 3000-serien. Jag tror inte det är någon högoddsare att vi kommer få se både svalare och snabbare chip.

Fast för dom flesta som sitter vid en dator idag är det singeltrådsprestanda som gör störst skillnad.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd

Nu om dom bara kunde släppa FSP och BSP open source så skulle jag vilja ha AMD i mitt nästa system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Exakt så. Man måste ha med i beräkningen att Inte's narrativ som de gärna vill få oss att svälja okritiskt handlar om att singeltråds-IPC är det enda som räknas, och det är ju inte så konstigt då det är där de har fördelar idag. Men vågar man lyfta blicken från vad Intel gärna vill mata oss med så ser man snart att det är mycket mer komplext än så.

Själv sitter jag på 2700X idag och kommer självklart uppgradera till 3000-serien. Jag tror inte det är någon högoddsare att vi kommer få se både svalare och snabbare chip.

Givetvis så kommer AMDs nästa ryzen vara snabbare. Men det känns som många tror att bara för att AMD kommer vara först att hoppa på tåget med 7Nm så kommer AMD vara snabbast på CPU och GPU på marknaden men så enkelt är det inte.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Givetvis så kommer AMDs nästa ryzen vara snabbare. Men det känns som många tror att bara för att AMD kommer vara först att hoppa på tåget med 7Nm så kommer AMD vara snabbast på CPU och GPU på marknaden men så enkelt är det inte.

Det är bara gå tillbaks några år så var en av Intels stora fördelar deras tillverkningstekniska försprång. Om AMD kommer ut på 7nm som de säger kan det försprånget vara helt försvunnet. För andra tillverkare på mobilsidan är försprånget för Intel redan borta. I och för sig lyckades Intel aldrig slå sig in på mobila enheter, om man bortser från att de kanske får göra modem till Iphone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Fast för dom flesta som sitter vid en dator idag är det singeltrådsprestanda som gör störst skillnad.

Nej, för de flesta som primärt SPELAR på sin PC så är det kanske på detta vis. Något vi kan anta kommer börja förämdras nu när processorer börjar ha så många kärnor. Men för alla andra (som är en mycket större marknad än de som enbart spelar) så leder flera kärnor till kraftigt ökad prestanda då man lättare kan multitaska mer och utföra mer jobb på mindre tid.

När jag sitter och utvecklar och har olika testsystem igång med hjälp av VM's eller Docker-containrar så märkar jag STOR skillnad med de extra kärnorna, kontra vad jag hade i mitt tidigare Intel system. Även om IPC per tråd är rätt lika.

Tilläggas skall dock att även detta kan bli bättre. Windows schemaläggare är rätt långt bakom exempelvis Linux om man ser till så många trådar vi idag har. Men förhoppningsvis ordnar det upp sig också när konsumenter börjar fråga "varför är det på detta viset?".

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Nej, för de flesta som primärt SPELAR på sin PC så är det kanske på detta vis. Något vi kan anta kommer börja förämdras nu när processorer börjar ha så många kärnor. Men för alla andra (som är en mycket större marknad än de som enbart spelar) så leder flera kärnor till kraftigt ökad prestanda då man lättare kan multitaska mer och utföra mer jobb på mindre tid.
Tilläggas skall dock att även detta kan bli bättre. Windows schemaläggare är rätt långt bakom exempelvis Linux om man ser till så många trådar vi idag har. Men förhoppningsvis ordnar det upp sig också när konsumenter börjar fråga "varför är det på detta viset?".

Hur många tror du multitaskar på sin dator?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Fast för dom flesta som sitter vid en dator idag är det singeltrådsprestanda som gör störst skillnad.

För de flesta som primärt spelar dåligt trådade spel, absolut. Men det är knappast det som majoriteten gör. Spel utvecklas ju även hela tiden för att skala bättre med fler kärnor så det kommer jämna ut sig. Naturligtvis vill Intel ge bilden av att de flesta som har en PC spelar på den, och då med dåligt trådade spel, för det är ju där de är starka idag. Men slutar folk gå på deras narrativ så kan det snabbt ändras.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Hur många tror du multitaskar på sin dator?

Alla som kör ett någorlunda modernt operativsystem? Windows har, från version 2.1 (iaf på 386 processorer), haft stöd för multitasking. Även om du endast startar ett program i taget på din PC så kör och gör Windows MASSOR med saker parallellt.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Frågan är hur AMD ska slåss med Apple och NVIDIA om att få ut alla 7nm chip, samt hur en färre aktör påverkar priserna på marknaden. Intressanta tider framöver.

nVidia verkar inte ha något på 7nm riktigt än (verkar som om det som kommer först är en "2060", och den verkar vara ett år bort). Nej, konkurrenterna är Apple och Qualcomm (för Snapdragon), men om AMD talar om det på det här sättet antyder det att de känner sig säkra på när de kan få ark. Apples volym är enorm Q4 men avtar därefter. Sannolikt räknar AMD med att de kommer att ha gott om kapacitet under Q1 2019.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

För de flesta som primärt spelar dåligt trådade spel, absolut. Men det är knappast det som majoriteten gör. Spel utvecklas ju även hela tiden för att skala bättre med fler kärnor så det kommer jämna ut sig. Naturligtvis vill Intel ge bilden av att de flesta som har en PC spelar på den, och då med dåligt trådade spel, för det är ju där de är starka idag. Men slutar folk gå på deras narrativ så kan det snabbt ändras.

Dom flesta som använder en dator spelar inte spel utan sitter och läser nyheter, kollar Youtubeklipp och facebook. Kan du inte förklara för mig hur singeltrådsprestanda inte är det som gör mest skillnad för dom?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Det är nog bra att de riktar det här meddelandet till just investerare. Aktiens tillväxt har ju mattats av lite senaste dagarna vilket inte alls är bra. Jag ser gärna att AMD's aktie går om intel's så att det förstärker bilden av att AMD går som tåget och Intel har problem. Det behövs för konkurrensens skull.

Eh vem bryr sig om aktiekursen när man köper ny processor?

Är väl snarare du själv som köpt en liten aktie post och hoppas den ska klättra lite mer?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Dom flesta som använder en dator spelar inte spel utan sitter och läser Aftonbladet och kollar facebook. Kan du inte förklara för mig hur singeltrådsprestanda inte är det som gör mest skillnad för dom?

Måögruppen som har det och att betala räkningar som sina sysslor kör väl primärt plattor?

De sysslorna går ju annars att köra på en potatis med skärm, så prestanda i det sammanhanget är irrelevant. Då går det fint med vad skit som helst.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Eh vem bryr sig om aktiekursen när man köper ny processor?

Är väl snarare du själv som köpt en liten aktie post och hoppas den ska klättra lite mer?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har inga aktier i något företag. Jag vet inte ens hur man gör. Tappade helt intresset när jag började läsa om courtage eller vad det heter. Men det är klart att det är självklart att jag unnar AMD och deras aktieägare att derar aktie går väldigt bra just nu.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Måögruppen som har det och att betala räkningar som sina sysslor kör väl primärt plattor?

De sysslorna går ju annars att köra på en potatis med skärm, så prestanda i det sammanhanget är irrelevant. Då går det fint med vad skit som helst.

Att du fortfarande inte kan erkänna att singeltrådsprestanda är det som faktiskt märks vid "vanligt" datoranvändande... Ditt förakt mot Intel måste sitta jäkligt djupt rotat.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Att du fortfarande inte kan erkänna att singeltrådsprestanda är det som faktiskt märks vid "vanligt" datoranvändande... Ditt förakt mot Intel måste sitta jäkligt djupt rotat.

Processorprestanda spelar inte stor roll alls. D3t viktigaste för dem är att ha snabb lagring och anslutning.

Jag tror inte att skillnaden i singeltrådsprestanda mellan tex 8600k och 2600x är så stor det ens påverkar. Och verkligen inte i jämförelse med att byta till ssd från hårddisk

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

nVidia verkar inte ha något på 7nm riktigt än (verkar som om det som kommer först är en "2060", och den verkar vara ett år bort). Nej, konkurrenterna är Apple och Qualcomm (för Snapdragon), men om AMD talar om det på det här sättet antyder det att de känner sig säkra på när de kan få ark. Apples volym är enorm Q4 men avtar därefter. Sannolikt räknar AMD med att de kommer att ha gott om kapacitet under Q1 2019.

Tack för svaret