Osäkert att ladda ned direkt via väggen? (utan router)

Permalänk
Medlem

Osäkert att ladda ned direkt via väggen? (utan router)

Tja SweC!

Har precis flyttat in i mitt studentboende och har kopplat min stationära via väggens ethernet port. Är detta osäkert om man tänker på privacy osv. Säg teoretiskt att man skulle ladda ned en torrent eller vad som helst.. är det då säkrare att låta det gå via en router tillsammans med en VPN eller ska det inte spela någon roll?

Kan t.ex. IT avdelningen på hyresavdelningen för mitt boende tappa sig in i vad jag gör osv?

Visa signatur

RTX 4090 - Ryzen 9 7900X - Kingston 64GB DDR5 6000MHz CL36 FURY - ASUS B650 - Arctic Liquid Freezer II 240

Permalänk
Medlem

Router eller direkt i väggen gör ingen skillnad. Du har fortfarande en publik IP utåt. VPN är vad som skyddar din identitet oavsett om du konfar den i routern eller direkt i datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Avstängd

Säkerhetsmässigt gör det dock stor skillnad. Du vill inte ha hela datorn öppen mot internet sådär, och du vill inte ha den synlig på det interna nätverket heller. Det beror lite på hur det ser ut. I en lägenhet jag bodde i hade jag ingen router en period och precis allt i hela området låg på samma nätverk ... jag kunde ansluta direkt till grannarnas datorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Säkerhetsmässigt gör det dock stor skillnad. Du vill inte ha hela datorn öppen mot internet sådär, och du vill inte ha den synlig på det interna nätverket heller. Det beror lite på hur det ser ut. I en lägenhet jag bodde i hade jag ingen router en period och precis allt i hela området låg på samma nätverk ... jag kunde ansluta direkt till grannarnas datorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja de va lite de ja tänkte. Bor i ett studentboende och alla studenter har gratis internet från väggen. Så det känns ju som att det skulle vart ganska lätt att göra intrång osv..

Visa signatur

RTX 4090 - Ryzen 9 7900X - Kingston 64GB DDR5 6000MHz CL36 FURY - ASUS B650 - Arctic Liquid Freezer II 240

Permalänk
Medlem

@Meathim: Det har du rätt i. Ett studentboende tex skulle mycket väl kunna vara uppbyggt som ett internt nätverk, och logga vad som sker så man i efterhand kan se vam som gjort vad. Ex torrents.
Då vill man såklart ha något som skyddar mellan dom andra datorerna.

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem
Skrivet av maskeradmannen:

@Meathim: Det har du rätt i. Ett studentboende tex skulle mycket väl kunna vara uppbyggt som ett internt nätverk, och logga vad som sker så man i efterhand kan se vam som gjort vad. Ex torrents.
Då vill man såklart ha något som skyddar mellan dom andra datorerna.

Är en Router + VPN nog för att skydda en mot de? Eller är det något mer man bör tänka på?

Visa signatur

RTX 4090 - Ryzen 9 7900X - Kingston 64GB DDR5 6000MHz CL36 FURY - ASUS B650 - Arctic Liquid Freezer II 240

Permalänk
Medlem

Router skyddar ditt nätverk / VPN skyddar dig online.Så det räcker gott och väl med dessa

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

@fabazo: Känns som en VPN borde räcka. Säg att du ansluter till en tysk VPN-server och därifrån tilldelas en tysk IP-adress, då kan man bara se det i loggen.
Vad som händer där bakom är inget som ska kunna loggas.
Rätta mig gärna någon, om jag har fel.

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem

Har ni något tips på en bra och billig router? vad behöver man och vad behöver man inte?

Visa signatur

RTX 4090 - Ryzen 9 7900X - Kingston 64GB DDR5 6000MHz CL36 FURY - ASUS B650 - Arctic Liquid Freezer II 240