RX 580 Armor - Värt att köpa?

Permalänk

RX 580 Armor - Värt att köpa?

Hej! Jag har inget grafikkort för tillfället och har därför bestämt mig för att köpa ett nu. Tänkte mig ett gtx 1050/1050Ti men såg sedan att Elgiganten säljer ett rx 580 armor för 2490kr. Det ligger precis under min budget (2000-2500kr). Är det värt det eller bara dumt? Tack på förhand!

Min cpu är en i5 7500
PSU är på 500W

Visa signatur

Main PC: Ryzen 7 7700X * RX 6950XT.
Backup PC: Ryzen 5 1600X * Vega 64 Liquid Cooled.
Laptop: ROG Flow X13 (Ryzen 9 5900HS * RTX 3050 (35W)).

Permalänk
Medlem

Har du plats för det så lär du inte hitta bättre erbjudande nytt på ett tag.

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är värt det. Bra pris. Och extra bra om man har en skärm med freesync.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Det ska vara likvärdigt med GTX1060 6GB i prestanda vad jag sett i genomsnitt (beror på spel), så det är nog inget dåligt köp. Sen kan man ju köra Freesync med om man har en skärm med det vilket ju är ett plus.

Se bara till att du har PCI-E strömkontakter till att koppla in det då de kort du tittat på annars (1050/1050Ti) inte kräver extern strömmatning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b1ghen:

Se bara till att du har PCI-E strömkontakter till att koppla in det då de kort du tittat på annars (1050/1050Ti) inte kräver extern strömmatning.

Jag funderar också på att lägga en beställning på samma kort imorgon.
Vad menar du med PCI-E strömkontakter? Är det nåt mer/annorlunda än dom vanliga 8pin från PSUn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skarp92:

Jag funderar också på att lägga en beställning på samma kort imorgon.
Vad menar du med PCI-E strömkontakter? Är det nåt mer/annorlunda än dom vanliga 8pin från PSUn?

De vanliga 6 eller 6+2 pin PCI-E ström jag menade, vet inte vad trådstartaren har för dator men om det är en märkesdator är det inte alltid dessa finns även om det är sitter ett "500W nätaggregat" i burken.

Permalänk
Skrivet av laudanum:

Har du plats för det så lär du inte hitta bättre erbjudande nytt på ett tag.

Skrivet av CyberNerd:

Jag tycker det är värt det. Bra pris. Och extra bra om man har en skärm med freesync.

Då lägger jag nog en beställning snart. Tack för svar!

Visa signatur

Main PC: Ryzen 7 7700X * RX 6950XT.
Backup PC: Ryzen 5 1600X * Vega 64 Liquid Cooled.
Laptop: ROG Flow X13 (Ryzen 9 5900HS * RTX 3050 (35W)).

Permalänk

@b1ghen: Har kört ett 1070 i den datorn innan så det är inga problem

Visa signatur

Main PC: Ryzen 7 7700X * RX 6950XT.
Backup PC: Ryzen 5 1600X * Vega 64 Liquid Cooled.
Laptop: ROG Flow X13 (Ryzen 9 5900HS * RTX 3050 (35W)).

Permalänk
Medlem
Skrivet av b1ghen:

De vanliga 6 eller 6+2 pin PCI-E ström jag menade, vet inte vad trådstartaren har för dator men om det är en märkesdator är det inte alltid dessa finns även om det är sitter ett "500W nätaggregat" i burken.

Aha ok, då är jag med

Permalänk
Medlem

Prestandaindex 2017-04-24 i upplösning 1920x1080

Dold text

Det är en bra deal! Bäst pris i klassen just nu.

Permalänk
Medlem

Är det någon som provat armor kortet? 580 drar väl runt 70w mer än 1060, och kylaren ser ut att vara en av de minsta jag sett på ett kort i den klassen på ett bra tag.

De kör även kampanj på 1060, jag hade vart återhållsam på 580 tills någon går i god för den där kylaren.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp...
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Armor-kylaren fick rejäl kritik när den parades med 1080 Ti
https://youtu.be/BNQtfNFCWa8

MEN det är ju ett strömtörstigare kort. Användarrecensionerna av RX580 Armor på Amazon verkar generellt vara väldigt snälla mot den.
https://www.amazon.com/MSI-RX-580-ARMOR-8G/dp/B06XZQMMHJ#cust...

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

Jag gick från två 7950 till att beställa ett 580 idag, så även om kylaren inte är perfekt så lär det dra mindre ström och låta mindre.
För dom som är sugna och inte beställt än så är lagersaldo nere på 25+ nu, var 100+ i fredags.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Teddis: Läste också amazon reviews och kollade några klipp som fick med fläkten, här är ett exempel (rx 480 dock, samma kort)

2500 kronor för den prestandan är så billigt man kommer i Sverige samt att elgiganten har 30 dagars öppet köp. Skulle den låta som en lövblås och ha för höga temps kan man lämna tillbaka. Slog till på ett kort nyss.

Visa signatur

i7 10700K • 4070 Super

Permalänk
Medlem

5+ kvar nu, bara slå till ni som tvekar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Blev en sån här för mig med till nya datorn. Får se om jag hinner bygga den snart men skriv gärna vad ni andra tycker om ljudnivån/kylaren här i tråden sen när ni fått kortet.

Permalänk
Skrivet av sKRUVARN:

Är det någon som provat armor kortet? 580 drar väl runt 70w mer än 1060, och kylaren ser ut att vara en av de minsta jag sett på ett kort i den klassen på ett bra tag.

De kör även kampanj på 1060, jag hade vart återhållsam på 580 tills någon går i god för den där kylaren.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp...
Skickades från m.sweclockers.com

Jag har ingenting emot hög ljudnivå. Mina hörlurar stänger ute allting ändå

Skulle heller inte köpt ett 1060 DUAL då det är vitt (passar inte min color scheme) och kostar 500kr mer för likvärdig prestanda.

Visa signatur

Main PC: Ryzen 7 7700X * RX 6950XT.
Backup PC: Ryzen 5 1600X * Vega 64 Liquid Cooled.
Laptop: ROG Flow X13 (Ryzen 9 5900HS * RTX 3050 (35W)).

Permalänk
Skrivet av roggeee:

Blev en sån här för mig med till nya datorn. Får se om jag hinner bygga den snart men skriv gärna vad ni andra tycker om ljudnivån/kylaren här i tråden sen när ni fått kortet.

Mitt kommer förmodligen mellan onsdag och fredag nästa vecka. Om du inte haft möjlighet till att bygga din dator vid det laget så kan jag återkomma med svar om kylaren!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main PC: Ryzen 7 7700X * RX 6950XT.
Backup PC: Ryzen 5 1600X * Vega 64 Liquid Cooled.
Laptop: ROG Flow X13 (Ryzen 9 5900HS * RTX 3050 (35W)).

Permalänk

Hämtade mitt kort innan idag, framme efter en dag trots vanlig frakt och ingen expressfrakt. Imponerande!

Testade Ghost Recon: Wildlands på High preset och 100% GPU load. Inga problem och kortet är tyst, temp runt 70C max 73C.
Testade fläktarna manuellt i Afterburner och visst, man kan få dem att låta ganska mycket om man höjer fan speed rejält. Helt acceptabla nivåer när det ligger på 50% fan speed och under, för mig i alla fall.
Kortet också en gräns där fläktarna går till idle och inte snurrar. Dvs fläktarna låter inte alls när jag sitter med endast chrome och några andra program uppe, idle temp på 28C.

Än så länge känns det som ett bra köp

Visa signatur

i7 10700K • 4070 Super

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ReconHavoc:

Hämtade mitt kort innan idag, framme efter en dag trots vanlig frakt och ingen expressfrakt. Imponerande!

Testade Ghost Recon: Wildlands på High preset och 100% GPU load. Inga problem och kortet är tyst, temp runt 70C max 73C.
Testade fläktarna manuellt i Afterburner och visst, man kan få dem att låta ganska mycket om man höjer fan speed rejält. Helt acceptabla nivåer när det ligger på 50% fan speed och under, för mig i alla fall.
Kortet också en gräns där fläktarna går till idle och inte snurrar. Dvs fläktarna låter inte alls när jag sitter med endast chrome och några andra program uppe, idle temp på 28C.

Än så länge känns det som ett bra köp

Trevligt med en liten kort resension, kylaren är mao inget att oroa sig för.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

@ReconHavoc: hur är ventilationen i ditt chassi?? Körde precis 3dmark på mitt och det låg på 75c konstant och fläktarna var uppe i 3500RPM... jag har en fläkt där framme och en där bak...

Visa signatur

Main PC: Ryzen 7 7700X * RX 6950XT.
Backup PC: Ryzen 5 1600X * Vega 64 Liquid Cooled.
Laptop: ROG Flow X13 (Ryzen 9 5900HS * RTX 3050 (35W)).

Permalänk

@MisterPlow2: Två fläktar fram och en bak, dammfritt och nystädat. Men 75 grader är väl inte så konstigt när du benchmarkar? Har inte testat 3dmark men 3500 rpm lär det ju inte gå upp i när du spelar. Hade 2500 rpm max när jag spelade BFV open beta nyss.

Visa signatur

i7 10700K • 4070 Super

Permalänk

@ReconHavoc: lirade lite PUBG och fick samma resultat. 3500RPM, 75% fan speed...
Jag får väl skaffa en till fläkt och plocka bort dammfiltret...

Visa signatur

Main PC: Ryzen 7 7700X * RX 6950XT.
Backup PC: Ryzen 5 1600X * Vega 64 Liquid Cooled.
Laptop: ROG Flow X13 (Ryzen 9 5900HS * RTX 3050 (35W)).

Permalänk

@MisterPlow2: Körde 3dmark för att ha något att jämföra med.

I test 1 började temp på 69C och gick upp till 72C max. RPM gick från 1900-2400, och lade sig stabilt på 2350 mot slutet.
Test 2 (GPU) låg temp på 69C och lade sig där innan testet tog slut. RPM lade sig stabilt på 2650.
Test 3 (GPU) låg temp stabilt på 68-69C genom hela testet och RPM låg stabilt på 2850.
Test 4 var CPU och räknas bort.

Temp gick alltså aldrig över 72C och fan speed aldrig över 60%, max RPM 2850~. Fick ett score på 4364 på kortet.

Har ett vanligt case från 2013, Corsair 230T mid tower med två fläktar fram med dammfilter samt en fläkt bak för utblås. Sitter en vanlig fläkt från Intel på processorn. Inget speciellt allt med andra ord. Är noga med att ha dammfritt dock. För mig är resultatet i linje med vad andra kort i samma prisklass ligger på av vad jag sett. Dessutom kommer jag aldrig upp i 60% fan speed i de spel jag testat, Wildlands på high preset 1080p t.ex. Ett ganska krävande spel.

Vet tyvärr inte varför du kommer upp på 75% fan speed men det skadar ju absolut inte om du har två fläktar fram, det brukar väl vara minimum tror jag. Det är inte att du kör med högre upplösning än 1080p kanske?

Visa signatur

i7 10700K • 4070 Super

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av MisterPlow2:

@ReconHavoc: lirade lite PUBG och fick samma resultat. 3500RPM, 75% fan speed...
Jag får väl skaffa en till fläkt och plocka bort dammfiltret...

Kör med v-sync på, alternativt "målkontroll för bildhastighet" på.

För att få lite bättre kylning, kan du testa att ta bort de två närmast plåtarna, under ditt grafikkort, det bildas lätt en luftficka med hetluft, under kortet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@ReconHavoc har mer de siffror som jag sett som vanligast förekommer.

Jag skulle anta att kortet @MisterPlow2 har inte är helt defekt? Då ligger problemet i din kyllösning (antingen på grafikkortet eller i chassit). Det kanske är ett övergripande problem som du vill fixa?

Annars kan du påverka temperaturen (och således, fläkthastigheten för att bibehålla en viss temperatur) m.h.a undervolting eller radeon chill. Jag har skrivit en guide här , sedan så finns det extra resurser om undervolting t.ex här.

Btw, har du en freesync skärm? I sånna fall kan chill vara ett alternativ. Till i skillnad från V-sync så påverkar det ej input lag negativt om man använder rätt inställningar. Just nu så finns en bugg i systemet som de ej fixat ännu, som är en felimplementering från övergången HiAlgo chill => Radeon Chill där input inte värderas lika mycket. Men jag använder chill som en frame limiter och inte som en energisparningsfunktion (men energisparningen blir en konsekvens i flertalet spel på min 60hz skärm).

Permalänk
Skrivet av ReconHavoc:

@MisterPlow2: Körde 3dmark för att ha något att jämföra med.

I test 1 började temp på 69C och gick upp till 72C max. RPM gick från 1900-2400, och lade sig stabilt på 2350 mot slutet.
Test 2 (GPU) låg temp på 69C och lade sig där innan testet tog slut. RPM lade sig stabilt på 2650.
Test 3 (GPU) låg temp stabilt på 68-69C genom hela testet och RPM låg stabilt på 2850.
Test 4 var CPU och räknas bort.

Temp gick alltså aldrig över 72C och fan speed aldrig över 60%, max RPM 2850~. Fick ett score på 4364 på kortet.

Har ett vanligt case från 2013, Corsair 230T mid tower med två fläktar fram med dammfilter samt en fläkt bak för utblås. Sitter en vanlig fläkt från Intel på processorn. Inget speciellt allt med andra ord. Är noga med att ha dammfritt dock. För mig är resultatet i linje med vad andra kort i samma prisklass ligger på av vad jag sett. Dessutom kommer jag aldrig upp i 60% fan speed i de spel jag testat, Wildlands på high preset 1080p t.ex. Ett ganska krävande spel.

Vet tyvärr inte varför du kommer upp på 75% fan speed men det skadar ju absolut inte om du har två fläktar fram, det brukar väl vara minimum tror jag. Det är inte att du kör med högre upplösning än 1080p kanske?

Kör i 1080p@60Hz

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main PC: Ryzen 7 7700X * RX 6950XT.
Backup PC: Ryzen 5 1600X * Vega 64 Liquid Cooled.
Laptop: ROG Flow X13 (Ryzen 9 5900HS * RTX 3050 (35W)).

Permalänk
Skrivet av Radolov:

@ReconHavoc har mer de siffror som jag sett som vanligast förekommer.

Jag skulle anta att kortet @MisterPlow2 har inte är helt defekt? Då ligger problemet i din kyllösning (antingen på grafikkortet eller i chassit). Det kanske är ett övergripande problem som du vill fixa?

Annars kan du påverka temperaturen (och således, fläkthastigheten för att bibehålla en viss temperatur) m.h.a undervolting eller radeon chill. Jag har skrivit en guide här , sedan så finns det extra resurser om undervolting t.ex här.

Btw, har du en freesync skärm? I sånna fall kan chill vara ett alternativ. Till i skillnad från V-sync så påverkar det ej input lag negativt om man använder rätt inställningar. Just nu så finns en bugg i systemet som de ej fixat ännu, som är en felimplementering från övergången HiAlgo chill => Radeon Chill där input inte värderas lika mycket. Men jag använder chill som en frame limiter och inte som en energisparningsfunktion (men energisparningen blir en konsekvens i flertalet spel på min 60hz skärm).

Jag kör på en gammal 1080p@60Hz skärm utan freesync

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main PC: Ryzen 7 7700X * RX 6950XT.
Backup PC: Ryzen 5 1600X * Vega 64 Liquid Cooled.
Laptop: ROG Flow X13 (Ryzen 9 5900HS * RTX 3050 (35W)).

Permalänk

@MisterPlow2: Nej, då vet jag inte. Får försöka fixa bättre kylning på något sätt alternativt lämna tillbaka kortet. Är ju fortfarande öppet köp.

Visa signatur

i7 10700K • 4070 Super

Permalänk
Skrivet av ReconHavoc:

@MisterPlow2: Nej, då vet jag inte. Får försöka fixa bättre kylning på något sätt alternativt lämna tillbaka kortet. Är ju fortfarande öppet köp.

Antar att det är defekt... satte på inbyggda OC mode och startade PUBG igen. 83c och 75% fan...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main PC: Ryzen 7 7700X * RX 6950XT.
Backup PC: Ryzen 5 1600X * Vega 64 Liquid Cooled.
Laptop: ROG Flow X13 (Ryzen 9 5900HS * RTX 3050 (35W)).