Bästa backup-lösningen för mig?

Permalänk
Medlem

Bästa backup-lösningen för mig?

Jag har börjat inse att jag har ovärderliga saker på mina SSD:s som jag inte får missta. Det är dags att göra något åt min obefintliga säkerhetskopiering. Tänkte att det säkraste är att ha lagring på olika orter.

Vad jag vill åstadkomma:

  • Filerna ska lagras på en enhet som är kopplad till internet

  • En likadan lösning ska införskaffas till föräldrarna, så att deras bilder säkerhetskopieras till deras enhet och via internet till min enhet. Mina filer ska laddas upp till min enhet och via internet till deras

  • Man ska ha åtkomst till filerna via mobilen (iOS)

  • Det ska vara lätt för mig att vid min stationära dator komma åt alla filer snabbt. (Relativt snabbt)

Förutsättningar:

  • Jag har 1000Mbit/1000Mbit

  • Dom har 250Mbit/100Mbit

  • Gärna en lösning runt 4000kr per enhet

Jag har kikat på Synology DS218j och liknande NAS-lösningar, men även lite billigare Seagate Backup Plus Desktop Hub 8TB. Tror dock den senare inte riktigt gör det jag vill att den ska.

Jag har inget behov att spela upp massa högupplösta filmer på TV:n eller liknande.

Har ni några förslag på vad jag ska införskaffa? Eller en annan lösning som jag inte har tänkt på?

EDIT: Kan tillägga att jag har en ASUS RT-AC68U om det går att koppla in en extern hårddisk via USB eller nåt...

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem

@Azureye: Du har inte funderat på en molnlösning?
NAS är ju inte en 100% lösning när det gäller backup.

Permalänk
Medlem

@MacAllan: Beror helt på var man placerat sin NAS. En offsite NAS kan fungera lika bra som en molnlösning.

En Synology NAS i "vardera änden" låter som en bra lösning i det här fallet. Släng upp en Openvpn server på den ena och ha den andra som klient. Sen är det bara att använda Synologys färdigt inbyggda synk/backup lösningar.
Om du inte kan gå över 4000kr så kan man uppnå samma sak med två stycken ODROID HC2 (eller HC1), men skulle rekommendera att du då också har en extra lokal backup till en extern hårddisk.
I båda fallen är det inte något problem att komma åt filerna från IOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enterthewoid:

@MacAllan: Beror helt på var man placerat sin NAS. En offsite NAS kan fungera lika bra som en molnlösning.

En Synology NAS i "vardera änden" låter som en bra lösning i det här fallet. Släng upp en Openvpn server på den ena och had den andra som klient. Sen är det bara att använda Synologys färdigt inbyggda synk/backup lösningar.
Om du inte kan gå över 4000kr så kan man uppnå samma sak med två stycken ODROID HC2 (eller HC1), men skulle rekommdera att du då också har en extra lokal backup till en extern hårddisk.

Visst fungerar det bra, men det är fortfarande en viss risk eftersom även en NAS kan krascha, det är ytterst ovanligt att man förlorar data vid en moln lösning.
Lägger man samma info på 2 olika NAS så är det väl bättre, men det blir samtidigt ganska dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Visst fungerar det bra, men det är fortfarande en viss risk eftersom även en NAS kan krascha, det är ytterst ovanligt att man förlorar data vid en moln lösning.
Lägger man samma info på 2 olika NAS så är det väl bättre, men det blir samtidigt ganska dyrt.

Att data förloras i molntjänt är rätt sällsynt (även om det har hänt - fråga Microsoft där för ett antal år sedan (kanske över 10 år numera) då en illvillig anställd som skötte servrarna faktiskt gick och raderade inklusive alla backupper för en stor antal kunder...)

- Det är betydligt större risk att de förvägrar access av data pga. 'otillåten aktivitet på din konto' eller liknande och det kan ta rejäl tid, om någonsin, innan du får access till dina data igen - hur illa det läget är, kanske man inte inser förrän vid inträffad faktum - ni som blivit utlåsta pga. att någon snott ert konto på tex. WoW eller fått kontot kapat på Steam - vet vad jag menar...

med andra ord aldrig lagra viktig data på ett enda ställe - man kan lagra på molnet, jättebra - men du skall också ha en kopia hemma på egna (externa USB) hårddiskar - dom behöver/skall helst inte vara online utan ligga bortkopplade på någon hylla - men du skall ha dom, alltid och hålla de rimligt ofta uppdaterade!!

Data som inte har backup på oberoende media - är ingen viktig data och då skall man heller inte klaga över dataförluster den dagen när det skitit sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Att data förloras i molntjänt är rätt sällsynt (även om det har hänt - fråga Microsoft där för ett antal år sedan (kanske över 10 år numera) då en illvillig anställd som skötte servrarna faktiskt gick och raderade inklusive alla backupper för en stor antal kunder...)

- Det är betydligt större risk att de förvägrar access av data pga. 'otillåten aktivitet på din konto' eller liknande och det kan ta rejäl tid, om någonsin, innan du får access till dina data igen - hur illa det läget är, kanske man inte inser förrän vid inträffad faktum - ni som blivit utlåsta pga. att någon snott ert konto på tex. WoW eller fått kontot kapat på Steam - vet vad jag menar...

med andra ord aldrig lagra viktig data på ett enda ställe - man kan lagra på molnet, jättebra - men du skall också ha en kopia hemma på egna (externa USB) hårddiskar - dom behöver/skall helst inte vara online utan ligga bortkopplade på någon hylla - men du skall ha dom, alltid och hålla de rimligt ofta uppdaterade!!

Data som inte har backup på oberoende media - är ingen viktig data och då skall man heller inte klaga över dataförluster den dagen när det skitit sig.

Jag håller med dig helt i detta, jag satte bara molnlagringen som ett alternativ mot NAS onlie.

Permalänk
Medlem

Jättestort tack för alla svaren! @MacAllan @xxargs @enterthewoid

Jag har tänkt på molnlagring, men det blir väldigt dyrt om man ska betala månadsvis i 40år framöver. Så jag är mer inne på att ha min data på mina vanliga diskar, min NAS och föräldrarnas NAS.

Så kan vi komma under 8000kr totalt så är det bra, men som sagt inte ett krav. Gissar på att vi behöver runt 4TB per enhet, där största delen är bilder och en del videos.

Har ni några modeller som är att föredra? Gärna med ett gränssnitt som även min otekniske far förstår sig på. Sen ska det även sägas att jag själv är rätt kass på allt som har med nätverk att göra. Så det får gärna vara lättanvänt från början. Sen kan jag givetvis fixa backups manuellt, men en sync vore trevligt att sätta upp, så att det mesta går automatiskt.

Borde jag köra någon Raid och i så fall vilken? Känns lite onödigt att spegla två hårddiskar när man ändå har filerna på två orter och på totalt 4 enheter (eftersom jag förutom NAS:en kommer ha filerna på min dator och föräldrarnas dator).

Som det ser ut nu lutar det åt Synology DSj218j med 4TB Seagate Ironwolf eller WD Red.

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem

Som @xxargs ofta säger så ska man inte förlita sig på enbart molnbackup, men i så fall kanske man inte ska ha någon molnbackup alls, annat än den som man själv sätter upp hos kanske kompis/släkting.

Om oturen är framme och ens bostad utsätts för brand eller stöld och man inte, pga begränsningar i avtalet, kan återställa från säkerhetskopian i molnet i den grad man önskar, så är molnet inte att betraktas som backup.

Inget svar till frågeställaren kanske, men en tanke värt att begrunda.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

@enterthewoid: Finns det någon anledning att inte bara köpa två WD My-Cloud Home 4TB?

Inte så high på det där med att sätta upp OpenVPN. Lyckades fixa VPN i min router när jag ville se på SHL i Karibien, men mer än så har jag aldrig pillat med VPN. Om jag nu skulle köpa en Synology istället, är det krångligt att sätta upp en sån?

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azureye:

@enterthewoid: Finns det någon anledning att inte bara köpa två WD My-Cloud Home 4TB?

Inte så high på det där med att sätta upp OpenVPN. Lyckades fixa VPN i min router när jag ville se på SHL i Karibien, men mer än så har jag aldrig pillat med VPN. Om jag nu skulle köpa en Synology istället, är det krångligt att sätta upp en sån?

En Synology NAS är inte krånglig att sätta upp, här kan du kika lite på det.
https://www.synology.com/sv-se/knowledgebase/DSM/tutorial

Permalänk
Medlem

@MacAllan: Wow... nätverk är verkligen inte min grej. Antar att det är här jag ska kolla:
https://www.synology.com/sv-se/knowledgebase/DSM/help/VPNCent...

När jag har satt upp OpenVPN, vad gör jag för att min NAS syncas med föräldrarnas NAS? Går det att spegla dem på nåt sätt?

EDIT: Nevermind. Tror det är detta jag söker: https://www.synology.com/sv-se/knowledgebase/DSM/help/DSM/Adm...

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem

tl;dr

En NAS på varje ställe, som synkar mot varandra.
Vill du ha hänglsen och livrem på det viktigaste, så visst, häng på en disk på routern/skaffa en molntjänst också.

Oddsen att två NASar totalkukar samtidigt är noll.

PS. Ha ändå en regelbunden fullbackup, som inte är kopplad till nätverk/ström mellan varven.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk

Jag håller inte med er gällande Molnbackup, det kan vara prisvärt. Sen så skadar det inte att ha en eller ett par externa hårddiskar och ta 1x per halvår som extra (både för dig och föräldrarna)

Men min lösning är Onedrive. Köp licensen tillsammans med dina föräldrar och kanske syskon? Är ni 5 personer så blir kostnaden per år 59 SEK (och då ingår hela office paketet så som word, excel).

Då har ni alla 1tb dedikerat i nätet, automatiskt överfört i realtid. Microsoft i sin tur har all den datan lagrad på två fysiska platser.

Enligt mig en nobrainer. Slipper krångel, enkelt även för dina föräldrar (mindre support för dig). Och kostnaden kommer förmodligen sjunka med tiden (pris per/gb går fortsatt ner iom att diskyta blir billigare och komprimering/dedup blir effektivare.

MVh
Vic

Visa signatur

/ Victor

Permalänk
Medlem

@crazysanta: Där sa du nåt! Har inte ritktigt tänkt på att molnlagring förmodligen blir billigare med tiden. Men de lösningar jag kikat på är bra mycket dyrare än OneDrive som du föreslår. Däremot så blir 1TB för lite och jag hittar inte en plan för fler användare med 1TB var för mindre än 700kr/år.

EDIT: Eller du kanske menar den största privata planen för $99.99/år?

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk

Kolla efter officepaketet med 5 användare, bruka ligga på mellan 300-400 totalt typ 1ggn i månaden. Dvs max 400 per år för 5st användare. Som alla får 1tb var.

Allltså inte från microsoft utan från elektronik försäljarna.

Själv köpt från webhallen, cdon, inet, elgiganten. Är ansvarig för 2st sådana prenumeration (dvs jag delar med 9 andra personer)

Mvh Victor

Visa signatur

/ Victor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azureye:

@crazysanta: Där sa du nåt! Har inte ritktigt tänkt på att molnlagring förmodligen blir billigare med tiden. Men de lösningar jag kikat på är bra mycket dyrare än OneDrive som du föreslår. Däremot så blir 1TB för lite och jag hittar inte en plan för fler användare med 1TB var för mindre än 700kr/år.

Som sagt, kolla på Office 365 för 5 användare. Jag köper på tex CDON när dom rear ut det vilket dom gör flera gånger per år. Gör man det betalar man halva priset.

Vill du ha mer än 1TB kan du använda backupprogrammet CloudBacko för att slå ihop alla fem 1TB till just 5TB:
"Moreover, with CloudBacko, you're able to combine multiple OneDrive accounts into one! Just create as many OneDrive accounts as needed and then combine them together. You can also choose to combine OneDrive with other free cloud storage such as Google Drive and Dropbox. Thus, you can essentially get unlimited cloud backup storage, for free."

https://www.cloudbacko.com/en/cloudbacko-advanced-cloud-local...

www.cloudbacko.com

Permalänk
Medlem

@enterthewoid: Är helt bakom flötet vad det gäller nätverk, så måste bara fråga.

Jag har köpt en Synology DS218j. Efter att jag sparat alla filer jag vill, så testade jag att komma åt dem från mobilen. Gick hur bra som helst via Wi-Fi och allt har varit jättesmidigt. Det jag undrar nu är hur jag kommer åt filerna från mobilen när jag INTE är uppkopplad på mitt Wi-Fi hemma.

Är det denna guide jag ska följa? Och behöver jag göra något på min router för att det ska funka?

Föräldrarnas NAS väntar jag med tills jag klurat ut hur denna funkar först

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua